Vi Seniorer > Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > När är man gammal

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f24t666s1.html

* När är man gammal

Skrivet av sarelina 3 nov 2011 11:39

VEM ÄR GAMMAL
Jag nynnar på psalmen, mina händer är fulla av blommor. När jag går på grusvägen till mitt liljekonvalj ställe. Jag går i en grön tunnel, en förunderligt vacker dag, Jag är rädd för att möta någon som kan störa friden. Jag vill inte dela med mig av mina upplevelser , och känslor i den vackra träd tunneln.
De är som dyra gåvor, av oskattbart värde. Och jag vill smaka på minnena, samt känna dofterna av sommar i ensamhet. Jag vill sitta i trädgårdsstolen och låta mig kittlas av doften från vinbärsbuskarna och det nyklippta gräset Tänk, vad skönt det är att få klia myggbett i den varma morgonsolen. Att se hackspetten ifärd med att trumma på plåtlocket ovanpå el-stolpen. Att han inte får ont i huvudet. Det finns mycket konstigt i vår herres hage. Ta till exempel mig, jag sitter hellre under äppelträdet och skriver, än ligger och klämmer sol på en badstrand.
-- du är ett konstigt djur, säger mina barn.
-- men jag trivs med det, replikerar jag snabbt.
--- Det är åldern säger min son.
--- Åldern, säger jag förargat ,
--- man skulle kunna tro att jag är 80 år istället för 47.
-- tror du man är gammal vid 47 frågar jag
--- hur skall jag veta det svarar han surt.
---diskutera med ungar det går inte.
--- jag är ingen unge svarar sonen ilsket,
--- jag är vuxen snart.
Du blir Snart är du gammal tänker jag. Sonen återvänder till kompisen som storögt har lyssnat på vårt samtal om åldrar. Jag återvänder till mina funderingar om natur och kliar på ett nytt myggbett. Kanske var min mor väldigt gammal när jag var 13 år tänker jag, och minns att hon var ju bara 38 år då. Livet går vidare. Man är väl inte äldre än man känner sig.

--
Bara en åsikt är osann;Den att bara en åsikt är sannrnav Feuchtersleben.

Skrivet av Karin 26 jan 2012 16:12

Jag håller fullständigt med Nyanser...
Quote:
"Inuti mig själv i tankar och sätt att leva ,är jag långt ifrån den åldern som jag är enligt dopattesten.med andra ord är jag ung i själen,
Om jag ska gå efter den ålder jag har nu, 76 år skulle väl de flesta säja att jag är gammal,när jag ser det på pränt så ser det mycket äldre ut än jag känner mig."

Sen är en annan sak att jag har i huvet lite mörkare psalmer än den du citerar, Sarelina... ska inte citera just här...men som barn lärde jag mig de riktigt gamla psalmerna tämligen grundligt. Är rätt svag för dom, fast man hellre borde tala och tänka positivt.