torsdag 23 april 2015, kl 22:18 skrev Honom
Jo det som står i artikeln och också framgår av kommentarerna är att man påstår att vindkraften KAN påverka människan. Inte alls osannolikt, men man för inte fram ett enda bevis att vindkraften påverkar människan negativt. Man har, om jag förstått det rätt, knappt börjat forska inom detta område.
Visst tror jag att vindkraftverk kan vara störande både det man hör och det man inte hör. Men jag tror mer på att det är en psykologisk effekt, man hör/känner det man vill höra/känna.
Och det är väl med vindkraftverken som med det mesta andra, de utvecklas väl och förhoppningsvis så de inte är skadliga.
Men det är väl med vindkraften som med stadstrafiken utanför mitt sovrumsfönster. Ett nödvändigt ont som man måste lära sig att stå ut med.
Jaha, då förstår jag det som att du ifrågasätter infraljuds påverkan på människan i sig, snarare än nivåerna av infraljud från olika vindkraftverk. Du verkar tro att det är med infraljuds påverkan på människor (och djur) som med "elöverkänslighet". Det är inte så. Det är inget nytt som kommit med vindkraft, detta, det är sedan länge känt - om än kanske inte bland folk i allmänhet. Det finns en ganska bra redogörelse för infraljud på engelska Wikipedia:
Wikipedia: Infrasound. Där finns också en mängd länkar till olika slags referenser nedtill man kan fördjupa sig i om man vill och orkar.
Som tidigare sagt, det är en annan fråga det om hur mycket infraljud de olika vindkraftverken ger ifrån sig och vad man kan göra åt det.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer