Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Skoj och kul > Fortfarande på resande fot

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f27t766s1.html

* Fortfarande på resande fot

Skrivet av Laura 10 feb 2012 14:31

Ja, vart är vi på väg?

Solsystemet...

Skrivet av Laura 10 feb 2012 23:13

Måste nog ta en ledtråd till:

Representeras av tjugo...

Skrivet av Laura 11 feb 2012 18:29

Inga försök än? Nästa ledtråd:

Felklädd tös?

Skrivet av Laura 12 feb 2012 16:29

Ta hjälp av fotbeklädnader!

Skrivet av tigrib 12 feb 2012 16:45

Hej Laura, äntligen har jag hittat dig igen! Men nu har du gått upp ett snäpp och blivit lite klurigare, eller hur? Eller är det bara jag som blivit ringrostig? Dina ledtrådar leder mig i alla fall ingenstans. Och jag verkar vara i gott sällskap ... (Är du i Sverige, Italien, Universum, eller ? )

Skrivet av Laura 13 feb 2012 07:53

Hej tigrib, roligt att du har hittat hit! Jo, jag försöker vara extra klurig i de första ledtrådarna, men det klarnar nog med tiden. Vi fortsätter:

Simon & Garfunkel... Nej, jag skämtar, kom bara ett tänka på dem, eftersom min nästa ledtråd är:

Mörkt vatten.

Skrivet av tigrib 13 feb 2012 22:52

Nej du Laura, det är stiltje som råder uppe i hjärnkontoret. Har väl hittat några synonymer till varje ledtråd - utom till felklädd tös (!?)- men kan ännu inte få ihop till en helhet.
Väntar med spänning på nästa ......

Skrivet av Laura 14 feb 2012 08:59

God förmiddag alla! Vi tar väl en ledtråd till:

Här utsågs en tronföljare...

Skrivet av Bengt 14 feb 2012 10:15

Aha - jag tror jag vet. En stad inte så långt väster om mig. Men det är bara ett par av ledtrådarna jag får in där. Väntar med gissningen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 14 feb 2012 13:04

Ja nu vågar jag mig på en gissning. (Hoppas man får gissa flera gånger utifall denna är fel ?)
Tjugo = Länsbokstaven T
Fotbeklädnad = Skor
Mörkt vatten = Svartån
Utsågs en tronföljare= 1810 valdes Jean B Bernadotte till kung
Felklädd tös = Flickan i frack
Solsystemet = vet ej, men kanske sol och måne i stadsvapnet?

Borde vara Örebro

Skrivet av Laura 14 feb 2012 18:54

Dags att korka upp dunkarna och servera aftondrinkar till Bengt och tigrib. De sista ledtrådarna skulle varit: "Billig övergång" och "Den första svampen", men de behövdes inte, för visst är vi i Örebro.

tigrib har prydligt redogjort för härledningarna, saknades bara solsystemet, som är en skalenlig modell utlagd över 2½ km i Örebro centrum.

(Bara en liten petitess, tigrib, Jean Baptiste valdes inte till kung, han valdes till tronföljare. Kung blev han 1818 när Karl XIII dog)

Skrivet av tigrib 14 feb 2012 19:22

Tack för drinken. Smaskens.
Det var ingen petitess, Laura, det var ju viktigt: Tronföljare ska're va' och inte Kung.

Skrivet av dubbeltur 14 feb 2012 21:01

Måste säga att jag beundra tigrib och Bengt för er förmåga att hitta rätt bland de kryptiska ledtrådarna och Laura för konstruktionen.

--
dubbeltur

Skrivet av tigrib 17 feb 2012 00:10

Ja Laura är onekligen otroligt bra på att sätta ihop kluriga frågor - hon är värd all beundran.
Sen måste man väl vara intresserad av Ord-vrängeri (?) för att kunna lösa dom. Men ibland är hon alltför svår !!!