Skrivet av Sunny3 23 apr 2014 09:26
Som nyinflyttad där vi bor nu så hörde vi en sen kväll ett enormt bråk utanför huset, skrik och dunsar.
Jag var den ende som gick ut andra hängde över sina balkongräckena och tittade, flera svarta bilar stod på gångvägarna runt här.
En man satt storblödande i en blomsterrabatt. Jag ropade till de på balkongerna -har ni ringt polisen-? Kvinnor även höggravida sprang med slagträ i händerna, en gammal man i kostym låg blödande bakom ett staket.
Kvinnorna skrek i högan sky. Jag försökte prata med dom, men de hade som slöjor för ögonen och var inte kontaktbara. Männen slogs med knytnävarna.
Det här är ca sex år sedan och är samma bråk som fortsatt till dessa proportioner.
Det sorgliga är att de flytt sitt hemland för de blev förföljda där och mördade. Nu slår de ihjäl varandra här.
Vi bor ca 1km ifrån där detta skedde i påskas, vi bodde förut bara ca 500m från platsen. De som bodde här flyttade dit.
Så det är en ganska liten radie familjerna rört sig på.
Jag tror att kvinnan som skilde sig, har förra mannens släkt mot sig.
Jo det blir mord efter skilsmässor här också, men ingen från släkten skulle ställa upp gemene man och slå ihjäl varandra.
Man tycker när de väl sluppit ond bråd död i hemlandet skulle tycka lugnet vara skönt?
Man undrar? mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 23 apr 2014 10:48
Detta verkar aldrig få ett slut.
Skrivet av ingsan1 24 apr 2014 10:48
Verkar det inte lite ev något maffiost över det där....
Skrivet av Sunny3 24 apr 2014 10:59
Nej det är släktfejder. Vi i Sverige känner knappast fastrar , mostrar, kusiner, sysslingar och bryllingar.
Men de har flytt från förföljelse och mord på sitt folk i hemlandet, så det är olika familjer med olika släktband, en skilsmässa är väl upptakten, svartsjuka och män som ska ha familjens heder i behåll.
Här mördas många i familjebråk, men inte hela familjen på 100 personer blandar sig i.
Några hade väl varit i polisregister,risken är att det går vidare i nya hämndaktioner. Just nu är det lugnt.
Ja vi får se vad som händer...Ha det bra ingsan...Mvh/Sunny
Skrivet av ingsan1 24 apr 2014 11:12
Men tyckte att filmen Gudfadern var lite så. Kill nån dom gillar så svider det alltid extra.
Skrivet av ingsan1 24 apr 2014 11:19
Sunny.. när jag tänker på sånt här hemskt så känns mina utslag lite mindre. Dvs. Inget ont som inte har något gott med sej. Kram.
Skrivet av LasseO 24 apr 2014 12:41
När man kollar på gänget i Norrköping är de kända av polisen sedan tidigare.
Skrivet av ingsan1 24 apr 2014 12:52
Det kan man nästan förstå, inte liknar det där någon nybörjar syssla direkt. Nej det har nog blivit mer en ovana nu.
Skrivet av Sunny3 24 apr 2014 13:33
Ja en var känd för polisen, narkotika och kört mot rött. (Det har min gubbe gjort en gång också)De andra var inte kända, det är hat och patriarkatet som inte kan inse att en kvinna vill skilja sig från en man. Det går deras ära förnär.
Så sluter deras ungar upp och ska försvara hedern.
I Sverige har vi ingen hederskultur och tur är det. Här lever vi efter devisen-sköt dig själv och skit i andra-.
Men hoppas det inte blir ett evigt skjutande här....Mvh/Sunny.
Skrivet av LasseO 24 apr 2014 13:38
Jag kollade på nätet, de flesta var kända för ganska grova brott.
Skrivet av Sunny3 24 apr 2014 13:47
NT hade fantombilder på dom och vad de dömts för? Konstigt? Idag stod det om en kvinna som mötte sin FD och blev mördad utan hela släktens inblandning.
Det sker varje vecka.
Vad är det för fel på folk, om någon inte vill leva med mig längre, så varför skulle jag vilja ha den personen eller ge personen glädje att visa att jag bryr mig?
Att man kan bli så full av hat av att bli ratad? Jaja, de får reda upp sitt, jag ska fika med frk Ella nu, det är lugnt och tryggt...Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 24 apr 2014 14:14
Vi har svårt att förstå hur vissa kulturer fungerar, suck.
Skrivet av ingsan1 24 apr 2014 17:27
Hum jättesvårt att förstå. Men före 70 talet så skilde vi inte oss så lätt. Hur gjorde man då... bet ihop kanske. Var det så bettskenan föddes?
Skrivet av LasseO 24 apr 2014 17:37
Kan vara så, men vad jag inte fattar är att han inte inser att hans ex inte vill ha tillbaka honom?
Skrivet av Sunny3 24 apr 2014 20:19
Så rolig du är ingsan-så bettskenan uppfanns- ja kanske var det så?
För mycket inblandning av släkten kan bli både trygghet och jobbigt.
När våra föräldrar dog så var mamma syskon osynliga, vi hade behövt lite hjälp och tröst, men det var vi som tröstade.
En faster skriver kort till oss, hon bor inte i staden här heller.
Alla vaknätter och jobbiga dagar tänkt att fått lite varm mat en bulle och fika.Att känna oss sedda.
Så där har väl dessa släkter det rikare med närhet och hjälp, men samtidigt att de ska lägga sig i ens äktenskap och liv , nej det skulle jag inte orka med.
Ingsan, tandläkaren säger att jag pressar tänderna för mycket, hm, tål att tänka på, hihi...Mvh/Sunny
Skrivet av Sunny3 26 apr 2014 10:35
Polisen anmäler sig själva!
Folk hade ringt hela eftermiddagen och bett om hjälp, men ingen kom.
Första polis på plats var där i annat ärende och gjorde det han kunde för de svårt skadade. Resten dröjde.
De två döda var inte kända av polis, de gripna var tungt kriminella. Min fråga, -var det då att göra upp man mot man, två obeväpnade- mot flera med pistoler knivar och slagträn-?
Konstigt allt igenom. Vi får nog som vanligt bara fragment av sanningen....Mvh/Sunny.