Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Könsskillnader

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f7t1844s1.html

* Könsskillnader

Skrivet av cats 30 jan 2015 21:19

Man kan inte med absolut säkerhet säga vad varje enskild psykologisk könsskillnad beror på, men det ter sig likväl tydligt att en betydande del av skillnaderna är medfödda i den meningen att de uppstår spontant, på grund av biologiska mekanismer och utan att det omgivande samhället uppmuntrar,påtvingar dem. Hur har man då kommit fram till det. Jo summariskt uttryckt

En lång rad av de psykologiska egenskaper som skiljer könen åt påverkas av det manliga könshormonet testosteron. Kvinnor som under fosterstadiet exponerats för onormalt höga halter av testosteron tycks få en förskjutning av sin psykologi i manlig riktning.

Forskningen om psykologiska egenskapers ärftlighet, till exempel studier av enäggstvillingar som adopterats av olika familjer, talar för att uppfostran och den sociala närmiljön har ganska små effekter på flera grundläggande temperamentsegenskaper.

Slutsatsen tycks bli att risken/möjligheten att könsskillnaderna skulle upphävas( flyta ihop ) verkar synnerligen liten.
Vetskapen om att det finns medfödda skillnader kan innebära att könen gör olika livsval utan att det för den skull behöver uppfattas som diskriminering.

Men det allra viktigaste Biologiska fakta talar för att skillnaderna mellan könen inte kommer att kunna upphävas i vart fall inte på längre sikt och särskilt inte med metoder som är acceptabla i ett civiliserat samhälle.
Som vi alla vet så finns det makthavare som under människans historia har försökt skapa Den NYA människan den ideella,den goda med politiska metoder t ex Homos Sovjeticus…. med förfärande resultat.

Omotiverade könsskillnader går det och har gått att påverka genom politiska beslut; rösträtt,lika lön för lika arbete mm.Men det är förstås en helt annan sak.
Inte helt överraskande har det visat sig att demokratiska samhällen tycks näst intill ha varit en förutsättning när det gäller kvinnornas ställning och inflytande.Särskilt om man utesluter s.k valdemokratier

Skrivet av Gun_sa 31 jan 2015 12:51

Det är mest svenska feminister som har problem med det maskulina och feminina, resten av världen bryr sig inte så mycket :)

Skrivet av Sunny3 31 jan 2015 13:05

Nej tyvärr, därför går kvinnor i burka och stenas till döds. Svenska män de som är för kvinnas rättigheter, lika lön för samma arbete, delat ansvar för barnen. De är feminister och de riktiga männen.
Hur många kvinnor är inte feminister och vill ha lika villkor?
Men först som sist är vi alla människor med lika värde.
Mvh/S

Skrivet av Sunny3 31 jan 2015 16:48

Man kan också tänka att negativt tänkande får näring ur negativiteten, Ur positiva tankar föds positivitet till att bli en människa som kan älska och vårda.
Att lägga sig ner för det man tror är omöjligt ger andra krafter fart..../S

Skrivet av LasseO 31 jan 2015 17:49

Håller med dig, man måste tänka optimistiskt och se framåt.

Skrivet av Sunny3 31 jan 2015 18:04

Tror det var läkaren, psykiatrikern Elisabeth Kubler Ross som skrev om hur vi tänkte, om vi kastar in våra tankar i en tumlare kan vi välja om vi vill få ut dom släta polerade och som gnistrande diamanter eller som grus.
Det ligger mycket i det. Mvh/Sunny

Skrivet av cats 31 jan 2015 21:11

Farida 31 jan 2015 16:29
Lika värde för alla människor kommer aldrig att existera

Ja tyvärr är det så.
Hur skulle ett sådant "likasamhälle" se ut.
För att tala Orwellskt* Det finns alltid människor som anser sig mer lika än andra.
Några är bättre rustade än andra för en grupp, en klans, eller en nations överlevnad. Dessa genetiskt väl anpassade personer väljs därför ut och får automatiskt en gynnad ställning ofta intill missbruk.
Ett tydligt exempel på det är universitetens tillkomst där staten valde ut särskilt begåvade personer och lät dom slippa det slitsamma arbetet på åkrarna t e x mot att de kläckte idéer och skapade förutsättningar för en starkare och mer välmående nation. Vapenutvecklingen är ett bra ex på det.
Det har alltid funnits människor som på olika sätt velat lindra och hjälpa fattiga och utsatta människor. Det har lett till olika slags religioner som dessvärre ofta lett till krig i religionens namn.

När det gäller positiva tankar så kan det under en begränsad tid ha positiva effekter. Minns exvis att det var populärt för många år sedan att anordna s.k. charmkurser men de hade en kortvarig effekt oftast endast så länge kursen och arrangörernas entusiasm varade.
Det finns gränser för hur mycket man kan manipulera hjärnan.
När det gäller smärtsjuka, våldtäkts- och tortyroffer så är det svårt att fångas av positiva tankar. All psykiatrisk och psykologisk expertis till trots.
* Georg Orwell Djurfarmen

Skrivet av Bengt 31 jan 2015 21:47

lördag 31 januari 2015, kl 21:11 skrev cats
Farida 31 jan 2015 16:29
Lika värde för alla människor kommer aldrig att existera

Ja tyvärr är det så.
Hur skulle ett sådant "likasamhälle" se ut...
Ni förstår uppenbarligen inte vad "alla människors grundläggande lika värde" betyder. Det som ett flertal människorättsorganisationer kämpar för. Det handlar inte om "likasamhälle", det handlar inte om att alla ska ha det lika, det handlar inte om att alla måste göra likadant... det handlar bara om en så enkel sak som att ge varje människa på den här planeten samma grundläggande värde.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Karolina 31 jan 2015 21:54

Det finns något som heter "positiv pessimism" som författaren Burkeman har skrivit om.
Han menar att det är jakten på lycka som gör oss olyckliga.

Man kan ju också fundera på om glada människor är friskare än andra. Eller är de glada för att de är friska.

Skrivet av Honom 31 jan 2015 23:25

Jag hade gärna sett att Cats skickat med vetenskapliga bevis i länkform som stärker hans ståndpunkt.

Skrivet av cats 1 feb 2015 00:22

Bengt 31 jan 2015 21:47
... ge varje människa på den här planeten samma grundläggande värde.

Vem är det som skall ge ( staten gissningsvis?) varje människa samma grundläggande värde.
Vidare är det inte alldeles lätt att definiera värde
Är det något som har ett värde i sig, ett värde som inte vilar på att det kan användas till att uppnå något annat

eller när något har ett värde på grund av sina effekter

eller en uppfattning om önskvärdheten hos ett visst tillstånd
Kort sagt allt annat än enkelt

Men låt oss anta att det handlar om medborgerliga rättigheter för varje människa dvs rättigheter som lagen( normativa regler) garanterar en stats alla medborgare.
Men sådana rättigheter vill eller kan ingen stat garantera i realiteten.
Det har visat sig att det kan finnas stora skillnader mellan vad en lag stadgar och hur den efterföljs i praktiken.
För vem skal bestraffa de stater som inte tillerkänner medborgarna sådana rättigheter. FN nej nej Allra minst FN som var helt passiva när det gäller folkmorden i Rwanda.

Skrivet av Bengt 1 feb 2015 00:35

söndag 1 februari 2015, kl 00:22 skrev cats
Bengt 31 jan 2015 21:47
... ge varje människa på den här planeten samma grundläggande värde.

Vem är det som skall ge ( staten gissningsvis?) varje människa samma grundläggande värde...
Nej nej, det är det där du med flera uppenbarligen inte kan förstå - det är faktiskt DU (tillsammans med alla andra) som ska tillskriva alla människor på den här planeten samma grundläggande värde.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Gun_sa 1 feb 2015 07:15

Sverige hade förr ett bra värde (value) inte (dignity) :)
En jämförelse mellan länders välstånd, (rounded HDI values with exact ranking).
2010 låg vi enligt FN Human Development Index (HDI) på 15:e plats Norge 2:a 2025 ligger Norge 4 och Sverige 37:a 2030 ligger Norge 5:a och Sverige på 45:e plats efter Libyen :/ i topp alla år ligger Australien och Japan.
Så landets värde försämras för varje år.

Skrivet av Karolina 1 feb 2015 09:45

lördag 31 januari 2015, kl 16:48 skrev Sunny3
Man kan också tänka att negativt tänkande får näring ur negativiteten, Ur positiva tankar föds positivitet till att bli en människa som kan älska och vårda.

Att tänka positivt har länge varit det budskap vi ska ta till oss. Då ska allt ordna sig. Föreläsare, livscoacher och olika idrottsstjärnor har hållit många föreläsningar om den positivt-tänkande-kulturen.

Men nu finns det de som tvivlar på att det finns genvägar till en ljusare tillvaro. Och nya böcker beskriver hur man på olika sätt kan tillämpa ett slags positiv pessimism.

Den glada pessimisten blir inte upprörd om det snöar och är halt ute, utan tänker nu får jag stanna inne hela dagen. Så skönt att slippa gå ut.
Ett annat exempel är Kristina Lugns uttalande: ”Det är ett sorgearbete att leva. Om man inte förstår det, blir man aldrig glad.”

Pessimisterna är försiktiga, medvetna om riskerna och har inga stora förväntningar. Därmed blir de inte besvikna utan får ofta rätt och kan känna sig gladare och kanske lyckligare.

mvh Karolina

Källor: The power of negative thinking, artikel Aftonbladets krönikör Åsa Erlandsson, SvD kultur, under strecket.

Skrivet av blyfot 1 feb 2015 10:43

Man kan inte med tanken bli en annan människa än den man är i grunden. Att tvinga sig till tankar som inte överensstämmer med detta är att använda våld på sig själv, på samma sätt som när man mediterar med mantra för att hitta sig själv så är all aktivitet i hjärnan ett avstånd till den man är i grunden och där är vi god, ond blir man genom påverkan i den miljön där vi växer upp genom influenser utifrån. Om vi vore i grunden onda när vi föds då skulle vi inte överleva som ras och det mänskliga sociala livet skulle inte kunna existera. Så det man skall göra för att vara den goda människan är att hitta sig själv i sig själv och först då när man kan se världen utan färgade glas kan man förstå att det är så det är. Ingenting av alla dessa teorier och kurser leder bara till att du blir en skådespelare i livets teaterföreställning och i grunden är du alltid densamma.

Skrivet av Sunny3 1 feb 2015 11:16

Klart man kan arbeta på sin inre människa. Man ändrar uppfattningar om mycket genom livets gång.
Tex politiskt och om hur man ska behandla andra.
Först i 25 årsåldern är en ung människas hjärna fullt utvecklad, därav deras våghalsighet och att vara så lättpåverkade att utföra onda ting.
Man kan arbeta på sig själv och välja bort sidor som inte tjänar mänskligheten, tex -vi och dom sämre-. Man skaffar sig kunskap om saker och omvärderar sitt tänkande. Det kallas utveckling.
Jag har sett så många av mina elever som fått god vägledning ändra uppfattning om saker som tex att inte koncentrationslägren fanns-.
Därifrån kunde de börja tänka i vidare banor och bli mer förstående för omvärlden.
Jag är inte alls samma människa idag som då jag var ung. Jag har ratat, förkastat och tagit till mig av andras goda tankar.
jag är uppväxt på den tid då aga var vanligt.
Jag fick undervisning om varför det var fel att slå barn och fick insikten om vad det gjorde med barnet och tog avstånd ifrån aga.
Som tur var innan jag fick egna barn.
Jag har aldrig slagit mina barn, de har inte slagit sina.
Att lära sig är att utvecklas, inte att göra brott på sin person utan förr slipa bort vassa kanter.De gamla sade- lite stryk har ingen dött av-, jo men det har det ju, så feltänk är alltid bra att arbeta bort...../S

Skrivet av Gun_sa 1 feb 2015 11:26

söndag 1 februari 2015, kl 09:45 skrev Karolina
lördag 31 januari 2015, kl 16:48 skrev Sunny3

Att tänka positivt har länge varit det budskap vi ska ta till oss. Då ska allt ordna sig. Föreläsare, livscoacher och olika idrottsstjärnor har hållit många föreläsningar om den positivt-tänkande-kulturen.

Men nu finns det de som tvivlar på att det finns genvägar till en ljusare tillvaro. Och nya böcker beskriver hur man på olika sätt kan tillämpa ett slags positiv pessimism.

Den glada pessimisten blir inte upprörd om det snöar och är halt ute, utan tänker nu får jag stanna inne hela dagen. Så skönt att slippa gå ut.
Ett annat exempel är Kristina Lugns uttalande: ”Det är ett sorgearbete att leva. Om man inte förstår det, blir man aldrig glad.”

Pessimisterna är försiktiga, medvetna om riskerna och har inga stora förväntningar. Därmed blir de inte besvikna utan får ofta rätt och kan känna sig gladare och kanske lyckligare.

mvh Karolina

Källor: The power of negative thinking, artikel Aftonbladets krönikör Åsa Erlandsson, SvD kultur, under strecket.

Det tror jag på, jag är en glad pessimist som för det mesta kan hitta ljusglimtar i tillvaron och även försöker hitta lösningar på ev. problemen, det är kärnan :). Att tänka positivt hela tiden är det ingen som gör eller orkar för den delen, inte en chans. Det viktiga är att inte grotta ner sig, bryt ihop och kom igen :)

Skrivet av cats 1 feb 2015 11:28

Det är viktigt att bli eniga om vad som skall förstås med *värde* Alltså

Är det något som har ett värde i sig, ett värde som inte vilar på att det kan användas till att uppnå något annat

eller när något har ett värde på grund av sina effekter

eller en uppfattning om önskvärdheten hos ett visst tillstånd

Låt oss anta att med*värde* menas en uppfattning om önskvärdheten hos ett visst tillstånd

Och att DU (tillsammans med alla andra) betyder FN på global nivå

Alltså FN uttrycker t e x i form av en FN deklaration en önskan att alla människor på den här planeten skall ha samma grundläggande värde.

So what! Innebär det nu att FN:s önskemål går i uppfyllelse. Förvisso inte, varken på lokal, nationell eller global nivå.

Dessutom vem vill i grunden tillskriva någon samma värde om han el hon inte förstår medan jag själv förstår.

I ett inlägg uttryckes den uppfattningen
att man inte kan med tanken bli en annan människa än den man är i grunden. Att tvinga sig till tankar som inte överensstämmer med detta är att använda våld på sig själv,
Så sant så sant

Skrivet av Sunny3 1 feb 2015 12:16

Härligt sagt av Kristina Lugn! Hon har klokskap.
Någon sade också.- Ingen ska hindra mig från att vara en god människa om så det är det enda goda jag uppnått i mitt liv-.
En god strävan.
-Livet är det konstigaste jag varit med om - sade en känd komiker innan han dog. Också bra.
Man har rätt att sträva efter det goda , att precis som i konståkning förfina och slipa på hoppen. Man tycker inte lika, men man ska som någon sade. -Jag tror inte och känner inte som du, men jag skulle kunna dö för att du får säga vad du tycker....Mvh/Sunny

Skrivet av Gun_sa 1 feb 2015 18:05

Det sägs att Sverige lider av Messiskomplex, alla skall vara vansinnigt så goda. Det kan aldrig vara bra att skapa skuldkänslor hos människor som inte vill eller kan ställa upp.
Tycker jag att någon människa är en skitstövel så finns det absolut ingen anledning att jag skulle hjälpa den, det överlåter jag till någon Messias :)

Skrivet av Sunny3 1 feb 2015 18:22

Messiaskomplex?
Ska man ha dåligt samvete om man vill vara god? Det är väl ett val hur man bemöter sina medmänniskor, utan att för den skull ha ett komplex?
De som gör illa, skadar andra, mördar, våldtar, stjäl, misshandlar, pedofiler, vad har de för komplex då? Vad lider de av? För ska vi sätta etikett på det ena så måste de andra någon annan form av komplex?
en antalet brott som begås i Sverige nu senast en våldtäkt av sex eller 8 män på Finlandsbåten så tror jag inte någon behöver vara rädd för Messiaskomplex snarare tvärtom.
Ska man behöva skuldbeläggas om man hjälper sina medmänniskor, vårdar sjuka med värme och empati, hjälper barnen i skolan mot mobbing, ger de gamla en nybakt bulle.
Ja nog är tiderna ur led. jag älskar de goda och varma människorna runt mig, de ger framtidstro, hopp och ork att orka med det kalla isande samhällsklimatet. /S

Skrivet av cats 1 feb 2015 21:50

Problemet är att det måste någon utomstående till för att tala om att man är god.
Någon kanske tycker att han är god genom att försöka föra en dam till sällhetens,lycksaligheten och hänryckningens rike men godheten faller inte alltid i god jord.
Det visade sig lättare att så godhet än att skörda den.ha ha

Skrivet av Sunny3 2 feb 2015 08:24

Ursäkta!
men jag förstår inte ditt inlägg?
Att sträva efter det goda att våga stå upp för svaga tex vuxenmobbing som finns på varje större , ja även på mindre arbetsplats för den delen, det kräver styrka.
För man blir själv lätt ett offer för mobbarna.Det krävs att man bottnar i sig själv och inte flyter med strömmen. Ordspråket-bara döda fiskar flyter med strömmen- stämmer bra.
Jag har aldrig sett någon som har ryktet om sig att vara en bra människa slå sig för bröstet och säga-oh så bra jag är-. Det vet sällan om det. Men de strävar på i sin goda vilja att göra sitt bästa.
Men religiösa ord Messiaskomplex som hån för de som kämpar för andras bästa hur kan det få bäring?
Godheten den finns hos människor lite varstans, där man minst anar det. Vid stora olyckor tex dyker det alltid upp en särskild person som visar på civilkurage och styrka.
Men Messiaskomplex eller djävulskomplex är inga epitet man ska sätta på människor. De flesta har väl en vilja att vara sitt bästa jag?
Man är ju en blandning och visst kan man hålla tand för tunga ibland så alla får skriva och inte känner sig tvungna att sluta skriva för de känner sig obekväma i sitt eget sätt att vara.
Nu har jag sagt mitt i denna tråd. Jag hoppas att jag kan fortsätta att sträva efter att utvecklas i min inre människa, en kamp som pågår hela livet. I alla fall mitt även om det stör.../S

Skrivet av Gun_sa 2 feb 2015 14:01

Kvinnor levde tryggare i Sverige på 1200-talet än i dagens samhälle. Birger Jarls kvinnofridslag utkrävde mycket stränga straff för våldtäkt. Gärningsmän dömdes till förlust av egendom, vanära och fredlöshet. Bara att kalla någon för hora kunde leda till dödsstraff på den tiden.
De åtta män som deltog i gruppvåldtäkten på Finlandsbåten hoppas jag hängs ut med namn och bild till allmän beskådan. Det vore inte en dag för sent, det är många dagar för sent i ett land där det nu begås en våldtäkt i timmen.

Skrivet av Karolina 3 feb 2015 00:13

Jag skulle nog inte säga att vi kvinnor levde tryggt på 1200-talet heller. De första häxjakterna började i Tyskland och spred sig sedan.

Häxprocesserna är en av historiens värsta rättsskandaler, 30.000 oskyldiga kvinnor brändes på bål eller avrättades i Europa under 1400-1700.

Kvinnorna beskylldes för att ha samröre med Satan. Till och med påven gav sin tillåtelse till att bränna kvinnorna på bål.

Finlandsbåtens händelse är bara en fortsättning på förtryck av kvinnor.

mvh Karolina

Skrivet av Mynta 3 feb 2015 07:41

Hela samhällsstrukturen är förändrad och riskbeteendet hos människor har helt klart ökat.
Det som var självklart tidigare att göra det är numera omöjligt.
Följa med en man till en hytt- ja det är nog inte så lämpligt det!
Precis som när man går över gatan bör man se sig för men jag vill inte alls fördöma denna kvinna för hon har verkligen fått det hemskt nog ändå.
När nu rättsmaskineriet drar i gång och med en dom som säkert överklagas då kommer den verkliga pinan.

Skrivet av Sunny3 3 feb 2015 09:12

Karolina!
samhället har alltid tyckt kvinnan är en mindre värd människa. Jag läste om hur det började med häxbränningarna, naturligtvis var det män det handlade om, unga försmådda ynglingar angav kvinnor som ratade dom, kvinnor med stor kunskap inom naturläkekonsten och konception blev angivna. De som utförde aborter och änglamakerskor. Mannen ville ha all kontroll över kvinnan och hennes kropp.Kyrkans män dömde.
Idag stenas kvinnor fortfarande, unga flickor dödas för sex och kastas i ett dike. Varje år på våren sker tonårsmord på flickor. Historien var och är grym mot kvinnor, tyvärr ser det ut som det ökar igen och med ett hårdare samhällsklimat ökar också våldet mot kvinnor och barn.
DR Phil hade hela förra veckan talat om ökningen av gängvåldtäkter, vad det gör med flickorna i framtiden, de som tar sina liv efteråt för grabbarna blir offren och flickorna skurkarna.
Men vi som kvinnor har en stor del i att inte ställa oss på offrens sida, att inte lära pojkar att en full flicka hjälper man hem.
Man vet att unga flickor tål mindre sprit och det använder sig grabbar av. En flicka i värnlöst tillstånd ska kunna skyddas i lagen mot övergrepp.
Alla stora pedofilhärvor med 1000tals små barn inblandade, sexturister som köper små barn att förgripa sig på,är bara toppen på detta isberg som vi ser nu.
Jag minns på 80 talet då jag arbetade inom kommunen då detta började på förskolorna , man brydde sig inte först inom polis och det sociala.
Ingen ville befatta sig med det. Likaså nu med hustrumisshandel och våldtäkter. Detta är ett mansproblem vare sig det är Kyrkans män eller som nu i det sekulariserade samhället män som tror de kan kränka, skända, döda och misshandla kvinnor och barn.....Mvh/Sunny..

Skrivet av Sunny3 3 feb 2015 10:08

Jag uppdaterade, men så såg jag inte var jag hade skrivit fel. Nu har jag kollat igenom inlägget och ser att det ska stå-pojkar ska vi lära sig att hjälpa berusade flickor hem-. Vi pratar om att ett nej är ett nej.Men är flickan full kan hon inte säga -NEJ-
Men det är något som inte är nog. Man ska inte ge flickor sprit som äldre killar ofta gör. Flickorna tappar omdömet och det är ofta det som är meningen.Då har hon inte sagt ifrån.
I USA får man i många delstater inte dricka för än man är 25 år. Det blir då kriminellt att ge minderåriga sprit.Då ord står mot ord väldigt ofta, grabbarna säger att flickan var med på det hela.
Ibland kan de sätta dit grabbarna för pedofili om hon är mycket ung. Men gruppvåldtäkt är så skamligt både för flickan , hennes familj och samhället. Man måste ta detta på allvar nu. Flickorna tar sina liv efter alla påfrestningar.
Här har vi datorpedofilerna som hotar och bringar småflickor att gå framför tåget.
Man måste ta sina pojkar i tidiga år och lära ut respekt för andra människor.
Men man kan ju köpa människor för sex så det är inget viktigt med kvinnors känslor....Nu hoppas jag det blev rätt äntligen i det jag skrev....Mvh/Sunny..

Skrivet av Gun_sa 3 feb 2015 11:00

tisdag 3 februari 2015, kl 00:13 skrev Karolina
Jag skulle nog inte säga att vi kvinnor levde tryggt på 1200-talet heller. De första häxjakterna började i Tyskland och spred sig sedan.

Häxprocesserna är en av historiens värsta rättsskandaler, 30.000 oskyldiga kvinnor brändes på bål eller avrättades i Europa under 1400-1700.

Kvinnorna beskylldes för att ha samröre med Satan. Till och med påven gav sin tillåtelse till att bränna kvinnorna på bål.

Finlandsbåtens händelse är bara en fortsättning på förtryck av kvinnor.

Alla som kritiserade kyrkan brändes också på bål, dom sk. kättarna och det var nog mest män men det är historia. Tack och lov har vi kommit längre, vad gäller det.

Skrivet av Gun_sa 12 feb 2015 15:28

lördag 31 januari 2015, kl 12:51 skrev Gun_sa
Det är mest svenska feminister som har problem med det maskulina och feminina, resten av världen bryr sig inte så mycket :)

Dagens feministers hat till män har för länge sedan passerat gränsen för anständighet, jämställdhetstänket är borta sedan länge, nu är det andra mål.
Igår läste jag om en kvinna som blev helt förtvivlad och grät i dagar då hon tyckte att hennes kropp hade svikit henne eftersom hon vid ultraljuds undersökningen fick reda på att hon väntade en pojke. Det blev snabbt en abort.

Idag skriver en annan kvinna bla.så här- "Mammor måste sluta amma sina pojkar - för att jämna ut könsklyftan

Mammor måste sluta amma sina pojkar . Så, nu var det sagt. Förvånad? Arg? Förvirrad? Det borde du inte vara. Tänk efter nu. I början av våra liv, under de formativa åren, är näring jätteviktigt. Hur mycket och vad du äter under bebisåren kan ha stor inverkan på resten av livet. Amning är det bästa sättet att ge din bebis alla vitaminer och mineraler som behövs för att barnet ska kunna växa, studier visar att barn som ammas presterar bättre i vuxenlivet än de som inte ammats.

Med allt det här i åtanke, se på ammning genom dina genusglasögon. Bebispojkar som växer upp, blir män och förtrycker, tar plats från, och våldtar kvinnor får en kanonstart när de ammas. Det är just därför vi måste sluta amma dem. Män behöver inte en kanonstart på livet, de har redan en kanonstart i och med att de hade turen att bli män. Vi måste sluta amma pojkar för att jämna ut den klyfta mellan män och kvinnor som gör att män tjänar mer och har all makt i samhället. Det här är så viktigt och jag förstår inte varför fler kvinnor inte tänker på det här.

Veka män är bra män. Genom inducerad näringsbrist i bebisåldern kan vi hoppas på att männen växer upp och inte blir lika långa och starka som de är i nuläget, och att naturen således jämnar ut de fysiska skillnaderna mellan män och kvinnor. Detta skulle förstås relatera till färre våldsbrott, färre våldtäkter, och mer effektivt feministiskt självförsvar.

Kort och gott - om du är en mamma som ammar en pojkbebis - SLUTA, nu! Jag menar det, om du bryr dig om jämställdhet slutar du. Om du inte slutar kan jag inte annat än klassa dig som en passiv sexist och en dålig mamma.
Klara Andersson är en 23-årig feminist som pluggar statsvetenskap.

http://vindoga.wix.com/vindogat?_escaped_fragment_=Klara-Andersson-Mammor-m%C3%A5ste-sluta-amma-sina-pojkar-f%C3%B6r-att-j%C3%A4mna-ut-k%C3%B6nsklyftan%2Fcfvu%2F2F839E23-B28C-4643-A403-FC17CB3E4731

Skrivet av airam 12 feb 2015 17:00

Det finns inte bara en sanning på hur vi och våra samhällen utvecklas.
Eftersom jag har haft möjlighet att resa bland ursprungsfolk så har jag funderat mer än en gång hur det kommer sig att vi vill tävla och få vinnare och förlorare. När Amerika kolonialiserades så uppstod kulturkrockar eftersom indianernas spel och lekar utformades genom samarbete med kolonisatörerna vill se vinnare och förlorare och det blev den rådande kulturen i de nya samhällena som växte fram.
Bland ursprungsfolk i världen har kvinnan en stark ställning i samhälle och hem.
Idag måste vi återta det vi förlorat om människors lika värde och vördnaden för den jord vi bebor.