Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Finns någon trolig sanning i Astrologi?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f29t1583s1.html

* Finns någon trolig sanning i Astrologi?

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 10:21

Stefan Stenudd har skrivit många djupgående böcker om Astrologi.
Vi är väl många skeptiker till att vi skulle finna egenskaper som är en gemensam nämnare hos olika stjärntecken.
Jag läser aldrig horoskop, men kanske finns ett uns sanning bakom?
Vi har rört vid detta på klotterplanket så därför börjar jag lite smått med Oxens tecken,en förkortad version.
Oxen är trygghetens stjärntecken.
Oxen är det fasta jordtecknet.Visar sig ej som anda eller energi utan mer kapacitet och förmåga.
Oxen är tingens tecken, hantverk och praktisk kompetens.
Oxen tar ner perspektiven på jorden och gör vardagen till en huvudsak.
Gillar lugn och ro och -status quo-.
Bevararen av, trivs bäst i lugn och ro, men lägger vikt vid sina saker som han vårdar.
Han är tolerant och pålitlig, men aja om Oxens tålamod tryter då blir han arg.
Oxens fras= Vi har det bra som vi har det!
För mer info behövs datum.Början på tecknet , mitten eller slutet kan räcka.
Jaha ni oxar känner ni igen er? Nog stämmer det på de tre oxar jag känner. Undrar jag om det finns någon sanning i detta? Kanske något nytt att studera?...Mvh/Sunny (Våg =balans , rättvisa)

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 10:25

Som gammal Oxe gäller det att alltid vara cool och ha bra koll, kanske det stämmer? Alla mina bekanta har i alla år hävdat att jag är en typisk Oxe, hehe.

Skrivet av dubbeltur 1 aug 2014 11:47

LasseO, inte buffel då? :-)

--
dubbeltur

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 11:51

Man kan vara en buffel även i Oxens tecken det är det som är det spännande med Astrologi.Men Lasse är en typisk oxe, om man tror på stjärnorna.
Har du fått något regn än dubbeltur? Här är mulet och blåser ganska mycket, varmt, hoppas på mer regn....Mvh/Sunny

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 11:58

Några Oxar-
Bono
Björn Ulveus
Stewie Wonder
Salvador Dali
Prins Carl Philip
Linda Lampelius
Lasse berghagen
James Brown
David Beckham
Uma Truman.......mfl mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 12:52

Bra sällskap, buffel kan jag vara när det gäller otrevliga typer som behöver läxas upp.

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 13:04

Ja men det är väl den naturligaste varianten. Men vågar är långsinta och minns länge , tror jag det stod. Men jag är väldigt förlåtande även om jag inte glömmer.
Kända Vågar
Alfred Nobel
John Lennon
Alf Svensson
Sting
Bob Geldof
Bruce Springsteen
Cliff Rickards
Luciano Pavarotti
Pernilla Wiberg
Zlatan
Maria wetterstrand
Audrey Hepurn. Mfl. Mvh Sunny

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 13:25

Vi är i väldigt bra sällskap, inte förvånande, hehe.

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 13:27

Tillägg, jag kan nog vara väldigt långsint ibland på enligt mig själv goda grunder, inte kanske så bra egentligen.

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 15:01

Googlade lite, men Audrey Hepurn var född i maj, blev nog fel där?
John Lennon och jag delar dag.
Jag kan också vara långsint, men förlåter snabbt, men stora svek ligger kvar länge. Men det har blivit bättre.
Forum har gett mig lite tjockare hud, med lite hjälp hihi...Mvh/Sunny

Skrivet av Laura 1 aug 2014 16:42

Astrologi är väl världens nonsens, att tro att människor födda under samma stjärntecken delar egenskaper, rent trams. Det hindrar förstås inte mig från att glatt läsa horoskopen i veckotidnigarna...
Men ärligt talat borde väl astrologin utgå från konceptionsögonblicket och inte från födelseögonblicket?

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 17:20

Ja , jag tänker att eftersom stjärnorna flyttar sig är vi väl inte ens under samma stjärnbild längre. Kunde man inte egentligen säga att alla i Oktober har -dessa egenskaper-. Varför gå över stjärnbilder?
Men vissa saker är lite spännande ändå, för visst är en del likheter slående? Det finns de som direkt säger- du är våg va-?
Det har nog många av oss råkat ut för, det räknas väl in i new age köret? Jag är som sagt okunnig, mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 17:26

Om jag inte har fel, är det när vi föddes som gäller vilket tecken och hur stjärnorna stod då, något åt det hållet.

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 17:42

Skulle kunna tänka mig det med tanke på att vi då träder in i världen, blir egna individer.
Tyvärr skrev jag aldrig upp hur dags jag föddes. Mamma har sagt det men jag lade det aldrig på minnet och nu är hon borta med mycket information om allt möjligt.
I Kina har de helt annan tidräkning och kalender,andra symboler.
Ja det är en teori som aldrig godtagits som sann, många förväxlar Astronomi och Astrologi, Astronomi är ju en vetenskap.
Min pappa var också våg, vi var lika i mycket, men det är nog mest generna kanske? Mvh/Sunny..(måste kolla när Ernst är född)

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 18:02

Jag vet att jag är född på en söndag och att min pappa hoppade och skrek när telefonen ringde, så det borde vara på dagen någon gång.

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 18:51

Söndagsbarn ska vara extra fint efter astrologin har jag ett svagt minne av, ev är jag född på morgonen vid sjutiden, men vet inte säkert. Det kan vara syrran med? Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 19:09

Man skall tydligen veta även klockslag enligt proffsen.

Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 19:16

Jag tror det också, vi får se vad Mynta skriver senare....Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 1 aug 2014 19:31

Jag har ett minne av en dokumentär där det var ett verkligt "proffs" som visade hur det forskades och det var otroligt proffsigt med en massa kartor, tabeller, planeter och annat, väldigt intressant faktiskt men det var länge sedan så mitt minne är dåligt.

Skrivet av Laura 1 aug 2014 22:47

För mig uppstår individen när spermien och ägget smälter samman, inte när bebin behagar lämna magen. Att basera karaktärsdrag på födelsedag är i mitt tycke ren och skär vidskepelse.

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 09:38

De flesta anser nog att allt inom- new age- är flum och vidskepelse.
Men jag är öppen för att det kan finnas någon substans i födelseögonblicket. Barn kan födas förtidigt och sent.
Jag tror på Gud det är väl det enda jag riktigt tror på. Astrologi är bara en spännande tanke. Jag känner igen -Vågar- då vi pratat ett slag. De är ofta konstnärliga, skriver, målar, dekorerar är estetiska och romantiska.
Jag är nog öppen för att något kan finnas knutet till vår start i livet.
Något ska man väl fundera på? Ser det som en spännande tanke...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 11:15

Även om det anses flummigt är det ganska intressant att studera detta med astrologi.

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 12:00

Ja så känner jag också. I Bibeln nämns tex stjärntydarna i samband med Jesu födelse den sk Betlehemsstjärnan.Så nog är det en gammal konst att läsa i stjärnorna.
Va det inte Sumererna som var duktiga på Astrologi?
Fiskarnas tecken har jag många av runt mig, de är flera vänner, undrar om vågar och Fiskar harmoniserar extra bra? Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 12:09

Bra fråga, jag har nollkoll på detta.

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 12:22

Nu hittade jag bara i kärleksrelationer, vågen går bäst tillsammans med tvillingar.
Men Vågar är mer sociala än fiskar, vilket kan ge problem om man ska leva tillsammans, allt enligt uppslagsverket...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 12:35

Står det något om griniga gamla Oxar? Hehe.

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 13:29

Nu serru ska jag söka så får vi se,just a moment! Mvh/Sunny

Skrivet av Laura 2 aug 2014 13:30

Jag önskar fortfarande en astrologi som baserar sig på konceptionsögonblicket, det är väl ändå då en individ blir till? Jag som nu är kräfta borde väl hellre vara våg i så fall. Men jag gillar min profilbild...

Skrivet av Edor 2 aug 2014 13:39

Astrologi är inte ens pseudovetenskap. Det är ren vidskepelse.
Ha en bra dag ändå!

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 13:52

Tack Edor vi tar det inte på blodigt allvar, mest förnöjelse.

Nu Lasse ska du få höra.
Vattumannen passar dig inte alls.
Bäst faller Fiskarna med 6 hjärtan av sex.
Skorpionen får du det stormigt med, men trohet.
Stenbocken fem av sex hjärtan.
Vattumannen inte så bra.
Vågen fyra hjärtan av sex.
Väduren fyra hjärtan av sex, men pga Vädurens flörtighet kan det uppstå problem.
Oxe, Oxe tre hjärtan av sex, gissa varför(envisast vinner)

Nu kan du börja leta fiskar eller gå och meta mört, hihi....Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 13:56

Då kanske jag skall tälja ett metspö och cykla bort till Mjörn och kolla läget, bara det inte blir en ilsken gädda, hehe.

Skrivet av Laura 2 aug 2014 14:02

Ja, naturligtvis är astrologi ren vidskepelse, det är att spotta tre gånger över vänster axel när man möter en svart katt eller att inte gå under stegar (fast det kan det ju faktiskt finnas fog för).
Men ska man nu knyta egenskaper till födelsen, så vore det väl intelligantare att knyta dem till konciptionen än till födelseögonblicket?
För övrigt håller jag med Edor, men jag gillar fortfarande min profilbild...

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 14:27

Skrock har jag aldrig brytt mig om, det lutar åt tvångsbeteende.
Men Astrologi är i alla fall lite småkul att läsa om.
Vi är ju alla olika och vad är det det heter- var och en blir salig på sin tro-.
ganska harmlöst. Mvh/Sunny..

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 18:37

Lasse akta dig så du inte får en- sjö-Jungfru- på kroken.
En del tror de finns, en del tror på UFO, spöken, gengångare, vampyrer,ja det finns mycket mellan himmel och jord.
Kanske det förnöjer någon? Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 19:01

En snygg sjöjungfru vore ju inte dumt, tyvärr har jag inget badkar så det kan bli problem där.

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 19:24

Jungfrun är lite för pryd för Oxen, men annars passar de ganska bra tillsammans, men en sjöjungfru visar ju inte rumpan så det kanske går bättre, du får skaffa ett stort fågelbad eller badtunna...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 19:49

Verkar jobbigt, jag lägger nog ner metet och fortsätter att ha det lugnt och tillbakalutat som vanligt med mina små fröknar.

Skrivet av Sunny3 2 aug 2014 20:36

Suck, här kom en hysterisk tjej som sett en talgoxunge på stigen,hennes hund bökade kring den, jag tog den och försökte se om vingarna bar, nästan, någon meter.Men alla katter är ju faran.
Så lite hundmat och vatten och upp i en buske. Då hörde jag föräldrarna locka och han svarade. Tur det inte var en oxe då skulle han väl haft fika, pipa och en ostfralla hihi...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 2 aug 2014 22:26

Du är en ängel som alltid, jag hade nog gillat både fika, ett stopp och en fralla, hehe.

Skrivet av Sunny3 3 aug 2014 09:18

Jag far så illa själv bara, men det är väl därför man bryr sig?Vaknade av åskan och då kom det lilla pyret för mina ögon.
Det gör ont, men naturen är grym.De välnärda fågelungarna sparkar själva ut de svagaste ur boet,göken är en riktig parasit.
Angående hälsa och stjärntecken så hade vågar, jungrur dåliga tarmsystem och svårt med upptag av näring. Oxen tror jag det var fötter och något med halsen. Ska kolla senare. Men idag kommer äldste sonen och hans söta flickor hit på fika och en -Tannkaka- som nr två sade om farmors goda pannkakor.
Vi astrologiserar vidare i veckan som kommer...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 3 aug 2014 09:22

Vi kollar vidare i den astrologiska världen, intressant och kul.

Skrivet av Sunny3 3 aug 2014 11:24

Grov hälsoöversikt på stjärntecknen.
Vi har olika inslag i våra tecken så vi kan ha starka inslag av andra tecken dessutom.
Vädur- huvud, hjärnan, överkäken.
Vågen-njurar, binjurar.
Oxen- undre käken, halsen, stämband.
Skorpionen-livmoder, prostata.
Tvillingar-lungor, luftrören,armar från fingrar till axlar.
Skytten-höfter, lår ischiasnerven.
Kräftan- bröst, hjärtsäck, överdelen av levern.
Stenbock- hud skelett, framförallt knän.
Lejonet -hjärtat.
Vattuman-vader och anklar.
Jungfru- bukspottkörtel, gallan , mjälten, nedre delen av levern.
Fiskarna, fötterna.
Två fiskar jag känner har fötter och vadproblem.
Skulle det finnas sanning i detta skulle Jungfrun ha svårast hälsoproblem.
Man får ta allt med en nypa salt absolut....Mvh/Sunny