Vi Seniorer > Forum > Viseniorer.se > Frågor om webbplatsen > Uppladdning av "felvänd" bild

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f3t1739s1.html

* Uppladdning av "felvänd" bild

Skrivet av Bengt 2 nov 2014 11:30
 
Fråga: "Jag ser bilden rättvänd, men när jag laddar upp den blir den felvänd".
Svar: Troligen har du sett fotot rättvänt i din dator eller smartphone med hjälp av visningsprogram för bilder som vänt så kallad "förhandsvisning" rätt. Tyvärr innebär INTE det alltid att bildfilen är permanent ändrad, vilket lurar många. Du behöver använda ett fotoredigeringsprogram och där vända på fotot och spara eller "spara som" alternativt "exportera", även enklare fotoprogram kan göra detta.

Macintosh (iOS): Om du vänder i iPhoto vänds inte bilden (alltså bildfilen ändras inte), utan bara sättet som iPhoto visar den ändras. Lösningen är: Vänd i iPhoto, välj sedan Arkiv > Exportera...", och kom ihåg var du sparar nya bildfilen och med vilket namn.

Windows: Den senaste versionen av "Windows fotovisare" sparar om filen med vändningen automatiskt. För äldre versioner krävs dock motsvarande åtgärd som "Macintosh" ovan, men med "Spara som...".

Därefter laddar man upp den nya varianten man sparat.

Skicka ett PM till mig vid problem, och beskriv då vad du har för apparat och program.

/Bengt

PS.
Det finns även gratis stöd för detta på nätet, där man oavsett datortyp och system kan ladda upp en bild, vrida den och sedan spara ned:
LunaPic Online Photo Editor
DS.

--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Karolina 2 nov 2014 17:15
 
Hej Bengt,
Nu lyckades jag få in mina foton åt rätt håll.Tack för hjälpen!
 
Skrivet av Bengt 12 dec 2015 23:25
 
Ny programmering, ovanstående behövs nu inte i de flesta fall:
Nu har vi infört en ny programmering i våra olika bilduppladdningar av fotografier. Det ska göra att foton blir på samma ledd som visningsprogrammet i dator eller padda/smartphone visar dem.

Tekniskt: Vi läser nu av s.k. EXIF-data, vilken är den data som talar om för visningsprogram i dator om bilden ska visas på annan ledd än originalbilden, och roterar bilden vid uppladdning om det behövs. Detta är nu programmerat därför att allt fler får problem med felvända bilder annars, denna "EXIF-data" utnyttjas allt mer i moderna system.

Det ska nu alltså gå bra med "vända" foton utan att göra det som första inlägget här säger, annat än i undantagsfall.
Detta gäller typiska foto-filer, JPEG-filer, i nuläget, och inte grafik av typ GIF etc.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer