Skrivet av Bengt 10 maj 2016 23:22
Nu är den igång, den stora schlagertävlingen. Första semifinalen är nu avklarad. Tyvärr blev Finland och Island utslagna. De som gick till final var:
Azerbajdzjan: Samra – ”Miracle”
Ryssland: Sergey Lazarev – ”You Are The Only One”
Nederländerna: Douwe Bob – ”Slow Down”
Ungern: Freddie – ”Pioneer”
Kroatien: Nina Kraljić – ”Lighthouse”
Österrike: ZOË – ”Loin d'ici”
Armenien: Iveta Mukuchyan – ”LoveWave”
Tjeckien: Gabriela Gunčíková – ”I Stand”
Cypern: Minus One – ”Alter Ego"
Malta: Ira Losco – ”Walk On Water”
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av LasseO 11 maj 2016 08:42
Pust, jag väntar tills finalen med att titta.
Skrivet av Sunny3 11 maj 2016 09:01
Ja det var långdraget och segt. Ingen låt som slog an någon sträng på mig. Det fanns bättre och sämre låtar.
De minst dåliga gick väl vidare.Men vi har natt gäster på Lördag så vi kanske inte ser finalen, det beror på gästerna...Mvh/Sunny.
Skrivet av LasseO 11 maj 2016 09:08
Det går i repris någon dag efteråt tror jag, det brukar det göra.
Skrivet av Sunny3 11 maj 2016 22:03
Ja vi får se!
Man kan slökolla lite och prata samtidigt. Kanske orkar jag ändå inte se den. Är så trött nu,har sovit nästan hela dagen. Det är tungt....Mvh/Sunny
Skrivet av possitiva 12 maj 2016 08:54
Jag såg alla artisterna med sina låtar, och jag tycker att det var ovanligt många, i år som var bra. Jag gillade Nederländernas, som var lite 60 tal stuk på. Rysslands är inte heller dålig. Annars brukar det inte tilltala mig särskilt mycket, då jag inte har gillat låtarna. men det verkar som om all musik, har ändrat sig igen. Inte så mycket rapp och andra oljud!
Skrivet av Bengt 12 maj 2016 23:09
Nu är den andra semifinalen avklarad. Både Norge och Danmark åkte ut, det har inte gått bra för Norden. Här är de som gick till final:
Lettland: Justs – ”Heartbeat”
Georgien: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitas – ”Midnight Gold”
Bulgarien: Poli Genova – ”If Love Was A Crime”
Australien: Dami Im – ”Sound of Silence”
Ukraina: Jamala – ”1944”
Serbien: Sanja Vučić ZAA – ”Goodbye (Shelter)”
Polen: Michał Szpak – ”Color Of Your Life”
Israel: Hovi Star – ”Made of Stars”
Litauen: Donny Montell – ”I've Been Waiting for This Night”
Belgien: Laura Tesoro – ”What's The Pressure”
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Sunny3 13 maj 2016 09:20
Ja det var synd att Danmark inte gick vidare. Men annars fanns några pärlor i detta hit.
Belgiens låt kan nog ta mark imorgon.Men jag gillar Frans låt, enkel och med gung. Men jag tror inte den vinner.Rysslands låt är för pompös och riktigt Mellofixad i min smak.
Skrivet av LasseO 13 maj 2016 09:26
Det blir en spännande final i morgon, då skall jag kolla.
Skrivet av AlfGun 14 maj 2016 23:41
Nu har jag genomlidit melodifestivalsörjan och får vara nöjd med det. Belgiens låt stack ut lite grand annars var det bara blaha!Vem som vinner bryr jag mig inte om!
Skrivet av Bengt 15 maj 2016 00:41
Så var Eurovision Song Contest över för i år. Här är de bästa platserna:
1. Ukraina
2. Australien
3. Ryssland
4. Bulgarien
5. Sverige
6. Frankrike
Det är bara att gratulera Ukraina. En femteplats för Sverige är ändå hedrande, med så många tävlande länder.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Sunny3 15 maj 2016 13:06
Ja , jag blev ensam uppe till slutet här. Men var det bäst låt eller bäst politik? Det ska ju vara musiken som ska vinna, inte agendan. Jag håller med om brotten mot Tatarerna, inte det jag tänker på utan om man ska demonstrera på Mellon?
Vad tycker ni?
Frans var absolut minst tvåa, jag gillade Belgiens bidrag mfl. Mvh/Sunny
Skrivet av dubbeltur 15 maj 2016 18:47
Jag gillade Australiens och Österrikes bidrag.
--
dubbeltur
Skrivet av Mynta 15 maj 2016 20:17
Lika bra att jag "bekänner"-jag avstod att se på finalen!
Kanske hade med storbranden på Söder att göra för jag var mer engagerad i att få höra att den inte spreds!
Jag lyssnade på Wilhelm Peterzon-Berger.....det gjorde mig gott just då.
Skrivet av lillamy 15 maj 2016 22:57
Hej alla !
Jag är ny här och mitt nicknamn är lillamy . Jag såg hela musikfestivalen igår kväll och tycker det var mycket bra . Proffsiga programledare och ovanligt många bra låtar var det i år tycker jag.
Min favorit var Frans hans låt gick rakt in i hjärtat från första början . Australiens låt trodde jag skulle bli vinnare men så blev det ju inte.
Jag vet inte om det jag skriver nu kommer bli " rätt " vi får se ! Det är väldigt mycket regler här att orientera sej i och lära sej
Skrivet av Borka 15 maj 2016 23:05
Eftersom jag varken såg eller hörde ngt från ESC vet jag inte om rätt låt vann. Efter allt skriveri om att den skulle ha ett politiskt budskap har jag letat efter, och hittat, texten till 1944 (bara att söka på 1944 lyrics). Vad jag kan se så innehåller den inget som kan tolkas som politiskt budskap, ett par rader är på ett språk som Google och Yahoo säger är Turkiska och översättningen till engelska visar inget politiskt.
Jag tror att det spända läget mln Ryssland och Ukraina, EU och USA gör att folk ser ngt i sången som inte finns.
Som avslutning passar jag på att hälsa lillamy välkommen
--
I grunden smålänning
Skrivet av Sunny3 16 maj 2016 10:13
Jo vi som följt med, vet ,så berättade artisten att hennes mormor var Tartar och blev deporterad. Sången handlade om detta. Deporteringen av Tartarer.
Röstningen blev politisk, de länder som var mot Sovjets inblandning i det röstade blankt bla.
Men jag kunde ha skippat programmet, alla andra här gäster och maken lade sig. Men jag är nyfiken och ville se vem som vann. Vilket var helt onödigt. Men Frans var duktig....Mvh/Sunny
Skrivet av lillamy 16 maj 2016 22:41
Tack Borka för välkomsthälsningen det värmer !
Skrivet av Sunny3 17 maj 2016 08:54
Välkommen lillamy, hoppas du kommer trivas hos oss här på VS. Önskar Sunny.
Skrivet av lillamy 17 maj 2016 19:00
Hej Sunny !
Tack för välkomsthälsningen ! Jag hoppas det ska bli bra här på Viseniorer men det tar nog ett tag " att bekanta sej med allt " .
Har inte fått koll på ännu hur " aktivt " här är !
Skrivet av Sunny3 3 jun 2016 10:07
[youtube=https://https://youtu.be/_GTdelXRlA4][/youtube]
Oj vi glömde Frans!Hans låt var jättebra! precis i min smak. Bra gjort Frasse!