Jag försöker mig på en ny form av gissningslek. Denna är nog ganska lätt, men det kanske vi behöver efter allt grubblande på cats åskgåta.
Var har jag varit?
Då jag kommit vilse lade jag mig att sova en stund under ett blommande äppelträd. Näktergalen sjöng när jag vaknade, en sång som kanske egentligen var bråk över havsbukten. Jag cyklade söderut längs med havet mot den röda staden och följde strandens buktningar inåt och utåt. Jag passerade några gamla hamnar. Vid den första hade näktergalen tillfälligtvis slutat sjunga och vid nästa hade en svart mössa fastnat i en kvarn.
Strax innan jag var framme vid staden passade jag på att kika på några fascinerande böljeslagsmärken och grunnade litet över att det var 500 miljoner år sedan detta "berg" bestod av sand och undrade hur det kunde ha stelnat till att bli berggrund så plötsligt att inte vågmärkena suddats ut.
Det hade tagit mig en dryg timmes tid att i sakta mak cykla till staden med uppehåll för funderingar över böljeslagsmärken och över vad det var för fisk som i sin tur gett namn åt en grisslefågel och som hade gett namn åt den lilla vik där det numera ligger en campingplats. Väl framme hittade jag ett litet matställe där jag intog min gyllene lunch med hembakt bröd.
Var startade jag?
Vilken månad hände detta?
Nämn två (eller fler) hamnar jag passerade
Vilken stad kom jag till?
Vilken var fisken som gett namn åt en vik, en fågel och något till?
Vad åt jag till lunch utöver hembakt bröd?