Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Reseberättelse Peniche

Forum > Allmän diskussion > Resor och resmål > Reseberättelse Peniche

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5416 27 dec 2013 11:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5416

God morgon!

Nu har jag och Anna-Bella Schitt ( min kanariefågel ) varit här i vårt vanliga vinteride Peniche en månad, så det är väl på tiden att rapportera lite från vår resa.
En del besvärligheter har det ju varit allvarligast är att som varande närmare ett hundra än femtio år gammal, så börjar synen så smått avta.
Ett annat problem är att mitt favorit mål genom åren har varit England och där kör man ju på fel sida, detta tillsammans med att jag inte kan minnas var jag lagt mitt minne, gör körandet lite besvärligt.
Som tur är, så har jag kommit på ett bra knep, jag lägger mig på den vita linjen, på så sätt försäkrar jag mig om att alltid vara rätt.
Första delen av resan, ner genom Sverige gick alldeles utmärkt, kanske var det lite vågat att köra så pass fort som sjuttio när det var mörkt, men jag slapp på det viset omkörningar.
Lite besvärligt blev det på färjan mot Rostock, på den finns inga markerade linjer men det gick bra till slut tack vare de självlysande västar som besättningen bär, de var lätta att sikta på.
Ett problem uppstod i Tyskland, där finns alldeles för många linjer på vägarna men jag löste det på ett vad jag tycker förnuftigt sätt, nämligen genom att lägga mig på den bäst synliga linjen.
Att den hänsynen uppskattades av medtrafikanterna fick jag otaliga bevis på genom signaler och glada viftningar.
Frankrike blev en aning besvärligare, där anser man det inte lika viktigt att markera tydligt var man bör ligga på vägen.
En annan besvärlig sak där är att vägskyltarna, om man hittar några, för det mesta visar i motsatt riktning.
Vanlig runt städerna, är också en skylt som säger ”Outres directiones”, följer man dessa kan man vara säker på att förr eller senare komma tillbaks till utgångsläget, något som kan bli lite irriterande.
Nu är vi Anna-Bella Schitt (min kanariefågel) och jag framme.
Man ska väl inte alltför mycket framhålla förträffligheten hos sitt eget lands produkter, men det känns väldigt tryggt att resan företagits i en Volvo, speciellt efter att jag på nyheterna hört om alla de dikeskörningar som händer, trots att här inte förekommer någon halka.
Något som jag inte förstår, är svårigheterna att hitta någon reskamrat.
Ett gott slut på det gamla och en trevlig början på det nya året önskar jag och Anna-Bella att ni får.

Georg.

Skrivet av tigrib 27 dec 2013 14:30
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

DEN resan var kul.
Och strapatsrik för övriga trafikanter!!!!
Tur att alla (även du & pippin) överlevde!

Slutet gott, allting gott :-)

Önskar dig Gott Slut och ett Gott Nytt.....

Skrivet av ariosa 27 dec 2013 14:50
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

En resa med glimten i ögat, härligt

Skrivet av Inaktiverad 5416 29 dec 2013 16:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5416

Hej Sonja!

Peniche ligger som en vårta på Portugals "näsa" c:a 8 mil
norr om Lissabon.
I dag vill jag inte byta med de adresser du nämnde, det runt
tjugo grader här just nu.
Måste dock erkänna att det blåst ordentligt några dagar, men det kan man ju ta om det är varmt.
Det lovas regn över nyårshelgen, det gör nyårslöftet lättare att uppfylla, jag kommer att starta det nya året med av snask full mage.

Ha ett trevligt slut på det gamla och en jättebra start
på det Nya Året!

Georg.

PS! Tack för erbjudande om hjälp, men nog vore det roligare
med pappersgirlanger.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1910 trådar med 17506 inlägg. 336 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".