Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > En vit jul

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1807s1.html

* En vit jul

Skrivet av airam 26 dec 2014 06:38

Alkohol under jul ger en otrygg jul för barn.Har själv växt upp utan alkohol vid jul och så har barnen också fått uppleva julen.Media har lyft frågan.

”Att säga nej till alkohol under julhelgen är en liten uppoffring för dig som får en stor betydelse för andra.”

Gabriel Forss är aktuell med konserter tillsammans med sina Du kan sjunga gospelkörer i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vad tycker du är det bästa med julen?
Att familj och vänner samlas och umgås.

Vad skulle du vilja ge för tips till en person som vill fira en vit jul men som behöver några bra argument?
Att säga nej till alkohol under julhelgen är en ganska liten uppoffring för dig, men det får en stor betydelse för många andra människor.

Att våga ta ställning för de barn som lider av för mycket alkohol i sina hem under julen är verkligen årets bästa julklapp.

Det är en skön känsla att kunna koppla av och njuta av juletiden utan att dricka alkohol.

Skrivet av Sunny3 28 dec 2014 07:13

Jag instämmer!
Kan man inte ge barnen den julklappen istället för dyra saker för att döva sitt dåliga samvete för supandet?
Några dagar om året måste väl de flesta kunna vara vita?
Men hand i hand med spriten går egoismen tyvärr.
Jag har arbetat med barn sedan jag var 16 år, så många tragedier man sett.
Barn som kommit till förskolan efter julhelgen, smutsiga och hungriga som vargar.
Vi personal försökte ge värme och tröst. Själviskt att dricka när barnen är med.
För många barn är julen ingen glädje alls. Många kändisar vittnar bla om sina jular med fylla i familjen..
Mvh/Sunny..

Skrivet av Gun_sa 28 dec 2014 08:03

Det är ett väldigt smygsupande året om :) 4 liter lådvin i sekunden rann ner genom svenskarnas strupar i sommar trots att det kan vara fullt av andra gifter än alkohol, 4l i sekunden! det är inte en snaps till sillen på julafton :)
Det är väl som med mat och övervikt, det är inte vad du äter mellan jul och nyår som räknas och sätter spår utan vad du äter mellan nyår och jul.

Skrivet av Winger 28 dec 2014 09:49

Håller med föregående talare..W.

--
Winger

Skrivet av Honom 28 dec 2014 10:09

När jag var ung så var det mycket vanligt att man skulle ta en sup och/eller grogg för att få roligt då man gick ut. Ja jag hade väl själv en sväng av den myten.

Men efter det jag upptäckte att man kan ha roligt, ja till och med roligare utan sprit än med jag då lade jag av nästan helt.

Min fru och jag kan någon gång tycka det är gott med en liten välsmakande spritblandning, men dricker aldrig för att bli eller vara kompis med någon.

Vi, min fru och jag, brukar skoja om att Systembolaget skulle kursa om alla drack lika lite sprit som vad vi gör!

Skrivet av Winger 28 dec 2014 10:39

Det är samma här Honom..Kul att se dig här förresten...W.

--
Winger

Skrivet av Gun_sa 28 dec 2014 10:57

Förr sa man "lördagsbläcka" :) jag gillar musik, dans och kör alltid, även i andra sammanhang har jag för det mesta tagit på mig chaufförsrollen och då slipper jag förklara varför jag inte dricker. Jag har inget emot sprit men kan lika gärna vara utan, är kanske lite tramsig i normaltillstånd :)

Skrivet av LasseO 28 dec 2014 11:02

Samma här, jag har också i stort sett lagt av med alkohol, möjligen ett glas vin i sällskap och ett vid nyår annars ingenting.

Skrivet av Gun_sa 28 dec 2014 11:12

Till nyår blir det Pommac eller Loranga, har inte bestämt mig ännu :)

Skrivet av LasseO 28 dec 2014 12:08

Pommac låter väl godare tycker jag, en klassiker.

Skrivet av Winger 28 dec 2014 13:08

Hos oss kör vi med Aroniasaft (egengjord)blandat med osaltat mineralvatten..Riktigt gotteligottgott...

--
Winger

Skrivet av sven 28 dec 2014 15:28

Gäller dessa drycker även till maten?
Har väldigt svårt att tänka mig att byta ut Rödvinet till Oxfilén!

Skrivet av Gun_sa 28 dec 2014 16:21

Mjölk funkar till all mat om man nu inte vill ha något som porlar :)

Skrivet av sven 28 dec 2014 17:34

Vilken utomordentlig idé!
Nästa Nobelfest skulle dom överraska med mjölk genomgående,
möjligen kunde Honnörsbordet få O Boy!

Skrivet av Gun_sa 28 dec 2014 17:38

Skall det vara så skall det vara rent :)

Skrivet av airam 30 dec 2014 21:33

Förutom mjölk är kärnmjölk ett alternativ och då speciellt till surströmming.
Måntro hur mycket pengar man har kvar till annat än till alkohol. Jag har bränt mina pengar på resor.Har besökt 51 länder.Undrar om Honom har norrländsk anknytning. Jag själv är en Helin ättling.

Skrivet av Bengt 30 dec 2014 21:38

tisdag 30 december 2014, kl 21:33 skrev airam
Förutom mjölk är kärnmjölk ett alternativ och då speciellt till surströmming.
Måntro hur mycket pengar man har kvar till annat än till alkohol. Jag har bränt mina pengar på resor.Har besökt 51 länder.Undrar om Honom har norrländsk anknytning. Jag själv är en Helin ättling.
Nu gällde det ju jul, och möjligen nyår. Till surströmmingen har jag dock hört om detta med mjölk tidigare - även av folk som annars dricker starkare drycker.
Surströmmingen står dock jag över - kan vara med och ta lite matjessill istället - och mjölk dricker jag inte, mår inte bra av det (tror inte ens det menat som dryck för vuxna). På nyårsafton vill jag smutta på lite champagne!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer