Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Påskveckan

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Påskveckan

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 2 apr 2012 16:55
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Hur firar ni Påsk?

Vi är i påskveckan just nu. Blåmåndag, Vittisdag, Dymmelonsdag, Skärtorsdag, Långfredag, Påskafton, Påskdagen och Annandag Påsk, inte ens kring julen finns så många dagar med särskilda namn. De i början av veckan börjar försvinna, men Skärstorsdag och Långfredag talar man ju ofta om fortfarande.
Ni medlemmar som är häxor vet väl att det är natten mellan Dymmelonsdag och Skärtorsdag ni ska flyga iväg på kvasten till Blåkulla?

Det är från år 1844 som påsken infaller som den gör nu, det är enligt den gregorianska kalendern. Tidigare har det varit olika regler för det under olika tidsperioder. Påskfirandet är dock mycket gammalt, kristendomens påsk är som en fortsättning på en judisk högtid, men som de kristna gav egen innebörd.
Ordet Påsk härleds till latinets pascha och vidare till det hebreiska ordet för judarnas påsk. Det tyska ordet Ostern och det engelska Easter däremot, det härleds till namnet på en forngermansk vårgudinna.

Idag betyder faktiskt inte påsken särskilt mycket alls för mig. Jag minns dock när man barn att precis allting var stängt på Långfredagen, t.o.m. kiosker.

Påskris med fjädrar i har ju varit en av de viktigaste symbolerna, som julens julgran, har ni fotfarande påskris över påsken? När det gäller mat är det ägg som står i centrum, en del äter väldigt många ägg över påsken, själv har jag alltid varit lite försiktig med det, äter vanligtvis bara ett om dagen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Edor 2 apr 2012 20:05
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

... och inte fick man spela kort på långfredagen ...

Skrivet av Inaktiverad 3534 2 apr 2012 22:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Kvasten är framställd :)

Skrivet av Bengt 6 apr 2012 10:56
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

En filosofisk fråga:
Är den här fredagen längre än andra fredagar?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 6 apr 2012 18:42
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

När jag var barn var långfredagen en lång dag, inte träffa kompisar. Idag har jag och min fru hälsat på min dotters familj i Stockholm och lämnat påskägg till barnbarnen. Ännu är dagen inte slut

--
dubbeltur

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18644 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".