Idag satt en tiggare med sin lilla hund utanför vårt köpcentrum, han hade sin lilla hund med sig. Jag pratade lite med honom om hunden. Det var hans lilla vän sade han.
Mannen var i 50 års åldern,folk jäktade förbi brått att handla, folk från systembolaget skramlade förbi med sina påsar.
Han pekade att han fått en påse hundmat och fyra bananer. Hans snälla ögon är inte ofta man möter i detta konsumentsamhälle.
Hunden låg inlindad i en tjock filt, den slickade mig på handen. Jag gav lite pengar och mjukmat till hunden, min man gav pengar också.
Jag berättade om detta i telefon för en bekant,- näee vet du vad, låter ni er luras så av de där tiggarna- vadå luras, mitt hjärta är mitt, det luras inte. Det uppmanar mig att ge av mitt överflöd, det handlar inte om någon tiggare, det handlar om vad jag har på insidan, om mitt eget hjärta.
Jag tyckte jag såg något i hans ögon då han tackade för gåvorna. Ett ljus, ett hopp, att dagen gav mat och medmänsklig värme.
Jag gick rikare därifrån, inte av någon falsk känsla av godhet utan av glädje att få dela med mig till en medmänniska....Mvh/Sunny3