Vi Seniorer > Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Vad var bra på tv ikväll?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f24t731s1.html

* Vad var bra på tv ikväll?

Skrivet av dubbeltur 4 jan 2012 22:36

Eftersom de är ganska dött här under bästa sändningstid, så startar jag en ny tråd.
Berätta vad ni tycker om kvällens tv-program. Följer ni någon serie?

Själv försöker jag se nyheterna.

Ikväll tittade på ett program om svenskar som åkte motorcykel i Kanada och Alaska, trevligt med mycket naturbilder.

Programmet om Regalskeppet Vasa är också intressant. Minns hur vi i skolan fick följa bärgningen på tv i biblioteket.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 4 jan 2012 22:45

onsdag 4 januari 2012, kl 22:36 skrev dubbeltur
Tittade på ett program om svenskar som åkte motorcykel i Kanada och Alaska, trevligt med mycket naturbilder.
Det programmet tittade jag också på. Det var bra. Vilken storslagen natur. "Knuttarna" var inte så unga heller - vi kanske ska försöka?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av magnolia 4 jan 2012 23:48

Nyheterna försöker jag också se - trist med alla mord här i Malmö!

Min favoritkanal är TV4Fakta.

Skrivet av dubbeltur 4 jan 2012 23:58

Xmadame, kollade "ditt" program, helt i min smak.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 6 jan 2012 00:02

Torsdag. Ikväll har jag tittat på en fransk film "Igelkotten" efter boken "Igelkottens elegans". Jag har läst boken, tyckte den var tung att ta sig igenom. Filmatiseringen var mycket bättre, en bra film helt enkelt. Sparsam dialog och en underbar musik.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 6 jan 2012 11:26

Ikväll, fredag, är det "På spåret", det måste man ju se. Svårt att missa det.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av agneta 6 jan 2012 22:10

fredag 6 januari 2012, kl 11:26 skrev Bengt
Ikväll, fredag, är det "På spåret", det måste man ju se. Svårt att missa det.

/Bengt

På spåret är något jag inte heller gärna missar.

--
agneta

Skrivet av dubbeltur 6 jan 2012 23:59

I kväll fredag blev det ingen tv. Efter familjeråd blev det istället en dvd ur mitt filmotek "Vanilla Sky" med Tom Cruise.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 7 jan 2012 22:29

Ikväll, lördag, var det "Stjärnorna på slottet". Det var ett bra program, om än kanske inte det bästa man sett.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 8 jan 2012 09:45

Blev ingen tv lördagkväll, vi hade gäster. Hade gärna sett operan Lucia di Lammermoor med Anna Netrebko. Som tur är så kommer den i repris söndagkväll på Tv24. Då bänkar vi oss min fru och jag.

--
dubbeltur

Skrivet av stina 9 jan 2012 19:41

Igår såg jag pjäsen Riktiga män på TV1. En sorglig historia gjord med värme och humor och väl översatt av augustpristagaren Bengt Ohlsson. Mycket att skratta åt, men skratt som ibland fastnade i halsen. Välspelad och dessutom med inslag av sång och Tommy Körbergs fantastiska röst. Det blev ett par mycket njutbara timmar.

Skrivet av Bengt 19 jan 2012 19:29

Ikväll är det Antikrundan, det missar väl ingen?
Skriv gärna och recensera efteråt.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 19 jan 2012 21:44

Nog var väl Antikrundan bra? Det var lite kul inslag också, det med att engelska originalet till Antikrundan hade en "egen" Knut Knutsson.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 19 jan 2012 22:02

Såg antikrundan, trevligt program. Gillar engelska orginalet bättre.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 22 jan 2012 09:39

Lördagskväll, såg en film på 2:an "Precious" om en 16-årig färgad flicka, analfabet. Osynlig för pappan, misshandlad av mamman. En stark film som bygger på en verklig historia.

--
dubbeltur

Skrivet av stina 22 jan 2012 17:24

Kom av en slump in på samma film som dubbeltur och fastnade där. Stark historia och ett slut som väckte förhoppningar om att flickan fick ett bättre liv. Skulle vara roligt att veta hur det gått för henne i verkliga livet. Man kanske kan googla.......

Skrivet av Karin 26 jan 2012 15:59

Jag har fastnat för serien Homeland. Den griper tag i mig. En amerikansk officer har varit försvunnen i Irak under 10 år, men blir funnen i en mörk håla, och kommer hem till en häpen hustru och barn som inte minns honom.

Han tas emot som hjälte. Men är han "omvänd"? Det finns information om att någon amerikan som varit fånge i Irak, i hemlighet gått över till andra sidan. Carrie heter en begåvad, hängiven spanare som inte släpper honom ur sikte, och som har en mystisk sjukdom som hon håller hemlig. Är hon paranoid, undrar man ibland.

Här får man veta lite i taget och då och då vänds kunskapen upp och ner.

Vilka är den goda sidan och vilka är den onda? Berättelserna kommer fram ett stycke i taget. Originalet är dessutom israeliskt, i den miljön tippar jag att storyn gör sig minst lika bra.

Skrivet av Bengt 31 jan 2012 22:24

Tisdag kväll: "Veckans brott", det tittar ni väl på? Lite roligt med en sådan person som Leif GW Persson. Bra att han nu lyfter upp hur s.k. "mängdbrott" utreds, eller snarare hur de inte utreds.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 3 feb 2012 22:22

Tittat på Skavlan, inte lika bra som tidigare. Liknade mest en skvallertidning.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 15 feb 2012 15:44

Såg "Mot alla odds" igår kväll. Har följt den serien.
Vad anser ni om den "dokusåpan"?
Det har förekommit en del debatt om det på andra håll, både för och emot. Det finns ju då två skilda synvinklar; dels om det är ett bra program att se, dels om det är vettigt att funktionsnedsatta ska utsättas för potentiellt farliga strapatser för vårt höga nöjes skull. Det senare är ju det som kan vara lite kontroversiellt. Notabelt är dock att jag inte har lyckats hitta någon som själv har en funktionsnedsättning som tycker att det skulle vara oetiskt på något sätt, snarare har jag kunnat höra fördomar blottläggas hos vissa icke handikappade personer.
Det jag själv anser är att det är mycket viktigt att ingen luras in i detta på något sätt, utan det är varje individs helt fria val att vara med. Inget tyder på något annat i just den här "dokusåpan", så därmed tycker jag att den är OK ur etisk synvinkel. Detta med att inte luras in i en dokusåpa menar jag dock ska gälla alla, även de mest friska individer, och då är det nog värst med den saken då det är mycket unga personer som har artist eller skådespelarambitioner, att de helt enkelt känner sig tvungna att skriva på de mest vidriga avtal.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 19 feb 2012 22:30

Ikväll var det sjätte avsnittet av "Äkta människor".
Har ni följt den serien? Det är ju en speciell serie med flera bottnar. Vad tycker ni om den?
Om 20 år, då kanske det är hushålls- och vård-huboten "Vera" som gäller istället för den äldrevård vi har idag, tänker jag. Billigare än människor och gör inte fel... Ja, vad tänker ni?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 20 feb 2012 08:35

Nja gillar inte den typen av serier.
Sällskapsrobotar finns redan i Japan.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 10 mar 2012 22:15

Ikväll var det schlagerfinalen - eller finalen i Melodifestivalen, för att vara korrekt. Såg ni den? Vad tyckte ni?
Det är kanske mest för en yngre generation numera, kan jag tycka. En mycket yngre generation till största delen. Pop och rock lyssnar jag mycket på annars (70- och 80-tal mest), men det mesta som nu bjuds i Melodifestivalen är ändå inte något jag fastnar för.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 10 mar 2012 22:36

Med tanke på chansen att vinna i Baku så var det nog rätt låt som vann. Jag hade även låt nr:10 och nr:1 som favorit.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 12 mar 2012 07:58

En sak som förvånar mig är att kommentarer över Melodifestivalens resultat helt uteblivit????? Jag vet att det finns viktigare saker att bry hjärnan med, men ändå.

--
dubbeltur

Skrivet av stina 12 mar 2012 16:06

Jag tyckte bäst om Thorstens låt, men den hade förmodligen inte haft en chans i Baku, så rätt låt vann med tanke på det!

Skrivet av stina 22 mar 2012 17:05

Igår såg jag ett underbart program. Borås Superstars, en dokumenär om ett demensboende i Borås. Känslan påminner lite om En annan del av Köping! Ett positivt program att bli glad av. Det kommer fler avsnitt av dokumentären i TV4 på tisdagar. Se dom!!!

Skrivet av Bengt 22 mar 2012 21:11

Ikväll var det Antikrundan igen. Det är väl bra?
Man får veta en del saker man inte hade en aning om, vad som är värt något och vad som är ganska värdelöst. Och så får man se minen på folk som antingen blir positivt överraskade eller mycket besvikna.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 9 apr 2012 22:14

måndag 2 april 2012, kl 22:12 skrev Bengt
30 grader i februari -...
Jaha, då var det sista avsnittet sänt också. Var det bara jag som såg?

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 9 apr 2012 22:36

Jag såg det i alla fall inte. Tittade på en opera av Puccini på video. Syster Angelica, en enaktare.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 11 apr 2012 21:41

Svenska dialektmysterier var det ikväll.
Lite intressant, även om det inte händer så mycket. Dialekter är ju något som vi missar när vi kommunicerar via internet, tänkte jag på. I forum, bloggar e-post osv. hörs inte dialekten. Kanske en fördel? Eller nackdel?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 11 apr 2012 23:17

Det är nog så att man använder "rikssvenska" i skrift och i tal med folk man inte känner. I vardagsumgänget med släkt och vänner kommer dialekten fram. Dialekt är väl ett talspråk, ser konstigt ut i skrift.

--
dubbeltur

Skrivet av Edor 14 maj 2012 16:49

Missa inte 2:a säsongen av den danska dramaserien Borgen. Den handlar om en kvinnlig statsminister i Danmark. Efter det att kvinnlig statsminister valts i fiktionens värld så fick faktiskt Danmark sin första kvinnliga statsminister i den verkliga världen. Borgen är högklassig TV-dramatik! Seriestart 14 maj 2012 klockan 21.00 i SVT1!

Skrivet av stina 14 maj 2012 22:51

Har sett 1:a avsnittet av Borgen ikväll. Mycket bra, ser fram mot fortsättningen, kan verkigen rekommenderas!

Skrivet av Bengt 20 maj 2012 21:06

Såg första avsnittet av Hemsöborna ikväll. Har sett den förut, men den var värd att se igen. Visserligen är det svart-vitt, men bra skådespeleri och bra "story".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 21 maj 2012 11:21

Såg tyvärr inte Hemsöborna igår. Minns den tidigare inspelningen från 1955 med Hjördis Pettersson och Erik Strandmark. Varande ganska ung så gjorde den ett starkt intryck på mig.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 24 maj 2012 11:31

Följer ni Melodifestivalen? I kväll är det dax för den 2:a kvalificeringsomgången och vårt eget bidrag

--
dubbeltur

Skrivet av stina 24 maj 2012 16:34

Nej, jag har inte följt Melodifestivalen, men ikväll kanske TV:n får stå på medan jag gör något annat. Det börjar ju inte förrän 21 och då har jag förmodligen kommit in, svårt att slita sig från utomhusaktiviteter nu i det fina vädret!

Skrivet av Bengt 24 maj 2012 21:12

Ser Melodifestivalen nu, live från SVT Play, gäller bara att ha "slit vision" så kan man göra annat samtidigt. ;-)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 25 maj 2012 07:42

Så har jag sett alla 36 bidragen. Hittade ingen favorit.
Vi är bortbjudna på middag på lördag så vi missar finalen.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 27 maj 2012 00:17

Eurovision Song Contest är avgjort. Sverige Vann! Vi fick ihop 372 hela poäng.
Såg det med ett öga medan jag gjorde annat med andra ögat. :-)
Kul att vi kunde vinna hela melodifestivalen än gång till.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av stina 27 maj 2012 10:47

Jag såg bara själva röstningen och det var ju en överlägsen seger, hon är duktig Loreen. Nu ska Sverige anordna Melodifestivalen nästa år, vet inte vad jag ska tycka om det?

Skrivet av Bengt 31 jul 2012 21:14

Tittade ni på Allsång på Skansen ikväll, eller är det bara OS-sändningarna som gäller nu?
Själv tittade jag på allsången, det blir mycket sparsamt med OS för min del.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 24 aug 2012 21:15

Ny säsong av "Doobidoo", lättsam underhållning i musikens tecken. Jag såg första avsnittet ikväll, trevlig avkoppling tycker jag. Vad tycker ni? Ja ja, inget dystopiskt drama, jag vet, men ibland kan väl TV få vara bara lite avkoppling?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 2 sep 2012 21:13

Såg Kalle Moraeus program ikväll. Det kan rekommenderas, det går på SVT1 20.00 på söndagar nu ett tag, och heter Moraeus med mera. Det är högst blandade musikstilar, men också lite filosofiskt mellanprat, och en portion humor.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 2 sep 2012 22:02

Såg också Moraeus i kväll. Ser ut att bli lika bra som förra omgången.
Tittade även på den nya serien "The Spiral" tror jag den heter. Spännande och lite annorlunda.

--
dubbeltur

Skrivet av stina 3 sep 2012 10:31

Såg också Moreus, bra blandning av olika musikstilar och som vanligt när det gäller Kalle, trevligt "mellansnack".

Skrivet av Bengt 10 sep 2012 21:13

Såg släktforskningsprogrammet "Vem tror du att du är" ikväll. Det var Kalle Moraeus som fick sin släkt utredd den här gången. Det var ett riktigt intressant program.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 10 sep 2012 22:49

Släktforskningsprogramet ikväll var bra. Höjer säkert intresset för släktforskning. Med dagens teknik när man sitter hemma vid datorn är det så mycket enklare.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 4 okt 2012 21:25

Jag såg Mitt i naturen Uganda ikväll. Första avsnittet i den naturserien. Lite mer "äkta" naturprogram, inte så "regisserat" som en del andra är. Det var därmed inte så snabbt och händelserikt, men jag tyckte var intressant och bra. Någon annan som tycker något?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 21 okt 2012 21:10

Ja, då har man sett det sista programmet i Kalle Moraeus serie för den här gången. Hela serien var mycket bra. Hoppas Kalle kommer tillbaka med samma stil nästa år.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 22 okt 2012 15:23

Ja, Kalles program har varit trevliga att titta på. En bra blandning av artister.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 21 nov 2012 22:11

Hur är det med "Bonde söker fru" då? Sitter ni som klistrade och gråter med de medverkande, eller? Är det kanske "förnedrings-TV"?
Jag brukar faktiskt kika lite på det, i efterhand utan all den reklam som annars är inlagd i det. Kan vara intressant ibland, men visst kan de som tycker det är "förnedrings-TV" ha lite rätt, åtminstone ibland, tycker jag.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 22 nov 2012 12:13

Bonde söker fru. Alla deltar av fri vilja. Misstänker att det mesta är arrangerat, filmat och klippt för att locka publik. Ett onaturligt sätt att välja en partner men "bra tv". Verkar bli segare mot slutet.

--
dubbeltur

Skrivet av Anita 22 nov 2012 19:13

Nej, jag sitter inte klistrad. Men jag tittar lite grand och följer med så där.
Serien har ju gått ett antal gånger nu och börjar bli lite uttjatad inte heller trovärdig.
Tror nog mer på, att deltagarna tycker det är en kul grej och söker lite omväxling och lyx i tillvaron.
Att hitta en livspartner via Tv-inspelningar, då måste man nog ha en stor portion tur?

Skrivet av Bengt 7 jan 2013 22:01

Jag såg "Året var 1963" på SVT1, det var ju trevlig nostalgi. Mindes mycket av det trots att jag inte var så gammal då, dock inte spritstrejken.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av stina 8 jan 2013 15:30

Jag var 18 år 1963 och mindes mycket av det året. Så roligt också att se alla kläder och frisyrer man hade då. Jättenostalgi blev det!

Skrivet av dubbeltur 14 jan 2013 03:09

Lördag. Opera från Verona, Turandot, vacker musik.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 17 jan 2013 21:11

Antikrundan. Det kan vara intressant ibland, särskilt historia runt objekten.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 3 feb 2013 22:12

Nu när vi har sett "En pilgrims död" i sin helhet, vad tycker ni? Vad tror ni?
Intressanta spekulationer tycker jag i varje fall. Särskilt som den officiella förklaringen inte går ihop, som många konstaterat.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 4 feb 2013 21:57

Visst är det otroligt att dom inte löst mordet!!!?
Helt klart att polisen finns med - det var dom som visste att Palme skulle gå på bio utan livvakt.
Där håller jag med Leif G Persson.

Skrivet av Bengt 4 feb 2013 22:23

måndag 4 februari 2013, kl 21:57 skrev tigrib
Visst är det otroligt att dom inte löst mordet!!!?...
Om du håller med Leif GW, då kanske det ändå inte är så otroligt? Om man riktigt ska ta honom på orden lär det inte finnas så mycket att hitta längre...

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 4 feb 2013 23:35

Nej, för utredarna kan väl inte gå ut och säga att det var troligen poliser inblandade i 'det hele' ....

Men det är väl som Leif G säger, han har inte haft tillgång till allt material så han kan bara spekulera. OM han hade haft det, hade han nog kunnat lösa fallet. Jag är en stor beundrare av hans kapacitet, så jag är så 'dum' att jag tror på det han tror på :-)

"Var och en blir salig på sin tro"

Skrivet av Bengt 5 mar 2013 22:19

Det var "Veckans Brott" ikväll. Det var hård kritik mot polisorganisationen som sådan ikväll. Det blev lite "surt" i studion t.o.m.
Frågan är hur mycket man värnar om sin respektive plats i organisationen istället för att verka för bästa möjliga resultat för pengarna? Jag vet inte, men tycker det granskas och genomlysas mer, både journalistiskt och av statliga granskare.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 6 mar 2013 11:24

Jo, men där hade Leif 'rätt' tycker jag.
Dåligt om någon säjer att 'nu låter du som en sur gammal gubbe'. Det är ju respektlöst mot en äldre arg man!!!
Men Camilla erkände att hon gått över gränsen ....

(Tänk om Camilla hade sagt att nu låter du som en gnällig somalier!! Vilket rama-skri, hets mot folkgrupp, osv.)

Skrivet av Bengt 9 mar 2013 22:18

Var det rätt låt som vann Melodifestivalen ikväll? Skulle "gubbarna" ha vunnit? Skulle kanske Louise ha vunnit? Skriv din mening!

/Bnegt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 9 mar 2013 22:45

Rätt låt vann. Jag hade 1:an och 9:an som favorit. Att Yohio fick så många poäng är för mig en gåta. Hoffstens låt var bra men fel forum. Gubbarna hamnade där de skulle. Förövrigt tycker jag Carolas kläder var en miss.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 16 apr 2013 21:27

I kväll var det "Mot alla odds" igen - för den som inte vet, det har ingenting med stryktipset att göra - vad har ni för åsikt om denna "reality"-serie?
Det finns ju emellanåt åsikten att sådant här är "förnedringsteve" och just i fråga om denna serie även en ny form av "lyteskomik". I viss mån kan jag förstå sådan kritik, jag har sett alla tidigare avsnitt av "Mot alla odds" och det är ibland ett balanserande på gränsen till förnedring. Samtidigt är det ändå också något positivt med att funktionsnedsatta får delta i en "dokusåpa" med utmaningar, och inte "göms undan" och mer eller mindre glöms bort. Med andra ord; lite dubbelbottnat. Personligen kan jag titta utan problem, jag vet ju själv att jag inte förnedrar någon vare sig i tanke eller handling - men tanken kan komma ibland, i vissa scener, om det finns en annan slags folk som sitter och ser detta på ett förnedrande sätt. Vad anser du? Och hur ser du på människorna som deltar?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av glada 19 apr 2013 18:46

Vill skriva lite om Bengts inlägg "mot alla odds"
Jag tycker ibland "synd" om deltagarna,men sen jag såg uppföljningen av förra avsnitten,så har jag ändrat mig.De berättade om hur de har växt av uppgiften.Många trodde inte att de kunde såå mycket.
Två utan killarna hade fått jobb för att de hade varit med i Tv och visat vad de kunde.Många av deltagarna hade blivit vänner för livet.
Jag tror att tv-serien kan inspirera många andra i liknande situationer,och att vi "normala " kan se "dem" i ett annat ljus samt ge oss mer kunskap i bemötande med olika människor.
Jag tycker om att se hur de hjälper och stöttar och berömmer varandra.Inte som vissa serier som går ut på att göra motståndaren så illa som möjligt.Det skall bli roligt att höra när serien är slut ,hur det hade varit och som jag tror ännu ett kärlekspar........../glada

Skrivet av Bengt 27 apr 2013 21:18

Är du smartare än en femteklassare?
Brukar du klara alla frågor i det programmet?
Själv klarar jag inte alla, för nöja mig med att klara de flesta. Ibland kan förstaklassfrågor vara hopplösa, därför att det handlar om t.ex. nya barnvisor som jag inte har någon koll på.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av ariosa 28 apr 2013 13:18

Alla klarar man ju inte, men de flesta klarar man ändå hemma i soffan. Men just förstaklassfrågorna på musik och böcker är ju omöjliga om det handlar om nyare barnvisor och nyare barnböcker.
Hur som helst så gillar jag programmet, ett trevligt upplägg på ett familjeprogram

Skrivet av Bengt 6 maj 2013 21:33

Bonderöven Frank i "100 procent bonde" var det ikväll igen. Det är ju alltid ett bra program, eller vad tycker ni?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 7 maj 2013 10:03

Ja det programmet tittar jag alltid på. Vilken härlig människa! Som inte bara knökat in sig i sin lilla värld utan även har kontakter med personer i Afrika, Frankrike m.m. Helt fascinerande.

Sen tycker jag det varit intressant att följa "Där ingen skulle tro att någon kunde bo" (i Norge). De första programmen var allra bäst, men även om inte Varje avsnitt är så där överdrivet intressant så vill jag gärna fortsätta att kolla vilka udda människor dom letat upp.

Skrivet av dubbeltur 7 maj 2013 11:38

"Där ingen skulle tro att någon kunde bo", vilken kanal?

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 8 maj 2013 16:15

tisdag 7 maj 2013, kl 11:38 skrev dubbeltur
"Där ingen skulle tro att någon kunde bo", vilken kanal?
Det går på ettan, och det kommer ett nytt avsnitt nu ikväll kl 21.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 12 maj 2013 21:09

Tittar ni på "Mästarnas mästare" då? "Vinnarskallarnas" kamp. Vad tycker ni om den serien?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 14 maj 2013 21:19

...Och vad är det som gäller på TV nu då? Om inte EM i sång... eller "Eurovision Song Contest". Tittar ni på allt? Tittar ni inte alls?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 1 sep 2013 21:18

Nu är Kalle Moraeus i full gång igen. Det var andra programmet av "Moraeus med mera" ikväll. Det är alltid bra, han får till programmen bra, den gode Kalle.
Jag såg att Kalle Moraeus ska få ta över "Så ska det låta" nu, då kanske man får börja titta mer regelbundet på det igen också.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 22 sep 2014 22:33

Så var det slut på den norska serien "Hjem!". Alla har väl sett den? Den var bra. Behövs mer sådant istället för amerikanska dussinvaror - gärna att Sverige skulle kunna producera något sådant igen, det gick förr men verkar helt ha upphört idag.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 24 sep 2014 21:22

Ska ni följa "Bonde söker fru" i år då? Det är igång nu, var den inledande brevredovisningen idag, för den som missade det.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 24 sep 2014 21:41

onsdag 24 september 2014, kl 21:22 skrev Bengt
Ska ni följa "Bonde söker fru" i år då? ...
Definitivt inte, töntigt tycker jag.

Edit av admin: Försök att ange vad ni relaterar till i forumtrådar, det kan bli otydligt annars.

Skrivet av Mynta 28 sep 2014 18:54

Tidigare har jag varit en hängiven tittare på detta program men nu tror jag inte jag orkar mera!

Lite mera action om jag får be!

Nå jag vill ju se när de är på slottet men sen -nja.........
Konstigt att det skall vara så svårt att hitta kärleken nu för tiden!

Skrivet av LasseO 28 sep 2014 20:03

Jag kollade på det första men inte längre, tröttsamt.

Skrivet av Bengt 16 nov 2014 21:54

Följer ni amerikanerna i "Allt för Sverige"?
Det är förstås ett inslag av "löjliga tävlingar", vilket inte är särskilt kul, men det finns en annan ganska intressant synvinkel på programserien. Deltagarnas syn på Sverige och reaktioner på olika svenska företeelser kan vara kul att se.

Apropå: Någon här som har släktingar i USA?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Nicket 16 nov 2014 22:26

Jag har letat upp och träffat avlägsna släktingar i Minnesota. De är ättlingar till en familj som utvandrade från Sverige på 1880-talet. Min farfars far utvandrade också i slutet av 1800-talet men återvände efter fem år, han var 27 år gammal vid hemkomsten. Han verkar ha jobbat hårt under åren i Amerika (alternativt rånat någon diligens eller nåt); han kom från mycket enkla förhållanden men verkar ha varit ganska förmögen när han kom tillbaka. TV-programmet har jag dock aldrig sett.

Skrivet av Gun_sa 11 dec 2014 19:00

Jag brukar titta på Spårlöst, England, Australien , Norge, Danmark eller Sverige. Det finns så mycket tragik och olyckliga omständigheter som gjort att föräldrar och barn skilts åt.
Det är så rörande och känns så gott att dom oftast finner varandra. Slutet av programmet blir alltid ett snörvlande.

Skrivet av Gun_sa 2 jan 2015 19:24

Känner behov av att se något skojigt och ikväll blir det En värsting till syster med Whoopi Goldberg kl. 21.00 på tv 11

Skrivet av Bengt 17 okt 2015 19:49

Nu börjar "Moraeus med mera" på SVT1 igen. Det brukar vara bra, vi får hoppas det håller måttet i år också.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av sven 17 okt 2015 21:47

Är det måntro min ålder som gör att JAG tycker att programmen blir
sämre? Men tack vare datorn kan jag fortfarande se på program från
"den gamla goda tiden" Tex. Här är ditt liv med Lasse Holmqvist,
Gäst hos Hagge, Rasken, Utvandrarna mm.Det som verkar locka mest det är program som kvällstidningarna kan debattera om vilka ställningar
deltagarna utövat!

--
sven

Skrivet av Mynta 18 okt 2015 11:01

Håller med om att datorn räddar mycket!
Det är inte åldern som gör det utan det är att vi som varit med vi har krav på vad som roar! Hihi!
Jag såg en del av Moraeus och en del av Så mycket bättre.
Helt överkänslig mot rappande-heter det så?

Sven-Bertil är helt enastående och jag såg honom uppträda i våras här i stan när det var Caprice.
Enastående att bo i Sundsvall och kunna njuta av körmusik-Kjell Lönnå är fantastisk.

Skrivet av AlfGun 18 okt 2015 13:10

Tycker ett program typ "Så mycket bättre" är respektlöst mot den som från början gjort/sjungit låten. Nej igår var inget bra på TV(Svt) kollade via Tivoboxen i stället. I kväll blir det Landet Runt där man kanske är med!

Skrivet av Mynta 18 okt 2015 15:07

Håller med Dig! Just det där med nya arr. på julsångerna gör mig inte alls glad heller.

Programidéer finns det många och smaken är som baken.

Skrivet av Sunny3 19 okt 2015 08:08

Tyckte- så mycket bättre- var bra! Sven Bertil en klass för sig så klart. De andra jämna. Ska bli roligt att se Niklas göra de andras låtar och Sven Bertils dag.
Jo så lite kvalité på TV så får programmet en extra stjärna i kanten av mig....Mvh/Sunny.

Skrivet av LasseO 19 okt 2015 08:25

Jag kollade på Genikampen och Bron bland annat och det gick en ny serie naturfilmer. Jag kollar nästan aldrig på TV4 med all denna eländiga reklam.

Skrivet av Mynta 19 okt 2015 10:45

Reklam är tröttsamt!
För mig blev det Solsidan-Hellenius hörna.
Utan TV skulle jag förgås!

I kväll väntar "Det okända"-gillar spöken för de tar så lite plats!

Skrivet av Sunny3 20 okt 2015 08:33

Spöken i all ära Mynta!
Men variationen är minimal, jag ser ibland, men undrar -Är detta en repris-?Ansiktena på de medverkande skiljer sig, men alla spökena uppför sig lika.De bankar, skräms och visar sig som skuggfigurer.
Är de döda i en annan dimension? Då innebär det att vi har en själ, ett jag som inte dör utan kan överleva.
Teorierna är många.Jag vet inte ens själv vad jag tror, men fick jag önska skulle det vara en underbar plats där på andra sidan!
-Bluff, mediet får tillgång till all info innan.Men vad är det då med det som inte sagts innan sändning?
-I väntan på reinkarnation, pånyttfödelse, själen vistas på andra sidan tills den föds igen. Finns tankar som liknar detta i Judiska trosinriktningar.
-Dödsriket, som det talas om i Bibeln. Väntan på yttersta domen.Det finns texter i Bibeln som nämner dödsriket.
-Demoner som tar sig avlidnas drag och spelar ut sin ondska mot levande för att föra dom vilse.(vissa religiösa grupper tror så), bla Jv.
-Ett hologram, att jorden är ett dataprogram där det ibland blir lite fel på uppdateringen i programmet-
Att spöken ändrar skepnad genom århundradena vet vi-ett spöke för sin tid- så att säga.
Huvudlösa ryttare, marscherande soldater,vita damen, svarta frun,randiga fångkläder med fotbojor och rasslande kedjor.
Halloweens utstyrslar är väl demonernas ansikten som ska efterliknas? Enligt mig en ful och trist helg.
Jag vistas hellre bland skönhet och vackra platser, kul att skrämmas?
Jag ger då inte efter för hot om bus. Roligt tycker vissa, men det är nog bland de yngre, många av oss äldre har andra helger som lockar. Allhelgonahelgen är en vacker helg, då får vi minnas de kära som gått före oss och tända ett ljus till deras minne.Då blir man ljusare i sinnet. Mörker och elände har vi nog av ändå...Mvh/Sunny.

Skrivet av Mynta 20 okt 2015 10:34

Alltid skriver Du så bra Sunny-jag gillar att läsa!
Spöken-ja var och en blir salig på sin tro.
Inte är jag väl så där särskilt hängiven men intressant och jag tror definitivt på att man kommer till andra sidan och kan göra små utsvävningar och se till de sina även då.

Först när jag var med om något oförklarligt så befästes den tron.

Sunny-roligt att Du orkar skriva igen!

Jehovas Vittnen känner jag mycket väl till och har en god vän sedan snart 40-år som sitter fast i det träsket.
Vår vänskap har många gånger kritiserats utifrån att jag står utanför....

Otroligt att någon går in i det!

Skrivet av Sunny3 20 okt 2015 13:48

Mynta!
Jo jag är glad att skriva igen. Jag var så klen sista halvåret att bara andas var nog.Roligt att tänka på annat också än bara smärta.
Programmet det okända är lite tunt.
Det skulle kunna göras betydligt intressantare. Man skulle kunna rigga kameror tex, se det som sker handtag som ruckas, lampor som svajar av sig själva, Tv apparater som svävar mm. Inspelningar på plats.
Själv skulle jag efterlysa uppgifter av de döda om andra sidan tex.
Om det är en plats av frid och ro, om det är vackert där. Eller är det bara ett tomrum där själen lever vidare och kan gå kvar i sina kära trakter från det de levde?
Mediernas tolkningar skiftar rätt mycket. En del använder religion och skyddshelgon både från Islam och Kristendom. Andra svär.
Det står- ända upp till sjunde himlen- i Bibeln, kanske finns olika nivåer och liksom i skolan blir man uppflyttad eller får kvarsittning.
Jvs lära är svår och texterna tillrättalagda för att passa deras lära.
Vi andra troende är enligt dom-skenkristna- och kommer inte överleva Harmageddon, trots allt gott de gör i världen mot fattigdom och nöd, där Frälsis har så stor respekt för sitt arbete tex med missbrukare.
De är de enda sanna Kristna(nog en självutnämning)men jag tror att ett gott hjärta klingar högre än läran.
Vi kanske får ta det i en tråd senare.- Hur tror folk egentligen-?
Jag tror mamma och pappa ser mig och sänder skyddsänglar i de svåra stunderna.Pappa älskade skator och sedan han dog har jag alltid skator utanför, samt vackra fjärilar då någon älskad lämnar mig.
Ja vad vet vi? Bara det vi ser. Men vinden syns inte men vi känner den och ser dess framfart, allt syns inte , men finns ändå. Tex Kärleken....Kram från Sunny.

Skrivet av Mynta 22 okt 2015 07:14

Onsdagar är "Bonde söker fru" för min del! I år är det särskilt roligt när jag får se inspelning från den socken jag själv är född i.

Enastående egentligen människor utan vana kan våga ställa upp att bli inspelad.

Tydligen var det enklare att bli kär och hitta en livspartner förut.

För min del är det viktigt att liksom rensa ut hjärnan med denna typ av underhållning eftersom jag är otroligt fixerad vid nyhetsrapportering och som landet är nu och politikers agerande så är det perfekt med program om kärlek och framtidstro!

Skrivet av Sunny3 22 okt 2015 08:59

Håller med!
Man rensar hjärnan med dessa program.Minns man något- nej-, men trevligt medan det pågår....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 22 okt 2015 18:18

Precis som banden man körde i VVS en gång för att rensa.
Men håll med om att tema kärlek är lite extra!

Skrivet av Sunny3 22 okt 2015 20:36

Jo det ger en extra glad känsla då de finner varandra. Det tycks svårare nu för tiden? Jag gillar sådana program, man behöver bara flyta med, naturen, skratten och fnurrorna, tills rätt person blir kvar, förhoppningsvis.....Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 14 jan 2016 21:29

Ordningen är återställd - nu är Antikrundan igång igen! Det är alltid trevligt att se.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 14 jan 2016 21:58

Instämmer helt i att Antikrundan är just sevärd.
Dessutom lär man sig en del där.

Skrivet av LasseO 15 jan 2016 08:19

Ett väldigt trevligt program och det blir ännu roligare med deras app så att man kan vara med och gissa på värderingarna.

Skrivet av Bengt 4 apr 2016 22:30

Ja, ni... nu har vi sett sista avsnittet av 30 grader i februari. Nu kan vi pusta ut och börja andas igen...
Vad säger ni, det måste väl bli ytterligare en säsong, med uppföljning hur det går sen? Vi behöver ju se, dels hur det går med den något infantile Glenn och hans förståndiga hustru Oh, dels om konsuln och "Nonoi" verkligen blir ett par, kanske gifter sig, och hur det blir på Kajsas ö nu när allt lugnat ner sig.. osv.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av sven 4 apr 2016 23:32

30 grader i februari är ett program jag absolut inte saknar!

--
sven

Skrivet av Sunny3 5 apr 2016 09:04

Jag har inte sett -30 grader i Februari-.
Men jag funderar på vad jag själv såg på igår? Sista programmet var om USAs värsta fängelse för kvinnor.Jo så såg jag -Sofias änglar-. Annars var det väl inget som man inte kunde missa? Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 5 apr 2016 09:58

Inte heller jag har sett "30 grader". Tror inte jag missat något precis.
Jag tittade till på Sofias änglar men höll inte ut så länge-sorgligt.
Det okända var min höjdare i går.

Mynta

Skrivet av lamanga 5 apr 2016 20:59

Har inte sett "30 grader" heller men en annan serie nämligen Bron såg jag varje avsnitt.
De ska väl börja spela den fjärde delen snart enligt Hans Rosenfeldt. Något att verkligen se fram emot

Skrivet av sven 6 apr 2016 12:57

Ni som tröttnat på alla dessa "såpor" som även fyller en stor del av kvällstidningarna, rekommenderar jag NRK TV även dom har något som liknar Öppet Arkiv, där man kan hitta (enligt mitt tycke) riktigt bra program.
Såg nyligen filmen Röd Snö med många Svenska skådespelare.
Danmark har säkert det samma, men då min danska upphör redan vid kassan.
så är det för min del omöjligt språk.
Sven

--
sven

Skrivet av Bengt 6 apr 2016 19:54

Det var ju synd då, att ni alla har missat "30 grader i februari", men för den som vill finns alla avsnitt från båda säsongerna att se i efterhand på SVT Play - 30 grader i februari >>

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 26 jun 2016 17:50

En superklassiker:
I kväll 21.15 i Svt2 kommer klassikernas klassiker: 7 vågade livet med bara stora skådespelare.

Skrivet av Sunny3 27 jun 2016 07:35

Jag såg den på bio, som en artighet mot pojkvännen. Cowboy filmer gällde det då.Tex -för en handfull dollar-.Vi ville ju se romantik, inte pang pang hihi....Mvh Sunny

Skrivet av AlfGun 27 jun 2016 09:30

Kan ärligt skriva att filmen 7 vågade livet inte var en höjdare då vi såg den för några månader sedan. Vi brukar spela in de flesta gamla filmer med kända skådespelare från de olika betalkanalerna.

När vi inte kollar på någon gammal film så tittar vi på ett par serier(också inspelade)bland annat en där 3 rättsläkare tar fram sanningen genom att studera lik och lite händelser omkring detta. Tyst vittne heter serien och går som två dubbelavsnitt. Senaste avsnittet så skedde det mesta i Budapest och jag kände igen varenda vrå man var på, för jag har själv varit och gått och åkt där!

En annan serie som börjat nyligen är då Criminal minds: Beyond Borders, där de amerikanska utredarna åker utomlands och löser brott. Även här har man varit på platser jag känner igen väl.

Tycker det är extra intressant och kul då händelserna utspelar sig där man någon gång har varit.

Skrivet av Sunny3 27 jun 2016 09:39

Blod och död har jag fått nog av. Jag ser lite udda program tror jag? -Där ingen skulle kunna bo- Dokumentärer- bäcken- var fin. Jag orkar inte med matlagning-bak-grillningstävlingar.
Vissa program om döda kända artister tex- Jonny Cash-Elvis-Bob Dylan-.
Någon enda film. Jag ser efter fem minuter om det är något att se.
Antik, garagesale-husköp- auktioner får också en stund. Filmer med alla reklamavbrott blir jobbigt att vänta ut, brukar somna...Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 23 okt 2016 21:45

"Amerikanerna" började ikväll igen - d.v.s. "Allt för Sverige". Brukar ni följa det? Inte bra hela tiden, men delvis kan det vara roligt att se - sämst är dock de löjliga tävlingarna för att slå ut deltagare tills bara en är kvar, bäst är vissa reaktioner när de får uppleva typiskt svenska företeelser.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LovisaEmil 24 okt 2016 01:53

Amerikanarna ser jag, det är lite märkligt att dom ibland känner sig så svenska fast dom har så typiskt amerikanskt beteende. Lite schablonmässigt blir det ju. Ikväll var det en verklig mordutredning på 1:an, sådana gillar jag, det finns ju i lite olika variationer på flera kanaler. Megabyggen och megaskepp och och sådant är intressant. Och så är det ju outback truckers och iceroad trackers, för att inte tala om veterinärprogram. Ja ibland känns det som det blir alldeles för mycket.

Skrivet av Bengt 29 okt 2016 21:35

Nu var det "Moraeus med mera" ikväll igen - ett mycket bra program! Dels är det musikprogram, passar alltid oss "musiknördar", dels är det ett musikprogram UTAN "löjliga lekar", vilket är en fördel.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 30 okt 2016 07:38

Ett bra program, Kalle är en mysig prick och Jerry tillhör en av mina favoriter, han är otroligt fräsch och alltid fullt drag trots sina 74 år. Hans "tugg" är alltid roligt att lyssna på.

Skrivet av LovisaEmil 31 okt 2016 00:50

Såg dokumentären i kväll om USA:s presidentkandidater, om uppväxt och bakgrund, tyckte det var intressant, fortsättning följer.

Skrivet av Sunny3 1 nov 2016 07:35

I går kväll kl 22(Måndag 31 okt.)såg jag programmet om barn som minns tidigare liv. Den Engelska texten översatt blir -spöket i mitt barn-. Ja det är lika trolig förklaring som att de minns tidigare liv.Jag har mycket långt till Jehovas Vittnes förklaringsmodeller, men det är lika troligt ändå att demoner tar sig sådana uttryck som spöken och minnen av tidigare liv mm. För alla teorier kan ju inte vara sanna? Eller finns det många sanningar? Det är frågan. Skeptisk ska man vara, men inte rigid i tanken.Man ska vara öppen till viss gräns, men inte köpa allt rakt av.Jag gillar att fundera över livsfrågor! Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 2 dec 2016 22:23

Ikväll började "På spåret" igen. Det var bra. Det tittar väl alla på, eller hur är det?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 3 dec 2016 15:02

Självklart tittar vi, First Aid Kit är det bästa vi har tycker jag.

Skrivet av Sunny3 3 dec 2016 17:28

Jag gillar -på spåret- men ska se-så mycket bättre-, så ser jag på spåret i repris.Annars är det väl inget jag känt att jag måste se.Men ikväll är det Jills tur att få sina låtar tolkade det blir intressant.Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 17 jan 2019 21:19

Nu är Antikrundan i full gång igen - ni har väl inte missat det? I första ordinarie programmet var de i Hagaparken och passade på att besöka kronprinsessan också. Annars var det i samma stil som tidigare år. Eller vad tycker du?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 18 jan 2019 11:58

Visst kan man titta på Antikrundan, trots att jag tycker den innehåller få överraskningsmoment, men ännu vassare är den engelska "Antique Road Show" med kunniga och charmiga Fiona Bruce. Visas i TV2 vissa vardagar i veckan vid 18-tiden.

I den dyker det upp föremål med en spännande bakgrundshistoria, ofta reliker från något av de två världskrigen, som överlevt på de märkligaste vägar fram till 2000-talets TV-kameror. Farfars deltagande i slaget vid Verdun återberättas 102 år senare, tillsammans med medaljerna, mormors tiara som hon bar vid balerna hos tsar Nikolaj II etc. Andlöst spännande att betrakta och höra om!

Det mest fascinerande jag upplevt i svenska Antikrundan för ett antal år sedan var en ung kvinna, som hade hittat ett - som hon trodde - billigt men vackert plastarmband i en sandlåda. Hon undrade om det var värt något. Och det visade sig att armbandets berlocker bestod av små äkta Fabergé-ägg, och resten av idel ädla metaller! Tror det värderades till drygt 100 000 kr - då. Så kolla sandlådorna ordentligt, alla antikvurmare!

/Citymermaid

Skrivet av elida 21 jan 2019 15:57

Jag för min del tycker att jag har för lite spänning i livet, därför ser jag just nu en serie på Netflix dom heter staircase, en riktigt detaljrik kriminalare!

Skrivet av Mynta 29 jan 2019 15:30

Farmen-en studie i intriger ser jag förstås! Alltid lär jag mig någon elakhet!
"Kalla fakta" i går var ett program som jag hoppas många såg - det är värre än jag anade i landet Sverige.

Skrivet av Citymermaid 30 jan 2019 11:13

Ekdahl & Ekdahl är faktiskt ett bättre program än vad jag trodde när det introducerades. Följde diskussionen igår kväll om "det finns någon framtid för männen i Sverige". Lite väl hårddraget; man skulle kunnat tro att landet består av idel kvinnliga genier och resten manliga idioter. Vi har så lätt att generalisera i stället för att gå till botten med analyser som bygger på fakta.

/Citymermaid

Skrivet av Bengt 22 feb 2019 21:38

Nu är "På spåret" slut för den här säsongen. Kanske mest sedda TV-programmet. Det ska bli en säsong till lovar de - dock har jag hört att Augustifamiljen ska sluta, det är väl synd?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer