Skrivet av Sunny3 23 apr 2016 12:53
Nu föddes lille prins Alexander och då började jag tänka på namn man tycker om. Klart man har förkärlek för namnen man valt till sina barn.Men blan alla andra också så klart.
När jag var liten och vi lekte lekar hette jag alltid Marie-Louise, jag hade associationer till - klarblå genomskinlig is- av det namnet.Då blev jag Marie-Louise som svävade fram bland prästkragarna på ängen.
Det kan vara namn från gångna generationer, men också nya som faller rätt i tanken. Säkert olika för oss alla.
Nu drar jag mina 10 i topp av både pojk och flicknamn.
--------
Theresia
Josefine
Lise-Lott
Linn
Jonna
Evelina
Louisa
Elinor
Lisette
Madelene
---------
---------
Alexander
Frederik
Maximillian
William
Adrian
Adam
Karl
Filip
David
Petrus
----------
Det finns många fler underbara namn och människor som får äran att bära dom. Det är bara ett axplock ur mina minnenas skafferi av namn....Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 23 apr 2016 13:40
Så roligt att Du gjorde staplar! När jag läser namnen så stannar jag liksom till och vips tänker jag på någon från svunna tider som bar just det namnet.
Ett namn som lyser så där extra klart som en stjärna för mig är Lena-mitt enda barn.
Att hon heter just Lena beror på att min mormorsmor sa till mig redan innan jag börjat skolan att "jag vill att du bara får ett barn och då en flicka och hon skall heta efter mig"-mormorsmor hette Helena Katarina men Helena användes aldrig utan det blev Lena och Katarina användes inte det heller utan det blev Kajsa av det!
Så var det i svedjefinnarnas "rike" i Hälsingland.
Mormorsmor hade en Naturlära jag ofta tittade i /läste i senare och där fanns något spännande-en människokropp som man kunde plocka i sär och då även en liten "bebis" allt i lite styvt papper. Jag minns hur mormorsmor denna dag när hon sa namnet hade fullt sjå med att plocka lever/njurar/tarmar på plats och så kulmen förstås bebisen.
Funderar vidare på namn!
Skrivet av Sunny3 23 apr 2016 15:01
Hej Mynta!
Ja staplarna ska Bengt ha äran för, naturligtvis så rörde jag ihop alltsamman, till en enda soppa. Men se så fint han gjorde dom.
Lena hette min första lilla vän. Vi gick hand i hand till första examen. Det finns ett kort på oss utanför kyrkan. Jag i Rosa spetsklänning, hon en vit med gula rosor på. Där står vi och ler mot fotografen i solskenet.
Namn kan nog vara dialektala också. Som man säger -alla heter Glenn i Göteborg--
I min första skola hette många grabbar, Ronny, Tommy, Jonny, Jimmy,
flickorna hade mer olika namn. Rita, Lena,Birgit, Mona,Eva,så även många dubbelnamn som Ann-Britt, Ann-Kristin mm.
Roligt med namn nu kommer våra morföräldrars namn på modet igen....Mvh/Sunny