Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Hur fortskrider julförberedelserna?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f7t716s1.html

* Hur fortskrider julförberedelserna?

Skrivet av dubbeltur 17 dec 2011 20:27

När jag kom hem idag hade min fru bakat saffransskorpor,stjärnkatalaner och 2 st fruktkakor. Nu har vi tillsammans tillagat julköttbullarna. På mitt förslag så testade vi att lägga de råa köttbullarna i kokande saltvatten, därefter brynte vi dem i stekpanna, fungerade perfekt och blev jättegoda.

På hemvägen besökte jag julgransförsäljaren, han rådde mig att komma tillbaka i morgon förmiddag då han fyllt på lagret.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 18 dec 2011 12:56

Så var då julgranen inköpt, 250:- ett humant pris tycker jag. Nu blir det till att såga ett nytt snitt och sätta den i en hink vatten tills det är dags att ta in den kvällen före julafton för pyntning.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 19 dec 2011 19:50

måndag 19 december 2011, kl 17:54 skrev Nyanser
...någon berättade att man kan köpa färdigskurna skivor,så det tänker jag testa...
Nej är det sant? Inte nog med färdigkokt som funnits en längre tid, utan färdigskuret dessutom?
Själv har jag kokat skinkan idag, och ska nog griljera den redan imorgon - har lite för-jul på torsdag, för att olika släktdelar ska hinnas med.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av magnolia 19 dec 2011 20:38

Jag är nog lite "knepig" när det gäller julförberedelser - eller??

Köper ingen skinka, gör inga köttbullar, lägger inte in sill, bakar minimalt (=nästan inget)osv. Har ätit julbord en gång i år och blir bjuden på julmat på julafton - räcker för min del. Mina barn och barnbarn kommer till mig på juldagen, men enligt deras önskan (och min) bjuder jag inte på julmat. Jag ska bjuda på vad jag kallar "ickejulbord".

Jag njuter av jultiden på mitt sätt - granen och ljusen i fönstren lyser upp min tillvaro varje kväll + lite tomtar och annat julpynt.

Visst är jag lite underlig?

Skrivet av agneta 19 dec 2011 20:55

Sillen har jag redan klar. Har köpt en färdigkokt skinka och ska griljera den själv senare under veckan.

--
agneta

Skrivet av dubbeltur 19 dec 2011 22:20

I kväll när jag kom hem så bakade min fru pepparkakor. Doftar juligt i huset.

--
dubbeltur

Skrivet av magnolia 21 dec 2011 09:36

Som sagt så ägnar jag inte mycket tid åt mat och bak, men lite gör jag!

Är ju bjuden till mina barns far och hans sambo på julafton som så många gånger förr och jag brukar fixa julgröten. I år blir det till åtta vuxna och fyra barn. Jag gör den här och så sent som möjligt på julafton innan jag blir hämtad.
På fredag tänker jag baka ett par bröd (tar med mig ett) efter ett recept som jag fått av min mor.

Skrivet av Bengt 21 dec 2011 20:26

onsdag 21 december 2011, kl 20:16 skrev Nyanser
...har nu gjort revbensspjäll med enbärssmak, det blev den viltsmaken som jag tycker om.
Det var intressant. Kan du inte skapa en tråd under Recept o tips om mat och beskriva hur man gör?

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 21 dec 2011 21:57

Ikväll när jag kom hem så hade min fru gjort 3 st patéer!
Julen artar sig.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 23 dec 2011 06:10

Sillen inlagd. Julsnapsen inköpt. Idag tas granen in.

--
dubbeltur

Skrivet av stina 23 dec 2011 15:43

Skinkan griljerad, senapen gjord, sillen inlagd, snapsen inköpt och granen klädd. Nu är det bara Jansson kvar och snart sätter jag mig med en skinksmörgås, en öl och snaps och bara njuter!
I morgon kommer barnen och mamma och då blir det full fart igen!

Skrivet av dubbeltur 23 dec 2011 16:06

Stina, glöm inte att fota din gran så vi andra får njuta av den.

--
dubbeltur

Skrivet av agneta 24 dec 2011 09:15

min julgran uppladdades igår

--
agneta

Skrivet av dubbeltur 24 dec 2011 09:18

Fin kottgran du har, men är den kattsäker?

--
dubbeltur

Skrivet av agneta 24 dec 2011 11:47

lördag 24 december 2011, kl 09:18 skrev dubbeltur
Fin kottgran du har, men är den kattsäker?

Ingen av de två katter jag hade tidigare har lekt med granen. Inte heller katten jag har nu.

--
agneta

Skrivet av dubbeltur 24 dec 2011 19:54

Så här mitt inne i Julafton.
Svärmor hämtad 14 mil t&r, under tiden spelade och sjöng min frus ungdomar på 2 äldreboenden i Avesta. Julmiddagen aväten och julklapparna öppnade (jag tomte). Min fru och ungdomarna har just åkt till By kyrka för att förbereda julnattsmusiken kl 21. Min fru sjunger alt i kyrkokören, vilken leds av hennes son. Döttrarna gästspelar med fiol och cello samt förstärker kören.
Svärmor och jag ansluter i Horndals kyrka kl. 23. Efteråt fortsätter vi tillsammans hem till en av körmedlemmarna för det traditionella julnattskaffet med 7 sorters kakor.

--
dubbeltur