Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tågtrafiken i Sverige

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1569s1.html

* Tågtrafiken i Sverige

Skrivet av Bengt 11 jul 2014 22:11

Tågen som inte går, tågen som stannar, tågbiljetterna som är dyra... jag har inte sett något om det här under samhällsfrågor än, men det finns en del att säga om det, eller?? Nedrivna kontaktledningar t.ex., vem är den skyldige till det?
Jag skrev lite "retoriska frågor", men fyll på i nya inlägg vad ni tycker och tror om detta ämne.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av ingsan1 11 jul 2014 22:50

Jag har hört och läst om alla tåg problem men inte blivit drabbad själv.
Jobbpendlade drygt ett år runt år 2011 och åkte minst 4 ggr per månad, 3 tim enkel väg med tåg men aldrig mer än 15 min sen och det var sällsynt. Biljetter hittade jag nog alltid och allt från 90 kr.
Nej, jag måste välja något annat att klaga på.;-)

Skrivet av LasseO 11 jul 2014 23:43

Här runt Gbg är det ofta problem och nästan varje dag hör jag på Radio Gbg att det är problem med Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln och folk är förbannade, suck.

Skrivet av Mynta 12 jul 2014 07:20

Sanslöst hur järnvägen utvecklats/avvecklats. Det sista jag skulle göra vore att sätta mig på ett tåg för med stor sannolikhet blir den resan här från Västernorrland en resa med buss ändå en del av sträckan och ingen kompensation för det förstås!
Men vad gör de ansvariga då?
Inte tror jag allt blir bättre efter valet men det blir i vart fall nya ministrar jag kan reta mig på!

Skrivet av LasseO 12 jul 2014 09:20

Det stora problemet med järnvägen och många andra samhällsproblem är Alliansens avregleringar som skapat upphandlingar och privata entrepenörer som till det lägsta priset gör det sämsta jobbet, enkelt att förstå utom för borgerliga politiker.

Skrivet av Mynta 12 jul 2014 12:07

[youtube=http://youtu.be/L5zcxOlXBjY]Stefan Demert & Jeja Sundström-Till SJ[/youtube]

Skrivet av LasseO 12 jul 2014 13:27

När de sjunger om bruna dass, kommer jag ihåg när jag pluggade i "Fjollträsk" 65-67 och åkte tåget fram och tillbaka. Då var toan ett hål rakt ut och en skylt upplyste om att man inte fick använda den på stationerna och när tåget stod still, ganska otroligt och man såg ibland toapapper fladdra i buskagen längs spåret.

Skrivet av ingsan1 12 jul 2014 14:32

Ja, det minns man, på 80 talet med SJ och ibland stormade det rejält.;-), plus krängningarna. Tur man åkte nykter.. fast alla var inte det.
Nu kan jag fnissa men inte då.

Skrivet av LasseO 12 jul 2014 14:43

På "min tid" fanns det restaurangvagn med vita dukar och man kunde äta biff med lök och inmundiga en karaff rödvin, gôtt.

Skrivet av ingsan1 12 jul 2014 14:56

Restaurangvagnen har jag besökt mer på senare år och den är helt ok men dukarna syns nog inte till längre.
Kanske är det just friheten att kunna gå omkring i tåget som jag alltid tyckt om.
Minns även en tågluff på 70 talet i juli ute i södra europa och då satt och låg vi mest på golven för sittplatserna var oftast upptagna men vi var unga och starka då.
Tågen var oftast överbefolkade i flera länder.

Skrivet av dubbeltur 12 jul 2014 21:07

Har jag en tid att passa så vågar jag inte ta tåget, då blir det bilen.

--
dubbeltur

Skrivet av LasseO 12 jul 2014 21:38

Framförallt här, trängelskatten skulle öka kollektivanvändandet sas det och vad hände? Västtrafik höjer priserna och tågen krånglar, inte konstigt att folk åker bil.

Skrivet av ingsan1 13 jul 2014 16:59

Jag har inte ångrat mina tågval någonsin men har full respekt för dom som inte väljer tåget. Har bekanta som valt helt andra färdmedel och även varnat mej eftersom vi varit i liknande situation samtidigt.

Åsnan

Skrivet av Laura 13 jul 2014 18:25

Tycker det är fullständigt idiotiskt med avregleringen av tågtrafiken. Staten borde ta hand om infrastrukturen och inte sälja ut den till mer eller mindre seriösa aktörer. I dag kostar det mindre att sätta sig ensam i sin bil och köra 40-50-60 mil än att boka en tågbiljett till samma sträcka med tvivelaktig framkomsttid.

Skrivet av LasseO 13 jul 2014 19:50

Fullständigt ofattbart och korkat, avreglering och privatisering har bara skapat elände i vård, skola och omsorg.

Skrivet av Laura 14 jul 2014 19:02

Ja, LasseO, men i rättvisans namn var det Göran Persson & Co som sålde ut tågtrafiken 2001, så det är ingalunda bara Alliansen som ställer till det, de är lika goda kålsupare allihop.

Jag anser fortfarande att staten ska ta hand om (och även vid behov subventionera) infrastruktur (kommunikationer), utbildning, barnomsorg, äldreomsorg, sjukvård och rättsväsende.Men några affärsdrivande verksamheter ska inte mina skattepengar satsas i!

Skrivet av LasseO 14 jul 2014 19:53

Visserligen men det har eskalerat till orimlighet, upphandling till lägsta pris på drift och underhåll gör att det kvaliteten sätts på undantag, Veoliakonflikten är ett lysande exempel på detta.

Skrivet av Laura 14 jul 2014 20:23

Jadå, Lasse, jag är helt enig med dig. Men det handlar inte om partipolitik, det är frågan om vad staten egentligen ska hantera, och jag anser att staten ska bl a hantera infrastrukturen, men det verkar inte som om några av våra politiker håller med mig...

Skrivet av LasseO 14 jul 2014 21:03

Ingen vågar ta obehagliga beslut som vanligt.