Skrivet av Bengt 5 mar 2020 21:36
Ingen har väl undgått skriverierna och nyhetsrubrikerna om coronavirus? Tror inte det. Viruset som först upptäcktes i Kina heter vetenskapligt "COVID-19", men det blir mest "corona" i dagligt tal.
Hur oroliga är ni?
En del verkar ha blivit nästan hysteriskt oroliga, som att undergången är nära. Men vi lever ju i en tid då man kan se hundra feta rubriker som egentligen relaterar till samma sak, det hetsar upp människor, i alla frågor. En svår influensa är vad det är, en expert på området sa att i värsta fall kan detta coronavirus bli som Hongkonginfluensan 1968-1970, vilken var illa nog men dock inte mänsklighetens undergång. En klar skillnad nu mot 1968 är ju dock att folk flyger och far över hela världen i en helt annan omfattning än då. Det är problematiskt - om alla höll sig hemma i sin by blev det ingen större spridning.
En konsekvens har också blivit att en hel del människor börjat hamstra mat, intygas från handlare. Hur tänker de då? Tänker du så?
Mer finns att diskutera om detta ämne - skriv vad du tänker om coronavisruset.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Citymermaid 8 mar 2020 22:09
En positiv bieffekt av Corona-spridningen är ändå att flygresorna minskat markant = mindre utsläpp, bra för miljön. Och, visst, jag håller med om att det finns en hel del överdrivna reaktioner på denna svåra influensa. De flesta drabbade tillfrisknar ju trots allt och repar sig. Har man svåra kroniska sjukdomar tillika en hög ålder, kan man avlida av en högst vanlig förkylning eller influensa. Det krävs inte Corona-virus för det.
Hamstra mat i det här läget? Nej, inte för min del. Det räcker med att ha kyl och frys välfyllda hemma. Har inte lust att fylla källarkontoret med konserver och torrfoder. Jag följer utvecklingen i gammalmedierna (radio, TV, dagstidningen), men skulle förstås gärna ha ett munskydd på buss och T-banan när jag rör mig på stan. Tills vidare får en tjock halsduk duga (se mitt inlägg på Klotterplanket).
Som engelsmännen sa under London-blitzen 1940: "Keep calm and carry on!".
/Citymermaid
Skrivet av Bengt 17 mar 2020 16:08
Har ni hamstrat toapapper nu? Tydligen den mest konkreta åtgärd folk i allmänhet gör just nu.
"Oron är värst" är ett mycket gammalt talesätt, och det nog inte för inte vi använder det fortfarande. Visst, det är ju så att vissa utsatta personer i s.k. riskgrupper kan avlida av de samlade sjukdomarna då de får COVID-19 uppe på allt annat - men är det inte också så att vissa utsatta personer kan avlida till följd av mycket stor oro?
Fördröjning av smittspridningen behövs ju för att inte alla ska vara sjuka samtidigt, med allt vad det skulle innebära. Småningom blir detta ändå en influensa som kommer att gå runt återkommande, som de andra influensorna, det är inte så att viruset försvinner på något mirakulöst sätt för att man stänger ner hela samhället. Den hysteriska oro som sprids av alla feta rubriker är inte alls till någon hjälp i sammanhanget, skapar bara irrationellt beteende som "toapapperhamstring" och liknande. Ett vaccin kommer småningom och framförallt riskgrupperna kan då skyddas bättre, men det kan knappast komma förrän till hösten och om hela samhället i alla länder ska vara nedstängda tills dess... hur vettigt låter det? Det är mycket oklart hur länge "nedstängningshetsarna", som det kryllar av på sociala media, egentligen menar att allt ska vara nedstängt, en vecka, en månad, ett år??
Hur ser just du på coronahetsen? Och hur orolig är du?
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av LovisaEmil 18 mar 2020 11:12
Läste någonstans att 3 miljoner barn dör av svält varje år och ingen tycks få panik över det. Därtill dör över 400 000 av malaria trots att det tydligen finns mediciner. Sen har vi denguefeber, rossriverfeber zikavirus och ormbett t.ex. som tar många liv. Har inte gjort någon källgranskning.
Jag tycker den här hysterin är helt oproportionerlig.
Hade själv Hongkongflunsan när den gick och hade då två barn på två och fyra år att ta hand om trots hög feber. Inte tal om att jag skulle behöva någon hjälp. Och inte behövde barnen isoleras från mig och dom blev inte sjuka.
Det är lätt att skylla på medierna men jag tycker dom fullständigt frossar i detta.
Det hela handlar väl om dödsskräck fast döden är en lika naturlig del av livet som födelsen, men det har förträngts i vår moderna värld.
När jag kommer hem, befinner mig just nu i Egypten, tänker jag som vanligt ta min dramaten till affären där jag själv scannar mina varor och betalar i automaten
Man stänger sina gränser och sen räknar man med att 70-80 % kommer att bli smittade vad är då vitsen med stängda gränser om det nu är likadant i alla länder.
Nej jag är inte orolig. Det får bli som det blir./ LovisaEmil
Skrivet av dubbeltur 18 mar 2020 11:47
Problemet ligger i att om 70-80 % blir sjuka samtidigt så kommer sjukvården att klappa ihop. Det gäller därför att inte få in ytterligare smitta utan att ha den smitta vi har under kontroll och att spridningen blir så långsam som möjligt.
--
dubbeltur
Skrivet av Citymermaid 20 mar 2020 11:08
Det har startats ett Facebook-upprop där man uppmanar svenska folket att applådera en minut varje kväll kl 20.00 från balkong eller fönster för att hylla den vårdpersonal, som nu sliter med extra långa arbetspass och stor risk för Corona-smitta. Man kunde se en glimt av aktionen på TV-nyheterna igår. Bra initiativ, som även kan praktiseras på andra håll i landet!
Här kan man läsa mera:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7431886
/Citymermaid
Skrivet av nelads 27 mar 2020 08:44
Regeringen påstår har stängt gränsen pga corona men varför tar man hit ytterligare asylsökande? De söker ju bidrag från första dagen !! Nu våra företag kan inte betala sina lån skulder mm då säger regeringen att de kan få fördelaktiga lån nu ? Förstår inte detta ? Företag som inte har nån buffert men lån att betala kan väl inte låna mera pengar. Regeringen har skänkt åtskilliga miljarder till ekonomiska flyktingar som inte behöver komma hit men nu när våra egna är i oerhörd kris så heter det FÖRDELAKIGA LÅN till dem. Är det skillnad på folk och folk ? Jag blir ledsen och förbannad !!
Skrivet av bobm 27 mar 2020 09:42
Självisolering. Hade en kallelse till fotvården i Umeå men ringde och sa flytta up dig ett par månader p.g.a. viruset. Våga inte tar bussen till Umeå eller gå bland alla folk som finns på lasarettet. Annars är dig lugnt.
jag 77 år gammalt, har genomgått två operationer för liver cancer och har insett att livet är en kamp men något kommer att tar den. Så det är best att tar en dag i taget.
Hoppas ni alla är bra...
Bobm
Skrivet av LovisaEmil 29 mar 2020 12:25
För några år sedan blev vi i min generation kallade Köttberget ,proppen Orvar och liknande och var allmänt i vägen. Nu ska hela världsekonomin köras i botten för att vi ska överleva något år extra. / LovisaEmil
Skrivet av Bengt 5 apr 2020 15:46
Hur klarar ni social distansering nu? Eller "karantän" som många kallar det (men inte egentligen är det). Berätta gärna, sitter ni inne i bostaden hela tiden nu, eller går ni ut med två meters avstånd till andra, eller struntar ni i det helt? OM ni isolerat er, vad sysselsätter ni er med då?
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Citymermaid 7 apr 2020 13:51
Det som gäller nu är dagliga promenader utomhus med avstånd till mötande samt inomhus förkovra sig i olästa böcker, osedda filmer och ospelad musik. Och fortsätter den påtvingade hemmaisoleringen så kommer jag påbörja det som kallas för "dödsstädning" med start i källarkontoret. Hoppas dock jag slipper...!
/Citymermaid
Skrivet av Bengt 16 apr 2020 17:31
Är det några här som är drabbade?
Det kan vara intressant att läsa Folkhälsomyndighetens egna skrivna föreskrifter istället för rubriker på media av skiftande kvalitet:
Folkhälsomyndigheten
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.
Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:
- Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
- Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
- Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
- Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
- Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
- Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
- Res bara om det är nödvändigt.
- Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.
Det där är deras egna sammanfattning av den formella föreskriften HSLF-FS 2020:12.
Ett par saker att notera:
- De föreskriver att tvätta händerna med tvål och vatten minst 20 sekunder. De föreskriver INTE handsprit (annat än om tvål och vatten inte är tillgängligt), i motsats till den uppfattning man får av alla feta rubriker i olika nyhetsmedia.
- På mer än en punkt är det upp till en själv att avgöra om det är "nödvändigt" eller "inte kan undvikas". Men dock, för många här, tar det som sägs om folk över 70 över, resa i rusningstrafik ska inte den över 70 göra ens om det känns "nödvändigt" exempelvis.
För övrigt är experterna tämligen överens om att den enskilt största smittspridningen sker normalt vid handhälsning - att tvätta händerna hjälper inte om man därefter tagit sig åt näsan och sedan handhälsat, vi tar åt näsan utan att tänka på det, vi är ofta inte medvetna om det men det gör vi. I nuläget har kanske dock alla slutat handhälsa helt och hållet?
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Citymermaid 16 apr 2020 20:41
Det var länge sedan som jag upplevde eller såg några som handhälsade, vilket egentligen är helt onödigt även under "normala" icke-corona-tider. Likaså detta fjantiga kramande då man blir flåsad i ansiktet utan att kunna värja sig. (Kanske en storstadsföreteelse?).
Jag gillar det sirliga och hövliga japanska bugandet med ena handen mot hjärtat, och som uttrycker tydlig respekt mot den andre. Låt oss gå in för det i fortsättningen!
/Citymermaid
Skrivet av Bengt 26 maj 2020 14:00
På förekommen anledning lite om äldrevården och COVID-19.
Att det är inom äldrevården (äldrevård av olika slag i och för sig) anledningen till de allra flesta dödsfall finns det entydig statistik på, och det har sett ut så hela tiden. Övriga dödsfall kan man inte säkert säga är fler än i något annat land.
En "total lockdown" av samhället som gjorts i flera andra länder menar vissa borde ha gjorts i Sverige också. Om vi håller oss till äldrevården så HAR besöksförbud på alla äldreboenden rått sedan länge, nödvändig personal stängs förstås inte ute, och inte av en "total lockdown" heller. Stängning av grundskolan skulle inte ha förändrat någonting i det avseendet, men det är just en sådan stängning som vi inte gjorde och som vissa personer anser skulle ha gjorts.
Sedan vad som är fel med Sveriges äldrevård finns det säkert mycket att säga om. I fråga om just smittspridning från äldreboende till äldreboende så ser jag ganska klart att det har att göra med att man idag har många som jobbar ett par timmar på ett äldreboende och sedan rusar iväg till ett annat äldreboende för ett par timmars jobb där. Det verkar vara mer satt i system i Stockholm än i övriga kommuner. Därefter är det dock förstås också en fråga om hur man hanterar smittan då den har kommit in.
Skriv gärna mer om detta.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av gullran5705 3 jun 2020 12:27
Känns tragiskt att dom flesta nu återgått till samma beteende som innan
Covid-19 hade varit önskvärt att vi alla behöll detta med handhygien och
hålla avståndet detta efter rapporteringen att kräksjuka och annan smitta minskat kraftigt dessutom så är covid 19 inte över även om risken är liten för att bli smittad. Jag är i riskgrupp och har inte använt mig av handskar eller munskydd utan bara försökt hålla avstånd vilket är svårt med vissa människor
handhygienen var redan en stark vana för mig.Har inte varit oroad över covid-19
däremot är jag oroad för TBE eftersom jag älskar skogspromenader.
Nu ser vi framåt och släpper covid-19 och det kan vi göra om vi låter
handhygien-hålla avstånd- skippa handhälsning bli vardag för oss.
Var rädda om er och de runt omkring er.
Skrivet av Bengt 22 okt 2020 16:59
Nu idag 22/10 kom beslutet om att 70+ inte längre ska särbehandlas, inte ha hårdare restriktioner än andra. Dock finns det ju förstås stora restriktioner som gäller alla, så det blir ju inte så stor skillnad för 70-plussare ändå.
Dock är det tydligen så att en del 70-plussare har satt själva i veritabel karantän, vilket aldrig varit kravet, Anders Tegnell har själv talat om det och sagt att det är ganska olämpligt. Förmodligen avbryter dessa människor sin frivilliga karantän nu.
Det var en hel del annat också som ändrades idag. "Det får vara slutfestat nu på nattklubbarna" sa Stefan Löfven (lät som riktat till en annan partiledare?), nattklubbarna stängs igen. Sittande föreställningar av olika slag får dock ha 300 personer i publiken nu (istället för 50 tidigare).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Citymermaid 23 okt 2020 10:59
Underbart om den här karantänhysterin nu äntligen upphör! Människor i min närhet har varit rädda för ALLT, t o m att åka rulltrappa, pga av pandemin. Flera läkare har uttalat sig och sagt, att smittrisken hänger mycket på hur man beter sig SJÄLV. Dvs är vaksam, undviker trängsel och följer de enkla råd som från början enats om och stipulerats.
Tragiskt med personer som självisolerat sig så till den milda grad att de drabbats av psykisk ohälsa. Då handlar det om att "bruka mer (själv-)våld än nöden kräver".
//Citymermaid med handskar och munskydd
Skrivet av Bengt 29 okt 2020 17:05
Den ändring från 50 till 300 personer i publik som jag skrev om 22/10 och som skulle börja nu 1/11 kom på skam för väldigt många. För Stockholms län, Västra Götalands län, Östergötlands län, Uppsala län och Skåne län gäller från idag särskilda allmänna råd och de regionerna kommer att behålla 50-personersgränsen. Det innebär en mycket stor del av Sveriges befolkning. Tråkigt för alla som hoppats på konserter, sport med mera.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 3 nov 2020 14:40
Idag 3/11 fick ytterligare tre regioner särskilda lokala råd. Det betyder att det nu är hårdare restriktioner med bl.a. endast 50 personer samlade i Hallands län, Örebro län, Jönköpings län, Stockholms län, Västra Götalands län, Östergötlands län, Uppsala län och Skåne län. Det innebär den största delen av Sveriges befolkning.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 5 nov 2020 14:47
Nu 5/11 införs lokala allmänna råd även i Södermanlands län och Kronobergs län. Så nu är det uppe i 10 regioner som har skärpta regler att förhålla sig till. Inte så många kvar som har lindrigare regler med bl.a. 300 sittande personer i en publik nu.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 10 nov 2020 14:54
Idag den 10/11 fick ytterligare tre län skärpta allmänna råd. Det är Kalmar län, Norrbottens län och Västerbottens län. Det är alltså 13 län som nu har de hårdare restriktionerna.
Anledningen är förstås att allt fler behöver sjukhusvård för covid-19 igen. Antal döda med covid-19 ökar också men dessbättre bara lite än så länge, vi kan ju hoppas att den siffran inte börjar skena iväg igen, det ser mycket sämre ut i andra länder ifråga om "antal döda per 100000 invånare" som den siffran definieras - Belgien har i nuläget ganska precis dubbelt så hög siffra mot Sverige (115-58).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 11 nov 2020 16:31
Nu ska det bli förbjudet med utskänkning av alkohol efter kl 22:00. Det ska gälla från den 20 november till den 28 februari - men det ska först på en remissrunda och kan kanske komma att justeras något.
En följd av det där blir att restauranger med utskänkningstillstånd måste stänga kl 22:30 (eftersom den generella regeln är sådan att man ska stänga 30 minuter efter serveringsstopp och den regeln måste annars ändras).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 12 nov 2020 15:10
Idag 12/11 fick även Dalarnas län, Gotlands län, Värmlands län och Västmanlands län lokala skärpta allmänna råd. Nu återstår det bara tre län som inte har dessa hårdare restriktioner.
Många har frågat sig varför det inte istället är nationellt hårdare restriktioner när nästa alla ändå har det. Anledning säger Anders Tegnell är att han ser en fördel med att jobba länsvis och tycker att han får ett bättre engagemang i regionerna på så här vis.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 16 nov 2020 10:57
Nu den 16/11 införs de hårdare skärpta restriktionerna även i Gävleborgs län.
Region Gävleborg skärper de lokala råden från klockan 12.00 idag måndag och det gäller fyra veckor framåt till att börja med.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 16 nov 2020 13:24
måndag 16 november 2020, kl 10:57 skrev Bengt
Nu den 16/11 införs de hårdare skärpta restriktionerna även i Gävleborgs län.
Region Gävleborg skärper de lokala råden från klockan 12.00 idag måndag och det gäller fyra veckor framåt till att börja med.
Nu går det fort - även Västernorrlands län får skärpta allmänna råd idag måndag. Det ska gälla till och med den 13 december 2020, men det kan komma att förlängas.
Det är bara Region Jämtland Härjedalen som inte har någon form av skärpta restriktioner i nuläget.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 16 nov 2020 15:20
Det händer mycket nu. Regeringen kom nu, eftermiddag 16/11, med förbud mot fler än 8 personer samlade, vilket ska gälla alla former av sammankomster*, även familjefester o.dyl. - det är inte rekommendation nu utan faller under ordningslagen och kan i svåra fall ge fängelsestraff (så det blir jobb för polisen nu).
Anledningen till detta är förstås att många agerar som att faran är över samtidigt som alla kurvor går åt fel håll.
* I praktiken fungerar inte förbudet för en familjefest i hemmet - polisen kan inte gå in där och tillämpa ordningslagen - budskapet från regeringen är ändå att de vill att detta ska följas av alla överallt.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 19 nov 2020 15:05
Idag 19/11 fick även Jämtlands län skärpta allmänna råd, så nu har alla det. De tidigaste, vars tid skulle ha gått ut, har fått förlängd tid till den 13 december - Folkhälsomyndigheten räknar med att komma med nya allmänna råd med anledning av helgerna som kommer fr.o.m. Lucia.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 24 nov 2020 16:05
Uppdatering 24/11.
IVO (Inspektionen för vård och omsorg) kom med mycket hård kritik mot regionerna för hanteringen av covid-sjuka inom äldreomsorgen. Vissa av sakerna som kritiseras sägs dock redan ha ändrats på eller håller på att ändras på.
En redovisning av vaccin-läget kom också idag. Enligt Lena Hallengran kommer vi förmodligen att få mer vaccin än vi behöver, detta för att vi ska säkra på att få tillräckligt även om en producent misslyckas. Utöver tidigare avtal ska Sverige delta i det EU-gemensamma avtal som EU-kommissionen har tecknat om läkemedelsbolaget Curevac vaccin. Inget vaccin är dock färdigt och godkänt just nu, men förhoppningen är att det kan finns till årsskiftet. Det är då äldre i riskgrupp som ska vaccineras först har man bestämt.
Samtliga länsstyrelser har nu samordnat sig om gränsen 8 personer även för sittande publik (endast begravningar är undantaget, där gäller 20 personer).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av cristerE 25 nov 2020 14:56
- men snälla.. det är fortfarande en manipulerad (visserligen)
säsongs flensa !
'Dödligheten' ligger på noll komma sjutton procent !!
jämför det med denna Asiaten eller Honkong där dödligheten
låg på mellan en o tre procent !
Börja istället fundera på varför de börjar inskränka våra 'rättigheter'
varför detta EU vill att alla 'medborgare' ska installera en viss 'App'
för att hålla 'koll' på oss !
'Statlig' media ska ju vara oberoende o granskande..
men det är det minsta de är, de hjälper ju till med sitt
kåkåna larmande i alla sändningar..- men de klart de vill ju inte
tala om allt annat skit som sker i landet, för de skulle ju inte
vara bra för de styrande..'som inte säg det komma'..hmm är inte det deras jobb ??
Det HAR AVLIDIT åttio tusen i år , sex tusen av då kårånan..de var de mest sköra som stök med i denna flensa !
Vill inte få detta Vaccin insprutat i mig, de talar inte heller om hur många som har avlidit när de testat eller andra biverkningar !
Ha inte så stor tilltro till SvenskVänsterTv.. STV
Vänliga Hälsningar
crister
Skrivet av Bengt 3 dec 2020 15:59
Uppdatering 3/12:
Statistikkurvorna ser fortsatt illa ut, men viss minskning av ökningstakten, som en "platå" säger Tegnell. Både internationellt och i Sverige.
Den viktigaste nyheten för fullvuxna idag var att Folkhälsomyndigheten nu får besluta om besöksförbud på särskilda boenden för äldre, både för hela Sverige och lokalt - det har de inte haft mandat för att själva göra tidigare utan bara kunnat rekommendera.
Annars var den stora nyheten att gymnasieundervisning nu ska ske på distans den här terminen ut, det finns regeringsbeslut på det.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 8 dec 2020 15:28
Uppdatering 8/12:
Idag kom det utlovade beskedet om vad som ska gälla över jul och nyår. Åttapersonersregeln blir kvar ända till efter Nyår (inget slutdatum bestämt). Det ska gälla överallt, även i hemmen, och då ska även barn räknas in i de åtta.
De olika statistikkurvorna har inte förbättrats utan ligger för högt, så det är ju därför beslutet om 8 personer över jul- och nyårshelgerna har fattats.
Resor till andra landsdelar avråds helt från.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 18 dec 2020 17:29
Uppdatering 18/12:
Idag kom det ytterligare hårdare restriktioner för oss alla. Vården är hårt belastad och det syns ingen förbättring, det är ju därför.
På restauranger där 8 per bord gällt blir det nu 4 per bord.
Gymnasieskolorna ska ha distansundervisning till 24 januari.
I kollektivtrafiken rekommenderas nu under vissa tider (rusning) att munskydd används.
Maxantal införs på butiker, köpcentrum och gym. (Ingen generell siffra anges utan ska utgå ifrån storleken på t.ex. en butik.) Verksamheter kommer att stängas ned om inte detta följs, sägs det.
All offentlig verksamhet som badhus, idrottshallar, museum med mera ska stängas nu och hållas stängda till 24 januari.
- Det var det, och ja, sedan det kanske viktigaste för en del: Alkoholservering förbjuds från och med klockan 20.00 med början 24 december (istället för kl 22 som har gällt).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 22 dec 2020 12:32
Uppdatering 22/12:
Nu är det bestämt att vaccineringarna ska påbörjas söndag 27/12. Det är på vissa äldreboenden det börjar på söndag, andra startar på måndag. Det är förstås de svåraste riskgrupperna först - innan alla i befolkningen har fått möjlighet att vaccinera sig mot covid-19 bedöms det gå ett halvår.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 26 dec 2020 15:21
Uppdatering 26/12:
Nu har det nya muterade viruset från Storbritannien hittats hos en person i Sverige - det var en person som reste från Storbritannien till Sverige för julfirande, närmare bestämt i Södermanland. (Troligen är det inte det enda fallet, men det är hittills det enda som har fastställts.)
Den nya virusvarianten heter "VOC-202012/01", något som vi knappast kan komma ihåg i dagligt tal, jag vet inte vad vi kommer att kalla den, det är lite oklart i nuläget.
Vaccinforskarna tror att de vacciner som har tagits fram ska fungera lika bra mot VOC-202012/01, men forskning pågår nu om den saken.
(I övrigt var det inte mycket nytt idag eftersom inrapporterade siffror inte är att lita på p.g.a. julhelgen.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 30 dec 2020 15:21
Uppdatering 30/12:
Folkhälsomyndigheten har nu kommit med detaljer för det tidigare aviserade påbudet om munskydd i kollektivtrafiken i vissa fall.
FHM 2020-12-30
Från och med den 7 januari 2021 rekommenderas munskydd i kollektivtrafiken klockan 7–9 samt 16–18 vardagar, i hela landet.
Idag har också regeringen beslutat ett krav på negativt covid-test för inresande från Storbritannien som ska vara högst 72 timmar gammalt.
För de som är svenska medborgare kan de dock inte hindras att resa in i landet men då ska ett coronatest direkt vid ankomst från Storbritannien tas och sedan ytterligare ett efter fem dagar samt de ska isolera sig i 7 dagar.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 8 jan 2021 15:50
Uppdatering 8/1:
Idag tog Riksdagen beslut om den omdiskuterade "Pandemilagen", vilken innebär att det är lättare för regeringen att införa tvingade regler med konsekvenser som böter, nedstängningar etcetera - till skillnad från tidigare rekommendationer.
Nu snabbt efter att lagen har klubbats gick regeringen ut med flera bindande regler.
För oss privatpersoner är det främst att nu gäller max åtta personer även i helt privata tillställningar, enligt lag.
Annars är det mest regler för anordnare av gym, sportanläggningar, badhus, handelsplatser, butiker och gallerior som beslutats om idag, en "begränsningsförordning", detaljerna i den ska komma inom kort men det innebär att det nu blir obligatoriskt att beräkna det maximala antalet besökare eller kunder som får vistas i sådana lokalerna samtidigt och se till att inte fler finns i lokalen vid något tillfälle. Inga nedstängningar har beslutats om idag, men det antyds att det är det som kommer om någon bryter mot lagen.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 16 jan 2021 12:06
Nu 16/1 har registrerat antal döda med covid-19 nått
2 miljoner. (Se t.ex.
The Washington Post Coronavirus.)
Det är ändå bara de officiellt registrerad fallen, i vissa länder vet man att mörkertalet är mycket stort.
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige för närvarande på 24 plats, tillsammans med ett flertal länder som har omkring 100 döda per 100000 invånare. (Belgien toppar den makabra listan med f.n. 177 döda per 100000 invånare.)
Antal registrerat smittade i världen ligger på 94 miljoner just nu.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 18 jan 2021 16:12
Jag tycker det intressanta är överdödligheten. Enl. SCB "Överdödlighet 2020.
Mellan den 1 januari och den 30 november i år dog 87 511 personer i Sverige, enligt den preliminära statistiken. Det är 4 859 dödsfall fler än genomsnittet för motsvarande period under åren 2015–2019."
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 18 jan 2021 16:32
måndag 18 januari 2021, kl 16:12 skrev dubbeltur
Jag tycker det intressanta är överdödligheten. Enl. SCB "Överdödlighet 2020.
Mellan den 1 januari och den 30 november i år dog 87 511 personer i Sverige, enligt den preliminära statistiken. Det är 4 859 dödsfall fler än genomsnittet för motsvarande period under åren 2015–2019."
Ja, jag kan hålla med om att s.k. "överdödlighet" är det mest intressanta - det finns dock så många olika siffror som florerar nuförtiden så jag tror inte folk i allmänhet kan hänga med riktigt på vad de olika siffrorna egentligen betyder.
När det gäller överdödlighet så finns ju inte den siffran kontinuerligt uppdaterad, och det går inte att hitta den siffran för andra länder - så för att dra någon slutsats av den måste man ju vänta länge, det är svårt för folk i allmänhet, man är otålig.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 21 jan 2021 15:40
Uppdatering 21/1:
Ett litet ljus i tunneln säger sig Folkhälsomyndigheten se nu. Kurvorna börjar vända neråt lite grand - bara att de inte fortsatt uppåt är förstås positivt, men en säkerställd liten nedgång i nya IVA-fall och nya andra sjukhusinläggningar syns.
Dock är det en ny riskfaktor nu: de "mutationer" som dykt upp och som ingen vet i nuläget hur smittspridning och symptom av dem blir. Mest känd är den nya Brittiska varianten, men det finns minst två till på gång, en från Sydafrika och en från Brasilien.
Idag beslutade regeringen om delvis lättade restriktioner för gymnasieelever, de ska ha delar av undervisningen i skolans lokaler men fortsatt ska de ha en del av undervisningen på distans.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 22 jan 2021 21:54
Det finns nu en läsvärd djuplodande artikel på DN av professor Anders Björkman
DN Debatt. ”Det är inte strategin som förklarar svenska dödstalen”.
Anders Björkman är senior professor vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, Karolinska Institutet. Han går här igenom Sveriges agerande från dag 1 av pandemin fram till nu i januari 2021. Efter att ha gått igenom allt är en av hans slutsatser att "misslyckandet är den okritiskt flockmässiga kritiken mot särskilt Folkhälsomyndigheten", alltså med andra ord att den högljudda kritiken mot den s.k. "svenska strategin" inte är rättmätig, utan det är den som är "misslyckandet".
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 23 jan 2021 17:13
Idag på lördagen (!) 23/1 kom en ny allvarlig rekommendation från Folkhälsomyndigheten som ska följas:
Alla som reser in i Sverige från Norge, eller som nyligen har varit i Norge, uppmanas att testa sig för covid-19 och undvika kontakt med andra.
- Alla inresande till Sverige som har vistats i Norge de senaste 14 dagarna att stanna hemma i minst sju dagar, att undvika kontakt med andra så långt det går, och att testa sig snarast efter ankomst till Sverige med uppföljande test fem dagar efter ankomst. Även övriga i hushållet bör stanna hemma i väntan på provsvar.
Bakgrunden är stor spridning i Oslo-området av den Brittiska mutationen av coranaviruset. Det har också lett till en drastisk nedstängning av Oslo-området. Den del av nedstängningen som osloborna har mest problem med är uppenbarligen att Vinmonopolet ("systembolaget") också är stängt och ska vara så ända till och med den 31 januari.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 24 jan 2021 14:56
Idag söndag 24/1 har regeringen fattat beslut om inreseförbud från Norge. Det gäller till den 14 februari och det tidigare inreseförbudet från Danmark och Storbritannien förlängs också till 14 februari.
Detta förbud är alltså i linje med Folkhälsomyndighetens nya rekommendation från igår.
Det finns en oro att Norges nedstängningar (särskilt Vinmonopolets nedstängning) annars skulle leda till en stor ström norrmän över gränsen med smittspridning av den Brittiska mutationen.
UD har också kommit med en formell avrådan från icke nödvändiga resor till Norge. (Det är något som bl.a. påverkar försäkringar om någon åker dit ändå.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 24 jan 2021 23:24
Norges nedstängning av Vinmonopolet ("systembolaget") i Oslo-regionen blev inte långvarig. Nu på söndagskvällen har norska regeringen svängt och låter Vinmopolet ha öppet på samma premisser som livsmedelsbutiker.
Det är minister för hälso- och vårdtjänster Bent Høie som säger att de berörda 45 Vinmonopolet-butikerna kommer att öppnas igen - Det blev helt enkelt för stor risk att försvåra situationen genom att folk åker långa vägar för att få tag på varorna i andra kommuner (möjligen också för stort motstånd bland folk i allmänhet).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 29 jan 2021 17:16
Uppdatering 29/1:
Idag fredag lämnade Folkhälsomyndigheten ett nytt förslag till regeringen att besluta om. Det är förslag om negativt covid-19-test för inresa till Sverige.
Det är alltså formellt regeringen som måste besluta det, men ordningen har ju varit att regeringen gör som Folkhälsomyndigheten säger, så det kommer nog inom kort.
Förslaget innebär följande:
- För utländska medborgare som reser in i Sverige krävs uppvisande av negativt test för covid-19 som är max 48 timmar gammalt.
- För svenska medborgare och övriga som reser in i landet och av olika skäl inte har testat sig innan avresan krävs att de ska göra det samma dag som de anländer.
- Arbetspendlare undantas från detta under förutsättning att de testas regelbundet, minst en gång per vecka.
Komplettering 30/1: Regeringen anser sig behöva mer information och har därför skickat ut en snabb-remiss till polisen, tullen och Migrationsverket. På måndag ska regeringen återkomma med beslut. EU verkar också ha något motsvarande att komma med i nästa vecka, för hela unionen då.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 3 feb 2021 15:10
fredag 29 januari 2021, kl 17:16 skrev Bengt
Uppdatering 29/1:
Idag fredag lämnade Folkhälsomyndigheten ett nytt förslag till regeringen att besluta om. Det är förslag om negativt covid-19-test för inresa till Sverige.
Det är alltså formellt regeringen som måste besluta det, men ordningen har ju varit att regeringen gör som Folkhälsomyndigheten säger, så det kommer nog inom kort.
Förslaget innebär följande:
- För utländska medborgare som reser in i Sverige krävs uppvisande av negativt test för covid-19 som är max 48 timmar gammalt.
- För svenska medborgare och övriga som reser in i landet och av olika skäl inte har testat sig innan avresan krävs att de ska göra det samma dag som de anländer.
- Arbetspendlare undantas från detta under förutsättning att de testas regelbundet, minst en gång per vecka.
...
Uppdatering 3/2:
Idag onsdag har regeringen fattat beslut utifrån ovanstående förslag från Folkhälsomyndigheten.
Grunden i beslutet är inreseförbud för utländska medborgare som inte kan uppvisa ett negativt test för covid-19 som är max 48 timmar gammalt.
Sedan är det ett antal undantag som ska preciseras mera lite senare, men det handlar bland annat om barn (under 18 år) och vissa humanitära skäl. Som nämnt i förslaget från FHM ska särskilda regler gälla för arbetspendlare så de inte hela tiden behöver ett negativt test som är mindre än 48 timmar.
Den här lagen gäller från och med 6 februari till och med 31 mars.
Regeringen fattar alltså lag, och då är det inte små detaljer med utan uttryck som "trängande skäl" etcetera, det är myndigheterna som ska tolka och precisera vad som ska gälla i detalj utifrån det.
Skälet till detta beslut är inte det numera "vanliga" coronaviruset utan de muterade varianterna som man inte kan vara säker på från vilket land de kan komma till Sverige.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 4 feb 2021 10:06
Nu sänker Folkhälsomyndigheten åldern för fas 2 i vaccineringsprioriteringen till 65 år. Den prioritering som gällde från 70 år ska nu gälla från 65 år alltså.
Samtidigt beslutades att personer 60-64 år ska ingå i fas 3.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 4 feb 2021 15:57
Uppdatering 4/2:
Stoppet för alkoholservering efter 20.00 förlängs med en vecka, det kommer att gälla till 28/2. Därefter ska 22.00 gälla som stopptid, om inte läget förvärras.
Kulturminister Amanda Lind informerade idag om att det pågår utredning om ifall olika idrottsutövande ska ges olika regler att förhålla sig till, istället för som idag där det bara är antal deltagare som räknas. Skillnader kan bero på om det är inomhus eller utomhus med mera - men ännu är alltså inget beslut taget.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 9 feb 2021 12:33
lördag 16 januari 2021, kl 12:06 skrev Bengt
2 miljoner. (Se t.ex.
Det är ändå bara de officiellt registrerad fallen, i vissa länder vet man att mörkertalet är mycket stort.
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige för närvarande på 24 plats, tillsammans med ett flertal länder som har omkring 100 döda per 100000 invånare. (Belgien toppar den makabra listan med f.n. 177 döda per 100000 invånare.)
Jag uppdaterar dessa siffror. I skrivande stund, 9/2, ser det ut så här:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 2.325.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige för närvarande på 22 plats med 118 döda med covid-19.
Belgien toppar fortfarande den listan och har nu 187 döda per 100000 invånare.
Det är nu 30 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare.
Antal registrerat smittade i världen ligger på 106 miljoner.
(Som tidigare sagt vet man att mörkertalet är mycket stort i vissa länder.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 9 feb 2021 14:56
Uppdateringar 9/2:
Regeringen har nu lagt ett förslag som ska på snabbremiss och beslutas på fredag. Det är att tåg och bussar som går mer än 15 mil bara får boka hälften av de sittplatser de har. De som har bokat sittplatser redan ska undantas. Det gäller alltså långa reser, 15 mil är gränsen, inte vanlig kollektivtrafik, det berör inte heller flyget.
Lagförslaget är efter inrådan av Folkhälsomyndigheten. Men vill alltså inte helt hindra resor under sportlov och kommande påskledighet, utan istället försöka få till att dessa görs smittsäkert.
Antal som ligger på sjukhus, både på IVA och vanliga platser, fortsätter minska, alltså en bra utveckling nu men de nya varianterna av viruset oroar.
Region Västerbotten har dock just nu ett utbrott av klustersmitta. Det ska ha en koppling till det stora bygget av en batteri-fabrik som pågår. Särskilda åtgärder kommer därför att vidtas just i Västerbotten.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 12 feb 2021 17:01
tisdag 9 februari 2021, kl 14:56 skrev Bengt
... Regeringen har nu lagt ett förslag som ska på snabbremiss och beslutas på fredag. Det är att tåg och bussar som går mer än 15 mil bara får boka hälften av de sittplatser de har. De som har bokat sittplatser redan ska undantas. Det gäller alltså långa reser, 15 mil är gränsen, inte vanlig kollektivtrafik, det berör inte heller flyget.
Lagförslaget är efter inrådan av Folkhälsomyndigheten. Men vill alltså inte helt hindra resor under sportlov och kommande påskledighet, utan istället försöka få till att dessa görs smittsäkert....
12/2: Denna begränsning till 50% av sätena vid längre resor än 15 mil beslutades formellt idag och gäller från imorgon.
Bengt 4/2
Stoppet för alkoholservering efter 20.00 förlängs med en vecka, det kommer att gälla till 28/2. Därefter ska 22.00 gälla som stopptid, om inte läget förvärras.
Detta är nu beslutat idag, kl 20.00 till och med 28/2 alltså. Från den 1 mars och till och med den 11 april ska kl 22.00 gälla som stopptid för alkoholservering.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 17 feb 2021 16:40
Västra Götalandsregionen har nu beslutat nya regionala rekommendationer som gäller från idag, 17 februari, och till och med 14 mars 2021. Det är framförallt att munskydd rekommenderas i kollektivtrafiken, alla tider på dygnet.
Region Västra Götaland 2021-02-17
Avstå helst från icke nödvändiga resor. Men om du måste resa, gör det då så smittsäkert som möjligt. Du bör använda engångsmunskydd (detta gäller personer födda 2004 och tidigare) när du reser med kollektivtrafik, alltid i rusningstrafik (kl. 7–9 och kl. 16–18) men även vid andra tider så länge det råder utbredd samhällsspridning av covid-19.
Använd engångsmunskydd i situationer där nära kontakt, under längre tid i inomhusmiljö, inte går att undvika. Observera dock att munskydd inte ersätter regeln att undvika nära kontakt och att hålla avstånd.
Region Stockholm meddelar också idag att de ser en stor uppgång i antal smittade i Covid-19, efter att ha haft en tids nedgång.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 19 feb 2021 15:39
tisdag 9 februari 2021, kl 12:33 skrev Bengt
2 miljoner. (Se t.ex.
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige för närvarande på 22 plats med 118 döda med covid-19.
Det är nu 30 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare.
(Som tidigare sagt vet man att mörkertalet är mycket stort i vissa länder.)Jag uppdaterar dessa siffror igen för intresserade, nu har det gått 10 dagar sedan sist:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 2.442.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige kvar på 22 plats med nu 123 döda med covid-19.
Belgien toppar fortfarande den listan och har nu 190 döda per 100000 invånare.
Det är nu 32 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare.
Antal registrerat smittade i världen ligger på 110 miljoner.
Tilläggas kan att den senaste veckan har utvecklingen förbättras i världen, färre nya smittade och döda. En stor nedgång av nya smittade syns i USA, förmodligen mest beroende på vaccineringar (även om de också haft vissa problem med leveranser). USA har dock haft 151 döda per 100000 invånare hittills, och staten New Jersey 256 döda per 100000 invånare, någon slags makabert rekord.
Risk för en tredje våg finns ändå, trots global minskning av nya fall, och här i Sverige har vi nu flera nya lokala utbrott.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 23 feb 2021 15:00
Uppdateringar 23/2:
Nationellt är det inte några nya restriktioner idag, men däremot flera ändringar på regional nivå.
Regional rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken alla tider har idag tillkommit i region Stockholm och region Sörmland. Flera regioner ska ha distansundervisning för skoleleverna en vecka efter sportlovet.
För övrigt redovisade Anders Tegnell om en snabb spridning av brittiska mutationen, den tar uppenbarligen över istället för den ursprungliga varianten.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Diktaren 24 feb 2021 13:55
Smittskyddsläkaren Mäkitalo i Sörmland sade något bra: Den brittiska varianten är inte lika förlåtande som den ursprungliga. Vi får se vad som framkommer idag på presskonferensen.
Jan Albert sade att den brittiska varianten verkar fästa vid cellerna effektivare.
Skrivet av Bengt 24 feb 2021 16:52
Uppdateringar 24/2:
Regeringen gav idag Folkhälsomyndigheten rätt att begränsa öppettider.
Folkhälsomyndigheten beslutade att samtliga serveringsställen måste stänga senast kl 20:30. Det är oavsett om man serverar alkohol eller inte, alltså även vanliga caféer. Det ska gälla från och med måndag den 1 mars och tills vidare.
Folkhälsomyndigheten säger också att det ska komma ytterligare skärpning av maxantalet för besökare i butiker, gallerior och gym. De jobbar med detaljer just nu och beslut kommer snarast.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 25 feb 2021 17:20
Uppdateringar 25/2:
En lättnad i restriktionerna kom idag. De på äldreboenden som fått båda sprutorna vaccin kan efter två veckor har gått börja umgås med sina anhöriga, även krama barnbarnen. Tills vidare gäller inga lättare restriktioner för andra utan just de inom "SÄBO" bara.
Antal dödsfall med Covid-19 per dag går ned en hel del, positivt, men antal smittade och vårdade har snarare vänt svagt uppåt igen.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 26 feb 2021 17:50
Uppdatering 26/2:
Idag fredag sen eftermiddag fattade Folkhälsomyndigheten beslut om en ny restriktion gällande serveringsställen.
Bara en person åt gången får serveras på ställen som inte har en egen ingång. Det ska tolkas som caféer och restauranger inuti gallerior och liknande, där tillåts alltså inte att sällskap serveras nu, utan endast en person åt gången. Du får fika ensam om du ska fika i gallerian, alltså.
Som tidigare nämnt ska serveringsställen i Sverige stänga klockan 20.30 från och med måndag 1/3.
Restaurangbranschen är kritisk, för att inte säga upprörd, till detta.
Idag kom en förbättring för svenskar som jobbar i Norge. Norge ska nu tillåta dagspendling för svenskar med jobb i Norge. Problemen kvarstår dock för veckopendlare.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 2 mar 2021 14:41
Uppdatering 3/2:
Nyheten idag tisdag var att förutom de tidigare restriktionerna för butiker och gallerior införs nu ett maxtak om 500 personer. Det är inte beslutat utan på snabbremiss men ska beslutas snarast. Det är alltså de riktigt stora butikerna och gallerierna som berörs av detta.
Kurvorna går inte ned längre, i viss mån har de vänt upp, förutom antal döda per dag med covid-19, den kurvan fortsätter ned vilket förstås är positivt.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 4 mar 2021 15:30
Uppdatering 4/3:
Nu har Folkhälsomyndigheten ändrat rekommendationen om Astra Zenecas vaccin, det kan nu ges till samtliga över 18 år. Anledningen är att det nu finns två nya studier som bekräftar god effekt även på äldre.
Från torsdag 11/3 får kommunerna rätt att förbjuda tillträde till bland annat parker och badplatser om smittspridningsläget kräver det. Vissa offentliga platser kan alltså komma att spärras av, men kommunerna ska bedöma behovet från fall till fall.
Ett förtydligande om tidigare nämnda maxtak om 500 personer: Galleriernas allmänna ytor räknas som offentlig plats och taket om 500 personer gäller inte där, däremot i de stora varuhusen som ingår i galleriorna.
Fortsatt ser kurvorna ut som i tisdags, alltså antal döda med covid har positiv utveckling medan alla andra kurvor tyvärr har vänt svagt uppåt.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 8 mar 2021 15:21
fredag 19 februari 2021, kl 15:39 skrev Bengt
2 miljoner. (Se t.ex.
(Som tidigare sagt vet man att mörkertalet är mycket stort i vissa länder.)Jag uppdaterar dessa siffror igen för intresserade, nu har det gått 10 dagar sedan sist:
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige kvar på 22 plats med nu 123 döda med covid-19.
Det är nu 32 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare.
Tilläggas kan att den senaste veckan har utvecklingen förbättras i världen, färre nya smittade och döda. En stor nedgång av nya smittade syns i USA, förmodligen mest beroende på vaccineringar (även om de också haft vissa problem med leveranser). USA har dock haft 151 döda per 100000 invånare hittills, och staten New Jersey 256 döda per 100000 invånare, någon slags makabert rekord.
Risk för en tredje våg finns ändå, trots global minskning av nya fall, och här i Sverige har vi nu flera nya lokala utbrott.
/Bengt
Dags för en uppföljning av läget i världen som det är nu den 8/3. Det var 17 dagar sedan sist och ni ser tidigare siffror här ovan.
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 2.593.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på delad 23:e plats, delad med Brasilien, med nu 126 döda med covid-19.
Tjeckien har nu gått om Belgien med 205 döda per 100000 invånare. Belgien har nu 194 döda per 100000 invånare. Det är en hemskt snabb utveckling åt fel håll i just Tjeckien.
Det är nu 34 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 117 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 11 mar 2021 15:51
Uppdateringar 11/3:
Egentligen inget nytt för dagen, men ett förslag från Folkhälsomyndigheten har gått ut på remiss nu. Det handlar om att från idag får Folkhälsomyndigheten ta fram föreskrifter för museer, konsthallar, nöjesparker, djurparker, temaparker eller liknande anläggningar enligt pandemilagen. För t.ex. museer ska samma begränsningar som gäller för t.ex. butiker och gym gälla, det är 10 kvadratmeter per person. För stora anläggning ska det komma mer detaljer om vad de behöver göra för att förhindra trängsel på sina anläggningar samt att 20 kvadratmeter per person ska gälla - det handlar då om sådana som Gröna Lund och Liseberg.
Idag har också Astra Zenecas vaccin diskuterats. Vissa länder har helt eller delvis stoppat det tillfälligt för undersökning efter några allvarliga biverkningar. De svenska myndigheterna ser dock inte någon anledning till att stoppa det vaccinet, Läkemedelsverket har granskat alla rapporter och inte funnit mer svåra biverkningar än förväntat och normalt.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 16 mar 2021 14:47
Uppdateringar 16/3:
Idag handlade det mer om vaccin än restriktioner. Astra Zenecas vaccin har tillfälligt stoppats. Det är på grund av en ny befarad svår biverkan. Det handlar dock om biverkningar som visar sig inom 14 dagar så de som fått det vaccinet tidigare behöver inte vara oroliga. Det finns inte fastställda samband med vaccinet men det sätts på paus som en försiktighetsåtgärd.
Över 1,2 miljoner vaccindoser har getts i Sverige hittills och fas 1 är snart klar.
Kurvorna fortsätter som tidigare sagt, d.v.s. antal döda med Covid-19 går nedåt men tyvärr går övriga kurvor lite uppåt.
Varken lättnader eller åtstramningar i restriktionerna just idag alltså.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 22 mar 2021 16:06
måndag 8 mars 2021, kl 15:21 skrev Bengt
2 miljoner. (Se t.ex.
/Bengt
Dags för en uppföljning av läget i världen som det är nu den 8/3. Det var 17 dagar sedan sist och ni ser tidigare siffror här ovan.
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på delad 23:e plats, delad med Brasilien, med nu 126 döda med covid-19.
Tjeckien har nu gått om Belgien med 205 döda per 100000 invånare. Belgien har nu 194 döda per 100000 invånare. Det är en hemskt snabb utveckling åt fel håll i just Tjeckien.
Det är nu 34 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
En uppdatering igen av alla dessa internationella siffror för dem som är intresserade av världen, det har gått två veckor sedan sist.
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 2.717.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på 25:e plats med nu 129 döda med covid-19.
Tjeckien ligger kvar på första (värsta) platsen med hela 233 döda per 100000 invånare, och verkar fortsätta uppåt, de kan snart ha dubbelt så många döda som Sverige räknat per invånarantal. Belgien är kvar på andra plats med 198 döda per 100000 invånare, de har bromsat sin utveckling nu.
Det är nu 36 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 123 miljoner.
(Alla siffror gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör, vissa länder vill inte göra det, ytterligare andra kan helt enkelt inte. Så räkna med stort mörkertal internationellt.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 23 mar 2021 15:30
Uppdateringar 23/3:
Den tidigare nämnda lättnaden för museer, konsthallar, nöjesparker, djurparker, temaparker eller liknande anläggningar är fastställd och börjar gälla nu den 25/3. För konsthallar och museer ska samma regler gälla som för t.ex. butiker, alltså 10 kvadratmeter per besökare. För nöjes-, tema- och djurparker ska 20 kvadratmeter per besökare gälla, detta p.g.a. att annars trängsel kan uppkomma vid entréer, vissa attraktioner och liknande. Det totala antalet besökare får dock aldrig överstiga 500 personer i någon av de nämnda anläggningarna.
Smittspridningen fortsätter att öka, men inga hårdare restriktioner infördes idag.
Det pausade vaccinet från AstraZeneca ska fortfarande vara pausat och Folkhälsomyndigheten hoppas kunna ge nytt besked om det på torsdag.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 24 mar 2021 17:03
Uppdatering 24/3:
Idag onsdag beslutade regeringen att mildra det inreseförbud från Norge och Danmark som har gällt en längre tid. Från och med den 31 mars gäller inget generellt inreseförbud från de länderna, men däremot krav på negativt covid-19-test som inte är äldre än 48 timmar.
Medborgarna i Norge och Danmark får det dock inte mycket lättare trots detta, eftersom deras egna länders restriktioner är hårda. De kan dock ta sig till sommarhuset i Sverige om de har ett, men får kanske sitta i karantän när de återvänder.
Annars diskuteras så kallad "vaccin-nationalism" mycket idag. Alla vill ha mer vaccin själva och inte dela med sig med andra länder. Det visar sig vad det där leder till i förlängningen, den som lever får se.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 25 mar 2021 14:57
Uppdateringar 25/3:
Regeringen har idag beslutat att inte förlänga det generella kravet för distansundervisning för gymnasieelever. Det upphör den 1/4. Dock kan distansundervisning tillämpas lokalt om särskilda skäl finns. Det är för elevernas undervisning man beslutat detta men smittorisken kvarstår.
Astra Zenecas vaccin ska fortsatt vara pausat för personer under 65 år men nu börja användas igen för personer över 65 år. Inga av de allvarligaste biverkningarna har hittats på någon över 65 år, och Folkhälsomyndigheten säger att det är mycket effektivt speciellt mot svåra symptom. Något orsakssamband är fortfarande inte fastställt mellan Astra Zenecas vaccin och de misstänkta biverkningar.
Nu har över 1 miljon människor fått minst en vaccindos i Sverige.
Kurvorna i de olika diagrammen går fortfarande lite åt fel håll och kurvan för döda med covid-19, som gått nedåt under flera veckor, har nu stannat av.
Det är lite olika restriktioner i olika regioner, lättast hittar ni information från er region via den här länken: [paid_url=https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/regional-information-om-coronaviruset]Regional information om coronaviruset[/paid_url] (den är även bra om du ska resa till ett annat län, men behöver då kontrollera vas som gäller där).
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 30 mar 2021 15:02
Uppdateringar 30/3:
Tidigare föreslagna lättnader av restriktionerna under april månad är nu uppskjutna till den 3:e maj. Anledningen till det är fortsatt ökande smittspridning. Strängare restriktioner beslutades inte nu, utan bara att skjuta på lättnader.
Också internationellt stiger smittspridningen, minst så mycket som i Sverige, så det verkar vara en ny besvärlig våg. Dödsfallen med covid-19 håller sig dock lågt nu, beroende på att de sköraste har vaccinerats. Enligt vissa uppgifter ser det ut som att "överdödligheten" nu har ett negativt tal, d.v.s. att färre dör än vanligt (siffror för överdödlighet just nu har dock mycket stor felmarginal, om ett halvår går det säkrare att se hur det var nu). Intensivvården är dock hårt belastad i Sverige just nu.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 31 mar 2021 11:07
Att färre dör nu än vanligt kan ju bero på att Covid 19 skördade i förtid.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 31 mar 2021 11:13
onsdag 31 mars 2021, kl 11:07 skrev dubbeltur
Att färre dör nu än vanligt kan ju bero på att Covid 19 skördade i förtid.
Till en del kan det vara så, men det syns en tydlig överensstämmelse i kurvorna mellan vaccinering av äldre på SÄBO och döda med covid-19. Sedan är det också att andra svåra influenser har gått ned starkt, en del hade annars dött med någon sådan.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 13 apr 2021 15:06
Uppdateringar 13/4:
Inga förändringar vad gäller restriktioner. Kurvorna ser ut i stort sett lika som för en vecka sedan, dvs smittspridningen ökar, men antal döda per dag med covid-19 ligger still på samma nivå.
Världsläget:
måndag 22 mars 2021, kl 16:06 skrev Bengt
2 miljoner. (Se t.ex.
/Bengt
En uppdatering igen av alla dessa internationella siffror för dem som är intresserade av världen, det har gått två veckor sedan sist.
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på 25:e plats med nu 129 döda med covid-19.
Tjeckien ligger kvar på första (värsta) platsen med hela 233 döda per 100000 invånare, och verkar fortsätta uppåt, de kan snart ha dubbelt så många döda som Sverige räknat per invånarantal. Belgien är kvar på andra plats med 198 döda per 100000 invånare, de har bromsat sin utveckling nu.
Det är nu 36 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
(Alla siffror gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör, vissa länder vill inte göra det, ytterligare andra kan helt enkelt inte. Så räkna med stort mörkertal internationellt.)En uppdatering igen av internationella siffror för dem som är intresserade av att följa den utvecklingen. Det har gått tre veckor sedan sist.
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 2.947.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på 27:e plats med nu 133 döda med covid-19.
Tjeckien har befästs första (värsta) platsen på listan över döda per 100000 invånare, med hela 263 döda, det är praktiskt taget dubbelt så många döda som Sverige räknat per invånarantal. Belgien är nu på sjunde plats med 205 döda per 100000 invånare.
Det är nu 39 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 137 miljoner.
(Siffrorna gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör. Räkna med stort mörkertal internationellt.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 22 apr 2021 15:25
De tidigare aviserade lättnaderna i restriktionerna från 3:e maj skjuts upp till 17:e maj, och blir det ingen minskad smittspridning flaggar regering och myndigheter för ytterligare förlängning.
Det är på grund av fortsatt mycket hög smittspridning som regeringen, i samråd med Folkhälsomyndigheten, nu beslutat om dessa två veckor extra.
Det är ett flertal olika lättnader det gäller, som till exempel konserter, teaterföreställningar, idrottsevenemang, demonstrationer och religiösa möten samt också stadigvarande tivolinöjen.
Den omtalade kurvan för döda med covid-19 per dag ligger fortfarande ganska still nu, efter den nedgång som var tidigare. Intensivvården är dock mycket hårt belastad med covid-19-patienter nu.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 28 apr 2021 16:17
En uppdatering av världsläget igen:
tisdag 13 april 2021, kl 15:06 skrev Bengt
Uppdateringar 13/4:
Inga förändringar vad gäller restriktioner. Kurvorna ser ut i stort sett lika som för en vecka sedan, dvs smittspridningen ökar, men antal döda per dag med covid-19 ligger still på samma nivå.
Världsläget:
måndag 22 mars 2021, kl 16:06 skrev Bengt
2 miljoner. (Se t.ex.
/Bengt
(Alla siffror gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör, vissa länder vill inte göra det, ytterligare andra kan helt enkelt inte. Så räkna med stort mörkertal internationellt.)En uppdatering igen av internationella siffror för dem som är intresserade av att följa den utvecklingen. Det har gått tre veckor sedan sist.
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 2.947.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på 27:e plats med nu 133 döda med covid-19.
Tjeckien har befästs första (värsta) platsen på listan över döda per 100000 invånare, med hela 263 döda, det är praktiskt taget dubbelt så många döda som Sverige räknat per invånarantal. Belgien är nu på sjunde plats med 205 döda per 100000 invånare.
Det är nu 39 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 137 miljoner.
(Siffrorna gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör. Räkna med stort mörkertal internationellt.)Det har nu gått 15 dagar sedan sist och internationellt intresserade kanske vill ha en uppdatering:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 3.137.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på 32:a plats med nu 136 döda med covid-19. Många länder har gått om Sverige i den makabra listan den senaste tiden.
Tjeckien ligger nu på andra plats i den listan över döda per 100000 invånare och istället har Ungern gått upp i topp med hela 278 döda. Ungern, Tjeckien och San Marino har dubbelt så många döda som Sverige räknat per invånarantal. Belgien som tidigare är omnämnt här är nu på tionde plats med 210 döda per 100000 invånare.
Det är nu 42 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig
(och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 149 miljoner.
(Siffrorna gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör. Räkna med stort mörkertal internationellt.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 29 apr 2021 21:21
Med anledning av Valborgsmässoafton finns nu en video med trevlig körsång:
[youtube=https://youtu.be/5DVWy0GVf-A][/youtube]
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 12 maj 2021 13:31
Restriktionerna som skulle lättas på den 17 maj har idag skjutits upp till den 1 juni.
Det är på grund av fortsatt för hög smittspridning och för många i sjukhusvård som regeringen i samråd med Folkhälsomyndigheten nu beslutat att det är 1 juni som ska gälla.
Det gäller olika lättnader som till exempel konserter, teaterföreställningar, idrottsevenemang, demonstrationer och religiösa möten samt också stadigvarande tivolinöjen.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 18 maj 2021 15:23
Folkhälsomyndigheten har ni minskat ner sina pressträffar om covid-19, det blir endast på torsdagar framöver. Siffror kan man dock få från dem löpande.
Det ser bra ut nu när det gäller inlagda på IVA med covid-19, den kurvan i diagrammet pekar brant nedåt. det är det mest positiva just nu. Negativt är en Indisk variant av coronaviruset som sprider sig över världen och som av flera instanser sägs vara mer smittsam. Den varianten har nu hittats i Sverige också. Vaccinen ska dock fungera lika bra mot den indiska varianten.
Jag tar uppdatering av det internationella läget också. Historiken kan ni se om ni går tillbaka i tråden.
onsdag 28 april 2021, kl 16:17 skrev Bengt
Det har nu gått 15 dagar sedan sist och internationellt intresserade kanske vill ha en uppdatering:
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige nu på 32:a plats med nu 136 döda med covid-19. Många länder har gått om Sverige i den makabra listan den senaste tiden.
Tjeckien ligger nu på andra plats i den listan över döda per 100000 invånare och istället har Ungern gått upp i topp med hela 278 döda. Ungern, Tjeckien och San Marino har dubbelt så många döda som Sverige räknat per invånarantal. Belgien som tidigare är omnämnt här är nu på tionde plats med 210 döda per 100000 invånare.
Det är nu 42 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Det var nu tre veckor sedan läget såg ut som ovan, nu ser det ut så här:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 3.391.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige kvar på 32:a plats med nu 139 döda med covid-19.
Ungern och Tjeckien ligger i toppen på den makabra listan över döda per 100000 invånare. Ungern har nu nått upp till hela 300 döda, och Tjeckien har 281. Belgien som vi följt här ligger kvar på tionde plats med 215 döda per 100000 invånare.
Det är nu 48 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 164 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 27 maj 2021 16:39
Idag höll regeringen och FHM pressträff om de tidigare aviserade lättnaderna i restriktionerna. Datumet 1 juni håller - men dessutom aviseras för ytterligare lättnader längre fram.
Det som gäller nu från den 1 juni, och nu kallas "steg 1", kan sammanfattas så här:
- Inomhusarrangemang som INTE har anvisade sittplatser 8 personer, men med anvisade sittplatser 50 personer.
- Utomhusarrangemang som INTE har anvisade sittplatser 100 personer, men med anvisade sittplatser 500 personer.
- Sportarrangemang och idrottstävlingar utomhus får ha max 150 deltagare.
- Restauranger och serveringsställen får servera alkohol fram till kl 22.
- Restauranger och serveringsställen måste stänga kl 22.30.
- Kollo och läger för barn och unga kommer att få öppna.
- Nöjesparker får öppna.
Regeringen presenterade idag fem steg av lättnader i restriktionerna, varav det 1 juni är steg 1.
Steg 2 planeras till den 1 juli, och det ska då innehålla:
- Max antal deltagare vid allmänna sammankomster inomhus höjs till 50 personer.
- Sittande publik höjs upp till 300, och utomhus upp till 600.
- Med anvisade sittplatser utomhus upp till 3000 personer.
- Maxantal per kvadratmeter i butiker med flera lokaler börjar lättas upp (exakt siffra kommer senare).
- Reglerna för restauranger med serveringstillstånd ska lättas upp (precisering av detta kommer senare).
Sedan är alltså tre steg till inplanerade - men allt förutsätter att smittspridningen inte börjar öka igen. Det allra mesta av restriktionerna planeras kunna tas bort i september, det är steg 4. (Steg 5 innebär helt slut på restriktioner, det datumet är inte satt ännu.)
Läget just nu är minskad smittspridning i landet, förutom i Norrbotten som utmärker sig negativt just nu. Den viktiga kurvan över nyinlagda på IVA per dag fortsätter brant nedåt, mycket positivt. Vaccinationerna rullar på bra, över 3,6 miljoner har fått minst en spruta.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 1 jun 2021 15:45
Nu är det 1 juni och de aviserade lättnaderna har börjat gälla idag.
Jag skrev lite sammanfattande i föregående inlägg, men naturligtvis är den officiella skrivningen mer krånglig, ni ser den bäst på [paid_url=https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu]Krisinformation.se, Coronapandemin: Detta gäller just nu[/paid_url]
Där förklaras t.ex. de lite krångliga reglerna vid begravningar just nu. Antingen 20 personer eller 50 personer beroende på hur de sköter sig kan man säga.
Sedan räcker inte ens allt som står på den sidan, se länken, utan vissa regionala restriktioner finns kvar. De flesta har avslutat regionala restriktioner, exempelvis i Västmanland som jag bor i, men t.ex. i Norrbotten finns de kvar och behövs tydligen för det är inte bra där. Man behöver gå till respektive regions sajt och läsa om det.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 8 jun 2021 11:24
tisdag 18 maj 2021, kl 15:23 skrev Bengt
... Jag tar uppdatering av det internationella läget också. Historiken kan ni se om ni går tillbaka i tråden.
onsdag 28 april 2021, kl 16:17 skrev Bengt
Det har nu gått 15 dagar sedan sist och internationellt intresserade kanske vill ha en uppdatering:
Det är nu 42 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig (och mörkertalet i detta är som tidigare sagt mycket stort).
Det var nu tre veckor sedan läget såg ut som ovan, nu ser det ut så här:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 3.391.000
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige kvar på 32:a plats med nu 139 döda med covid-19.
Ungern och Tjeckien ligger i toppen på den makabra listan över döda per 100000 invånare. Ungern har nu nått upp till hela 300 döda, och Tjeckien har 281. Belgien som vi följt här ligger kvar på tionde plats med 215 döda per 100000 invånare.
Det är nu 48 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 164 miljoner.
(Siffrorna gäller de länder som registrerar ungefär som Sverige gör. Räkna med stort mörkertal internationellt.) För er som är intresserade av det internationella läget uppdaterar jag de siffrorna igen. Det var tre veckor nu sedan sist. Den största händelsen under denna tid är att Peru har reviderat deras antal döda med covid-19, och det blev nästan tre gånger så många som de tidigare hade registrerat. Så här ser det ut:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 3.736.000
Räknat per 100000 invånare ligger nu Sverige på 33:e plats med nu 141 döda med covid-19.
Peru gick nu upp i toppen på den makabra listan över döda per 100000 invånare, de har hela 574 döda. Ungern ligger nu på andra plats med 306 döda, och Bosnien på tredje plats med 285.
Det är nu 49 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 174 miljoner.
(Siffrorna gäller de länder som registrerar och redovisar ungefär som Sverige gör. Räkna med stort mörkertal internationellt.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 28 jun 2021 15:11
Idag 28/6 slog regeringen fast (övergångsregeringen nu) att de tidigare aviserade lättnaderna i restriktionerna ska börja gälla den 1/7, samt också lite ytterligare i mitten av juli.
Från 1 juli:
- Begreppet "sektion" iförs och innebär om besökare till arrangemang kan hållas isär hela tiden från ingång till utgång så ses det som olika enheter, maxantal gäller per "sektion" framöver.
- Antalet deltagare på allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus höjs till 50 personer.
- Med anvisad sittplats höjs taket till 300 personer.
- Arrangemang utomhus UTAN anvisad sittplats får ha 600 personer per sektion.
- Arrangemang utomhus MED sittplats får ha 3000 personer per sektion kan delta.
- Upp till 1800 personer tillåts i demonstrationer utomhus.
- Motionslopp får ha 900 utövare.
- Maxantal för privata sammankomster höjs från 8 till 50 personer.
- Rådet om att endast umgås med den närmste kretsen tas bort.
- Rådet till föreningar om att ställa in, skjuta upp eller genomföra möten och stämmor på distans lättas upp.
- Serveringsställen får hålla öppet längre och regler för maxantal per sällskap och avstånd mellan sällskap tas bort för servering utomhus. - Det blir även tillåtet att servera mat och dryck stående utomhus.
Det aviserades också redan idag att i mitten av juli tas passagerarbegränsningarna för långväga kollektivtrafik med buss och tåg bort. Detta så att bussbolag kan börja planera resor redan nu.
Folkhälsomyndigheten lättar också på en del allmänna rekommendationer som de bestämmer över.
- Rekommendation om munskydd i kollektivtrafik tas bort
- Rådet om att handla ensam i butik tas bort
- Serveringsställen får fria öppettider
- Ökning till 8 pers per bord inomhus på serveringsställen
- Obegränsat på utomhusserveringar
Samt en del andra detaljer.
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 1 jul 2021 15:09
Idag 1/7 hade Folkhälsomyndigheten sin sista pressträff för en tid. Händer något särskilt kan det komma extra pressträffar, annars ska de återkomma den 12/8.
Det var egentligen inte mycket nytt mot vad som tidigare är sagt. Antal döda med covid-19 har gått ned mycket, likaså antal på IVA med covid-19. de är nere under 2 om dagen. Vaccineringarna rullar på bra, nu har 58% fått en första spruta, och bland över 60 år blir snart alla färdigvaccinerade (typ 90% då eftersom några vägrar och vissa inte kan vaccineras).
De nya lättade restriktionerna började idag. Mycket är lättare, men vi ska fortfarande hålla avstånd.
Jag kan uppdatera de internationella siffrorna också för dem som bryr sig om det, se inlägg ovan för de tidigare siffrorna.
Så här ser det ut i världen:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 3.948.000, snart uppe i 4 miljoner döda alltså.
Räknat per 100000 invånare ligger nu Sverige på 36:e plats med nu 142 döda med covid-19. 35 länder har alltså fler döda per invånarantal än Sverige.
Peru i toppen på den makabra listan över döda per 100000 invånare utmärker sig med nu hela 592 döda, verkligen en anmärkningsvärt hög siffra. Ungern ligger på andra plats med 307 döda, men deras ökning har nu stannat av dessbättre.
Det är nu 51 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 182 miljoner.
(Siffrorna gäller de länder som registrerar och redovisar ungefär som Sverige gör. Räkna med stort mörkertal internationellt.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 8 jul 2021 12:55
Folkhälsomyndigheten har ju pausat sina pressträffar nu, men data finns att hitta på [paid_url=https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/]Folkhälsomyndigheten > Covid-19[/paid_url].
Vaccinationerna rullar på bra, trots semestertider. Nu har 65,4% fått minst en spruta och 42,3% har fått två.
Personer på IVA med covid-19 fortsätter stadigt att minska. I skrivande stund är antalet nere i 29, i hela Sverige, och många regioner har ingen. Antal nytillkomna IVA-patienter per dag är nu nära noll.
Sjukvården är ansträngd ändå, det är ju mycket som inte har hunnits med som nu måste tas igen, och vårdpersonalen behöver förstås semester och återhämtning.
Internationellt har nu antal dödsfall med covid-19 kommit upp över 4 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 12 jul 2021 15:29
Uppdatering 12/7:
Regeringen och Folkhälsomyndigheten hade en pressträff idag där man framförallt slog fast att de tidigare aviserade lättnaderna från 15/7, kallat "Steg 3", kommer att genomföras.
Bland annat kan nu bussbolag boka fulla bussar igen, vilket bör innebära att turistresor och s.k. "pensionärsresor" med buss kommer igång som vanligt igen.
Reglerna som har gällt för hur många personer som får vistas på ytor av olika storlek inomhus och utomhus dras nu tillbaka. (Det ska inte vara trängsel fortsatt, men fasta antal person per ytenhet upphör att gälla.)
En ny rekommendation från Folkhälsomyndigheten: Testa dig vid ankomst till Sverige efter utlandsresa. Ett så kallat PCR-test för covid-19 ska tas vid ankomst till Sverige från länder utanför Norden.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 23 jul 2021 11:44
Uppdateringar 23/7:
Efter lättnaderna i restriktionerna har viss ökning av smittspridningen i storstäderna konstaterats - men det har inte lett till fler IVA-patienter eller dödsfall, inte ännu åtminstone. Antalet på IVA med covid-19 just nu är nere i 21 personer i hela Sverige.
Jag tar en uppdatering av det internationella läget, för intresserade, det var tre veckor sedan sist, jämför med siffrorna i inlägget från 1 juli.
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 4.135.000, det fortsätter att öka alltså.
Räknat per 100000 invånare ligger nu Sverige på 38:e plats med nu 142 döda med covid-19. 37 länder har alltså fler döda per invånarantal än Sverige.
Peru i toppen på den makabra listan över döda per 100000 invånare fortsätter att utmärka sig med nu hela 601 döda. Ungern ligger kvar på andra plats med 307 döda, men ökar inte längre.
Det är nu 52 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 193 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 29 jul 2021 16:18
Uppdatering 29/7:
Nu meddelar Folkhälsomyndigheten att över hälften i Sverige har fått två vaccinationssprutor. Det är hela 77,7% som har fått en spruta. (Dessa siffror är andel av 18 år och äldre, inte de yngre. Nyligen har ned till 16 år börjat vaccineras.)
Detta avspeglar sig i vården också. Det är för närvarande endast 17 patienter på IVA med covid-19 i hela Sverige. Dödsfall och nytillkomna på IVA med covid-19 per dag är nu mycket lågt, under 1. I ett uttalande säger Emma Spak på Sveriges Kommuner och Regioner "det känns fanstastiskt".
Anders Tegnell påminner dock om utlandsresande, man ska ta PCR-test då man kommer hem från resa utanför Norden. Det finns statistik som visar på oroväckande förhöjt antal smittade bland utlandsresenärer.
För övrigt har Storbritannien nu beslutat att acceptera EU:s vaccinationspass vid inresa (det var inte självklart p.g.a. brexit).
En viss oro för vad de lättade restriktionerna skulle innebära har funnits, men tydligen är det ingen fara i sikte just nu - det enda är det nämnda om utlandsresenärer som kan komma att visa sig i ökat tryck på vården igen.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 12 aug 2021 16:42
Nu är sommarlovet över, Folkhälsomyndigheten återupptog sina veckovisa pressträffar idag. Även regeringen höll en pressträff om covid-19 idag.
Folkhälsomyndighetens redovisning visar på ökad smittspridning, men från en låg nivå. De konstaterar dock att den ökade smittspridningen inte har lett till fler dödsfall med covid-19, det är mycket få sådana fall nu. Något fler med covid-19 behandlas på IVA, det har varit nere på 17 personer men är idag 31 personer.
Några nya rekommendationer kom inte idag, inte heller ändringar i de rekommendationer som gäller - håll avstånd, ta PCR-test om du varit utomlands m.m.
Vaccinationerna rullar på bra. Nu har över 80% av den vuxna befolkningen fått minst en spruta. Det är detta som man anser har stoppat dödsfallen. Man kan få covid-19 ändå men får inte allvarliga symtom då man vaccinerats.
Regeringen meddelade framförallt att de kommer att lägga fram ett förslag till riksdagen om att förlänga den s.k. "covid-19-lagen" och lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen fyra månader. Det innebär till utgången av januari 2022. Det var inga nya restriktioner nu men regeringen vill alltså ha kvar möjligheten att införa restriktioner om nödvändigt längre fram.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 19 aug 2021 15:08
Uppdatering 19/8:
Pressträff idag igen, men inte några stora förändringar mot tidigare.
Smittspridningen ligger på den högre nivån men verkar inte öka ytterligare. Nästan samtliga nya smittade har den s.k. delta-varianten.
Inlagda på IVA med corona-19 stiger fortfarande men är ändå på låga nivåer, just nu 36 personer. Statistiken över antal döda med covid-19 per dag ligger nära noll - det är vaccinationerna som gör det.
Jag tar de internationella siffrorna också, se tidigare inlägg och jämför:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 4.395.000, det fortsätter att öka alltså.
Räknat per 100000 invånare ligger Sverige kvar på 38:e plats med nu 143 döda med covid-19. 37 länder har fler döda per invånarantal än Sverige.
Peru utmärker sig i toppen på den makabra listan över döda per 100000 invånare, nu hela 608 döda. Ungern på andra platsen har nu 308 döda, ökar nästan inte alls längre.
Det är nu 56 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 209 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 7 sep 2021 16:46
Uppdateringar 7/9:
Ett datum har idag satts för genomförandet av steg 4 i regeringens plan (se tidigare inlägg). Det blir den 29 september.
"Steg 4" innebär att nästan alla restriktioner tas bort.
Deltagartaken tas bort både inomhus och utomhus.
Avståndskraven mellan sittplatser tas också bort.
Restriktionerna för avstånd mellan sällskap på serveringsställen tas också bort.
Det är den höga vaccinationsgraden som motiverar dagens beslut. Samtidigt uppmanas alla ovaccinerade att snarast vaccinera sig.
Regeringen kommer nu att remittera en fråga om så kallade "vaccinpass" att använda på större evenemang. Om det genomförs ska det vara samma pass som används inom EU. Tanken med det är att begränsa smittspridning under de allra största evenemangen.
Lena Hallengren hoppas dock att vaccinpassen inte ska behövas.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 8 sep 2021 11:07
Hoppas inte alla ovaccinerade tycker att det är fritt fram.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 16 sep 2021 15:24
Uppdateringar 16/9:
Regeringen beslutade idag att barn 12-15 år ska börja vaccineras.
Det har diskuterats länge men nu anser Folkhälsomyndigheten att det har säkerställt att nyttan är betydligt större än risken med vaccinet även för den åldersgruppen.
I praktiken blir det direkt efter skolornas höstlov som man börjar vaccinera 12-15-åringar, regionerna behöver förberedelsetid till dess.
Folkhälsomyndigheten aviserade idag vissa rekommendationer för just de som är ovaccinerade. När rekommendationerna att hålla avstånd kommer att tas bort för de som är fullvaccinerade, då kommer den rekommendationen att behållas för ovaccinerade, de ska alltså fortsatt hålla avstånd. Ovaccinerade kommer att rekommenderas att inte gå på större evenemang med trängsel och dans eller liknade. Det gäller även vid privata tillställningar. Den som är ovaccinerad ska visa särskild hänsyn till alla över 70 år gällande avstånd osv.
Det kommer alltså nya allmänna råd när de nuvarande upphör den 29 september. Dessa kommer nästan bara att gälla ovaccinerade, dock gäller att stamma hemma och testa sig vid symtom även vaccinerade.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 24 sep 2021 14:51
Uppdateringar 24/9:
Norge tar bort nästan alla restriktioner på lördag 25/9. Svenskar kan åka obehindrat till och från Norge från och med lördag kl 16.00.
Sverige: UD drar nu den 1/10 tillbaka sin globala reseavrådan. Något som bland annat kan påverka reseförsäkringar. Många länder har dock restriktioner kvar, så det är inte säkert man kan åka till ett visst land för att UD tar bort sin avrådan.
Regeringen och Folkhälsomyndigheten står fast vid att onsdag den 29 september genomförs "Steg 4", bland annat:
- Deltagartaken tas bort både inomhus och utomhus.
- Avståndskraven mellan sittplatser tas också bort.
- Restriktionerna för avstånd mellan sällskap på serveringsställen tas också bort.
Krav på vaccinpass har diskuterats men regeringen anser INTE att det är nödvändigt. Folkhälsomyndigheten inför rekommendationer till ovaccinerade men förordar inte heller vaccinpass.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 30 sep 2021 15:28
Uppdateringar 30/9:
Idag var det första pressträffen med Folkhälsomyndigheten sedan de flesta restriktioner togs bort. Därför var det nu fysisk pressträff igen, det har ju varit helt digitalt under lång tid. Det såg ut att vara ovant för alla inblandade från pressen. Det var dock fortsatt möjligt att vara med digitalt också.
En tredje vaccindos ska börja ges till fler än de i riskgrupp som tidigare sagt. Det är alla över 80 år, alla boende i "Särskilt boende" (SÄBO) samt alla med hemtjänst.
Vården har ingen ökad belastning nu, utan tvärtom minskar belastningen på sjukhusen, även då IVA. Ingen region har s.k. förstärkningsläge nu längre.
Dock återstår det att se vad öppningen av samhället nu 29/9 leder till. Anders Tegnell säger att om det bara är vaccinerade som trängs är det ingen fara, men risken är med de som ännu inte är vaccinerade. Han konstaterar att öppningen var mindre kaosartad i Sverige än i Norge då de öppnade nyligen, vilket ska beror på att de tog ett större steg på en gång.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 14 okt 2021 15:52
Uppdateringar 14/10:
Folkhälsomyndigheten uppdaterar sina rekommendationerna från och med den 1 november, meddelar de idag.
Fortsatt ska alla stanna hemma vid symtom i luftvägarna, men krav på att testa sig för covid-19 ska endast gälla för ovaccinerade. Vaccinerade ska alltså inte längre testa sig vid förkylningssymtom.
80 procent av befolkningen över 40 år har fått två doser vaccin. I de lägre åldersgrupperna ser det lite sämre ut än så länge.
Kurvorna för IVA-vårdade och avlidna håller sig låga så som de har varit en tid, detta trots att samhället har öppnats upp.
Jag uppdaterar också de internationella siffrorna för dem som bryr sig om det, se tidigare inlägg för de tidigare siffrorna.
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 4.875.000, snart uppe i 5 miljoner döda alltså.
Räknat per 100000 invånare ligger nu Sverige på 45:e plats med nu 145 döda med covid-19. 44 länder har alltså fler döda per invånarantal än Sverige, och fler länder närmar sig.
Peru fortsätter att utmärka sig i toppen på den makabra listan med över 614 döda per 100000. På andra plats ligger nu Bosnien med 335 döda.
Det är nu 66 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 239 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 1 dec 2021 11:35
Nu den 1/12 har de tidigare aviserade kraven på vaccinationsbevis börjat gälla. Det är alltså det som populärt kallas covidpass eller covidbevis. Du hämtar det på
sajten "Hämta vaccinationsbevis" där du loggar in med BankID. Det är gratis förstås. Du måste ha fått minst två vaccindoser.
Detta gäller nu:
- Utomhusaktiviter berörs inte alls.
- Sammankomster med max 100 personer berörs inte alls.
- Inomhusaktiviter anordnade för fler än 100 personer kan kräva vaccinationsbevis och då gäller inga fler restriktioner.
- Inomhusaktiviter anordnade för fler än 100 personer kan välja bort vaccinationsbeviskravet, då gäller restriktioner ungeför som förut, avstånd 1 meter och antalsbegränsningar samt anvisade sittplatser.
Detta gäller för citat: "allmänna sammankomster och offentliga tillställningar". Helt privata sammankomster berörs alltså inte, inte heller restauranger som inte har uppträdanden eller dans.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 7 dec 2021 16:30
Nu inför regeringen coronarestriktioner igen från och med 8 december. Det är:
- Hemarbete ska möjliggöras av arbetsgivare
- Lärosäten ska undvika större samlingar
- Vuxna bör hålla avstånd i offentliga miljöer
- Serveringsställen ska undvika trängsel
- Munskydd ska användas i kollektivtrafiken vid trängsel
Det gäller även vaccinerade - sedan tidigare gäller ju hårdare restriktioner för ovaccinerade.
Anledningen till restriktionerna är den allt ökande smittspridningen världen över. I Sverige är ökningen av smittan mindre än i många andra länder, men det finns en ökning även här.
Detta kallas steg 1. Planering finns för steg 2 och steg 3 men beror på hur smittspridningen utvecklar sig.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 21 dec 2021 15:46
Nu från den 23 december inför regeringen och Folkhälsomyndigheten nya restriktioner, utöver de som redan gäller. Anledningen är stor smittspridning och den nya varianten "omikron".
Folkhälsomyndigheten beskriver de nya restriktionerna kortfattat så här:
• Undvik trängsel i alla miljöer.
• Hemarbete rekommenderas för alla som kan.
• Krav på 10 kvadratmeter per person för mässor, handelsplatser samt platser för kultur- och fritidsverksamheter.
• Avrådan från cuper och läger inomhus, som inte innebär yrkesmässig utövning. Ordinarie aktiviteter med bland annat träningar och matcher kan genomföras som vanligt.
• För vuxenutbildningar rekommenderas smittskyddsåtgärder för att minska trängsel och stora samlingar. Universitet och högskolor kan införa distansundervisning om det krävs för att glesa ut i lokalerna - men undervisning på plats är huvudregeln.
• Endast sittande gäster tillåts på serveringsställen och avstånd mellan olika sällskap krävs.
• Vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 20 personer tillåts bara sittande gäster, oavsett om de har vaccinationsbevis eller inte.
• Utan vaccinationsbevis krävs avstånd mellan sällskapen, med max personer per sällskap och ett maxantal på 500 gäster eller deltagare.
• För tillställningar med fler än 500 gäster eller deltagare krävs vaccinationsbevis samt avstånd mellan sällskapen och max 8 personer per sällskap.
Därutöver ber Folkhälsomyndigheten regeringen att fatta beslut om följande krav:
• Maxtak på 50 personer vid uthyrning av platser för privata sammankomster
• Enbart sittande resenärer vid långväga kollektivtrafik
• Krav på negativt covidtest som är max 48 timmar gammalt för utländska medborgare som reser in i Sverige. Gäller från 12 års ålder.
Det ska regeringen ta ställning till snabbt och återkomma inom kort, det kräver vissa formella ändringar i förordningar men kan börja gälla på Julafton.
Ekonomiska stödåtgärder som återinförs är bland annat:
• Tillfälligt återinföra ersättning för karensavdrag.
• Ersättning för riskgrupper återinförs
• Kravet för läkarintyg för smittbärarpenning slopas.
(Fler finns, mest för drabbade företag.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 10 jan 2022 13:11
Idag 10/1 beslutades nya skärpta restriktioner av Regeringen och Folkhälsomyndigheten.
Från onsdag 12/1 gäller:
• Alla som KAN ska arbeta hemifrån.
• Restauranger med serveringstillstånd, krogar, ska stänga senast kl 23 samt högst åtta personer per sällskap införs. Det finns också krav på sittande servering.
• Ett nytt allmänt råd är att vuxna ska begränsa sina nära kontakter inomhus.
• För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar införs ett maxtak om 50 personer om inte vaccinbevis finns.
• För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar på mellan 50-500 personer ska det vara sittande publik, högst åtta personer per sällskap och minst en meters avstånd mellan sällskapen.
• Universitet och högskolor kan använda distansundervisning som verktyg. Salstentor och föreläsningar ska ges vid flera tillfällen, detta för att glesa ut i salarna.
Förslag om ytterligare åtgärder finns, de kräver förordningsändringar och därför kommer de att träda i kraft senare. De är:
• Förslag om ett deltagartak på 500 personer för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
• Vaccinationsbevis på mässor införs, om antalet deltagare överskrider 50 personer.
• För antalet personer vid privata sammankomster i lokaler för uthyrning, festlokaler och liknande där maxantalet varit 50 sänks detta till 20 sittande personer.
• Tidigare gällande åtgärder ska förlängas.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av cris62 18 jan 2022 21:55
som vanligt läses det mellan raderna, en undrar ju vad
som verkligen är på G.....!
Hongkong o asiaten var ju betydligt värre i frågan om liv,
att de svagaste går åt först är ingen nyhet... förutom för statlig media då !
Att det går ut krigs rubriker gör bara de redan oroliga gränsar till panik !
Att sedan statlig media bara tar in de redan frälsta och de som har annan åsikt får inte komma tills tals, så är det absolut i dessa miljöfrågor.
värre är att nuvarande 'energiminister' sitter och tillåts ljuga på bästa sändningstid oemotsagd !
Skrivet av Bengt 20 jan 2022 15:22
Idag 20/1 meddelade Folkhälsomyndigheten vissa lättnader i karantänsreglerna, t.ex. så kallad "familjekarantän".
- Om man har en familjemedlem smittad med covid-19 behöver man bara vara hemma 5 dagar (det var 7 dagar).
- Den som har fått en tredje dos vaccin kan gå till jobbet eller skolan, alltså inte sitta helt i karantän även om en familjemedlem är smittad.
- Den som har testat positivt för covid-19 behöver bara stanna hemma i fem dagar om man varit helt symptomfri i två dagar (det var tidigare sju dagar).
- Vissa samhällsviktiga nyckelpersoner får undantas från karantänsregler, dennes arbetsgivare avgör (exempelvis polischef). Det handlar om ett fåtal personer, inget som de flesta av oss berörs av.
- Personer som kan vara hemma ska INTE testa sig vid symtom. Detta för att personer som behöver vara fysisk närvarande på jobbet ska prioriteras.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 3 feb 2022 10:36
Idag 3/2 meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att de allra flesta restriktioner för covid-19 kommer att upphöra onsdagen den 9/2.
Kvar blir rekommendationen att ovaccinerade även fortsatt ska vara särskilt försiktig, undvika trängsel och inomhusmiljöer där många människor samlas.
Kvar blir också att alla som är sjuka och misstänker att de har covid-19 rekommenderas att stanna hemma och undvika nära kontakt med andra människor.
De som har haft distansarbete eller distansundervisning rekommenderas en successiv tillbakagång.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 3 feb 2022 15:46
Hoppas festyran uteblir
--
dubbeltur
Skrivet av Mynta 4 feb 2022 10:57
Nog är jag dum men så dum så jag tror det här är ett klokt beslut är jag inte!
Visar sig när sportlovet lockar skid/festsugna till Norrland!
Skrivet av Bengt 9 feb 2022 10:29
Idag 9/2 upphör de allra flesta corona-restriktioner. Precis som tidigare aviserat.
För ovaccinerade gäller fortfarande att undvika trängsel där många människor samlas.
Den som har symptom som kan vara covid-19 ska fortsatt stanna hemma och undvika kontakt med andra.
- - -
För intresserade uppdaterar jag också de internationella siffrorna, se tidigare inlägg för de tidigare siffrorna.
Så här ser det ut i världen just nu:
Registrerat antal döda med covid-19 i världen: 5.763.000.
Räknat per 100000 invånare ligger nu Sverige på 53:e plats med nu 148 döda med covid-19. 52 länder har alltså fler döda per invånarantal än Sverige, och fler länder närmar sig.
Peru som länge utmärkt sig i toppen på den makabra listan har nu 638 döda per 100000. På andra plats ligger nu Bulgarien med 488 döda.
Det är nu 77 länder som har mer än 100 registrerat döda med covid-19 per 100000 invånare, och flera närmar sig.
Antal registrerat smittade i världen ligger nu på 401 miljoner.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 9 feb 2022 11:14
Festyran på nattklubbarna i Sälen efter kl. 24 i natt uteblev inte. Oroväckande.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 1 apr 2022 12:52
Nu den 1 april 2022 ska inte Covid-19 ses som en samhällsfarlig sjukdom. Det innebär att de får kvarvarande restriktionerna upphör, Den här tråden startades den 5 mars 2020 och nu först efter över två är kan jag markera den som "löst".
Detta innebär också att t.ex. rätten till smittbärarpenning tas bort. Man ska inte testa sig vid symtom som man tror är Covid-19 utan endast stanna hemma som vid vanlig influensa.
Undersökning, vård och behandling av covid-19 har varit gratis men nu återgår detta till det normala, med de vanliga avgifterna.
Så, nu kan vi förhoppningsvis se detta som avklarat - även om smittspridningen i världen fortfarande är hög. Som tidigare sagt är nuvarande varianten "Omikron" mycket "snällare" än den tidigare delta-varianten, det är mer det än smittspridning som gör att den här sjukdomen inte kan betraktas som samhällsfarlig längre.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer