Vi Seniorer > Forum > Kulturdiskussioner > Musik > Eurovision Song Contest 2015

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f37t1975s1.html

* Eurovision Song Contest 2015

Skrivet av Bengt 19 maj 2015 23:18

Ja, nu är det igång. Första semifinalen avklarad.
Tråkigt att Danmark och Finland åkte ut. De kunde båda platsa i finalen, kan jag tycka, var och en på sitt sätt, dock.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 20 maj 2015 06:55

Jag väntar tills finalen på lördag med att kolla.

Skrivet av Sunny3 20 maj 2015 08:54

Jag har bara bläddrat i pausar av andra program. Hörde en bra låt men minns inte varifrån.Det var tre tenorer som sjöng.
Jag kollar Lördag också.
Oj vad tiden går,hoppas det blir trevligt! Mvh/Sunny..

Skrivet av dubbeltur 20 maj 2015 10:06

Kollade också igår, många ballader var det, gillade Danmarks bidrag.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 21 maj 2015 23:05

Så var då även den andra semifinalen över. Sverige gick till final - hurra vad vi är bra :-)
Norge gick också till final, vilket var extra roligt då Danmark åkte ur tidigare. Island borde också ha gått vidare, tycker jag, men det åkte ur nu.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sunny3 22 maj 2015 08:32

Jag har småkollat i andra pausar och har väl några favoriter -Österrikes Coldplay liknande band bl-, -Cyperns fina balad-, -tre tenorer från Italien som inte behövde kvala in- och Australiens låt var inte så tokig ,av det lilla jag hörde.
Måns är ju en riktig artist även om låten blir tradigare för varje gång man hör den.Men han har helt vinstchans.
Jag ska se- the grand Final- på Lördag om jag orkar. Men det är lite ljus och sammanhållning i allt krigande och sönderfall ändå!....Mvh/Sunny..

Skrivet av blyfot 22 maj 2015 12:53

Den här låten räcker inte till seger. Texten är en ständigt tröttsam upprepning att vi är heroes of our time följt av ett råmande som från en Ko, ha o ha o oho oho. Inte bland dom 5 bästa på min lista. Gissar på plats 7 den sämsta placeringen på flera år. Men om jag skulle ha fel så kommer jag att fira med en pizza och om jag får rätt så firar jag med en entrecote och stekt potatis med rödvinsås.

Skrivet av Bengt 22 maj 2015 14:16

fredag 22 maj 2015, kl 12:53 skrev blyfot
Den här låten räcker inte till seger. Texten är en ständigt tröttsam upprepning att vi är heroes of our time följt av ett råmande som från en Ko, ha o ha o oho oho...
Jag tror inte det är en ko, faktiskt. Jag tror det är en berguv som har fått feeling.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av blyfot 22 maj 2015 15:39

Ok berguv ligger närmare så en poäng för den. En sak som är typiskt när det skall tävlas är tron på att dom egna förmågorna skall vara bättre än dom andra tävlande oavsett om låten är bra eller dålig. Nu har vi en dålig låt och tidigare när vi har kommit i topp så har låtarna varit bra. Enda chansen för den här att komma i topp är nog om bara Sverige får rösta. Men vi får se på lördag, det här är min åsikt.

Skrivet av LasseO 22 maj 2015 17:09

Australiens låt skall vara bra sägs det, jag röstar kanske på den.

Skrivet av Sunny3 22 maj 2015 19:49

fredag 22 maj 2015, kl 17:09 skrev LasseO
Australiens låt skall vara bra sägs det, jag röstar kanske på den.
Den ligger absolut i topp fem. Men jag hörde att de nästan varje år haft artister i Mellon för andra länder. Vi får se hur det går. Mvh/Sunny...

Skrivet av Bengt 24 maj 2015 00:49

Nu är Eurovision Song Contest över för den här gången.
Sverige vann!!!
För sjätte gången tog vi hem segern i denna tävling. Vi får tacka Måns Zelmerlöw för det.

Ryssland kom på en hedrande andraplats.
På tredje plats kom Italien, långt före alla övriga.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av blyfot 24 maj 2015 07:25

Då får jag fira med en pizza eftersom jag gissade fel. Det glädjande med att ha fel den här gången är att jag slipper gå omkring och lyssna på monotona påträngande låtar. Ett stort grattis till Måns.

Skrivet av Sunny3 24 maj 2015 09:17

En mycket lycklig Måns!
Samt att Sverige hade ett finger med i många av de andra melodierna.
Conchita var strålande, bäst klädd och en duktig entertainer.
Jag hade ingen favorit i år, det var ganska skönt. Men Måns Låt var bättre än Rysslands låt, så någon form av rättvisa fanns väl med? hans enkelhet i klädsel och naturliga uppträdande gjorde sitt till. Ja heja Sverige, nu får vi betala igen....Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 24 maj 2015 16:49

Och här har vi den vinnande låten igen, för dem som missat den:
[youtube=https://youtu.be/5sGOwFVUU0I]Måns Zelmerlöw - Heroes (Sweden) - LIVE at Eurovision 2015 Grand Final [/youtube]

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 24 maj 2015 23:46

Jag tycker det var en bra final med en enda lång rad högklassiga låtar. Tyvärr så har de deltagande ländernas musiktradition gått förlorad på bekostnad av vara internationellt gångbar. Som tävling tycker jag ESC har överlevt sig själv, som underhållning överlever den. Måns låt var proffsigt framförd men enligt min mening ingen given vinnare. Desto roligare att han vann.

--
dubbeltur

Skrivet av airam 1 jun 2015 06:30

Melodifestivalen i Sverige liver i ett glashus. Christer Björkman medverkar så att många unga lovande musiker hålls utanför Cirkus Melodifestivalen.På ett tidigt stadium sorteras många talanger ut.