Jag minns 50 och 60-talet, mina föräldrar hade en blomsteraffär. Julen var den mest hektiska tiden med arbete dygnet runt de sista dagarna innan julafton. Mamma hade veckan innan bakat kakor och saffransbröd, det låg i igentejpade burkar. Storstädat och pyntat, vardagsrummet eller som vi kallade det “storrummet” stängdes till för öppnas först på julafton.
Jag och min 3 år äldre bror fick hjälpa till så gott vi kunde i affären. Stora beställningar från företag med julhälsningar till personal och kunder skulle levereras. Min bror och jag fick “skubba” i närområdet, det blev en hel del dricks. När vi blivit äldre fick vi ansvar för alla leveranser. Jag minns jular när vi inte var klara förrän kl.20 på julafton.
Från det vi var små blev vi vana vid att fira jul sent. Först skulle vi äta julmaten, sedan julklappsutdelning först vid 22-tiden. Efter det satt mamma och pappa i varsin fåtölj och sov medans vi barn lekte med julklapparna.
För mig kändes det naturligt att julen var på det här sättet. När pappa sålt affären så jobbade min bror och jag hos en annan blomsterhandel några jular för att få den rätta julstämning.
Idag driver jag själv en butik, dock inte blomsterhandel dessutom så har jag stängt på julafton.
--
dubbeltur