Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* I natt tar hon avsked

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > I natt tar hon avsked

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av torlarserik 27 okt 2011 23:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Ja i natt har solen enligt all matematik och logisk historia bestämt sig för att inte visa sig förrän i Mars på 78e breddgraden.
Jorden är väl fantastisk?
Jag vet att jag tjatat sönder platsen på 78e breddgraden, men man blir lite varm om ändå inte religiös när jordaxeln lutar sisådär 21 grader som gör polartrakter lite attraktiva ändå, Förresten så hörde jag att på 78e breddgraden var det minus 1 grad för en timma sedan, bara som info

Skrivet av dubbeltur 27 okt 2011 23:50
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Tjata på du, var glad att du har ett intresse och drömmar.

--
dubbeltur

Skrivet av torlarserik 28 okt 2011 00:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Nja eftersom jag är så fascinerad av det hela så vill jag delge mina upplevelser.
Många tror att polarnatt innebär kompakt mörker, självklart är det så, men ljus finns på andra sätt, månen, norrsken, stjärnhimmel, det är inget konstigare på 78e breddgraden än på 60e. Men jag hävdar med bestämdhet att uppleva mörker gör jag hellre där jag vet att solen inte har en chans än ett dutt då och då.
Jag har intervjuat människor som övervintrat i mörker, de säger så här "nja, vi beter oss kanske som björnar, vi går liksom i ide för en stund "
Skitbra reaktion som jag använder, nu ska jag knyta ihop säcken
Alla vi Nordbor kravlade i iskanten, jagade Cvitamin och omega3 som vi inte visste namnet på för 5000 år sedan,
Det finns faktiskt massor av Cvitamin norr om 78e breddgraden

Skrivet av torlarserik 28 okt 2011 01:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Jo på 78e breddgraden händer en hel del. Det är lite synd att Cvitamin transporteras flera hundra mil till breddgraden när det finns några meter under isytan,
Jo han den där med ballongen, ja han var lite halvknäpp, jag hörde i dagarna att han var visst från Gränna, men det var ju Alf Svensson också, men det hindrade inte Andree , men hur in i helvete dum får man vara, jag har alltså suttit i Adventdalen på Spetsbergen och trätt bokstavligt talat med en Norsk guide där hon påstod på fullt allvar att han gjorde rätt?
Det är möjligt jag har fel, men att gå ut att flyga med något som har is på sig är inte bara dumt, det är inte klokt.
Jämför gärna med min idol, Ernest Schackelton som tog hem alla 28 mannar under strapatser på sydpolen

Skrivet av Karin 26 jan 2012 21:41
  Skriv ut Direktlänk

Karin

(Medlem)

Spännande hördu du. Var finns 78 breddgraden? Svalbard??

Jag gillade mörker och kyla när jag var ung, men hade mera extra energi då. Man fylldes av en slags härlig trotsighet och berättade om detta för brevvänner i varma södra USA.

Jag kom att tänka på Karin Boye. I hennes dikter är det ofta mörkt. Där kan glimma ett ljus. Men i det stora hela, mycket mörker och natt.

Början på den jag först kom att tänka på:

Tillägnan

Här på de ödsliga Uppsalaslätterna
har vi ofta vankat i vinternätterna.
Tysta gick vi. Slätten låg vid.
Stjärnorna flammade sen evig tid.
...

http://karinboye.se/verk/dikter/dikter/tillagnan.shtml

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18644 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".