Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Äldrevården

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t794s1.html

* Äldrevården

Skrivet av Bengt 22 feb 2012 22:13

Riksdagens socialutskott ställer nu hårdare krav på minimibemanning i äldrevården enligt SVT. Se Hårdare krav på bemanning i äldrevården.
Vad jag vet så har de inte alls definierat någon minimibemanning tidigare, så egentligen blir ju detta de första lagstiftade kraven på sådan.
Ett steg i rätt riktning, tycker jag. Dock hänger ändå mycket på kommunernas förmåga att skriva tillräckligt tydliga och juridiskt hållbara krav i avtalen vid upphandling, något som åtminstone enligt min övertygelse har brustit mycket tidigare.
Samtidigt tar SVT upp detta med att man på flera håll försöker få brist på personal ersatt av gratis arbetskraft, som man kallar "volontärer". Se Volontärarbete i äldrevården skjuter i höjden och flera senare inslag.
Jag tycker inte om gratis arbetskraft i samhällssektorn. Inte för företag heller förstås. Rena hjälparbetare, katastrofhjälp etc., som gör en insats gratis kan vara OK. Sådant som är nödvändigt för samhället och vår välfärd ska dock inte utföras av gratis arbetskraft.

Vad anser ni om detta? Har vi inte råd med anständig äldrevård? Är det OK att införa en kultur där det ska vara "frivilliga" personer som gratis vårdar senildementa äldre exempelvis? ("Frivilliga" handlar det bara om till en början, sedan blir det enligt mig ett tvång då denna kultur har satt sig.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 23 feb 2012 21:48

Jag tycker att "volontärer" kan vara en resurs, dock inte för att vårda men för att hjälpa till med tex. ledsagning till vårdgivare, till optiker osv. Göra hembesök hos ensamma, gå en promenad, kanske följa med och handla eller bara sitta ner och prata en stund.

--
dubbeltur

Skrivet av Gun_sa 11 dec 2014 09:06

Äldrevården kan inte bli bättre med traineejobb för det tar bara tid från den befintliga personalen som då skall informera och agera lärare åt ointresserade.

En artikel i AB, Äldreminister Maria Larsson lovade plats på äldreboenden för alla som behöver.

Sedan dess har kommunerna dragit ned på 13 500! boendeplatser.

– Många utsätts för tvångsvård i hemmet, säger Gertrud Sigurdsen, 91, tidigare socialminister (S), som kämpat länge för en plats.
Det senaste året har exempel som den 84-åriga kvinna som hoppade från balkongen då hon nekades boendeplats, och 99-årige Melker som fick en toahink i vardagsrummet i stället för att komma in på ett boende, satt ljus på bristen på äldreboendeplatser.
2006 lovade äldreminister Maria Larsson att prioritera rätten till äldreboende. Ändå har antalet äldreboendeplatser minskat med runt 13 500 sedan dess, trots att befolkningen åldras och behoven ökar.

I fjol minskade antalet platser i särskilt boende med 1 500 till 89 000, visar färska siffror från Socialstyrelsen.
Anhörighjälpen har ökat med mer än 30 procent under 2000-talet, enligt en studie vid Stockholms universitet, rapporterar TT.

Drygt 90 000 kvinnor och 50 000 män har minskat sin arbetstid eller slutat jobba helt för att hjälpa en äldre anhörig, och ännu fler har fått minskad inkomst.

Det är ingen rolig framtid att se fram emot, man får hoppas att det går att klara sig själv så länge som möjligt och att det blir knall och fall när det är dags.