Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Småpartier
Den här tråden är markerad som löst.
Behövs och behövs - det finns en annan synvinkel på det - det måste vara tillåtet att ställa upp i valet med ett litet parti. Alltså beror det, i demokratisk ordning, på oss väljare själva om ett visst parti ska komma in i Riksdagen eller inte. Att besluta sig för att det bara "behövs" två partier och förbjuda alla andra, det vore ingen bra utveckling. Så då blir svaret: Jo, det behöver få finnas småpartier (med en lätt omskrivning av din fråga). Dock har vi ju sedan urminnes tider en begränsning, den att ett parti måste lyckas få fyra procent av rösterna för att få vara med i Riksdagen. Den regeln diskuteras ju lite då och då - en del vill höja den andra vill sänka den. Jag tror nog, för min del, att den gränsen är ganska väl avvägd, men naturligtvis blir anhängare till ett parti som hamnar precis under gränsen missnöjda och kan hamna i den lite sneda tankegången att deras problem är gränsen i sig.
Ja, och den saken tycker jag är riktig. Vill man driva en enda fråga bör man göra det som förening eller organisation. Vill man in i Riksdagen ska man kunna ta ansvar för alla politikområden - och det är ingen "dans på rosor", det är tufft, men det måste man klara av om man ska vara med där, anser jag.
Sidor:
Vi har 2144 trådar med 18643 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".