Vi Seniorer > Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Allhelgonahelgen

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f24t1731s1.html

* Allhelgonahelgen

Skrivet av airam 28 okt 2014 22:35
 
Jag som har mina nära och kära på kyrkogård i andra delar av Sverige än där jag bor. För dem brukar jag ställa fram fotografier av de människor jag saknar mest.
Intill finns också brinnande ljus.

Själv vill jag spridas för vinden och ha en biologisk miljövänlig begravningshantering. Har skrivit in mig i ett register för detta.

När jag reser till olika länder brukar ja ofta besöka kyrkogårdar.Dessa är som vackra parker.
 
Skrivet av Sunny3 29 okt 2014 09:40
 
Jag har redan pyntat pappas och mammas grav.Men vi tänder ljus här hemma för våra kära och tar en stund att tänka på dom och tacka för det vi fått också.
Vid graven så är jag inte känslosam, de är inte där ändå. Det är mer en plats för anhöriga att kunna samla sina tankar för saknad.
Min syster och jag lovade mamma att hålla fint på graven.
Jag krattade löv, hade tidigare planterat ljung och prydnadskål, så en liggare och två små keramikfåglar. Mamma har syskon kvar i livet som går dit. Jag tror de blir glada att mamma har det fint.
Kyrkogårdar är vackra och rofyllda. Jag ska ev ligga på minnesgravlund. Inte detsamma som minneslund och minnesgrav.
Man får en liten stenplatta med namnet, men ingen grav att sköta.
Finns endast på en Kyrkogård i Norrköping. Annars finns minneslund och minnesgrav på olika kyrkogårdar. På minnesgrav får man sitt namn på en liten metallplatta på en gemensam stenpelare. Men minnesgravlund låter bra, då kan barnen som inte bor i stan titta förbi om de vill , utan krav på plantering, vattning, mm.....Mvh/Sunny
 
Skrivet av LasseO 29 okt 2014 10:14
 
Jag har köpt vården av vår familjegrav iom att jag är den siste som skall ligga där, när jag bodde i Gbg åkte jag dit och tittade till den ofta men även då skötte kyrkogårdsförvaltningen graven eftersom det är en stor grav med farfars och farmors kistor plus många urnor bla mina föräldrar. Nu när jag bor i Alingsås blir det inte så ofta men syrran tar en sväng förbi ibland och tittar till den och den sköts alldeles utmärkt sedan 1936 då farfar köpte gravplatsen. det är tankarna och minnena som räknas tycker jag.
 
Skrivet av Sunny3 29 okt 2014 10:58
 
Klokt sagt Lasse!
Jag skrev fel i andra inlägget. Det heter -askgravplats- det jag menar, man kremeras och så får man en liten plats utan skötselyta och en sten liggande med namnet på. Bara gräs runt och inga planteringar att sköta.
Syrran berättade att på den största kyrkogården här fanns en skylt med-vanvårdade gravar- där låg mängder med gravstenar på hög. Det finns en risk om släkten dör ut. Så för mig blir det nog-askgravplats-, både syrran och min svåger ska ha sådana platser. Så slipper våra barn detta planterande, vattnande, räfsande mm. Vi är en annan generation dessutom. Mvh/Sunny..