Skrivet av Sunny3 5 jun 2014 09:06
Två flickor på 12 år blev inspirerade av en tecknad serie och gjorde upp planer på mord.
De överföll och knivhögg en lika gammal flicka och högg henne bestialiskt med kniv.
De ska dömas som vuxna och jag tyckte det stod straff på 88 år?
Många pedagoger har sagt att barn kan skilja på det de ser på TV, bio och datorer, men jag anser tvärtom.
Anorexi,skönhetsidealet, skönhetsoperationer som är en epedemi, våld,vapen,porr,ja allt som förskönas har unga och unga vuxna inspirerats utav genom media.
Vi tystade en självmordsepedemi under tiden jag arbetade i skolan för vi visste att det smittade.
Ungas hjärnor är inte mogna för allt detta våld och sexfixering.
Man kan se det på alla tonårsmorden som sker nu bla.
Jag anser att de som visar dessa grova filmer har ett visst ansvar, förr fanns åldersgränser för vissa filmer.
Min kompis och jag försökte komma in på barnförbjuden film, men det gick inte utan legitimation.
Idag är barnen ett -klick-från mord och barnvåldtäkter i bild.
Jag vet att det påverkar barn......Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 5 jun 2014 09:13
Jag läste om detta, otroligt skrämmande.
Skrivet av Sunny3 5 jun 2014 10:10
Alla skolskjutningar ger näring till andra mord, visst tar unga efter varandra, andra händelser och media.
Man ska vara observant på att som -vi gamla sjunga, kvittra de unga-, det sade alltid min mormor.
Det är så det är, vår moral ges vidare. Därför är det viktigt att ge goda förebilder, man minns dom själv från ungdomen. De som sade-nej det är fel att mobba- göra si- göra så-. Jag minns flera stycken, bla då min mormor.
Att vara en förebild och våga säga ifrån och inte vara tyst är viktigt.
En ungdom i min närhet dricker för mycket, jag har påpekat det och det tog. Men jag vill inte vara den som hjälpte till att bana väg för alkoholism, hur surt det än blir då man säger det.
Man måste våga säga då något är galet. att vara omtyckt är inte det viktigaste....Mvh/Sunny..
Skrivet av dubbeltur 5 jun 2014 11:51
Kloka ord från dig Sunny3. Jag håller med dig till fullo.
--
dubbeltur
Skrivet av ingsan1 5 jun 2014 12:05
Sunny
Kloka förebilder behöver vi alla och hela livet.
Jag hoppas att ledare av olika slag har rätt inställning och alla andra som har med barn och ungdomar att göra.
Minns att min pappa sa att om inte kvinnorna hållit sej nyktra förr i tiden så hade nog det spårat ur helt. Han minns motbokstiden osv.
Brukar tänka på hans ord som jag kanske inte riktigt förstod helt som ung tonåring men det var något att grunna på resten av livet.
Jag har flera ggr mött människor med bl a alkoholproblem och det finns ofta nån slags oklarhet runt dem.
Tyvärr är det nog så att dom tycker sej må bra med droger och vill ha andra med sej. Kanske inget som sägs högt men jag har känt mej som en liten torris i deras sällskap.
När man känner så är det ofta ett tecken på att något är på väg att gå över styr för den andra personen. Nu handlar det om vuxna i ens närhet.
Barn och ungdomar ska alltid ha någon stabil och klok vuxen att kunna prata med. Det är mer en rättighet tycker jag.
Skrivet av Sunny3 5 jun 2014 13:17
Helt klart Ingsan!
Mamman var oftast den som fostrade och gav förbud. Pappan var försörjare.
Nu dricker kvinnor lika mycket nästan som män på fester och jag gillar inte då deras barn är med och de blir grova.
Jag vet att det sätter sig för framtiden. Ett glas vin till maten eller en öl är inte det jag menar utan mera det där att inte kunna umgås utan ett glas i handen.
Moraltanter och skvallerkäringar har fyllt sina behov förr, det tänker jag på speciellt idag då den lilla 8åriga flickan som misshandlades till döds begravs.Grymt och omänskligt.
Vi har så mycket vackert att ge och min pappa gav mig naturens skönhet och vishet. Tänk vad det levt kvar i mig. Vad mäter sig med en tuva Vitsippor om våren. Då slog han ihop sina händer, såg sig runt på oss alla,-är det inte förtjusande vackert- sade han. Jo vi tittade noga, jo lilla pappa, inte mycket kunde mäta sig med den skönheten....Mvh Sunny...