Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Valet är över, vad händer nu?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t2510s1.html

* Valet är över, vad händer nu?

Skrivet av Bengt 10 sep 2018 15:35

Nu är valet 2018 över för oss väljare. Nu har spelet börjat. Hur ska det bli? Eller blir det inget, ett extraval istället?
Som det är sagt från olika håll är det faktiskt omöjligt, d.v.s. ska det kunna bli en regering måste åtminstone någon ändra sig från vad de har sagt - det är ju inte så lätt, det vet vi nog redan från privatlivet. Men ingen vill nog ha ett extraval heller.
Vad tror ni det blir?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 10 sep 2018 17:37

Det kanske inte vore så dumt med ett extraval. Nu när många har fått chansen att lägga sin missnöjesröst så kanske de kan höja blicken och se till landets bästa och inte bara till sitt eget.

--
dubbeltur

Skrivet av Oskaria 10 sep 2018 18:26

Kanske kan man höja blicken över "reviren". Kanske fundera, ta intryck, se hur man löst liknande situationer i våra nordiska grannländer.

"Friskt vågat är hälften vunnet" finns ordspråk som nån myntat.

Skrivet av Bengt 27 sep 2018 22:12

Nu har det varit en första talmansrunda idag torsdag. Låsningarna är inte mindre efter den, snarare hårdare. Bland alternativen till en regering har ju en regering bestående av Alliansens fyra partier varit en lågoddsare - det ändrades en del idag, för den som lyssnat noga på samtliga inblandade. De professionella inrikes kommentatorerna tror alla att Ulf Kristersson nu nått fram till "kaklet" som han talat om tidigare. Så vi får väl se, kanske det blir ett extraval snart...

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LovisaEmil 28 sep 2018 02:52

Det talas mycket om alla människors lika värde, men det gäller inte i politiken då alla som röstat på SD tydligen inte är värda någonting och inte ska beaktas. Det tjatas så mycket om deras bakgrund, men kommunisternas bakgrund är faktiskt ännu värre, men det ignoreras helt. Annie Lööf är den främsta mobbaren och borde anmälas för diskriminering. Centern och Liberalerna borde tänka sig för innan de lierar sig med sossarna. De har ju sett vad som höll på att hända med MP trots att de ändå fått igenom mycket av sin stolliga politik. De som har gott om pengar skiter väl i flygskatten. Det drabbar bara fattigt folk. Folk som är för fattiga för att ha råd med bil, och alltså inte spyr ut någon koldioxid, men som kanske kostar på sig en enstaka liten utflykt i ett övrigt trist liv för att pensionen inte räcker att leva på. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Annie Lööf hugger om Löven agnar kroken med vice statsministerposten. / Lovisa Emil
Jag röstar gärna en gång till.

Skrivet av Mynta 28 sep 2018 13:49

Människors lika värde - det var väl något som gällde innan valkuverten låg i valurnan det?

Demokratibegreppet bör nog revideras tror jag!

-Blir det nyval får jag unna mig rökta räkor - symboliskt för vissa företrädare är ju redan rökta!

Skrivet av Bengt 28 sep 2018 15:29

Ni skulle behöva läsa in er på de mänskliga rättigheterna, de finns här: Universal Declaration of Human Rights (Svenska) >>
För övrigt betyder inte demokrati att 17% ska få bestämma över de andra 83%.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 28 sep 2018 19:22

Bra att du påminde om att läsa Bengt!

Jag har tragglat den där texten många gånger förut då jag läst både offentlig och internationell rätt.
Demokrati betyder såvitt jag vet "folkstyre" och mig veterligen finns ingen definition på vad det egentligen är.
Klart att inte minoriteten skall bestämma utan tillsammans i proportion blir det ju att man deltar/bestämmer.

Tankarna inom de största partierna är inte homogena och det skapar nog den stora sprickan.
Annars hade vi väl inte behövt indelningen med mandat.

Problemen att få till en duglig Regering lär nog fortgå och om det inte är till någon annan nytta dessa samtal så är det i vart fall till nytta att folk engagerar sig i debatten.

Oddsen för att få vandra till Valurnan en omgång till är höga enligt vad jag tror.

Skrivet av Mynta 28 sep 2018 19:25

Oj nu smög sig en mening in där den inte skulle vara:
Tankarna inom ….skall förstås vara näst längst ner!

Även solen har fläckar och den som inget gör den gör inga fel....
Den som inget skriver den klarar sig …..

Skrivet av Bengt 28 sep 2018 20:22

fredag 28 september 2018, kl 19:22 skrev Mynta
... Demokrati betyder såvitt jag vet "folkstyre" och mig veterligen finns ingen definition på vad det egentligen är.
Klart att inte minoriteten skall bestämma utan tillsammans i proportion blir det ju att man deltar/bestämmer. ...
Själva ordet "demokrati" är ju grekiska och betyder folkstyre eller folkmakt. Dock finns det ju vidare definitioner av vad som menas med demokrati.
Den svenska demokratin beskriver Svenska Riksdagen själv i populära ordalag här: Sveriges Riksdag: Demokrati
Sverige har haft minoritetsregeringar under många år, men besluten är alla fattade i demokratisk ordning med majoritetsbeslut i riksdagen ändå. Så kommer det nu också att fortsätta. Det populistiska och rasistiska partiet kommer att ha 62 röster av 349. De 62 rösterna kommer att räknas lika som de övriga 287 räknas - det är ingen "diskriminering" där. Detta med att det är så förbannat synd om dessa stackars människor blir ju rent löjligt.
För demokratibegreppen i djupare mening har Wikipedia en omfattande artikel, som även beskriver de olika former av demokrati som kan förekomma, se Demokrati >> . Sverige har "Representativ demokrati".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 28 sep 2018 21:50

Brännbart värre detta ämne kan jag konstatera och jag borde sätta punkt nu men...
Jag tror inte det är enbart rasister som röstat så detta parti fått 62 mandat -nej jag tror det är väldigt många i den väljarskaran som just vill ha en förändring och därför gjort en kraftfull markering.

Inte är det mera synd om dessa röstande än det nu är om andra som gått på "valfläsk" - politik är ett spel.

Att stänga ute detta parti från samtal tycker jag är fel då det väl ändå må anses rimligt att det tredje största partiet får yttra sig när de mindre partierna äger den rätten.

Måhända är jag obildad och aningslös men jag upplever inte partiet som något hot men jag upplever andra fenomen i samhället som betydligt farligare.

--------------------

Skrivet av Bengt 2 okt 2018 17:35

Idag tisdag har det varit en andra "talmansrunda". Den gav lite resultat i varje fall. Ulf Kristersson fick i uppdrag att försöka få till en regering. Det verkar inte så lovande ändå, låter även på honom själv som att han tror det blir svårt. Men vi får väl se om han kan få till något, och i så fall vad.
Annie Lööf gjorde ett uttalande idag som lite öppnade dörren för eventuellt samarbete med Socialdemokraterna, åtminstone som det tolkas. Jan Björklund har ju sedan tidigare en sådan dörr på glänt. Som man förstår av Ulf Kristersson är det dock inte det som han tänker sig.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av milleruzic 5 okt 2018 13:44

Hej jag har skickat detta till olika partier och bet om lite förklaringar av ordet DEMOKRATI så jag vill skicka även till dig så du får lite uppfattning vad Demokrati är och hur man tillämpar de i olika länder du kanske kommer o ha användning av detta.
Hoppas du blir inte arg på mig detta är min upplevelse Med vänlig hälsning, mille
jag vet inte till vem ska jag vända mig till , jag har varit i Sverige i 57 år men jag har en inte fattat ordet demokrati , när jag flydde från forna Jugoslavien där hade vi också namnet demokratiska republika Jugoslavia . När jag kom till Sverige under Tage Erlander o dom andra partier kunde jag se en anan demokrati , här insåg jag att man kunde samtala o komma överens med felaktiga tankar o påstående o belysa en anan sin o en anan linje i livet o komma överens om en linje som blev förståelig för alla . En sak jag har lärt mig så mycket här i detta landet , ( om men inte talar om för en maniska vad är ret vad är fel då kommer han o tro at han har ret fast han har fel ) , men demokrati i min duma huvet är i forna Jugoslavien om man inte hade samma tankar som regering kunde man få fängelse men demokrati i Sverige är inte så drastisk med fängelse här är mycket finare straff de blir ISOLERING ; du blir insläpat i fina rummet men du får bara tita hur vi har här MEN INGEN VILL PRATA MED DIG de kallar jag psykisk isolering Svensk djup DEMOKRATI ; varför jag seger så att jag har hamnat många gånger i samma situation men till slut hade jag lite tur jag hittade någon som tyckte synd om mig o visat mig ret väg at nå fram för jag hade så många fina saker som dom kunde med lite modifiering få fantastiska lösningar detta är Demokrati inte Isolering .
Isolering härstammar från egoismen , avundsjuka o rädsla en bättre idé en min , en sista fråga fins inte en klok människa i Sverige sån kan se att det fins så mycket rå material i Jimmie påstående som med lite modifiering kan bli riktig bra till hälla Sverige ni måste lära Jimmie prata fin språk , när blir ni vuxna i Sverige o inte prata om stor hjärta o kärlek , stor hjärta o kärlek har inte plats för avundsjuka o ego. Tänk at detta sätet isolerar
idag ungefär 20% av Sverige befolkning det blir mycket missnöje .
En sak som är säker detta settät är just detta ego demokrati som föder mycket råa brott dom som gör detta brott er enkla miniskor som känner sig just isolerade . Men jag tycker det hjälper inte med mer poliser mer kameror dom behöver pratas med kärlek o förståelse inte isolering . Isolering föder bara mer hatt och brott .
Du kan gå igenom detta brev o du kommer till samma slut sats isolering o ego föder mera brott , mera kärlek mindre poliser det bli billigare och bättre för oss alla prata , prata o vänligt förklara alla miniskor har en värde bara fattas förståelse för varandra kärlek ,o mer kärlek det fattas i ärliga samtal glöm isolering den bli väldig dyr i längden .
Tak för ordet Mille hälsning till alla

Skrivet av Bengt 9 okt 2018 16:56

Halvtid för Ulf Kristerssons försök att skapa en regering idag. Han säger att det inte har lyckats men att han ska fortsätta försöka en vecka till.
Det han säger är att han försökt få ett stöd för en Allians-regering av Socialdemokraterna men att den möjligheten nu är uttömd. Han säger dock att han även fortsatt ska försöka få till en Allians-regering, men utan stöd från Socialdemokraterna. Det är lite kryptiskt... det är väl inte så troligt ändå att han ska söka stöd hos Vänsterpartiet för en Allians-regering? Centerpartiet säger idag att de inte har ändrat uppfattning, alltså är en Allians-regering med stöd av Sverigedemokraterna inte heller möjlig.
Vi får invänta nästa tisdag och se om det blir beslut om extraval eller vad det blir.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av sven 13 okt 2018 20:46

När Kristersson har vänner som Annie Lööf o Björklund då behöver han sannerligen inte söka efter ovänner!

--
sven

Skrivet av Inita 14 okt 2018 10:40

Utan att släppa in Sverigedemokraterna på något sätt kommer vi inte att få någon ny regering. Enkel matematik.

Skrivet av Bengt 14 okt 2018 12:36

Idag söndag har Ulf Kristersson gett upp sitt första försök att bilda regering.
Talman Andreas Norlén ska nu hålla en ny s.k. "talmansrunda" redan imorgon. Troligen ger han därefter Stefan Löfven i uppdrag att försöka bilda en regering. Sedan får vi se hur det går.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inita 14 okt 2018 18:22

söndag 14 oktober 2018, kl 12:36 skrev Bengt
Idag söndag har Ulf Kristersson gett upp sitt första försök att bilda regering.
Talman Andreas Norlén ska nu hålla en ny s.k. "talmansrunda" redan imorgon. Troligen ger han därefter Stefan Löfven i uppdrag att försöka bilda en regering. Sedan får vi se hur det går.
Kommer nog inte att gå det heller.

Skrivet av Bengt 15 okt 2018 16:20

Idag måndag fick Stefan Löfven talmannens uppdrag att försöka bilda en regering, ett s.k. "sonderingsuppdrag".

Stefan Löfven säger att han "helst" ser ett blocköverskridande regeringssamarbete, och att han nu ska ha samtal med alla partier utom Sverigedemokraterna, ett i taget.
Löfven upprepade också att hans förstaalternativ är att bilda regering ihop med Centern och Liberalerna - de var dock igår ganska kallsinniga till en sådan regering. "Andra möjligheter" talar han också om, men en bred samlingsregering med alla partier utom V och SD vill han inte ha förrän det blir ett verkligt krisläge.
Det kommer att bli svårt, säger Löfven, lika som Kristersson sa när han började sonderingar.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inita 15 okt 2018 17:21

Så länge C och L upprepar, med en dåres envishet, att de måste till vilket pris som helst stänga ute SD, så kommer det inte att bli någon Alliansregering.

För Lööf och Björklund verkar det vara viktigare att stänga ute SD än att bilda regering. Märkligt.

Det kan ju dessutom vara så att ALLA liberaler och centerpartister faktiskt inte håller med partiledarna längre. Man kan ha tröttnat. Man vill ha en regering. Då kan det bli aktuellt att byta ut partiledarna mot andra som är lite mer pragmatiska. Det skulle vara en lösning.

Angående Löfvens försök, så tror jag inte att han kommer längre än vad Kristersson gjorde.

Skrivet av Bengt 29 okt 2018 17:00

Idag måndag 29/10 gick tiden för Stefan Löfvens sonderingsuppdrag ut. Han kom inte framåt utan läget är fortfarande lika låst.
Talman Andreas Norlén säger nu att han inte utser en sonderingsperson till just nu. Istället ska han ha gruppvisa samtal, det ska vara med möjliga grupper för en koalitionsregering. Gruppsamtalen ska börja imorgon, oklart när det ska vara klart.
Talmannen menar att han nu tar en mer aktiv roll själv. Om något gruppsamtal ger vid handen att en statsministeromröstning i Riksdagen kan vara framgångsrik kommer han att genomföra en sådan.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 5 nov 2018 11:01

Följetongen fortsätter. Idag 5/11 meddelar talman Andreas Norlén att han kommer att lägga fram ett förslag till riksdagen att välja Ulf Kristersson till statsminister. Före omröstningen, som ska ske i nästa vecka, ska Kristersson meddela talmannen vilka partier som ska ingå i hans regering.

Fortfarande är det dock så att om inget parti ändrar sina ståndpunkter så kommer inte riksdagen att godkänna Kristersson. Vi får se vem som ändrar sig först, och åt vilket håll...

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 6 nov 2018 11:42

Jag misstänker på goda grunder att Kristersson kommer att röstas ner och att Sverige går mot ett nyval framöver, och som kommer ge ungefär samma resultat som i september.

Tråkigt med den splittrade Alliansen, som inte längre gör skäl för benämningen "allians". Vissa av dess partier är helt förblindade av skräck och omdömesblockerade inför hotet om ett utökat SD:s inflytande, men har man gjort någon kritisk analys över hur pass trolig en dylik "politisk härdsmälta" skulle vara?

Och varför kan man framgångsrikt arbeta över blockgränserna i så många kommuner, där det gäller "hands on" i sakfrågorna? Samma frågor som även föreligger på riksnivån.

/Citymermaid

Skrivet av Mynta 7 nov 2018 10:00

Delar tanken om nedröstning och fenomenet Allians det har jag "fnyst" åt länge.
Vore det inte lika bra nu att avgöra det hela med dragkamp....ja någon har väl ett nog tjockt rep att låna ut!

Skrivet av Citymermaid 9 nov 2018 11:00

Jag skrattade gott åt en skämtteckning av Frida Malmgren ("Tjejerna på höjden") i gårdagens Metro. Den föreställer tre kvinnor, som sitter kring en upplyst pumpa. Två av dem med förfärade miner, när den tredje säger:

- ..."Hon hamnade i en koma som hon inte vaknade från förrän efter tre år. Bara för att upptäcka att vi fortfarande bara var på andra talmansrundan!"

/Citymermaid :-D

Skrivet av Inita 11 nov 2018 08:15

Jag tycker att Både C och L sviker sina väljare. De hade kunnat vara ärliga och säga att vår politik och vem som blir statsminister kommer i andra hand. Det viktigaste är att SD inte får något inflytande.

Vi kommer inte att rösta fram en Alliansregering eftersom SD kanske gör det också. Vi kommer inte att rösta på något alternativ som SD kan tänkas rösta på.

Men det var bra att SD röstade bort Löfven och röstade fram Norlén. Då röstade vi på samma sak, men det skall vi inte göra igen.

Skrivet av Bengt 14 nov 2018 10:07

Idag 14/11 röstade Riksdagen om Ulf Kristersson som statsminister. M, KD och SD röstade för, alla andra röstade emot. 154 mot 195 röster.
Talmannen ska ha en s.k. talmansrunda i morgon torsdag och först därefter bestämma hur han vill gå vidare.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 15 nov 2018 15:21

Nu har talman Andreas Norlén bestämt sig - han ger Annie Lööf i uppdrag en vecka att sondera förutsättningarna för en regering. Han säger att Annie Lööf inte nödvändigtvis behöver bli statsminister om hon kan komma fram till andra lösningar.

Detta är något som Annie Lööf själv har velat ha, men som M och KD satte stopp för tidigare. Nu får hon alltså en vecka på sig att presentera någon lösning på regeringsfrågan.
Annie Lööf säger att hon ska ha samtal med de andra partiledarna om sakfrågor och möjligheter att komma framåt.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 16 nov 2018 10:02

Sondera och sondera...liknar "lus på en tjärsticka" det här.
Tyvärr går det nog till ett nyval det här och då vinkar jag adjö till MP.
Så bra blev det här i stan och det var det få som trodde.

Skrivet av Bengt 22 nov 2018 13:24

Så var den sonderingen över. Annie Lööf ger upp sina försök att bilda regering. Talman Andreas Norlén ska tala med alla partiledare och komma med något beslut imorgon fredag.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 23 nov 2018 11:02

Nyvalet rycker allt närmare. Men vad händer om dess resultat blir ungefär samma som i september 2018?? Vad kostar ett nyval för staten, i förlängningen för skattebetalarna? Finns det inga mer nödvändiga hål att stoppa dessa miljoner i?

Och allt detta för dogmatiska principer och oförmågan att se längre än till spöken och gastar från förra seklet.

/Citymermaid

Skrivet av Bengt 23 nov 2018 11:27

fredag 23 november 2018, kl 11:02 skrev Citymermaid
Nyvalet rycker allt närmare. Men vad händer om dess resultat blir ungefär samma som i september 2018?? Vad kostar ett nyval för staten, i förlängningen för skattebetalarna? Finns det inga mer nödvändiga hål att stoppa dessa miljoner i?

Och allt detta för dogmatiska principer och oförmågan att se längre än till spöken och gastar från förra seklet.
Ja, idag meddelade talman Andreas Norlén att han kommer att låta Riksdagen rösta om Stefan Löfven som statsminister den 3 december.
Efter fyra sådana försök blir det ett extra val.
Visst kostar ett val mycket.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 23 nov 2018 18:33

Extravalet närmar sig. Blir spännande att se vart missnöjesröstarna tar vägen. Går de tillbaka till sitt "tidigare" parti eller missnöjesröstar de igen, kanske röstar de inte alls.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 23 nov 2018 18:42

fredag 23 november 2018, kl 18:33 skrev dubbeltur
Extravalet närmar sig. Blir spännande att se vart missnöjesröstarna tar vägen. Går de tillbaka till sitt "tidigare" parti eller missnöjesröstar de igen, kanske röstar de alls.
Risken är väl att det blir fler "missnöjesröstare", som röstar på det populistiska partiet. Alldeles särskilt är det riskabelt för Liberalerna. De ska, liksom Centerpartiet, ha möten under helgen och jag tror de kommer att våndas en hel del. De sitter lite "i rävsaxen", "hur de än vänder sig...".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 26 nov 2018 10:41

"Missnöjesröstare" - jag ogillar det ordet! Kanske det rent av är så att folk övergett sina tidigare ideal helt enkelt.
Precis som vid andra separationer så har man innan ställningstagandet nått vägs ände och livet måste gå vidare. Sverige måste komma vidare och alla medborgare bör ta sitt ansvar och rösta!
Ingen missnöjesröstning från min sida för det är att jämföra med ett barn som kastar sig ner i mataffären och skriker för att få godis!

Skrivet av Mynta 27 nov 2018 18:41

Märkligt det här med att Centern skall diktera villkor nu!
Jag vill ropa åter Erlander och Hedlund.....då blir det ordning!

"Allting var bättre förr"...tror inte på det här med att nya kvastar sopar bäst!

Skrivet av Bengt 27 nov 2018 20:18

tisdag 27 november 2018, kl 18:41 skrev Mynta
Märkligt det här med att Centern skall diktera villkor nu!
Jag vill ropa åter Erlander och Hedlund.....då blir det ordning!

"Allting var bättre förr"...tror inte på det här med att nya kvastar sopar bäst!
Eller Olof Johansson kanske?
Nå, det utspel Centerpatiet gjorde idag tisdag kan bara tolkas som ett grovt spel för gallerierna. De har idag ställt en hel mängd ultimativa krav - de räknar i princip upp alla sin politik och säger "take it or leave it" till Socialdemokraterna. De är alltså ute efter att INTE förhandla med Socialdemokraterna utan ser hellre andra alternativ. De enda två alternativ som återstår är ett extra val eller att Centern börjar samarbeta med Sverigedemokraterna, det vet de. Jag gissar att de föredrar ett extra val, de tror nog inte att de förlorar så mycket på det. Det måste dock sägas vara elakt mot deras "kompisparti" Liberalerna, eftersom ett extra val nu mycket väl kan bli ödesdigert för dem.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 28 nov 2018 15:57

Idag onsdag har Liberalerna uttalat sig i frågan. De säger i stort samma sak som Centerpartiet, med den skillnad att de inte ställer upp ultimativa krav på det sätt som Centerpartiet gjorde utan talar mer allmänt om att en "högersväng" behövs.
Gemensamt för Centerpartiet och Liberalerna är att de vägrar bilda regering tillsammans med Socialdemokraterna. Därmed blir det inte det som landet bäst skulle behöva, en mittenregering.
Vi kan nog börja förbereda oss på att gå till valurnorna snart igen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 4 dec 2018 16:36

Idag tisdag har det hänt saker igen.
- Talman Andreas Norlén har gett Stefan Löfven mer tid, lite oklart i nuläget HUR lång tid.
- Förhandlingar har startat mellan Centerpartiet och Socialdemokraterna. Alltså har Centerpartiet backat lite från att deras krav inte var förhandlingsbara. Det börjar dock med att Annie Lööf kallar Socialdemokraternas utgångsbud för "skamligt" med Stefan Löfven kallar samma bud för "seriöst".

Vi får följa detta och se vart det tar vägen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 10 dec 2018 10:51

Idag måndag har Annie Lööf meddelat att Centerpartiet hoppar av de förhandlingar de haft under en vecka med Socialdemokraterna, och kommer att rösta nej då Andreas Norlén genomför omröstning om Stefan Löfven som statsminister.
Vidare meddelar Annie Lööf att Centerpartiet inte tänker rösta för övergångsregeringens budgetförslag, vilket troligen innebär att de släpper fram budgetförslaget som M, KD och SD står bakom.

Mer information och uttalanden lär komma om detta inom kort.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 10 dec 2018 11:24

Bra att Du uppdaterar Bengt.

Skrivet av Bengt 14 dec 2018 09:39

Idag fredag röstade Riksdagen om Stefan Löfven som regeringsbildare, majoriteten röstade som väntat nej.
Nu ska talman Andreas Norlén ha samtal med alla partiledarna (även om en tagit ledigt och flugit till Thailand) samt därefter besluta hur han ska gå vidare. Han kommer sannolikt att förslå en ny omröstning om statsminister inom kort, frågan är bara vem han väljer.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 14 dec 2018 18:33

Nu får de allt skynda framåt! Nyval är det sämsta alternativet men nödvändigt! Kan ju innebära att något parti inte kommer över spärren - underlättar mycket det!

Skrivet av Citymermaid 15 dec 2018 10:16

Och en ny SD-skandal där vissa partitoppar avslöjas med en rå och medeltida kvinnosyn som uppmanar till kvinnofridsbrott. Detta kommer säkert att sätta sina spår, i synnerhet som partiets "ursäkter" är så ynkliga och genomskinliga.

Hur kan en sådan person sitta som medlem i konstitutionsutskottet?!

Trodde att SD hade borstat bort de värsta lössen ur sin fana. Men övriga partier gynnas av detta vid ett eventuellt extraval, då SD kan förlora sin "vågmästarroll" och beröringsskräcken inte blir utslagsgivande hos de övriga.

/Citymermaid

Skrivet av Mynta 15 dec 2018 14:14

Det verkar inte bättre än att det är ett "syndrom" - ju högre upp ju värre fadäser. Vill inte nämna de som lämnat arenan men nog har det varit "visningar"!

Skrivet av Bengt 19 dec 2018 11:35

Det dröjer med regering. Idag onsdag har talman Andreas Norlén meddelat att det inte blir någon mer omröstning om statsminister förrän den 16/1 2019. Han sätter samtidigt upp den 23/1 som en "deadline", den sista omröstningen kan ske då och blir det även då ett nej utlöses ett extra val. Valmyndigheten är meddelad detta.
Talmannen förutsätter att partiledarna ska jobba på under tiden och rapportera till honom. Den 14/1 kommer talmannen att lägga fram förslaget på vem man ska rösta om den 16:e.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inita 22 dec 2018 16:41

Frågan är hur Löfven kommer att lösa sitt problem. Det finns ett par olika möjligheter. Antingen kommer han så bra överens med C och L att han faktiskt vill ha dem med i regeringen. Något som Löfven har önskat sig i åratal.

Om S, C och L bildar regering, kommer Löfven att släppa MP, tror jag. Men hur blir det med V? Jag har svårt att se C och L jobba ihop med V. Det kan vara så att Lööf sätter upp som ett villkor för samarbete att Löfven utesluter dem också.

Om både MP och V röstar rött blir det svårt att få ihop mandaten till en övervikt.
Om C och L endast skall vara stöd åt S (rösta gult) hur kommer V då att agera?

Skrivet av Bengt 11 jan 2019 16:20

Ännu en del i denna följetong har nu kommit. Idag fredag fattade Centerpartiet beslut om att stödja en regering ledd av Stefan Löfven.
Det var ju tidigare just Centerpartiets nej som stoppade en sådan regering, men nu har de alltså ändrat sig.
Liberalerna har i skrivande stund inte sagt något ännu, men mest troligt gör de som C, och då får vi en ny regering i nästa vecka.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 11 jan 2019 20:33

Blir nog många väljare som känner sig besvikna nu.
Tror inte politiker sjunger som jag "Löftena kunna ej svika"!
Ju flera kockar ju sämre soppa men vad spelar det för roll hur soppan smakar när den är kokt i lekstugan.

Skrivet av Citymermaid 12 jan 2019 11:36

Svikna vallöften får man väl alltid räkna med, oavsett vilket parti det gäller. Till sist måste väl även de mest halsstarriga politiker höja näsan över partistaketen och se till landets bästa. Vilket i dagsläget är att få till en permanent regering, som äntligen kan ta itu med arbeten som legat nere, beslut som inte kunnat tas etc. under den interimistiska perioden.

Vi kan dock vara tacksamma över att inte leva i USA som federalt anställd. Tusentals människor får inte ut sin lön fast de går till jobbet och gör sin plikt, utan tvingas leva på lånade pengar. Skamligt av västvärldens mest moderna land att behandla sin statsanställda på detta vis! Här i Sverige har ingen tvingats avstå från varken lön, pension eller bidrag på grund av politiker och ledares oenighet.

/Citymermaid

Skrivet av Mynta 12 jan 2019 18:24

Klart det är bra med en Regering men om jag tillhörde/tillhört LO-kollektivet skulle jag vara aningen fundersam just nu. Nå jag är en pensionär som haft förmånen att kunna planera för att överleva även just som pensionär så mig "kvittar det lika"!
Blir intressant-en viss likhet med Farmen egentligen!

Skrivet av Bengt 14 jan 2019 12:53

Idag måndag fortsätter följetongen - Vänsterpartiet säger nej, de kommer inte släppa fram den tänkta regeringen på grund av den hårda skrivningen om dem i överenskommelsen mellan S, C, L och MP. Om det kommer lindringar i den skrivningen före omröstningen från Stefan Löfven kan de dock ändra detta beslut. Så i skrivande stund är det en "cliffhanger"...

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 16 jan 2019 11:33

Idag onsdag har Vänsterpartiet sagt att de kommer att lägga ned sina röster i statsministeromröstningen på fredag. Detta efter samtal med Stefan Löfven. De är inte nöjda och hotar med att senare kunna begära missnöjesomröstning, men anser att alternativen är sämre. Såvida inte något annat parti ändrar sig nu så kommer vi alltså att få en regering på fredag.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 18 jan 2019 11:25

Nu är denna följetong slut. Sverige har fått en "ny" statsminister. Stefan Löfven röstades fram idag fredag. Så efter fyra månader får vi alltså en regering.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 18 jan 2019 19:29

Inte är följetongen slut än. Det återstår flera avsnitt och dessemellan några mindre noveller.
Intressant blir det med vilka ministrar vi får se presenteras.

Skrivet av Bengt 21 jan 2019 12:00

fredag 18 januari 2019, kl 19:29 skrev Mynta
Inte är följetongen slut än. Det återstår flera avsnitt och dessemellan några mindre noveller.
Intressant blir det med vilka ministrar vi får se presenteras.
Nu har Stefan Löfven presenterat den nya regeringens ministrar.
De personer som är nya, jämfört med föregående regering, är sex stycken:
- Matilda Ernkrans (S); minister på utbildningsdepartementet
- Amanda Lind (S); kulturminister
- Åsa Lindhagen (MP); minister i arbetsmarknadsdepartementet
- Anders Ygeman (S); statsråd i infrastrukturdepartementet
- Jennie Nilsson (S); minister i näringsdepartementet
- Hans Dahlgren (S); statsråd i statsrådsberedningen
De personer som ingick i föregående regering men som nu får sluta är:
Sven-Erik Bucht (S), Helene Hellmark Knutsson (S), Karolina Skog (MP), Gustav Fridolin (MP), Alice Bah Kuhnke (MP) och Heléne Fritzon (S).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Skye 30 jan 2019 13:45

"Lekstuga för vuxna", det har hela tiden endast handlat om att hålla SD utanför, inte vad som är bäst för Sverige. Jag är Sverigedemokrat och så innerligt trött på allt skitprat om av vi är rasister, nazister....