Skrivet av Iris 16 mar 2012 22:43
Jag har börjat städa upp efter snön och klippa bort torra växter
Skrivet av dubbeltur 17 mar 2012 19:07
Snön borta så det kliar i fingrarna att börja rota i trädgården men väntar nog en månad.
--
dubbeltur
Skrivet av stina 17 mar 2012 19:28
Snön är bort här också. Jag har klippt ner lite torra perenner eftersom där kommer snödroppar. Äppelträden är klippta, men det har vi haft hjälp med. I morgon ska vi köra grenarna till trädgårdsavfall. För övrigt blir det mest att sitta en stund med kaffekoppen och njuta, om solen skiner förstås.
Skrivet av Bengt 22 mar 2012 15:38
Håller på och "ansar" fruktträd med motorsåg! Det hade blivit så pass vildvuxet att man var tvungen att gå hårt fram så det föryngras.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Iris 22 mar 2012 22:14
Har förnyat jordgubbsplantorna. Krokusarna håller på att blomma över nu, jag kollade i en dagbok sedan förra året samma datum, då hade dom precis börjat slå ut. Så nog är våren tidig ti år. Idag + 20° !!
Skrivet av stina 23 mar 2012 14:46
Kollade också dagboken från förra året, då låg snön kvar, men gräsmattan började visa sig på solsidan. Idag är snön borta sedan länge, knopparna på syrenerna börjar bli gröna och det är +15 på skuggsidan. Inte mycket gjort i trädgården idag, har bara njutit i solen :)
Skrivet av Bengt 24 mar 2012 17:18
Det finns nu en början till ett generellt fotogalleri med bilder på våra trädgårdar och naturen omkring oss, se
Vår natur och trädgårdar.
Har ni några bra trädgårdsbilder så skicka dem till administrationen för uppläggning i det galleriet.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 24 mar 2012 19:48
Idag har min fru rensat i rabatterna. Krokusen blommar och blåsippan letar sig upp genom fjolårsriset.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 13 maj 2012 12:48
Har nu klippt gräs för första gången i år. Det har kommit igång ojämnt, var fläckvis riktigt långt nu.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 13 maj 2012 19:53
I dag har jag byggt stöd runt hallonplantorna. Eldat upp en rishög. Klippt ur några buskar. Grillat trots det blåsiga vädret. Väntar på att bastun skall bli varm, sedan en skön stund.
--
dubbeltur
Skrivet av dubbeltur 14 maj 2012 21:46
Ännu en klätterros planterad "Climbing Snow Princess".
Jorden buktar, potatisblasten vill igenom.
--
dubbeltur
Skrivet av stina 14 maj 2012 22:46
Gräsmattan klippt för andra gången, hann precis innan regnet!
Skrivet av Bengt 9 jun 2012 13:41
Jobbar med häckklippning just nu. En lite eftersatt häck som nu är stor, grov och besvärlig att klippa.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 1 jul 2012 13:59
Trädgården får stå tillbaka för målning av huset. Hyrt skylift i 4 dagar så det gäller att jobba.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 1 jul 2012 21:43
Bra uppfinning det där, skylift. Man undrar ibland hur de kunde klara detta på hemsnickrade trästegar på 30-talet?
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av dubbeltur 7 jul 2012 22:13
Tog upp den första färskpotatisen idag. Smakade underbart, dillkokt.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 22 jul 2012 16:56
Jag klipper häck, nu igen. En stor häck som är besvärlig att nå upp på, måste krångla med något att stå på. Den har små vassa taggar också, den rackaren.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 14 okt 2012 15:20
Skulle behöva klippa gräsmattan en gång till före vintern, men det är inte lätt att göra när den ständigt är blöt. Försöker man ändå kläggar gräsklipparen igen på en gång.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av stina 14 okt 2012 19:28
Klippte gräsmattan i början på veckan, hoppas, hoppas att det var sista gången, men jag är tveksam.
Igår planterade jag en Honungsros vid vårt äppelträd, som håller på att ge upp. Om bara stammen blir kvar, blir det i alla fall vackert med en klätterros.
Perennerna mot planket är nedklippta, men övriga perenner får stå till i vår.
Löv är ännu inte dax att kratta, det mesta kör jag över och finfördelar med gräsklipparen, brukar bli i början på november. En del löv ska också användas till marktäckning av perenner och buskar.
Jag måste i alla fall konstatera att det är mycket roligare på våren med trädgårdsarbete ;)
Skrivet av Iris 7 nov 2012 10:55
Nu är det färdigjobbat i trädgården för i år, blir det något mer så blir det väl snöskottning. Hoppas det dröjer länge än. Alla löv klipper vi ner med gräsklipparen och lägger i kompost, det förmultnar jättesnabbt, maskarna gör ett bra jobb, i går uppmättes temperaturen nere i komposten till + 40°!!