tisdag 30 december 2014, kl 21:25 skrev Laura
Lite roligt det där med gammal folktro och vilka olika betydelser en "tomte" kan ha i olika landsändar. För mig är "gårdstomten" just en fiktiv "dräng", dvs en liten hjälpreda som tassade runt och ordnade allt som husbonden och hans drängar inte hann med eller klarade. Övernaturliga krafter hade han inte, men var trägen och hjälpsam i det tysta. Så länge han fick sitt grötfat till jul, förstås.
Nu har jag kollat Wikipedia, och där finns just uttrycket "skuggbonde", men jag tror inte att det alls användes i mina hemtrakter.
I generaliserande termer, och det är ju just detta det handlar om, så är en "dräng" någon som gör precis det som bonden har sagt till honom att göra, inget annat. I de gamla berättelser som finns gjorde "gårdstomten" det som bonden normalt gjorde, och med bondens auktoritet.
Men, precis som du är inne på, finns lokala och regionala skillnader i sådana här saker. Just "dräng" är dock inte något jag hört tidigare (drängarna hunsade man ju med hur man ville om man var gårdsfolk förr i tiden).
--
Admin på Vi Seniorer