Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Undfallenhet av skolledare eller?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Undfallenhet av skolledare eller?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 22 sep 2011 16:56
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Stopp för äpplen i skolan

"22 september 2011 kl 06:10, uppdaterad: 22 september 2011 kl 09:09

På Talavidskolan i Jönköping får eleverna inte ha med sig en banan eller ett äpple till skolan, inte ens en vindruva, i varje fall inte om det sker på skolans uppmaning.

Det strider nämligen mot skollagen.

Skolan har nu beslutat att inte uppmana eleverna att ta med sig någon frukt. Därmed blir det ingen fruktstund på förmiddagen.

Det var en förälder som klagade på frukttvånget, med motiveringen att skolan ska vara avgiftsfri, uppger Jönköpings-Posten"

En undran!
Hur gör de med gymnastiken där eleverna skall ha med sig egna gymnastikkläder? Ska den också avskaffas?
Vart är vi på väg?

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 23 sep 2011 13:46
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Kan inte tro att hushållsekonomin rasar samman för 5 st äpplen i veckan. Eller är det en principsak som går ut över barnet. Fruktstunden är väl som fikarasten för vuxna.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 23 sep 2011 14:26
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ja, visst kan man undra vad det är för människa som anmäler en sådan här sak som brott mot skollagen. Borde väl finnas viktigare saker att opponera sig emot inom skolan idag, vad jag har förstått.

Ändå måste jag tycka att det är mycket osmidigt agerat av den aktuella rektorn, först åt ena hållet och sedan åt andra hållet. Först: Varje rektor ska vara väl insatt i skollagen och då förstå att det inte är förenligt med den att utfärda villkor att eleverna ska ha med sig mat till skolan för att få gå i den skolan. Den saken med fruktstund går att hantera mycket smidigare, utan att utfärda något absolut tvång. Sedan: Att rektorn ifråga förbjuds ha sitt tvång om medhavd frukt kvar behöver faktiskt inte innebära att fruktstunden tas bort. Det är bara ett nytt ytterlighetsbeslut av nämnda rektor. Det går som sagt att hantera sådant här smidigare. Nu uppfattas det bara som att rektor gör en kollektiv bestraffning p.g.a. att denne inte fick bestämma precis som den ville.

Det är nog bara så; alla människor passar inte att vara rektor för en skola. Det behövs rätt person på rätt plats.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Biggan 23 sep 2011 18:53
  Skriv ut Direktlänk

Biggan

(Medlem)

Först trodde jag det var ett skämt när jag läste detta i vår lokala nät-tidning men när det togs upp i TV-Nyheterna förstod jag att det inte var nåt skämt. Undrar om det inte är en föräldrer som tillhör den kategori av människor som bara måste klaga på något för att må bra? Har svårt att tro att någon föräldrer missunar sina barn en frukt men efter Sigtuna-händelsen är ju ingenting omöjligt längre.

--

Skrivet av Fyrkant 30 sep 2011 10:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fyrkant

(Medlem)

Om jag förstått det rätt så hade skolan bestämt att eleverna MÅSTE ha frukt med sig till skolan. Vilket då skulle strida mot skollagen. Sedan hämnades rektor med att FÖRBJUDA eleverna att ha med sig frukt till skolan, vilket tydligen är förenligt med skollagen. Båda besluten lika fel enl mig. En icke-fråga redan från början.
Betydligt värre att man tvingar svenska elever att äta halal-slaktad mat och dessutom tar bort fläskkött för att tillfredsställa medeltida månguds-dyrkare. Islamiseringen av vårt land fortskrider sakta men säkert och svenska folket slumrar vidare!!

Skrivet av Bonkar 11 jul 2012 20:05
  Skriv ut Direktlänk

Bonkar

(Medlem)

Man småskäms lite när man läser det här. Är ju från just Jönköping...

Skrivet av Inaktiverad 4147 13 jul 2012 22:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4147

Det är ju inte klokt. Jag kan bara skaka på huvudet.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18643 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".