Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Medlemsberättelser - bjoan44s berättelse

Datum: 2021-03-02

Gammal segelskuta

Sarpen

Två somrar kring 1960 tillbringade jag och en kompis mycket tid i en båt med 9 kvadratmeter segel. Detta var den enda segelerfarenhet jag hade, när jag bestämde mig för att under sommaren 1990, mönstra på segelskutan Sarpen. Under en vecka ville jag prova på livet ombord.
Fartyget som byggdes i Danmark 1892 har använts till frakt av olika varor, mest cement från Öland till fastlandet. Sedan 1963 ägs hon av Simrishamns scoutkår och används nu mest för utbildning och övning.
Jag mönstrade på skutan i Stockholm vid Galärvarvet nära Vasamuseet. En överraskning när jag klev ombord var att jag kände igen en av tjejerna, som redan var där. Hon var med i samma scoutkår som jag hemma i Linköping.
Vi som mönstrade på, delades in i olika grupper och vi fick lära oss en del praktiska uppgifter innan det var dags att kasta loss. Skutan gick för egen maskin inne i Stockholms skärgård och sent på eftermiddagen ankrade vi upp för en första övernattning. Nästa dag kom vi ut på mer öppet vatten och hissade segel för första gången.
Vi satte kurs mot Gotland och det gick undan för det blåste ganska bra. Jag höll mig på däck nära relingen ifall jag skulle bli sjösjuk och må illa, men jag klarade mig bättre än många andra. Det gick inte så bra för själva fartyget. Vatten som inte rann av däcket direkt, leddes ner i kölen, där det fanns en länspump. Problemet var att det kom in mer vatten än vad som hann rinna fram till pumpen mellan stenar och annat, som utgjorde ballast i kölen. Vattnet steg upp på golvet inombords. Kursen lades om och vi gick in till Nynäshamn för att åtgärda problemet. Det tog tid, så den den planerade resan till Gotland, skulle inte hinnas med. Vi fortsatte istället utmed ostkusten söderut.
Livet ombord var indelat i 4-timmarspass med olika arbetsuppgifter hela dygnet runt, såvida vi inte låg förtöjda någonstans. Uppgifterna kunde annars handla om att vara på däck och sköta om segel, ankring och förtöjning mm. Ibland gällde det att laga mat i kabyssen, eller stå vid rodret (ratten) och hålla koll på kompassen, samt ibland ändra kurs enligt direktiv från ansvarig styrman ur ordinarie besättningen. Det fanns naturligtvis också ledig tid för vila och annat. Skeppsklockan angav när det var dags att byta mellan de olika uppgifterna.
Ett minnesvärt arbetspass för mig, var när jag fick styra skutan i samband med att vi passerade Stendörrens naturområde. Många girar blev det för att komma igenom olika smala passager.
Andra gånger kunde det handla om att klättra i masterna eller krypa på bogspröt i samband med att segel skulle hissas eller revas. Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att åka med i en mindre motorbåt och ta bilder på skutan med alla segel satta.
Ett annat fint minne för mig var en kväll, när vi hade en vacker solnedgång åt styrbord och ön Blå Jungfrun åt babord. Vi kommer alltså norrifrån och seglar in mellan Öland och fastlandet. Lite senare denna ljusa sommarnatt, glider vi sakta under Ölandsbron.
I samband med att vi närmade oss gästhamnen i Karlskrona gjordes ett misstag. Vi gick på fel sida om ett sjömärke, men vi hade tur och ingenting hände.
Flera kvällar låg vi i olika naturhamnar, medan vi på dagarna gärna stannade till i någon stad, för att kunna handla glass och annat. På Hanö vandrade vi en stund i naturreservatet. När vi väl var framme i Simrishamn, mönstrade vi av och tog farväl av varandra.
Senaste gången jag såg fartyget var 2019, då hon låg förtöjd i Motala hamn.

/bjoan44

Besökare: 3694

Logga in som medlem så kan du läsa och skriva kommentarer här!

Då du blir medlem av Vi Seniorer får du själv en sida för egen berättelse - gratis!

Se även bjoan44s Fotogalleri samt Mikroblogg VS.

Nästa berättelse »

« Åter till medlemmars berättelse-index

* Medlemmar

Just nu har Vi Seniorer 5006 medlemmar.

Bli medlem du också,
gå till Skapa nytt medlemskonto »

Du får ett eget fotogalleri, sida för egen berättelse, en egen mikroblogg med mera - gratis!

* Annonser

* Slumpat ordspråk

"I nöden prövas vännen"

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".