Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Personbenämning

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Personbenämning

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Biggan 3 okt 2011 13:02
  Skriv ut Direktlänk

Biggan

(Medlem)

Inför eftermiddagens besök på ett av kommunens äldreboeenden undrar jag, utan att detta blir en politisk fundering, vad tycker ni andra att de som bor på dessa inrättningar ska kallas? Idag kallas dom visst Brukare men jag envisas med att fortsätta säga Boende eller skämtsamt "di gamle" men då jag själv börjar nalkas den kategorin så får jag nog sluta med det:-)

--

Skrivet av dubbeltur 3 okt 2011 13:22
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

För mig är "brukare" ett konstigt ord. Är vi inte alla "brukare". Brukare av dagis, av skolan, av kollektiva färdmedel, av sjukvård, av friskvård osv.
Vi har lantbrukare, skogsbrukare.
Jag tycker "boende" låter trevligare. Eller kanske "gäster" är mer statushöjande. Man tar ju alltid väl hand om sina gäster.

--
dubbeltur

Skrivet av Laura 3 okt 2011 15:27
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Är inte de som bor på äldreboende hyresgäster som alla andra som hyr sin bostad?

Skrivet av Luddelina 3 okt 2011 21:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Luddelina

(Medlem)

Jag jobbade på ett servicehus för äldre. Och dom hade sina egna bostäder. Därför säger jag hyresgäster. Att dom hade tillgång till alla aktiviteter var ju bara bra. Ville dom komma ner och delta så gick det bra. Eller stanna kvar i sin bostad.

Skrivet av Iris 5 okt 2011 22:27
  Skriv ut Direktlänk

Iris

(Medlem)

tisdag 4 oktober 2011, kl 19:02 skrev Ann-Margret
Jag föredrar nog Boende,låter bäst.

Jag håller med, brukare, vaddå brukare, lantbrukare eller? Men dom kommer säkert att hitta på något annat tjusigt namn, vänta bara när vi kommer in på hemmet :-)

Skrivet av sigge 21 jan 2012 18:51
  Skriv ut Direktlänk

sigge

(Medlem)

De flesta "nya" ord känns inte helt bekväma, men blir snabbt accepterade och mer eller mindre självskrivna.Jag kollade i min synonymordbok och fann att orden användare, nyttjare och konsument, är synonyma. Men knappast bättre, enl min mening.

--
Sigge

Skrivet av Karin 25 jan 2012 18:31
  Skriv ut Direktlänk

Karin

(Medlem)

Det hette Boende, när jag jobbade där sist, men inser att boende på servicehus tillhör kategorin som behöver få sina benämningar uppfräschade då och då. På lille Emils tid kallades de för "hjonen".

Boende är ju ett bra ord.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18644 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".