Skrivet av dubbeltur 1 jul 2012 08:23
[youtube=http://youtu.be/q9eXwzg2Xs4]Konsten att Maja en Midsommarstång[/youtube]
Min frus dotter Ellinne har gjort en film om konsten att Maja en Midsommarstång i Brillingsnäs
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 12 jun 2013 23:29
Börjar väl bli dags att planera för årets midsommarstång nu? Om man nu ska ha midsommarstång alls? Hur har ni andra? Själv brukar jag inte ordna med någon här på tomten, men brukar gå till Kungsudden (Karl XI:s gamla tillhåll) och se den stora som alltid reses där på midsommarafton.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Vallmoblomma 12 jun 2013 23:43
Midsommar i min hemstad inleds med "Lövmarknaden". Traditionen har funnits i över 200 år, och fick i slutet av 1800-talet detta namn. Från början startade festligheterna, genom att bönderna åkte in till staden för att sälja buskar/blommor.Detta lövades gårdarna med förutom att kransar bands av eklöv, en påminnelse om hedniska fester.
Idag fylls gator och torg av marknadshandlare, mat och underhållning. En gammaldags hantverksmarknad finns i en del av centrum, där midsommarstången lövas och lokala hantverkare säljer sina alster. Kransbinderskor i vackra folkdräkter binder numera blomsterkransar att använda vid midsommardansen.Traditionellt firande sker i Vämöparken strax utanför centrum.
Vallmoblomma
--
papaver