Undermeny

Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »

Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Äldrevården

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Äldrevården

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 22 feb 2012 22:13
Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Riksdagens socialutskott ställer nu hårdare krav på minimibemanning i äldrevården enligt SVT. Se Hårdare krav på bemanning i äldrevården.
Vad jag vet så har de inte alls definierat någon minimibemanning tidigare, så egentligen blir ju detta de första lagstiftade kraven på sådan.
Ett steg i rätt riktning, tycker jag. Dock hänger ändå mycket på kommunernas förmåga att skriva tillräckligt tydliga och juridiskt hållbara krav i avtalen vid upphandling, något som åtminstone enligt min övertygelse har brustit mycket tidigare.
Samtidigt tar SVT upp detta med att man på flera håll försöker få brist på personal ersatt av gratis arbetskraft, som man kallar "volontärer". Se Volontärarbete i äldrevården skjuter i höjden och flera senare inslag.
Jag tycker inte om gratis arbetskraft i samhällssektorn. Inte för företag heller förstås. Rena hjälparbetare, katastrofhjälp etc., som gör en insats gratis kan vara OK. Sådant som är nödvändigt för samhället och vår välfärd ska dock inte utföras av gratis arbetskraft.

Vad anser ni om detta? Har vi inte råd med anständig äldrevård? Är det OK att införa en kultur där det ska vara "frivilliga" personer som gratis vårdar senildementa äldre exempelvis? ("Frivilliga" handlar det bara om till en början, sedan blir det enligt mig ett tvång då denna kultur har satt sig.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer | www.lundberg-lagerstedt.se
Uppdaterat: 22 feb 2012 22:14  
Skrivet av dubbeltur 23 feb 2012 21:48
Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Jag tycker att "volontärer" kan vara en resurs, dock inte för att vårda men för att hjälpa till med tex. ledsagning till vårdgivare, till optiker osv. Göra hembesök hos ensamma, gå en promenad, kanske följa med och handla eller bara sitta ner och prata en stund.

--
dubbeltur

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 446 trådar med 2562 inlägg. 84 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Res bort billigt:
.Boka din sista minuten
Solresor