Skrivet av Bengt 23 feb 2012 10:12
Idag klockan 4.26 fick Sverige en ny prinsessa. Hon vägde 3280 gram och var 51 cm lång.
Vad hon ska heta vet man inte än, men Ebba von Sydow gissar på "Alice", och hon vet förmodligen lite mer än jag om detta.
Grattis, Victoria och Daniel.
Skriv gärna din kommentar, synpunkt, namngissning eller gratulation här, bara klicka på Svara-knappen.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av tigrib 23 feb 2012 10:21
Grattis Viktoria och Daniel till en ny världsmedborgare!
Skrivet av esperanza 23 feb 2012 12:28
ASTRID tycker jag är ett bra förslag.
Man minns ju Drottning Astrid, som var sà vacker.
--
esperanza
Skrivet av tigrib 23 feb 2012 17:48
Esperanza: Astrid passar jättebra. Den 23 Februari anno 1934 blev prinsessan Astrid drottning av Belgien !! Även om den nya lilla prinsessan inte får Astrid som tillnamn, så kan hon ju få det som extra-namn !
/ tigrib
Skrivet av dubbeltur 23 feb 2012 22:06
Tror monarkin är betjänta av en liten prinsessa. Grattis.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 24 feb 2012 12:34
Jag tror inte någon gissade rätt på namnet. Det blev Estelle som tilltalsnamn.
Komplett namn blir Estelle Silvia Ewa Mary.
Politiker har nu varit på plats och kontrollerat att det inte var en "bortbyting". Det blev godkänt.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av tigrib 24 feb 2012 22:59
... och Herman Lindkvist har deklarerat att namnet inte passar en blivande svensk drottning: det är inte tillräckligt svenskt! Silvia och Mary är inte heller 'svenska' namn.
Men jag tycker Estelle är OK. Ligger väl lite i tiden att bryta mot gamla traditioner.
/ tigrib
Skrivet av stina 25 feb 2012 16:46
Herman Lindkvist hade visst ångrat sig lite idag, får vara hur det vill med den saken, kul att dom har modet att bestämma själva!
Skrivet av Luddelina 25 feb 2012 17:39
Det är väl trist om man bara ska gå efter drottning namn. Bra att dom väljer som dom vill. Sen får Herman säga vad han tycker.
Skrivet av Bengt 27 feb 2012 12:13
Nu kan vi visa de första bilderna på prinsessan Estelle. Klicka på bilden för större bild.
Prinsessan är fyra dagar gammal på bilderna.
Foto: Kungahuset.se
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 26 mar 2012 17:35
Idag har det släppts fler bilder på prinsessan Estelle av Kungahuset.
Här bredvid en bild på hela familjen; Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel och Prinsessan Estelle.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 26 mar 2012 17:39
Här kommer ytterligare två bilder; dels Kronprinsessan Victoria med Prinsessan Estelle, dels Prins Daniel med Prinsessan Estelle.
(Klicka på bilderna för större bild.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 12 maj 2012 19:40
Det drar ihop sig till dop nu.
Prinsessan Estelle kommer att döpas i Slottskyrkan den 22 maj 2012.
Program:
11.00-11.45 Gäster anländer till Kungliga slottet och till Slottskyrkan.
12.00-13.00 Dopceremoni i Slottskyrkan på Kungliga slottet.
Ca 13.15-14.30 Kungaparet ger en mottagning i Bernadottevåningen på Kungliga slottet.
För er som vill vara med gäller: Klädsel förmiddagsdräkt för damerna och jaquette eller mörk kavaj för herrarna.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 21 maj 2012 14:58
Imorgon är det dags för dopet. Hur många har tagit ledigt för att följa det?
Se
föregående inlägg för programmet.
SVT direktsänder det hela med början kl 10.45.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av stina 21 maj 2012 19:53
Som pensionär är jag ju ledig, men blir vädret som idag då blir det inget TV-tittande, då blir det en sväng ut till havet med matsäckskorgen!
Skrivet av Bengt 22 maj 2012 15:14
Så var då dopet avklarat. Estelle Silvia Ewa Mary är nu fastställt som prinsessans namn.
Dopförrättare var ärkebiskop Anders Wejryd, och dopet hölls i Slottskyrkan i Stockholm.
Allting gick bra, kan vi rapportera.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av stina 22 maj 2012 20:03
Denna fantastiska sommardag har jag inte sett någonting av dopet, men jag tar igen det nu och ser ett sammandrag. Barndop är ju ändå alltid något speciellt!
Skrivet av Bengt 23 feb 2022 10:32
torsdag 23 februari 2012, kl 10:12 skrev Bengt
Idag klockan 4.26 fick Sverige en ny prinsessa. Hon vägde 3280 gram och var 51 cm lång.
Vad hon ska heta vet man inte än, men Ebba von Sydow gissar på "Alice", och hon vet förmodligen lite mer än jag om detta. ...
Tänk, idag har det gått jämnt 10 år sedan det där skrevs. Grattis på födelsedagen Estelle.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer