Vi Seniorer > Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Barnprogram vi sett

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f24t1621s1.html

* Barnprogram vi sett

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 10:16

Admin: Ny tråd skapad av inlägg som inte respekterade ämnet i annan tråd. Väsentligt att hålla sig till ämnet för respektive tråd.

Ja, jag som arbetade med barn hela dagarna samt hade fyra egna och var rätt belåten på barnprogram. Men -fem myror missade jag inte-, liksom julkalendern -Trolltider-och Petsson-. Den har gubben och jag köpt(men säg inget) den ser vi på ibland.
Favoritavsnitt är då Findus är Lucia och träffar brevbäraren, hihi.
Från A till Ö var lite småmysigt också.Min äldsta son som då pratade allt på H, sjöng-Hej Huggla hena hoss, hom hit hen hund hill hoss-så gulligt.
Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 10:22

Fablernas värld och Sesame street med Kermit, kakmonstret och gänget kollade jag alltid på och det är lika bra även för oss vuxna.

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 10:25

Ja vissa barnprogram uppskattas mer av äldre. Mupparna hör väl dit?Gubbarna på hyllan var kul...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 10:27

Jag missade nog inte ett avsnitt, underbar humor. Drutten och Jena var också en favorit.

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 10:35

Jag gillade inte John Blund med Lennart Svahn, ej heller -vilse i pannkakan-. Nu måste jag vimsa mig ned till Mirum.
Ha det gott....Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 10:52

Vilse i pannkakan är en katastrof.

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 12:21

Oj, vi rasade in på barnprogram genom -fem myror-.
Ursäkta!
Lätt hänt med detta oslagbara barnprogram. All heder till Brasse! Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 12:38

Även Barnkanalen har coola program såsom Fåret Shaun och Småkryp, höjdare.

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 12:38

Min mamma skrattade nästan ihjäl sig åt- Loranga och Mazarin-, vi hade den på band, även boken.
Gummi Tarzan var en annan höjdare i barnboksdjungeln som barnen uppskattade minns jag...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 12:45

Man blir aldrig för gammal för detta, tecknad film är alltid kul, Tom & Jerry är också en favorit.

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 12:50

Pelle Svanslös julkalender var så skickligt gjord och Björn Kjellman var suverän som Pelle, även lilla Maja gräddnos och Bill och Bull. kanonbra...Mvh Sunny...

Skrivet av sven 30 aug 2014 20:31

Beppes Godnattstund är min klara favorit!

--
sven

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 20:49

Håller med, Beppe var en klassiker i mycket även som Pippis pappa.

Skrivet av Sunny3 30 aug 2014 22:24

Å, Beppe glömde vi, lilla Sigrid på pottan. Vad var det för signatur? En klassisk melodi? Var det Air av Bach?
Det var så varmt och gulligt, gillade Beppe, han blev väl inte heller så gammal?....Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 30 aug 2014 22:47

Han blev bara 57 och det var en stor förlust.

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 08:40

Beppe var bra som Pippis pappa, av Astrid Lindgrens sagor har jag Pippi på andra plats. Här kommer mina favoriter av henne i den ordning jag rankar dom, gör gärna din egen AL lista här.
På första plats nästan utan konkurrens blir
1= Bröderna Lejonhjärta
2= Pippi Långstrump
3= Emil i Lönneberga.
4= Ronja Rövardotter
5=Mio min Mio
6= Saltkråkan
7= Lotta på Bråkmakaregatan
8=Kajsa Kavat
9=Nils Karlsson pyssling
10= Karlsson på taket.
Säkert har jag glömt någon bra film och bok med henne, men det är de jag minns....Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 31 aug 2014 09:00

Är inte Barnen i Bullerbyn också av Astrid?

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 09:05

Jo visst ja den glömde jag. Den får jag nog klämma in efter -Lotta på Bråkmakergatan -eller före? Den hade en del fina naturbilder, men ganska lite handling i min smak. Farfar var en fin rollfigur....Mvh/Sunny

Skrivet av Nicket 31 aug 2014 09:20

Någon mer som kommer ihåg den tecknade serien "Kapten Råsop"? Den bör ha sänts omkring 1961 - 63. Barnprogrammet "Småstad" sändes väl också ungefär vid den tiden?

Skrivet av Nicket 31 aug 2014 09:24

....och Humle och Dumle såklart, när jag ändå är inne på tidigt 60-tal.

Skrivet av LasseO 31 aug 2014 09:28

När jag pluggade i Sthlm skojade de med mig och sade att jag lät som Humle & Dumle, hehe.

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 09:33

I Humle och Dumle fanns en -Karlsson- minns inte vad skådespelaren hette.
Han bodde granne med oss. Han arbetade på -Stadsteatern- här. Vi retade honom och han jagade oss.
Ganska konstigt, då jag tänker efter. Vi sjöng Humle och Dumle sången. -Ja heter Humle, jag heter Dumle, varje Söndag träffas vi i Kapten Beckdahls skafferi-, han blev så arg så.Ja så fanns ett barnprogram om några gubbar på ett skrotupplag som barnen gillade, minns inte vad det hette alls.
Mvh/Sunny

Skrivet av Nicket 31 aug 2014 09:47

Jag kommer ihåg en konstapel i Småstad, tror han hette Karlsson, och något i mitt bakhuvud påstår att skådespelaren hette något i stil med Torbjörn Jonsson... eller nåt.

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 10:03

Jag googlade, han hette Sture Ericsson.
Den Karlsson i Humle och Dumle. Tänk att jag minns bättre gammalt än nytt. Det kalkar väl igen i kanalerna, hihi...Mvh/Sunny

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 10:04

Lasse , ganska likt faktiskt, hihi.Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 31 aug 2014 10:12

Jag har väldigt svårt att påstå att jag inte är från "stan", hehe. När jag lyssnade på mig själv i telefonsvararen trodde jag att det var någon annan som pratade iom att man aldrig hör sig själv.

Skrivet av Nicket 31 aug 2014 10:13

Åhhh se vad man kan hitta när man googlar:

"Småstad" från 1961. Det klassiska barnprogrammet "Småstad" där Torbjörn Johnsson välkomnar hela familjen. Medverkar gör, förutom alla barn, Dockan Hanseman - Hasse Burman, Kloka farbror Ugglan - Charlie Norman, Gossen Rolf - Roffe Berg. Simon Brehm sjunger om sin basfiol. Sven Tumba spelar ishockeyspel. Akrobattruppen Veteranerna uppträder. Cykelakrobaterna Hans och Maud från Karlskoga. Ishockeylandslaget Tre Kronor spelar match mot Småstads lag.

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 10:15

Haha, ja usch vi fick spela in oss själva i föräldrasamtal på utbildningen, oj hjälp så man lät och såg ut.
Kom på barnprogrammet Dr Krall, samt Tårtan, den gillade många vuxna också. Mvh/Sunny

Skrivet av Sunny3 31 aug 2014 10:18

Nicket, då var jag 14 år, då var det nog smink och ungdomsgården som gällde, popmusik och tonårsproblem, hihi.
Men du var väl för ung själv att minnas småstad? På ditt foto ser du ut som en ung flicka? Mvh/Sunny

Skrivet av Borka 31 aug 2014 17:16

Professor Balthazar, Doktor Snuggles, Anita och Televinken, Drutten och Jena samt Bamse är de jag minns, förutom de redan nämnda. På radion fanns ju Barnens brevlåda med farbror Sven (Jerring) på torsdagarna (så gammal är jag :)). Av de adventskalendrar som har visats så är Teskedsgumman min favorit.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Sunny3 1 sep 2014 08:30

Ja de var också några i raden av de första programmen för de små.
Jag undrar om inte barnprogrammet jag inte kom ihåg hette något med.- Skrot Nisse-?
Teskedsgumman var ju jättebra, den vet jag att vuxna såg på med behållning....Mvh/Sunny

Skrivet av Nicket 1 sep 2014 09:39

söndag 31 augusti 2014, kl 10:18 skrev Sunny3
Nicket, då var jag 14 år, då var det nog smink och ungdomsgården som gällde, popmusik och tonårsproblem, hihi.
Men du var väl för ung själv att minnas småstad? På ditt foto ser du ut som en ung flicka? Mvh/Sunny

Jodå, visst kommer jag ihåg Småstad, inte jättetydligt, men någorlunda. Jag var fem år gammal 1961 och mina föräldrar hade precis skaffat vår första TV. Från Småstad minns jag tydligast konstapeln med gammaldags polisuniform. Men mest av allt minns jag Kapten Råsop från ungefär samma tid. Är det verkligen bara jag som kommer ihåg det programmet? Jag vet t o m att Kapten Råsop sändes på torsdagar. Snälla någon.. säg att det inte bara är jag....?

Åhhh TACK, Sunny! Nu växte jag flera centimeter! Du ser också väldigt fräsch ut på dina bilder, tycker jag. Jag avskyr att bli fotograferad och flyyyr om en kamera vänds mot mig, så det finns knappt några foton alls av mig. Jag la upp ett av de få jag hittade, det är 4 år gammal, så jag var ”bara” 54 år när det togs. Men ung flicka vet jag inte, ha ha! Lite hjälp på traven har jag dock kanske fått av att ha ärvt min fars hårtyp och ännu inte fått några gråa hårstrån. Min far blev gråhårig först under sina sista två veckor i livet, då var han nästan 80 år gammal och mycket svårt sjuk.

Skrivet av Sunny3 1 sep 2014 09:55

Jo då -nicket- jag minns polisen med sin kask på huvudet. Men inte kapten Råsop?
Jag började se Tv med pappa på ett café, 10.000 kr frågan, vi var tvungna att äta bullen och dricka läsken sakta syrran och jag så det räckte hela programmet.
Minns inte då vi köpte första Tv:n, vi fick se lite hos en granne först.
-Länkvändning- fanns något som hände i rutan?
Min pappa hade inte heller grått hår, melerat då han var 83 år, själv börjar det bli ganska grått i utväxten nu.
I nacken är det fortfarande mörkt och tjockt. Jag har mycket hår.Många gissade pappa på 65 år då han var över 80 år. Men ack så sjuk han var hela sitt liv, vad är då ungdomligt utseende värt då man lider så?
Hoppas du hade det bra på resan...Mvh/Sunny..

Skrivet av Borka 2 sep 2014 00:01

Den enda Kapten Råsop jag kan komma på nämns i Povel Ramels visa Svarta Malin, men ngt TV-program kan jag inte komma på. Har t.o.m googlat utan att få träff.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Bengt 2 sep 2014 21:21

Nej "Kapten Råsop" kommer inte heller jag ihåg. Ändå har jag t.o.m. svaga minnen av "Andy Pandy", som jag inte tror att ni har nämnt ännu (gick bara t.o.m. 1958 och var bland det absolut första jag såg på TV överhuvudtaget).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 2 sep 2014 23:39

Vi skaffade Tv 1960 till Romolympiaden, jag var 13 år, min lillasyster var 5 år. Men jag minns inte vilka barnprogram som var populära då. Jo Julkalendern med Viktoria Kahn kommer jag ihåg.

--
dubbeltur

Skrivet av Sunny3 3 sep 2014 08:18

Jag minns inte heller de årens barnprogram tror jag? Innan dess så lyssnade gårdens ungar på radion tillsammans-Grodan boll och Kalle Stropp-, det var en höjdare.
Annars är det blankt i huvudet då jag funderar, vi gick ju till en granne och såg något barnprogram. Jag ska fundera vidare, kanske dyker det upp något ur vrårna jag minns vartefter?
Mvh/Sunny

Skrivet av Sunny3 3 sep 2014 09:30

Googlade och hittade -Småstad 1960, familjen Flinta 61, så småstad som -nicket- nämnde kanske var första barnprogrammet i början av 60 talet. Mvh/Sunny...

Skrivet av Ben_G_T 26 feb 2016 16:52

Kul att nån kommer ihåg "Kapten Råsop". Jag har aldrig stött på någon förut. Men jag trodde den sändes ännu tidigare. :)

/Bengt