Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Invandringsproblematik?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1588s1.html

* Invandringsproblematik?

Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 09:14

Min tråd om Romska tiggare övergick till att handla om invandring, därför öppnar jag denna tråd istället. Jag vill inte flytta fokus från deras situation....Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 4 aug 2014 09:22

Problemet är att tiggarna drabbas av detta men jag håller med dig. Risken är att det ballar ut om inget görs och det är ett jätteproblem så länge deras hemländer inte gör något trots alla miljarder som EU pumpar in för att hjälpa de fattiga.

Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 09:28

Bärplockarna och tiggarna ligger mig så varmt om hjärtat, ligor finns av alla nationaliteter.
Alla motorcykelkillar är inte banditer bara för att en del är det. Ungefär så.
Men jag vet för lite om allt som rör EU bidrag, invandring, uppehållstillstånd osv för att delta i den debatten. Jag har själv haft rötägg på klinikerna av olika ursprung, men 99% var Svenska barn.
Jag lämnar tråden fri för de som kan debattera invandringen.
Mvh/Sunny.

Skrivet av LasseO 4 aug 2014 09:51

Det verkar som regeringen skärpt kollen på de som anställer bärplockare och kräver någon form av garanti för deras löner. Det får inte vara hur slappt som helst.

Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 10:01

Ja jag såg det och allt sådant är toppen. Vi lider av värmen, jag såg de små barnen från två år i våra skogar uppätna av mygg, för att vi ska ha billig sylt.De lider också. Vi är för lata att gå i skogen och plocka. Jag erkänner mig skyldig. Jag orkar inte och det gör inte många av bärplockarna heller.
De som städade Bråvalla spydde.
Jag ska gå med Ella innan det blir alldeles för hett ute.
Gubbens första arbetsdag, hans lärlingar var solbrända, flest Syrianer, alla utom en har fått arbete på bra målerifirmor.Några tog full pott på gesällprovet. Kul...Mvh Sunny...

Skrivet av LasseO 4 aug 2014 10:08

Vad kul att de fått jobb, det är det viktigaste och alla kan inte jobba med TV eller bli "kändisar".

Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 21:28

Jag tror på lärlingssystemet, ungdomarna lär sig yrket från grunden, att hålla tider, släppa mobilen, nu har han fått en tjej också, hon är duktig. Bra av firmorna att anställa de nya, men de har ju visat framfötterna.
Våra ungdomar måste få känna att de kan lyckas själva utan mammas och pappas pengar.
Kunna skaffa egen bostad, körkort och bil....De får göra en egen lägenhet som examensarbete som sedan bedöms och betygsätts.Vår kommun är bra så med lärlingsplatser...Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 4 aug 2014 21:36

Förr fanns det lärlingar överallt men nu finns det ingen tid eller pengar att låta någon ta hand om lärlingar, sorgligt och nu ser vi resultatet.

Skrivet av Sunny3 5 aug 2014 13:08

Här är tråden om invandrarfrågor . Bara att skriva hett, vitt och brett.Mvh/Sunny

Skrivet av blyfot 20 sep 2014 18:22

tisdag 5 augusti 2014, kl 12:41 skrev Farida
Farida är bara en signatur eller ett alias ute på internet. Namnet fick jag på en resa i Egypten för många år sedan och jag tyckte om det och därför använder det som signatur. Håller med dig jag skriver mer om min politiska övertygelse än om allmänmänskligt synsätt. Varför det är mer politiskt från mitt håll är att jag inte gillar hur Sverige förändrats och håller på att förändras i rasande fart på grund av en idiotisk politik och då mest invandrarpolitiken som ingen mer än SD vågar ta upp.... Jag saknar Sverige...och har insett att den är på väg åt sin egen undergång.

Tom Dalai Lama håller med att Sverige är på fel väg och honom kan väl ingen kalla för rasist .....

Dalai Lama: Flyktingarna måste hjälpas på plats
Den massiva invandringen från tredje världen till Europa är inte hållbar. Istället för att fortsätta låta asylsökarna välla in borde de europeiska regeringarna försöka skapa stabilitet i de regioner som människor flyr från, enligt den tibetanske andlige ledaren Dalai Lama.
Under ett besök i ett buddistkloster i Toscana konstaterade fredspristagaren att massinvandringen kan stoppas om man skapar mer långsiktiga lösningar på problemet.

– Italienare och i synnerhet sicilier har visat att de har ett stort hjärta, men för att lösa flyktingproblemet är det nödvändigt att ingripa i dessa länder och försöka få bukt med de krig och konflikter som orsakar utvandringen, sade Dalai Lama enligt ANSA.

Den italienske Europaparlamentarikern Mario Borghezio berömde Dalai Lama för hans uttalande, som han menar var mer insiktsfullt än det som exempelvis påven sagt om problemet.

– Vi som alltid har vördat Dalai Lama som en försvarare av det tibetanska folkets frihet och identitet uppskattar mycket den stora lärdom som denna andliga vägvisare ger oss alla. Även de som, liksom våra nuvarande makthavare, inte låtsas känna till problemet och faran med att urskillningslöst öppna gränserna för invandrare, säger Borghezio i ett uttalande.

Dalai Lama har ofta pekat ut massinvandringen av kineser till Tibet som det största hotet mot nationens identitet.

– Det ohämmade inflödet av kinesiska invandrare till Tibet får som effekt att Tibets distinkta kulturella och religiösa identitet översvämmas och tibetanerna reduceras till en obetydlig minoritet i sitt eget land. Det är inget mindre än ett kulturellt folkmord, sade han under ett tal i samband med 38-årsjubileet av det tibetanska upproret.

I alla andra länder så förstår medborgarna att en svensk invandrar och integrations politik inte fungerar under en längre tid. Även här så lär det vara minst 40% som delar den insikten . Svårt att förstå varför vi skall köra på och blunda för alla problem som uppstår med massinvandring ändå tills hela samhället havererar. Instämmer med din syn.

Skrivet av LasseO 21 sep 2014 13:51

Du får väl fråga dem.

Skrivet av Bengt 21 sep 2014 15:27

Skrivet av Mixer 21 sep 2014 13:30
... Hjälpen till flyktingar på plats globalt är ½ miljard.
Flyktingar som kommer hit kostar upp till 250 miljarder per år netto, alltså 500 gånger mer!...
Var har du fått den där siffran ifrån? Verkar som du varit in på "fel" sajt och bara tagit ett påstående för given sanning. Siffran "250 miljarder" i sig kan diskuteras, för det finns olika sätt att räkna, och alla räknar på det sätt som gynnar sin sak bäst. Däremot är det ingen tvekan om att "netto" som du påstår är fullständigt felaktigt. Var har du fått "netto" ifrån? Det är endast som bruttosiffra de där nivåerna kan diskuteras. Just netto-kostnaden är mycket omtvistat, och när det gäller den är det verkligen öppet för många olika sätt att räkna och därmed får man helt olika nettosiffror.
Vad gäller sådana kalkyler kan man t.ex. läsa nationalekonomen Joakim Ruists undersökning amed utgångspunkt på den summa SD säger sig kunna spara genom att minska asylinvandringen med 90%: Se Joakim Ruist: invandring och ekonomi
Slutsatsen nationalekonomen drar är att en sådan minskning av asylinvandringen som SD säger att de vill ha ger en besparing om 80 miljarder kronor, medan SD själva påstår, utan att redovisa en hållbar kalkyl, att det ska ge 152 miljarder kronor. En väldig skillnad alltså, mellan SD:s påstående och vad en nantionalekonom kan räkna fram.
Alltså; åsikter får man ha - och troligen vill vissa inte ha någon asylinvandring alls oavsett om de inte kostade något alls - men om man nödvändigtvis ska påstå vissa siffror, då ska de siffrorna vara rätt och verifierade. Annars blir det bara ren desinformation, som á la Sovjetunionen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 21 sep 2014 15:43

Om du kollar Sd-sajten Avpixlat som bara debatterar dina bekymmer om invandring och där hittar du nog fler som delar dina åsikter än här.

Skrivet av Bengt 21 sep 2014 16:57

Trådens ämne är viktigt att tänka på - vi ska alltid anstränga oss till att hålla oss till respektive tråds ämne. I detta fall är det "Invandringsproblematik?" och faktiskt inte vad folk röstar på osv. (för övrigt kan jag meddela att valet 2014 är över, se framåt).

Skrivet av Mixer 21 sep 2014 15:37
Enligt denna från Regeringen är det minst 55 miljarder per år netto för den offentliga sektorn. Introduktionen förskönar innehållet
ESO: 2009:3 Invandringen och de offentliga finanserna
Utredaren professor Jan Ekberg nämnde 60 häromdagen i radion. ...
Det med "netto" och "brutto" verkar du ha svårt för. Du kanske inte alls förstår det? I så fall är du ursäktad, men det är bäst då att du låter bli att påstå någon siffra alls - skriv din åsikt om frågeställningen "Invandringsproblematik?" om du vill, men trassla inte in dig i matematiken.
Den rapport du refererar till av Jan Ekberg är mycket omfattande och tar upp mycket - den är inte lättläst och man bör som lekman inte ta en lösryckt siffra därifrån som man troligen inte fullt ut förstår vad den står för.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Gun_sa 19 dec 2014 17:34

Merith Wager är en person som är insatt och har varit det under lång tid.
Hon är född 1946 i Finland, är en finlandssvensk debattör som innehade uppdraget som Medborgarnas flyktingombudsman, en ideell kommitté grundad på initiativ av Mauricio Rojas. Kommittén skapades år 2002 och lades ner 2007 och Merit Wager blev den enda som hade uppdraget som flyktingombudsman. Wager mottog år 2002 fondförvaltaren Bancos humanpris för sin kamp för en humanare flyktingpolitik.
Hon skriver idag - Ni är genomskådade, varenda politiker som nu börjar komma med ”förslag” på integrationsområdet!
Bla. "Men svenska megalomaner fortsätter med sina pinsamma ansvarskrav på andra länder som har en betydligt mer hanterbar asylinvandring som de klarar av och som har gehör hos landets befolkning. ”Medmänsklig stormakt”? Är det verkligen så Ullenhag ser på Sverige? Ja, kanske ur ett blåögt, storsvenskt perspektiv men knappast ur en verkligt skyddsbehövande asylsökandes dito. Och inte ur ett verklighets- och faktabaserat perspektiv, för verklighet och fakta skyr politiker ofta som pesten. Den verklighet och de fakta som existerar är, trots att det handlar just om verklighet och fakta, i svenska politikers och journalisters ögon ”rasistiska” och ”främlingsfientliga”. Den synen gör att Sverige får en massa mer eller mindre löjliga och helt verklighetsfrämmande ”förslag” på integrationsområdet från fega och/eller rent okunniga politiker.

För i Sverige rasar det in folk som inte har några asylskäl alls (knappast något som andra ansvarskännande EU-länder vill ha) varav 89 procent har inga id-handlingar, och som kanske är personer som de verkligt skyddsbehövande har flytt ifrån. Som vet att det går att snacka omkull svenskar och som vet att om de får avslag så kan de stanna här ändå. Och alla är de lika välkomna i den ”medmänskliga stormakten”, där politiker floskelmässigt kallar alla asylsökande för ”människor som flytt från krig och grymheter”. Välkomna är alltså IS-anhängare som kommit hit på falska handlingar (kanske stulna av kristna som de skurit halsarna av), terrorister, kriminella, ”bidragsinvandrare”, sjukdomsinvandrare, personer som redan har uppehållstillstånd i andra EU-länder. Bland dem ”drunknar” de, som enligt utlänningslagen har asyl- eller skyddsskäl här."
Läs hela på hennes blogg, där finns många intressanta artiklar från miggorna de som jobbar på migrationsverket.

http://meritwager.wordpress.com/2014/12/19/ni-ar-genomskadade-varenda-politiker-som-nu-borjar-komma-med-forslag-pa-integrationsomradet/

Skrivet av Gun_sa 19 dec 2014 18:34

Jag läste alla inläggen här och det kommer snart en bok om invandringen och kostnader av Tino Sanandaji forskare i nationalekonomi. Det tog 3 dagar att få ihop 400 tusen så det är många som är intresserade av detta. Boken kommer ut på Svenska och Engelska, utländsk press är intresserade hur det står till i Sverige, den kommer även att kunna läsas på nätet.

http://www.tino.us/2014/12/hjalp-mig-med-fundraising/

Skrivet av sven 19 dec 2014 20:28

All heder åt detta forum där alla får framföra sin åsikt utan censur!
Jag förstår inte varför de etablerade partierna är så rädda för debatt om invandrarfrågan? Att det kostar massor av pengar, men även
tryggheten i samhället, Jag som "gammal gaggig gubbe" är skrämd av
samhällsutvecklingen , med rån och stölder som tidigare var tabu
även för de värsta Svenska kriminella.
MVH Sven

Skrivet av Sunny3 19 dec 2014 21:18

Våldsproblematiken måste man först arbeta med, det går att komma undan med ganska mycket och få under tio års fängelse. De tre sista styckmördarna -Svenska- är under 25 år alla tre.
Allt blir grymmare och hårdare. Våldet tar nya former, hur kan en ung hästtjej stycka en vän av svartsjuka.
Vissa borde aldrig släppas ut mera.
Jag tycker att alla brottslingar ska ha straff som gör nytta ,även unga brottslingar. Arbeta i skogarna i Norrland, arbeta för maten och lära sig lagar och regler.
Uppfostras på nytt, inget barn blir hjälpt av dalt och normlöshet. De blir som jättebabysar som ställer till det för andra, men de kan inte knyta skorna? Mvh/Sunny...

Skrivet av Honom 19 dec 2014 22:10

Något som hittillsvarande debattörer missat är att invandringen är inte bara kostnader. Nej det finns till och med de som påstår att invandringen genererar vinst. Tyvärr kan jag inte just nu ge länken men den går att googla fram.

Invandringen har under min livstid förvandlats från arbetskraftsinvandring då man hämtade busslast med Italienare till bland annat SKF i Göteborg. Irakiska ekonomiska flyktingar och alla olika före detta Jugoslaver och så de som kommer nu.

Jag minns problematiken på slutet av 1900-talet då jag hade nära kontakt med bland annat Jugoslaver, Somalier och Iranier. Regeringen hade då ingen beredskap för hur man hanterade de högutbildade inkommande högutbildade jurister. Man placerade då ut invandrarna i stora då lediga områden som idag kan liknas vid getton.

Jag bodde då själv i ett av de mest omtalade dito i Göteborg. Och hade mycket utbyte både med dåvarande grannar och invandrarvänner.

Invandrarproblematiken bör man se från flera håll. T.ex. hur fördelas kvoterna inom Europa, Sverige och i våra Kommuner? Skall alla länder i EU ta emot lika många var? Eller skall det vara i proportion till innevånarantalet i landet man placerar flyktingarna/invandrarna? Kan man sätta en kvot att så många invandrare/flyktingar måste respektive Kommun ta emot? Eller är det Kommunens ekonomi som skall styra antalet flyktingar/invandrare man tar emot?

Eller skall vi bara ta emot så många flyktingar/invandrare som vi har bostad och jobb till?

Hur länge är humant för att vänta på uppehållstillstånd och om man får stanna i Sverige.

Om vi nu tar emot ett visst antal invandrare/flyktingar hur skall vi hantera det efter det de kommit hit? Hur validerar/översätter vi deras kunskap och utbildning till svenska förhållanden. För vi tycker väl inte det är bra att högutbildade tvingas städa på järnvägsstationen eller ta annat lågstatusjobb? Har de hög utbildning och vi inte tar vara på den då slösar vi i Sverige med invandrarkapitalet.

Just det vi kan inte bara se det som en belastning utan det är ju också en resurs. En resurs som i initialskedet kräver ekonomiskt understöd till bland annat bostäder. Men för att sköta allt omkring invandringen skapas ju också hela tiden ett antal jobb. Hur många fler anställda har inte Bert Karlsson fått anställa sedan man började med flyktingboenden?

Detta var en del av de problem som kan finnas vad gäller invandringen. Genom att man tidigare inte ens diskuterat problemet med Sverigedemokraterna så har de "ägt" frågan och på så sätt fått massor av sympatier från svenska folket.

Skrivet av Mynta 19 dec 2014 23:07

Naturligtvis har många i detta landet Sverige levt i villfarelsen att vi alltid skulle ha tillväxt och ha det bra och tryggt och inte behöva dela och framför allt inte få det sämre för att andra länders folk skulle komma hit!
Rekordlång mening!
Nu tillhör vi EU och nu som alltid är det krig i världen...

SD har ägt frågan och gissningsvis kommer de att äga den framgent också.

Under 1960-talet kom många finländare till min barndoms skogsby och det mottagandet de fick skulle föra allt för långt att berätta.
Det var ett icke-mottagande men skogsbolaget behövde arbetskraft och finländarna behövde arbete.
- Hur många generationer skall det gå innan man blir svensk då? Jag har mina anor i Savolax och är en svedjefinne i 15 generationen -är jag en svensk?

-Vi saknar resurser till att ge alla de som kommer den start som skulle vara nödvändig för att så snabbt som möjligt komma in i samhället och generera intäkter i stället för som nu kostnader.

Arbetskraftsinvandringen från Finland fungerade och till stor del var det nog för att de som kom ville bli som vi var på byn med den skillnaden att finländarna byggde bastu och vi blev renare!
Detta var småskaligt och hanterbart.

Lösningen är inte enkel men entreprenörerna gnuggar händerna och tjänar pengar på situationen.

Visst kan det vara vinst men hur inhumant vore det inte om russin plockades ur kakan-man valde attraktiva arbetsgrupper och struntade i resten.

Det är väl nog illa nog att i detta "välfärdsland" finns inga resurser till att ta hand om sjuka åldringar så de får vara kvar på sjukhuset och uppta platser och stoppa operationsköerna.

Skrivet av Sunny3 20 dec 2014 08:55

Tyvärr är mitt minne, ett minne blott. Men jag hörde intressanta siffror för några dagar sedan. Var tredje läkare var invandrare, osv inom varje yrkeskår. Den skatt de betalade var högre än alla kostnader för invandring. Så sa de mycket mer intressant som tyvärr försvunnit i glömskans hav. Mvh/Sunny...

Skrivet av Gun_sa 20 dec 2014 14:37

Det kan man kalla skatt, 250 miljarder per år :)

Skrivet av Sunny3 20 dec 2014 20:29

Inom Taxinäringen, hemtjänsten, sjukvården, fabrik, arbetar det mest invandrare.De betalar väl skatt till hela samhället som alla andra?Samt att de då ska ha samma förmåner som sjukvård, Arbetslöshetsunderstöd osv? Alla Svenska medborgare oavsett härkomst har väl samma skyldigheter som förmåner.
Vad vore en stad utan en Pizzeria, Kinakrog, Kebabbar osv?
Deras företag ger arbetsplatser och skatt?
Mvh/Sunny...

Skrivet av Honom 20 dec 2014 21:59

Skrev i förra inlägget om att invandringen eventuellt till och med kunde vara lönsam. Här en länk lönsam invandring?

Jag har mött många exempel på då svenska samhället haft mycket svårt att på grund av nitisk byråkrati inte klarat av att hjälpa invandrare som är utanför ramarna. Som t.ex. mannen som sprang runt på arbetsförmedlingen med en egentillverkad stol och ville ha hjälp. Han kom till oss på facket och var helt förtvivlad för Arbetsförmedlingen kallade på polis och han blev utkastad. Min kollega och jag slog våra huvuden ihop och ringde ett visst projekt och förklarade situationen. Mannen med stolen fick omedelbart komma in i projektet. Och ja...senast jag hörde av honom hade han en verkstad med flera anställda och renoverade gamla fina möbler åt det rika folket!

Det var ett exempel, men det finns fler där invandrarna tar de jobb svenskarna ratar. Titta t.ex. på alla grönsakshandlare i Göteborg och många marknadsstånd styrs idag av invandrare. Så att de skulle ta jobben från svenskarna är nog en myt...

Skrivet av LasseO 20 dec 2014 21:59

Så är det men alla har inte fattat detta.

Skrivet av Sunny3 21 dec 2014 09:10

Bra inlägg -honom-, du skriver allt jag tänker.
Vad jag vet är att inom hemtjänsten så är de flesta invandrare, som om de svenska ungdomarna skulle vilja göra nedre toalett på de gamla?
När jag gick min utbildning i sjukvården fick vi lära oss steg för steg hur man tvättade patienter-övre och nedre toalett, löständer och munvård.
Hur man bäddar rent utan att patienten behövde gå upp. Allt var rent och fräscht, både rummen och patienterna.Vi var unga flickor som aldrig sett en man naken, men det fanns inget som hette -jag vill inte-,man var vänlig och förstående mot de sjuka, vi ville hålla rent på sjukrummen. Vi skrubbade och mördarbakterier hade ingen hört talas om.
Vi var färre personal då mot nu, patienterna kunde ligga i månader om de inte var botbara.
Man lärde sig om livets villkor.
Då var vi där för patienternas skull, nu är man där för lönen.
Många utlandsfödda har en större känsla för gamla. Vi har en vana att inte själva ta hand om våra gamla.
Fram för fler lärlingsprojekt, min gubbe har ett och fått ut så många grabbar i arbete, både Svenska och invandrare. De har gjort sina gesällprov och fått jobb. AF är jättenöjda.
Att gå bredvid en äldre hantverkare och lära sig från grunden ger en gedigen utbildning.Jag tror det är det bästa inom hantverksyrkena.
Men han får fostra också, tider,hur man uppför sig på arbetsplatserna, noggrannhet och livserfarenhet.....Mvh/Sunny...

Skrivet av Gun_sa 21 dec 2014 11:01

Samhället har förändrats, landet förändras hela tiden människorna blir alltmer självcentrerade, värderingar ändras.
Så är det. Att fler utlandsfödda jobbar med gamla beror nog på var du bor även om det jämnar ut sig efter hand.
En bild av hur det är och blir.
Klicka på kommun och år.
http://statistics.heliohost.org/prognos2050/

Skrivet av Honom 21 dec 2014 11:36

Affes statistik är kanske OK men jag ser inte just den sajten som seriös och neutral i invandrarfrågan. Vad som hänt under den korta tid han redovisar är säkert sant men att enbart med detta som bakgrund sia om framtiden funkar inte alls. Invandringen och invandrarpolitiken är tvärs emot hans vision i högsta grad föränderlig.

Som ett komplement till vad jag skrivit tidigare så skrev Aftonbladet om att invandring lönsam

OK, vi kanske bara ser de där som får bidrag och bor i gettona. Då är det mycket lätt att enbart se det som en stor ekonomisk belastning. Tyvärr så glömmer man lätt bort alla de som lyckats och i många fall väldigt väl. Det borde vara dessa som med sin höga inkomst jämnar ut statistiken och gör den lönsam?

Men att utifrån de gjorda utredningarna säga att alla invandrare var för sig är lönsamma det är ungefär som att säga att alla svenskar har gott ställt. Det finns både fattiga(olönsamma?) och rika(lönsamma?) i båda grupperna.

Men skall vi diskutera invandringens problematik måste vi inte bara se alla utgifter utan även allt som hamnar på pluskontot. Och att diskutera invandring med dess problematik är inte, enligt mig själv, rasistiskt som vissa politiker antyder.

Skrivet av blyfot 21 dec 2014 12:43

Ja det skiljer sig mycket mellan olika kommuner hur man lyckas med integrationen, beroende på hur många som kommer och hur många jobb det finns. Andelen utrikes födda eller inrikes med utrikes födda föräldrar var 2010 här i Säffle 8,5% av befolkningen och andelen som var i arbete 45%. Filipstad som tagit emot fler 12,1% utrikes födda hade 38,2% i arbete så man kan väl tänka sig att den kommun som tagit emot 1 utrikesfödd har 100% i arbete.Men den utrikes födda gruppen har många trasiga människor med ett stort vårdbehov och redan nu så har en del kommuner 4 års väntetid till tandvården.Så många kommuner har redan i dag stora problem med att klara välfärden så man kan inte bara lösa problemen genom att sticka huvudet i sanden och bara lyfta ena sidan på det positiva, negativa. Ser man framåt så är dagens problem med skola, bostäder, arbete i många kommuner väldigt små jämfört med hur det ser ut om 4 år om utvecklingen fortsätter som i dag. Förmodligen så börjar många politiker i alliansen inse detta så debatten om invandringen kommer att lyftas fram till nyvalet från den sidan och därför vinner dom valet.

Skrivet av Gun_sa 21 dec 2014 17:02

Jag börjar undra om det inte är större än vad det verkar.
Det var en artikel i BBC i somras om Peter Sutherland som är chef i FN:s forum för migrationsfrågor och särskild representant i migrationsfrågor utsedd av FN:s generalsekreterare. Han är också styrelseledamot i Goldman Sachs och före detta ledamot i British Petroleum.
Han tycker att massinvandring är mycket viktigt för ekonomisk tillväxt och att EU skall undergräva homogenitet i länderna.
Sverige har hoppat på tåget till fullo med skillnad från andra länder i EU men så har många höjdare också deltagit på Bilderbergarnas möten.
Det börjar verka utstuderat.
Det är nog mer pengar än människor det handlar om, men det är ju inte så ovanligt :)
http://www.bbc.com/news/uk-politics-18519395

Skrivet av airam 26 dec 2014 05:56

INTERNATIONELL GUDSTJÄNST
Vi sammanlyser församlingen till en Internationell gudstjänst i Essinge kyrka, Stockholm kl 11.00.
Detta år har vi bjudit in Daniel Tan, en romsk pastor att predika. Efter gudstjänsten inbjuds till måltid i församlingsgården. Pastor Daniel Tan kommer att informera om arbete bland romer i Rumänien. Medverkande: Arne Wikström präst, pastor Daniel Tan, musiker Hans Caldaras.

Skrivet av Gun_sa 3 jan 2015 15:31

Johan Westerholm skriver om släktens flyktingerfarenheter, det Nordiska sinnet med Finsk Sisu.
En bra artikel om hur det var för hans släkt under och efter kriget.

http://ledarsidorna.se/2015/01/sisu/

Skrivet av Honom 3 jan 2015 21:40

Johan Westerholm förenklar och förringar händelsen med bussflyktingarna.

Jag ser det helt annorlunda. Börjar med att rapporterna från bussflyktingarna är bristfällig då vi ännu inte fått hela historien serverad. Här tycker jag finns stora brister i undersökande journalistik!

Vad gäller de som satt kvar i bussen så kanske de fått fel information innan de reste från Malmö. Bara för att de är flyktingar så skall de väl inte behandlas hur som helst. Jag har jobbat mycket med invandrare och det gäller i princip att vara övertydlig och kolla femtielva gånger att de verkligen förstått vad man sagt.

I ren frustration sitter man kvar på bussen. Att utifrån detta fördöma invandrarna känns för mig vara helt åt pipsvängen.

Genom pressens vinkling av händelsen så ger man direkt Sverigedemokraterna än fler anhängare. Tyvärr!

Nej! Hela processen med invandring och asyl måste ses över. Jag ser faktiskt händelsen som ett rop på hjälp.

Inte ens Migrationsverkets INFO ger klart besked om hela händelsen. Nej deras "info" snarare stärker min åsikt att man snarast måste se över hela processen med invandring och asyl.

Skrivet av Gun_sa 4 jan 2015 00:26

Det är riktigt struligt nu.
På LT
Busschauffören säger - Jag hjälpte dem direkt, innan jag åkte, att ta fram platsen på kartorna i deras telefoner. De visste hela tiden var vi skulle, säger han.
Sen tog dom hans laptop men Polisen har inte lokaliserat datorn som chauffören blivit av med.

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/bussockupationens-rattsliga-efterspel

På M. Wager
Att Sverige inte klarar av att hantera den massiva inströmningen av människor som behöver resp påstår sig behöva asyl eller skydd är så uppenbart att ingen – ingen! – kan argumentera emot. Ändå hörs inget från de sju ”ansvarskännande” partiledarna, de som tillsammans like one happy family ska (van)styra landet! De är nämligen helt upptagna med att föra teoretiska resonemang om ”integration” och hur de ska undvika att ”gynna Sverigedemokraterna”. Inte om hur de ska gynna sitt land och det folk som röstat på dem och gett dem rätten att kalla sig ”folkvalda”! Det är rent skamligt att dessa människor inte tar sitt ansvar, inte minst med tanke på hur de ofta högljutt kräver att andra länder ska ”ta sitt ansvar”, Swedish style. Vilket andra länder, tack och lov, inte lyssnar på.

http://meritwager.wordpress.com/2015/01/02/migrationsverket-riskerar-att-skapa-ny-praxis-och-oppna-for-flyttkrav-ocksa-fran-andra-missnojda-asylsokande/

Blir dom lovade egen lägenhet inom tre månader så blir det rena soppan, inte bara med andra asylsökande, det står massor av människor som har köat i åratal som då får stå tillbaka.

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/hoppas-pa-eget-boende-inom-tre-manader

Skrivet av Honom 4 jan 2015 10:16

Tyvärr Gun_sa ser jag Ditt inlägg som skvaller och Du skickar bara ut en massa citat utan egen mening. Citaten innehåller även en del fel som att inget parti tagit tag i invandrarfrågorna. Det är osanning då både Göran Hägglund och Stefan Löfven faktiskt börjat att titta på det.

I övrigt så tycker jag det är konstigt att det inte hänt fler incidenter med all invandring vi har. Och tidningarna gör på något sätt en höna av en fjäder.

Nej jag håller mig för god för att sprida vidare en massa spekulationer och skvaller. Jag har jobbat med invandrare/flyktingar och är den förste att erkänna att det är inte lätt. men därmed säger jag inte att vi har rätt att klassa ner dem!

Skrivet av Gun_sa 4 jan 2015 11:34

söndag 4 januari 2015, kl 10:16 skrev Honom
Tyvärr Gun_sa ser jag Ditt inlägg som skvaller och Du skickar bara ut en massa citat utan egen mening. Citaten innehåller även en del fel som att inget parti tagit tag i invandrarfrågorna. Det är osanning då både Göran Hägglund och Stefan Löfven faktiskt börjat att titta på det.

I övrigt så tycker jag det är konstigt att det inte hänt fler incidenter med all invandring vi har. Och tidningarna gör på något sätt en höna av en fjäder.

Nej jag håller mig för god för att sprida vidare en massa spekulationer och skvaller. Jag har jobbat med invandrare/flyktingar och är den förste att erkänna att det är inte lätt. men därmed säger jag inte att vi har rätt att klassa ner dem!

Där är inget sladder så du får förklara vilket som är fel.

Skrivet av Honom 4 jan 2015 11:51

Jag blir lite less då man inte tar det man skriver på allvar. Gun_sa gå tillbaka och läs vad Dina länkar står för och läs sedan vad jag skrivit så ser Du förhoppningsvis varåt Ditt inlägg löper.

Länkarna Du hänvisar till ger mig ett oseriöst intryck där man vinklar bussincidenten så man skall tycka illa om alla flyktingar/invandrare som kommer hit.

Om Du Gun_san i fortsättningen skriver inlägg där Du lägger in länkar i texten och klipper citat ur sitt sammanhang kommer jag inte kommentera det. Lägg ut länken riktigt och ge egna kommentarer så kanske jag kommer kommentera.

I "url" här ovan kan Du klistra in Dina länkar och citat sätts alltid inom "klammer" så man säkert vet vad som är Din kommentar och vad som ryckts ur sitt sammanhang!

Skrivet av Gun_sa 4 jan 2015 12:25

ltz är nyheter Jämtland Östersund.
M. Wager har jobbat som medborgarnas flykting ombudsman har nära kontakt med "miggorna" dom som arbetar på migrationsverket. Hon har även jobbat ihop med Mauricio Rojas
fd. folkpartist, en Chilenare som flyttade till Spanien efter att han tröttnat på det tröga Svenska systemet och efter det flyttade han tillbaks till Chile.
Lägger in en sida med klipp M.wager och M. Rojas.

http://meritwager.wordpress.com/mfo/

Skrivet av Honom 4 jan 2015 12:41

Jag tycker man skall skilja på sak och person. Och det verkar som Du Gun_san hellre diskuterar busshistorien. Visst har vi problem med invandring och migration, men vi kan inte för den skull fördöma busshändelsen. Den är kanske ett bevis över problematiken?

Skrivet av Gun_sa 4 jan 2015 12:47

Nej, nu får det räcka jag struntar fullkomligt i den bussen :) men kalla inte dom källorna oseriösa, det vänder jag mig emot.

Skrivet av Honom 4 jan 2015 13:34

Visst vi struntar i det Du tog upp, nu när Du får motstånd så ger Du upp. Att Dina källor kör med lögner och andrahands- och tredjehandsuppgifter som sanningar gör att jag betraktar Dina källor värre än den vanliga vinklade pressen.

Men jag diskuterar gärna sakfrågan för den kan inte få för mycket uppmärksamhet!

Skrivet av Sunny3 4 jan 2015 14:42

Jag har inte följt bussen så noga, men var det inte också så att det nyss var sanerat för vägglöss där?
Eller var det på ett annat boende?
Jag tror det är väldigt torftiga boenden, gamla nerlagda vandrarhem som tjänat ut sin roll för oss Svenskar?...Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 4 jan 2015 15:42

"Bussen" -ja det är ju bara en händelse det.
Vägglöss det hade ju vi vant oss av med men nu är detta problem åter. Klart att när det kommer människor från länder där det är vanligt förekommande så följer lössen med.
Sanering har skett på många boenden här i området jag har lite koll på och det som ställer till det är ju att det fylls på med nya löss för varje ny omgång flyktingar som anländer.

Det är svårt för mig och säkert flera att förstå varför inte de som får en fristad här i Sverige då visar så klart missnöje.
Allt borde väl vara bättre än krig.
Om det vore en hanterlig mängd människor som kom så skulle läget inte kännas så hopplöst för ingen skall inbilla mig att någon större procent av dessa flyktingar kommer att generera någon vinst för Sverige i framtiden.

Skrivet av Honom 4 jan 2015 19:13

Jag vet inte om det är så gångbart med någon slags avlusningssluss för de som tar sin tillflykt hit. Enligt Bert Karlsson lär vi aldrig få bukt med vägglössen som finns i deras väskor och kläder.

Det är i alla fall en sida av problematiken som bör vädras mer offentligt. Som det är nu är man närmast hysteriskt rädd för att diskutera vägglöss i detta sammanhang över huvud taget.

Men det finns två länkar som man inte får glömma då man diskuterar invandringens/migrationens problematik. Först och främst länken till de som verkställer alla besluten Migrationsverket

Och så en länk som är intressant, men bör läsas med viss skepsis beroende på de som tillhandahåller den. I vilket fall kan man här i statistik se att det är inte bara invandringen som är stor utan även utvandring som är betydligt större än vad jag anade. Här kommer länken till Migrationsinfo

Skrivet av Sunny3 4 jan 2015 20:24

De flesta kommer med egna turist resväskor och sprider sig.Många hotell har vägglöss. Packa aldrig upp, förvara kläderna med dragkedjan stängd.
Huvudlössen kommer i 10 årscykler, naturens gång. I mammas barndom fanns inga invandrare och lössen kom och gick.
Vägglössen finns i bla studentbostäder.
När vi byggde om ett vattentorn till studentlägenheter var varje lägenhet fulla med vägglöss och ingen visste hur de kom dit. De har aldrig varit helt utrotade här heller.
Men att flyktingar ska placeras i skogen och kanske bli bitna av vägglöss är väl inte så trevligt eller? Mvh/sunny

Skrivet av LasseO 4 jan 2015 20:45

Vägglössen kommer hit även med turistande "svenskar" men det är lättare att skylla på invandrarna som vanligt.

Skrivet av Bengt 4 jan 2015 21:22

söndag 4 januari 2015, kl 20:45 skrev LasseO
Vägglössen kommer hit även med turistande "svenskar" men det är lättare att skylla på invandrarna som vanligt.
Vägglöss kommer förvisso in i Sverige med alla som kommer från ett land där vägglöss är vanligt - turister utifrån, svenska återvändande turister, och så givetvis även med en stor del av de asylsökande. Dock en mycket konstig sak att ta upp under ämne "Invandringsproblematik", tycker jag.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 4 jan 2015 21:22

När jag bodde i studentkorridor i Uppsala så fanns det inga vägglöss!
Här i stan har det sanerats flera gånger. Klart att när det kommer folk från länder där det är vanligt så kanske det rent av är som här i norrland att mygg det liksom ingår i tillvaron.
"Löss i pälsen" är ju ett uttryck när något är obekvämt och gör man inget åt invandringsproblematiken så befarar jag att Sverige blir det svårt att leva i för samtliga svaga grupper.

Själv är jag en invandrare från Savolax för drygt 400 år sedan kom mina förfäder och de fördrevs från den redan uppodlade bygden till skogs och fick svedja sitt land.
En gränsmarkering upprättades "finnrå" och där fick de hållas.

Skrivet av LasseO 4 jan 2015 21:30

söndag 4 januari 2015, kl 21:22 skrev Bengt
söndag 4 januari 2015, kl 20:45 skrev LasseO
Vägglöss kommer förvisso in i Sverige med alla som kommer från ett land där vägglöss är vanligt - turister utifrån, svenska återvändande turister, och så givetvis även med en stor del av de asylsökande. Dock en mycket konstig sak att ta upp under ämne "Invandringsproblematik", tycker jag.

/Bengt

Det är ett ämne som ofta dyker upp tyvärr och speglar den förtäckta intoleransen i många inlägg och jag vill inte deltaga i den så detta blir min sista kommentar i denna tråd.

Skrivet av Gun_sa 4 jan 2015 22:56

Jag läste på migrationinfo, och då det kommer uppåt 2000 asylsökande i veckan så vet vi att det är Finnländare och Polacker som har med sig lägglössen :) det måste det ju vara eftersom det är dom vanligaste ursprungsländerna ;)

Skrivet av Mynta 5 jan 2015 04:54

Ingen idé att tycka något egentligen för det är om jag får uttrycka det ett gigantiskt problem och därför drar jag mig tillbaka!
Litar på att de folkvalda ägnar sin energi åt att rätta till det de ställt till med.

Nu var det sagt!

Skrivet av October 6 jan 2015 20:51

Kampen för ett fullvärdigt tillhörande till samhället är det som historiskt skapade vår Demokrati.
Arbetarrörelsen,nykterhetsrörelsen,frikyrkorörelsen, kampen via protester, strejker, demonstrationer skapade detta vårt välfärdssamhälle.
Rumänerna måste göra samma sak, hundratals tiggare utanför Bukarest parlament, där de välbetalt styrande måste manövrera sig fram bland fattigdomen, kommer att förändra det Rumänska samhället.
Tills dess,lägg skänk dina överflöds fickpenningar till pappmuggens vädjan om medmänsklighet.

Skrivet av Sunny3 6 jan 2015 21:07

Fint skrivet!
Jag har tagit detta som just min bidragsbit de sista åren. Det blir så tydligt hur vi människor är.
Jag känner till deras villkor hemma, så jag ger med glatt hjärta av mitt överflöd....Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 6 jan 2015 22:28

tisdag 6 januari 2015, kl 20:51 skrev October
Kampen för ett fullvärdigt tillhörande till samhället är det som historiskt skapade vår Demokrati....
Som sagt är inlägget i sak bra - men en formsak måste jag som "byråkrat" påpeka nu:
Det är som sagt många gånger tidigare väsentligt att hålla sig till respektive tråds ämne. EU-medborgare som rör sig fritt inom hela EU hör faktiskt INTE till ämnet "Invandringsproblematik". Det blir ofta en olycklig sammanblandning mellan invandrare av olika slag och dessa "tiggare" som faktiskt ÄR invånare i den union Sverige tillhör. Ingen rumänsk tiggare är "invandrare" i Sverige, det är bara helt fel när den sammanblandningen uppstår. Vi har redan en annan tråd om just "tiggare". Kanske borde också en tråd med ämne "EU-medlemskapet" startas (för "problemet" med fattiga EU-medborgare som kommer hit kan bara "lösas" genom utträde ur EU)?
Jag vill inte att ni svarar med er syn om EU-medborgare nu, inte i den här tråden, skriv om det i andra trådar. Antingen i Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen eller nystartad tråd.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer