Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Windows 10

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f29t2221s1.html

* Windows 10

Skrivet av Oskaria 28 aug 2016 14:22
 

Jag använder ff Windows8. Bör jag uppgradera till Windows10?
Vilka är för-resp. nackdelar?

Hoppas på synpunkter.
 
Skrivet av Bengt 28 aug 2016 15:43
 
söndag 28 augusti 2016, kl 14:22 skrev Oskaria

Jag använder ff Windows8. Bör jag uppgradera till Windows10?
Vilka är för-resp. nackdelar?...
Har du kvar gratiserbjudandet om uppgradering? Ifall det nu kostar en del så ska det förstås vägas in, men annars föreslår jag:
Uppgradera till Windows 10. Ha automatisk uppgradering på, och låt datorn stå på, starta om datorn då du ser en uppgradering har kommit. Det finns redan ett stort antal uppgraderingar till Windows 10, så det tar ett tag innan du har allt inne. Med alla uppgraderingar fungerar det bra.
Lite får man lära om igen, men det är inte mycket skillnad du märker av jämfört med Windows 8.
Största fördelen är att du är med inför framtiden. Ligger man kvar i äldre systemet kommer det en dag då det inte går längre. Då brukar det både kosta en hel del och bli besvärligt.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av LasseO 28 aug 2016 16:48
 
Jag uppgraderade till W10 och blev väldigt nöjd. jag hade 7 innan och 10 är ganska lik 7 men med lite mer "finesser".
 
Skrivet av Oskaria 28 aug 2016 17:00
 
Tack till Bengt och Lasse0 för svar.
 
Skrivet av Bobob 28 aug 2016 22:24
 
http://feber.se/pc/art/353100/du_kan_fortfarande_uppdatera_t/
 
Skrivet av AlfGun 28 aug 2016 23:07
 
Jag tycker att uppgraderingen till Windows 10 var underbart. Nu kan jag anpassa allt precis som jag själv vill ha det. Och för mig känns det som det stabilaste indows gjort!
 
Skrivet av LasseO 29 aug 2016 08:51
 
Håller helt med dig och försöker övertala tvekande bekanta, när jag säger att om jag kan, kan alla och då installerar de oftast, hehe.
 
Skrivet av Sunny3 29 aug 2016 09:38
 
Jag lyssnade och följde råden.Det blev bra. I de nya datorerna är det klart. Skillnaden var minimal på det jag brukar. Så nu är man uppdaterad och med i datorträsket, uppdaterad och fräsch....Tack Lasse.Mvh/Sunny
 
Skrivet av LasseO 29 aug 2016 10:15
 
Jag märkte att 10 är ungefär som 7 och blev väldigt bra med flera finesser.
 
Skrivet av Sunny3 29 aug 2016 10:41
 
Jag vet inte om jag märkt någon skillnad? Det lilla jag gör är sig likt. Men det är ju bra för de som pysslar mer än jag gör!
Uppdaterad ska man vara! Mvh/Sunny
 
Skrivet av LasseO 29 aug 2016 14:19
 
Det är nästan ingen skillnad för dig och mig men storfräsarna märker nog mer, hehe.
 
Skrivet av Sunny3 29 aug 2016 14:31
 
Ja de pratar om alla fördelar, men aha låtsas jag, hihi. Vet inte vad de pratar om, men lägger huvudet på sned och låtsas hänga med. Man måste ju undvika moss stämpeln.Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 29 aug 2016 15:35
 
Ja och här sitter jag nöjd med Windows 8. Inte antagit anbud om gratis uppdatering. För mina behov räcker det som det är och datorn har nu fyllt 3 år så nästa inköp då gör det sig själv.

Inget program kommer ändå att vara så bra som ME en gång var!
 
Skrivet av LasseO 29 aug 2016 17:25
 
ME? Vad är det?
 
Skrivet av Mynta 29 aug 2016 18:24
 
måndag 29 augusti 2016, kl 17:25 skrev LasseO
ME? Vad är det?
Det sista programmet som byggde på MSDOS-Windows Millenium!
Ja så tycker en "mossbelupen" tant som jag-det var superbra för de behov som fanns då!
 
Skrivet av LasseO 29 aug 2016 19:42
 
måndag 29 augusti 2016, kl 18:24 skrev Mynta
måndag 29 augusti 2016, kl 17:25 skrev LasseO
ME? Vad är det?
Det sista programmet som byggde på MSDOS-Windows Millenium!
Ja så tycker en "mossbelupen" tant som jag-det var superbra för de behov som fanns då!
Det har jag aldrig hört talas om, jag har bara haft internet i några år, hur många vet jag inte riktigt, tiden går och jag lär mig mer och mer. Jag får hjälp av en kompis i Umeå som undervisar i bla datorkunskap på ett gymnasium i Umeå om jag klantar mig.
 
Skrivet av Oskaria 29 aug 2016 21:29
 
Tack alla hyggliga VS:are för råd!

Jag följde Bobob:s länk och efter en del enkla kraftuttryck har jag nu lyckats installera W10.
Stort tack!
 
Skrivet av AlfGun 29 aug 2016 22:01
 
Jodå, även jag minns Windows Millennium men det kommer inte i närheten av Windows 10. Men det gäller att skalla bort en massa appar och göra ett riktigt skrivbord. Dessutom måste man ta bort en del onödiga finesser som är inbyggda. Men gör man det rätt så kan man få ett program man aldrig tidigare skådat.

Jag minns den gamla tiden med DOS och 8"/3,5"-disketter och min första dators HD på 10000kb. Omräknat till dagens penningvärde skulle den datorn kosta runt 36000:-. Den dator jag har nu, inklusive programvara och allt kostar inte en tiondel av vad den kostade. Och dagens dators kapacitet är flera tusen gånger kraftiga. Och i dagens dator finns internet, mejl, sociala nätverk, google och en massa annat som inte fanns då.



Och prismässigt är datorinnehavet idag flera gånger billigare än då jag köpte min första dator. Och då fanns det varken internet eller internationellt nät över huvud taget. Så det var inte särskilt mycket man kunde göra med dem.

Att det är så billigt idag är en enorm utveckling som man får vara tacksam om att få ha varit med om! Kanske är det så att man vår vara glad så länge man hänger med i utvecklingen, det kanske inte är så lång tid kvar tills man får lämna in. I vilket fall får jag vara tacksam att fått vara med och lära mig Windows10.
 
Skrivet av Mynta 29 aug 2016 22:29
 

ME var att se som ett skämt från mig! Jag har hängt med utvecklingen rätt bra och när jag hade ME så betalade jag
22 500 kr för den datorn. Tänk så lite det gick att göra då!
Nå jag håller på Windows 8 det räcker för mig!

Vi hänger med!
 
Skrivet av LasseO 30 aug 2016 08:44
 
Ojoj, det var dyrt, min Dell kostade 11.500 och jag tror att priserna har gått ner sedan du köpte din? Min är ju en värsting enligt de som begriper sig på det. Min datorguru sa att jag inte skulle installera W8 eftersom jag inte var kapabel till det,hehe, så jag gick från W7 till W10 och han var nog tacksam för det, haha.
 
Skrivet av Mynta 1 sep 2016 15:42
 
Du är nog kapabel men fördelen är ju att när Du har W10 så är Du på banan i flera år än jag med W8.
Nå jag har ju HP-dator för Dell var för dyr tyckte jag!
Jag har ju haft en Dell och bra var den.
1999 köpte jag stationär Fujitsu-tänk så dyr den var och vilken plats den ville disponera-jag fick nästan flytta undan mig själv.
Det är nog med datorer som bilar att det finns en modell för var och en!
 
Skrivet av LasseO 2 sep 2016 08:47
 
Mitt kunnande är "nästan noll" i sammanhanget men är nyfiken och kan inte låta bli att ladda ner och var livrädd att datorn skulle lägga av om jag laddade ner W10 men min guru Erik på Alingsås IT-teknik sa tryck på knappen och ta en sväng på byn. Att jag älskar att pilla på internet innebär inte att jag är duktig, men internet är för mig ett sällskap iom att jag är självbo och inte har barn bara två kattfröknar, detta gör att jag sjunker allt djupare ner i interträsket och handlar de senaste prylarna till omgivningens stora nöje, ett par unga tjejer som jobbar på Bingon i mitt hus säger att nu är du värst i stan Lasse.Även dessa är ett stöd när jag inte fattar och det är ett stöd för att inte tala om personalen i Teliabutiken. Mitt senaste onödiga köp efter Samsungklockan är en ny mobil en Samsung Galaxie note 7 som Samsung släpper i nästa vecka och jag står först i kön, hehe.
 
Skrivet av Mynta 2 sep 2016 15:22
 

Det är precis nyfiken man skall vara och lära sig nya saker är viktigt!
Jag är ju ensamboende jag med och trivs bra med det-allt har sin tid i livet.
Du har kattfröknar och vilket härligt sällskap det måste vara!

Du är ju med i tiden-finaste mobilen-helt rätt.

 
Skrivet av sven 11 sep 2016 04:02
 
Det kostar på att ligga på topp!
Att stå i kö för att köpa en telefon som som till och med tillverkaren avråder att använda.Tacka vet jag min gamla DORO
som hängt med i 8 år och är väl utprovad, och Pokermon är jag inte intresserad av.
MVH
 
Skrivet av LasseO 11 sep 2016 08:43
 
fredag 2 september 2016, kl 15:22 skrev Mynta

Det är precis nyfiken man skall vara och lära sig nya saker är viktigt!
Jag är ju ensamboende jag med och trivs bra med det-allt har sin tid i livet.
Du har kattfröknar och vilket härligt sällskap det måste vara!

Du är ju med i tiden-finaste mobilen-helt rätt.

Det är kul att "hänga med" i pryldjungeln och Samsung har problem med ett fåtal mobiler som har batteriproblem, de återkallar därför alla mobiler och det är ju bra. En liten försening
av leveransen till oss i Sverige blir det men det har ingen betydelse, vi överlever.
 
Skrivet av AlfGun 11 sep 2016 23:40
 
Det är klart man hänger med, men inte i allt!
 
Skrivet av LasseO 12 sep 2016 08:04
 
Jag är självbo och tycker att det är både kul och ett sällskap, hade jag haft familj och jobbat så hade jag bara haft en gångbar mobil och en surfplatta.
 
Skrivet av LasseO 12 sep 2016 14:44
 
söndag 11 september 2016, kl 04:02 skrev sven
Det kostar på att ligga på topp!
Att stå i kö för att köpa en telefon som som till och med tillverkaren avråder att använda.Tacka vet jag min gamla DORO
som hängt med i 8 år och är väl utprovad, och Pokermon är jag inte intresserad av.
MVH
Stå i kö? Jag får ett sms från Telia när den kommer till Sverige och det är enkelt, det är bara andra som har bekymmer om mobilen.