Skrivet av Sunny3 9 jun 2016 10:41
Man säger att världen krymper då man blir äldre?
Ja så är det nog?
De långa utlandsresorna blev en liten oas på vårt hus baksida,vi har lite blommor och ett fågelbad där.
Detta fågelbad har gett mig så mycket glädje och djuren också som besöker det för att bada och att dricka ur.
Osämja mellan skator och katter och en sommar bodde en söt lite groda däri.
Jag hade i början mycket olika plantor planterade runt badet, men då mördarsniglarna dök upp i stor mängd så rök allt, utom Insbegoniorna, de får vara ifred för hungriga sniglar.
Ett år hade jag tre skatungar som badade varje dag, så hängde de upp och ner med utbredda vingar i Tujahäcken för att torka.
Året efter kom de tillbaka, två fanns kvar och de badade och mindes säkert sin ystra barndom, de kom några gånger för att återuppleva sin första sommar.
2 liter varje dag, dricker katterna i området upp, de lapar och njuter.
Tycker det är otroligt att ägarna inbillar sig att katter klarar sig utan vatten hela dagarna. Det finns inte ens ett kärr i närheten.
Folk som får sina katter dödade klagar i tidningarna- När slår de till igen-? Men snälla kattägare håll era katter inne, svårare än så är det inte.
I morse gick en skata här och låtsaspickade i gräset, närmre och närmre kattsvansen kom hon. -Det är vårt bad kattskrälle-ser det ut som hon tänker.
Så jagar katten skatan en bit, men snart är hon tillbaka och retas.
På kvällen kommer bofinkar och mindre småfåglar dricker och badar.
Det finns alltid något att se vid min oas, denna lilla plats på jorden och leken kring ett fågelbad. Katterna tycker det är deras höjdpunkt. Det syns då de kommer att de är på semester.
Glädjen kan vara olika på jord, vatten är liv och glädje för många...Mvh/Sunny
Skrivet av LasseO 9 jun 2016 14:04
Trevligt och tankeväckande inlägg som alltid, du behärskar verkligen skrivandets konst.
Skrivet av Sunny3 9 jun 2016 14:14
Tack Lasse!
Jag fick ett ryck efter att jag länge stod i gästrumsfönstret och såg på skatans lek med katten, jag skrattade för mig själv. Gubben min trodde nog jag var galen?
Så kände jag att jag ville dela mitt lilla smultronställe med er. Såg att jag skrev fel på -Isbegonior-. Men det får stå som min mänskliga faktor, hihi...Hoppas glassen smakade! Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 9 jun 2016 17:43
Enastående bra skrivet!
Det skriver så bra så jag kände det som om jag var där vid badet jag med-såg Du mig kanske?
Skator har jag inga på Torpet man jag hade göken på besök i dag igen!
Skrivet av Sunny3 9 jun 2016 17:50
Tack Mynta!
Det är barndomsminne att höra Göken, vi åkte ut till ett hemligt ställe min pappa , mamma och lillasyster och jag och plockade liljekonvaljer och en blomma vi kallade smörbollar, jag har hört andra namn på dom gullblomster mm.
Då hörde vi ofta Göken i maj eller början av Juni beroende på hur våren varit. Det är ett vårligt ljud av hans -koko- östergök är tröstergök-.Mvh/Sunny
Skrivet av Sunny3 9 jun 2016 17:56
De heter visst -Bullerblomster-? Kram från Sunny
Ps såg en söt liten Mynta på en sten vid fågelbadet. Söta små gröna skor? Det var nog du, hihi.....
Skrivet av Mynta 9 jun 2016 21:35
Du såg alldeles rätt! Blomman kallas här för smörboll(trollius).
Vacker blomma och på Torpet finns den förstås för där saknas inget...hihi!
Skrivet av Sunny3 9 jun 2016 21:48
Smörboll eller Bullerblomster är visst de vanligaste namnen.
De slokar rätt fort så de är vackrast där de står. Undrar om de är släkt med smörblomman?
Sitter här och tittar på -Biggest losers-. Undrar hur de orkar med denna hårda träning.
Skatan har nyss varit här och skällt ut katten igen. Det är ett HIMLA liv vid fågelbadet....Mvh/Sunny
Skrivet av AlfGun 9 jun 2016 21:55
Ja Du Sunny3 tänk vad man kan se vid ett fågelbad. Hoppas Du gjort som jag och tagit en massa bilder på de badande. Jag gjorde för 2 år sedan en blandad video och bildspel där jag fångat både sädesärla och gråsparv som badar i vårt fågelbad på landet. [youtube=https://youtu.be/CW4nZlhPEWQ][/youtube]
Förlåt för att det är lite ryckigt men med bakgrundsljuden får man, tycker jag, fram den riktiga känslan.
Skrivet av Sunny3 10 jun 2016 08:10
Mycket bra film!
Lilla Vippertippan badar!
Jag kallar Sädesärlor så,för stjärten vippar hela tiden.
Nej jag ser för dåligt för att filma. Men jag försöker med kikaren att få en bild av vilka som badar.
Vi lade i en sten så de kan stå på den för att gå i vattnet och hålla kollen på faror.
I går kväll var Skatan så arg på katten som drack så hon skrek i högan sky. De badar oftast på kvällen.Ja de retas och tjafsar om turordningen i badet.
Min gubbe som varit ute med hunden hutade åt skatan-tyst på dig din skrikhals-,katten drog sin väg och skatan satt i toppen på Tujan och log, hihi...Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 10 jun 2016 09:34
Generöst att dela med sig av en så fin film! Fångar verkligen stämningen. Tack!
Påminner mig om att jag måste ut med fågelbadet!
Skrivet av AlfGun 10 jun 2016 09:55
Tack för fina kommentarer. När jag läser Din Sunny3:s kommentarer önskar jag att jag hade varit med och filmat dessa upplevda händelser. Men jag ser dem för min inre syn och jag skrattar högt för det är så dråpligt! Tack för det Sunny3!
Skrivet av Sunny3 10 jun 2016 10:18
Hihi, ja tänk om du var där i Tujahäcken med din kamera och fångade alla dråpliga situationer bland skator, katter,hundar, blommor, gubbar och ungar. Det kunde bli en dokumentär (man behöver inte åka till djungeln)om- en dag i fågelbadet-.
Regisör Sunny, foto AlfGun, vi kanske skulle bli kända?
Mvh/Sunny
Skrivet av AlfGun 10 jun 2016 11:28
Ja visst, men för mig är det viktigaste att få uppleva och dokumentera...att bli kändis...nej tack! Men det är kul då folk gillar det man gjort. Kolla den här darrigt avlägsna råbocken som skäller och betar som fått 15235 visningar på Youtube! [youtube=https://youtu.be/loX2f31YgmI][/youtube]
Skrivet av Sunny3 10 jun 2016 13:38
Oj vad han skäller!
Nej det var ett skämt, jag såg det roliga i att ha en dokumentär från min pytte, pytte lilla tomt med fågelbad.
Men jag har en ådra av enorm komik, jag kan som tur är få in det roliga i det lilla.
Fin Råbock, förra året gick jag på en hind med ett nyfödd kid. Så nära gatan, helt orädd. Hunden och jag stod blickstilla ca fem meter ifrån det lilla kidet.Mamman väntade bakom en buske, det lilla kidet vinglade dit på mammans läte.Mäktigt att se från första parkett.....Mvh/Sunny