Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Midsommarmat

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f28t1546s1.html

* Midsommarmat

Skrivet av Mynta 17 jun 2014 18:13

Vad är det som gäller för Er?
Nyfiken på om Ni har någon alldeles särskilt god sill att rekommendera!

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 18:35

Den godaste är den man lägger in själv med den klassiska 123-lagen, mumsfillibabba.

Skrivet av Sunny3 17 jun 2014 19:06

Ja den är god, men mycket rödlök gillar jag.
Vi ska nog äta Buffé på Löfstad slott, mycket sill, men också köttbullar mm. Gott och billigt 265kr per person, mycket mat för pengarna. Med efterrätt , kaffe och tårta. Mvh/Sunny

Skrivet av ingsan1 17 jun 2014 19:08

Håller med om att den färdiga är bra, 123 alltså.
I år blir det kräftsill och den hade personalen gjort.
En gång i tiden la jag in sill men det är inte aktuellt mera, troligen aldrig men visst är det intressant att kunna tillverka själv.
Nu blir det inte så mycke av sill men gott är det och potatisen är viktig. Älskar mandeln...
Läste att första månaderna är potatisen bara nyttig så ät nu i början av säsongen och njut!

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 19:19

Är man från "stan" älskar man självinlagd sill, burksill äter man under protest, hehe.

Skrivet av ingsan1 17 jun 2014 19:38

Fniss fniss Jag älskar också självinlagd sill.
Lasse. Tänker nu på en sill som fixar hela inläggningen själv. Ha ha

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 19:42

Om det bara vore så väl, det är lite pyssel men det är det värt, problemet för mig är att jag äter tills jag nästan svimmar så jag måste lägga in massor.

Skrivet av ingsan1 17 jun 2014 19:50

Ok men av din vikt att döma så svimmar du lagom...
Jag borde svimma något tidigare samt oftare.;-)

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 20:08

Jag har kämpat länge i flera år med några kilo i taget och nu lyckas jag hålla mig runt 70-71, 90 när det var som värst men nu som gammal gubbe känns det bra med den vikten men jag har lätt att gå upp. jag har helt slutat med pilsner och är väldigt måttlig med annan alkohol, jag kände att när jag blev panschis blev det lätt alldeles för mycket och det kunde lätt gå åt skogen då vi hade alkoholism i släkten förr och nu känns det väldigt bra och jag kan lägga pengar på internetträsket i stället, hehe.

Skrivet av ingsan1 17 jun 2014 20:20

Då förslår jag Cider till midsommar, utan alkohol.
Tidigare gjorde jag en underbart god dryck av vinbärsblad, vatten, socker och citron samt nån ting mer som liksom konserverar. Men bladen måste plockas innan midsommar och i södra sverige blir det nog i maj månad senast. Annars blev det beskt, tror jag.
Jag nästan drägglar så god är denna dryck.
Gräslök är ett måste på bordet, helst i gräddfil.

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 20:53

Jag är hembjuden till en tjejkompis på Midsommar och det blir klassiskt, sill, färskpotatis och jordgubbar, mums.

Skrivet av dubbeltur 17 jun 2014 21:08

Här blir det mycket sill. 2 kg redan inlagda och mer blir det.
Vi blir runt 30 personer. Ett Partytält på 40m2 inhandlat eftersom det utlovas regn.
Först sillunch sedan tar vi oss till Folkärna hembyggdsgård och deltar i deras firande. På hemvägen plockar vi blommor till vår egen midsommarstång. På kvällen blir det grillning, sång och skratt.

--
dubbeltur

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 21:17

Du är väl med i små grodorna, ett måste för alla.

Skrivet av dubbeltur 17 jun 2014 21:32

Ja jag viker mig för grupptrycket. :-)

--
dubbeltur

Skrivet av LasseO 17 jun 2014 21:53

Låter bra, små grodorna är en verklig svensk klassiker.

Skrivet av Edor 17 jun 2014 22:50

Om ni är måna om er hälsa föreslår jag att ni ser närmare på kosten LCHF. Till midsommar kommer ett par vänner till mig. Det blir den sista men inte första midsommaraftonen på min nuvarande boplats och på inglasad altan. Det blir matjessill, färskpotatis, gräslök, gräddfil och kanske något mer. Till efterrätt blir det gräddtårta med jordgubbar som parets fru gjort. Alltså helt traditionell midsommarmat. Mycket gott!!
Och så blir det öl (jag dricker mycket lite öl) och ett par av "en lille en". Så det blir fest.
Egentligen äter jag varken potatis eller tårta, men är det midsommar så är det midsommar och sill är en gudagåva.
Skål och Trevlig midsommar!!!

Skrivet av Sunny3 18 jun 2014 09:06

Oj vad det ska sillas av alla, kilovis!
Men visst hör det till på midsommarafton,jag minns med glädje alla midsommaraftnar vid pappas stuga vi samlades där alla, byggde egen stång, gick genom hagarna och sjöng- I sommarens soliga dagar, vi gå genom skogar och hagar-, så lövade vi stången , lekte med barnen, hoppade säck mm.
Sedan var det sill i dill och hoppfadderill i långa banor. Sedan kom gitarrer, dragspel mm fram. Skratten ljöd mellan bergen, sommarnatten var lång och ljus, vid klockan nio kom grillen fram, en kall pilsner och en läsk till barnen.
Det var fina år och jag minns dom med glädje.
Glad Midsommar till alla.....Mvh/Sunny...

Skrivet av Mynta 18 jun 2014 20:24

Visst är man fast i traditionen med sill av olika slag och "nypärer" på midsommarafton!
Gräslök från min stora gräslöksodling och köpt dill i kruka!
Jordgubbar som säljs vid vägkanten där jag bor.
Kan det bli bättre och inga små grodor som hoppar runt med mormor blir det!
Det blir vuxenätning och lugnt och nostalgiskt!
Lägger väl på en 78-varvare med spelmansglädje!
Passar bra till regnet som sannolikt smattrar på taket....

Skrivet av LasseO 18 jun 2014 20:43

Inga små grodor? Sviker du en gammal djupt rotad tradition, hehe.

Skrivet av Mynta 19 jun 2014 15:22

Ja sviker grodorna med glädje! Minns när jag vägde 48 kilo och hade hembygdsdräkten med rödlistkjolen och det var plus 25 och jag dansade runt med min nästan 2-åriga "flickgroda".
Inga "fansar" hade de....
Nu blir det sill och hemmavid och pulled pork förstås!
Det blir lättöl från LIDL!

Skrivet av LasseO 19 jun 2014 16:22

Ja, grodorna var länge sedan, jag är hembjuden till en tjejkompis och det blir klassisk mat och enbart folköl.

Skrivet av Bengt 11 jun 2017 16:25

Nu är det strax dags igen för midsommarbordet. Någon som har nya förslag om vad som ska finnas bordet på Midsommarafton?
Är det okej att ha bara sill i olika inläggningar? Plus lite ägg och potatis då. Eller bör det vara alternativ till sillen, och i så fall vad?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 11 jun 2017 17:10

Bra Bengt att Du väckte frågan! Får ta mig en funderare på vad som skall avnjutas...

Skrivet av dubbeltur 12 jun 2017 13:21

Jag gillar traditioner och hoppas på sill i olika varianter.Sen har vi ungdomar som är vegetarianer, veganer och allt vad det heter.

--
dubbeltur

Skrivet av sven 12 jun 2017 15:23

Varför inte prova på Kall Inkokt Lax, med en Kall Sås, Färskpotatis,Sparris och lite andra primörer. Gärna med ett svalt Vitt Vin eller Torr Cider.Lite senare riktig Jordgubbstårta.
Och när skymningen kommer hör väl nästan något Grillat till!

--
sven

Skrivet av dubbeltur 12 jun 2017 16:30

Ja, naturligtvis blir det grillat på kvällskvisten. Veganerna får egen grill för att inte smittas. :-)

--
dubbeltur

Skrivet av Mynta 13 jun 2017 15:40

Bra det där med egen grill! Jag var med om "trauma" när majsen hamnade på köttgrillen!

Skrivet av Nicket 13 jun 2017 20:36

Punschsill är inte dumt kom jag plötsligt ihåg häromdagen. Inte gjort det på evigheter. Får googla fram receptet. :)

Skrivet av Bengt 13 jun 2017 20:56

tisdag 13 juni 2017, kl 20:36 skrev Nicket
Punschsill är inte dumt kom jag plötsligt ihåg häromdagen. Inte gjort det på evigheter. Får googla fram receptet. :)
Ja, "punschsill" får du förklara ytterligare, det minns jag inte att jag har fått någongång (men man minns inte allt).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 20 jun 2017 22:51

Nu är det "rasrisk" i mitt kylskåp med alla sillburkar jag trodde jag behövde köpa bara för de var billiga!
I morgon är den stora strömmingsstekardagen för inläggning!
Det viktigaste för mig på midsommarafton - minst viktiga är grillning!

Skrivet av Sunny3 21 jun 2017 08:44

Vi blir ensamma denna midsommarafton så då slipper vi stå vid grytorna. Det blir ICAs lilla räkstubbe, en kall pilsner och jordgubbar och vaniljglass.Sillen får vila i kylskåpet.
Blir det uppehåll åker vi en sväng, antingen till Söderköping och kollar alla lyxbåtarna i Göta kanal.Samt en glass på Smultronstället.
Blir det tillfälle kanske vi åker till Löfstad slott istället och äter stekt strömming med romsås till lunch.
Ella bestämmer lite pga av vädret.
Men hur som helst så ska ni alla ha en fin midsommar! Hälsningar från Sunny!

Skrivet av LasseO 21 jun 2017 09:20

Samma, här blir det som vanligt en lugn och tillbakalutad midsommar.

Skrivet av Mynta 21 jun 2017 09:56

Nu är midsommaren räddad och jag får nog lägga mig i blöt för att inte lukta strömming!
Vanlig dusch verkar inte bita!
Underbart gott med strömming och en påfyllnad av redan lagrat dioxin sitter ju inte i vägen!

Skrivet av LasseO 21 jun 2017 12:06

Ojojoj, stekt inlagd strömming är bland det bästa jag vet, mumsfillibabba.

Skrivet av Sunny3 21 jun 2017 15:07

Ja det är så gott, gärna potatismos och lingonsylt till. Men det kanske bara är vi Östgötar som äter strömmingen så? Vi har ju vår Bråviksströmming, även om den är full av gift och bara rekommenderas att ätas 1 ggr per år.
Räkstubben vi beställde var en vecka gammal, den får de ha för sig själva. Jag gör egen på färdiga landgångsbottnar och färska räkor, crème fraiche, majonnäs, dill, ägg, citron,samt grönt.
Enkel jordgubbstårta för den late eller orkeslöse görs så här. Köp färdiga bottnar, färdig vaniljkräm(ligger i fyrapack, kostar ca 10kr)vispgrädde, färska jordgubbar och banan till garnering.
Lägg en botten på kakfatet bred på mosade jordgubbar och socker, ta nästa lager bred på två formar vaniljdessert och lite av den vispade grädden.
Lägg på sista lagret och bred på vispgrädden, skär jordgubbarna i skivor som får sitta kvar i änden av jordgubben, bred isär dom blommor över tårtan. En slarvig kant täcks med bananskivor. Extra piff sikta lite Oboy över hela tårtan. En tårta jord på 10 minuter, men som inte skämmer midsommarbordet. Låt er väl smaka! Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 22 jun 2017 07:43

Så gott det låter-slickar mig om munnen!
Strömmingen på midsommar äts med skrubbad färsk potatis.
Dill förstås.
Ja det blir bara två ätande men två är mer än en!
Det blir ägghalvor med räkor/romsås, olika ABBA-inläggningar på burk (inte så präktig så jag gör egen sill!)
Varmrökt pepparlax från delikatessen på fina ICA.
Matjessill med gräddfil och gräslök från Torpet.
Färdiga små köttbullar, prinskorv! Köpt potatissallad!
Västerviks senap nödvändigt för mig!
Kärnsund surdegsbröd och Västerbottens ost-ja det här blir bra det!

Sköljer ner med svagdricka/lättöl...kanske blir det en snaps och då Aalborgs.

Jordgubbar/grädde eller helst för mig enbart lite, lite socker på...

Tänk att jag blivit så förståndig så jag inte står och svettas och gör allt själv i präktighetens tecken...nej nu är jag i den tid av livet att jag bekräftar mig helst med att vara utomhus och samla krafter!

Skrivet av Bengt 23 jun 2021 12:08

Det är dags för "Midsommarmat" igen. Flera vill absolut ha strömming, i lite olika inläggningar. Inte just jag, men många andra. Nu i år skrivs det mycket i nyhetsmedia om stor brist på strömming, så jag undrar, får ni tag på strömming alls i år? Eller tvingas ni ersätta strömmingen med annat i år?
Så länge det inte blir brist på matjessill klarar jag mig. Men det ska tydligen vara minskat bestånd av sill också.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer