Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Bota artros?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f7t2056s1.html

* Bota artros?

Skrivet av AlfGun 4 okt 2015 10:58

Har en stund kollat om här finns någon tråd om Artros, men hittade ingen så därför startar jag den här.

Våren 2014 började jag få känning i mitt högra knä. Ja det kändes ibland som om det satt en lös benflis som tidvis gjorde förbaskat ont då jag gick.

Besökte läkare och fick röntgat vilket gav diagnosen Artros. Och läkaren hänvisade mig till sjukgymnast och ett program som man kallade för BOA! Fick en tid och där skulle man sitta still i ett luftfattigt rum flera timmar och lyssna på en tråkig person som via sin dator visade en massa ointressanta bilder. Ja det var ungefär som med "Ombudmannarespirator". Den gamla Owerheadprojektorn som många fackliga ombudsmän förstört mängder av kurser med.

Frågade ledaren hur länge det här skulle pågå och fick svaret ett par gånger till och sedan bort till någon gymhall. Nej tack, sade jag och hoppade(?) av! Gick till en annan sjukgymnast på annat ställe och klagade, fick ett program på fyra rörelser att utföra.

Trodde inte så mycket på det här med gymnastik så jag kollade även in hälsokostprodukter under tiden. Upptäckte då att det var näst intill omöjligt att hos tillverkarna få fram eventuella biverkningar. Men om man googlar så hittade man hälsokost som lovade mycket men uteslöt biverkningar som kunde ge allvarliga följder. Jag köpte inga hälsokostprodukter...

Nu ett år efter att jag började med mina gymnastiska övningar är jag helt besvärsfri från mina artrossymtom. Det är en ren fröjd att vara ute och promenera i timmar utan att få ont. Har pratat lite med min doktor och han menar att det fungerar om man kommer in i tid. Man skall alltså inte gå för länge innan man besöker doktorn. Jag vill bara tillägga att det handlar nog också om att hitta rätt läkare!

Skrivet av Mynta 4 okt 2015 12:16

Artros finns i olika grader och olika leder.
Bota när det är långt gånget går nog inte men att träna gör susen!
Brosket får sig en knuff när man bjuder motstånd.

Själv hade jag tid för op. av hö knä redan för 8 år sedan-jag avböjde och köpte motionsscykel.
Kul med en kompis tänkte jag!

Det är lätt till att det blir artros tydligen i gamla skador-så var det med mitt knä efter det jag suttit fast i en klippskreva....

Skrivet av Sunny3 21 okt 2015 21:18

Jag gick och haltade ca ett år och hade smärtor och knak i höften. Fick en röntgen men det visade inget. Dr hörde ju oljudet, knaster, knäppningar och knak och brak. Nu är värken borta men oljudet kvar? Värken gick i hela låret , ner i vaden och ända under foten? Kan inte fatta vad det är? Men glad att värken är borta. Trodde det var Artros?.....Mvh/Sunny

Skrivet av tulip 25 okt 2015 12:25

Hej på er!
Vad roligt att någon diskuterar artros.
Jag har själv haft besvär med mina leder och framför allt knäna i "skov" sedan 40-årsåldern, kanske till och med tidigare eftersom jag märkt av att jag fått ont i handleder och knän när jag cyklat. Besvären kom efter att jag fått barn.

I vilket fall tog jag äntligen tag i detta efter att jag mycket länge inte kunnat sitta på huk eller på knä och tog kontakt med en sjukgymnast för ca ett år sedan.

Jag har sedan dess gått på träning på gymet och stärkt framför allt lårmusklerna och märkte skillnad snabbt.

Men, och nu kommer jag till min fråga, jag har under samma tid, eller strax därinnan, börjat med Collagen.plus (från fisk) från Bättre Hälsa och märkte en dramatisk förändring.. Detta var innan träningen skulle ha kunnat ge resultat...
Jag är ju oerhört skeptisk av mig och jag kan ju inte bevisa att det är det ena eller det andra som gjort mig så mycket bättre i mina knän..
Är det någon annan som har erfarenhet av produkten?
hälsar
Tulip

Skrivet av airam 28 okt 2015 21:40

Har haft artros i många år och äter strandnypon 6st dagligen. Bytte ut dessa mot MSM vilket är i pulverform.Fick mer bekymmer. Har nu återgått till att äta strandnypon. En stor skillnad. Nästan helt besvärsfri med strandnypon.

Skrivet av AlfGun 31 jan 2016 09:19

Nu ett halvår efter jag skrev första inlägget här så fortsätter jag med mina enkla gymnastiska övningar samtidigt som jag är ute och promenerar 3-4 dar i veckan. Så för mig fungerade ändrat rörelsemönster mycket bra.

Än så länge kan jag inte hitta något motiv till att köpa kosttillskott! För mitt hjärta äter jag gärna lite extra broccoli och cashewnötter. Det blir mycket billigare och bättre än alla kosttillskott i världen.