Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Skrockfull?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f29t2775s1.html

* Skrockfull?

Skrivet av jarl 13 apr 2022 16:37
 
Jag vet inte om det här platsar under "Vetenskap och populärvetenskap". I dag är det 13 april och 13 är ju ett otur-stal, visserligen inte så farligt som fredag 13 men enligt "de gamle" så skulle man inte företa sig något viktigt den 13. Trots det så åkte jag idag ner till Nynäshamn och köpte lax.
Påverkar sådant här dig eller bryr du dig inte? Jag inser att det inte finns någon sanning i det, trots det så går jag aldrig under en stege eller lägger nycklar på bordet och om min väg korsas av en svart katt så tänker jag att jag kanske borde spott tre gånger. Jag bodde, som liten, hos min mormor och hennes systrar och för dem var det verklighet så jag är uppfödd med det. Kanske tillhör det här kulturhistoria som borde bevaras av pietetsskäl? Vad tycker du?
 
Skrivet av Mynta 13 apr 2022 16:54
 
Oj! Hur kan du vara så säker på att det inte finns någon sanning i det?
Jag tror nämligen tvärtom! Svart katt....om katten kommer från vänster ger det goda förtjänster så spotta inte då! Högerkatt...affären blir tröger!
Själv är jag ytterst avståndstagande till pälsdjur men gillar huggormar!
Detta är Kulturhistoria och Nordiska Muséet har mycket i sina samlingar. Endast fredag den 13:e aktar jag mig noga! Håller noga reda på "förkastade dagar" Tycho Brahe-dagar....riktiga otursdagar det!

 
Skrivet av nyfiken22 15 apr 2022 08:48
 
Jag har även hört att Fredag den 13 april är mer otursdag är någon annan fredag 13
Jag undrar bara vad kommer detta ifrån
När började man vara så skrockfull om detta
är det det det här med 13 män runt bordet vid Jesus sista måltid eller Finns det någon annan innebörd i det hela
 
Skrivet av Citymermaid 18 apr 2022 14:11
 
Jag tror inte ett dugg på den här formen av skrock, som har sitt upphov i äldre dagars behov av att skydda sig mot Det Onda. Folkloristerna har många förklaringar till varför vissa dagar eller händelser har blivit utsedda till onda varsel som dessutom hade någon form av anknytning till det samhälle där de uppstod. Idag sker det mesta av en ren slump och/eller tillfällighet.

Men det skulle inte förvåna mig om den 28 februari hädanefter blir utsedd som en riktig olycksdag om du är eller har rötter till Ukraina.

//Citymermaid