Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Resa i grupp

Forum > Allmän diskussion > Resor och resmål > Resa i grupp

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 6809 9 apr 2015 21:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6809

Jag precis som flera andra har ju lagt ut att få reskamrater, varför kunde vi inte åka tillsammans i en stor grupp?
Finns ju många precis som jag, som vill åka till värmen i höst
Uppdaterat: 9 apr 2015 21:23  
Skrivet av Inaktiverad 4552 10 apr 2015 08:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag har gjort åtskilliga resor i livet.Då är det resmålet som är viktigt och inte alltid finns det grupper som åker bara dit. När jag reste i Sydamerika så åkte jag med olika grupper beroende på att alla hade prioriterat resmål och kom från världens olika hörn.
I juni åker jag med en grupp tanter från världens olika hörn för att kultur och natur i samiska byar här i Sverige.Vi alla har valt resmålet.
Den unga generationen som växer upp idag prioriterar olika resmål. Jag själv kommer att resa till Island och Grönland.Visserligen går det gruppresor dit men tyvärr kostar det 10000-15000kr mer.
När en av mina söner tagit studenten jobbade han några månader 7 dagar i veckan. Sen drog han iväg och skidluffade på olika ställen i Alperna.
Lagom till jul kom han hem och med sig hade han en ung man från Australien som firade jul med hela vår familj.
Jag har också lagt ut om olika resmål men något större intresse finns inte.Att prioritera resmål utifrån att man inte får med någon med gör jag inte nuförtiden.Livet går inte i repris.
 
Skrivet av blyfot 10 apr 2015 08:19
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt blyfot

blyfot

(Medlem)

En bra tanke om man vill till samma ställe på samma tid. Det finns så många erbjudanden på resor som det skrivs om i tidningen PRO pensionären och massor av rabatter, så det kanske är svårt att bestämma sig för samma resa.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 apr 2015 09:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min syster och jag reste en period med buss i Europa, vi var väl de yngsta på bussarna då.
Men oj så mycket mer man får se än om man flyger.Egentligen var det väl resan som var målet, vi skrattade så mycket tillsammans. Samma humor gjorde att vi ibland fick andra att dra på munnen ibland.
Väl framme så kanske det bara blev ca fem dagar, men det räckte.
Vi reste bla till Kroatien och ön KRK, till Ungern och badade i de varma källorna.
Vi låg där på varsin badring och guppade i det varma vattnet. Vattnet var så tungt att man sjönk utan badring, vilket fick oss att skratta ännu mer.
Det var en rolig tid vi systrar fick uppleva innan vi fick ta hand om gamla sjuka föräldrar. Jag minns våra bussresor med stor glädje. Även om jag gjort mer exotiska resor innan....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 5306 10 apr 2015 11:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Det är säkert många som finner det bra att åka i grupp. Man har en guide som förhoppningsvis kan en del om platsen man skall till.

Jag har, med min förra fru, åkt några gånger på sådana där sällskapsresor. Men jag fann väldigt snart att guiderna kunde bara de mest populistiska målen. Var stranden var, dyraste matstället och så vidare.

Redan innan vi åkt hemifrån hade jag på olika sätt fått fram en massa om resväg och resmål. Ja, vi kunde till och med upplysa guiden om en massa saker han/hon inte hade en aning om.

Nej för oss gäller bara resa tillsammans utan andra resenärer. Vi blir otroligt trötta på allt detta tjatter som sker mellan resenärer. Och tjattrar de inte så läser de böcker eller håller på med mobilen. Vad sjutton skall de ut och resa för?

Nästa gång min fru och jag reser blir det troligen med någon form av lastbåt utrustad med några små hytter. Vi vill se havet och landskapet vi passerar och sedan äta något enkelt. Att åka på lyxkryssning skulle aldrig förekomma även om vi hade råd att åka på det året runt.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 apr 2015 11:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vad jag slogs av var hur lite de äldre paren pratade med varandra. Det var tyst i bussen, så jag kan tänka min systers och mina glada skratt brände på tystnaden.
Två ensamma trevliga män från Värmland sade att de trodde de reste på dödens buss ända tills de hörde våra livsbejakande skratt.
Vi umgicks inget med andra på bussen, gick inte i grupp. Vi sökte egna mål, vilket retade guiderna.
Men just att se landskapet ända fram till resans mål var fint.
Det var kul att prova på detta sätt att resa......Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 6809 10 apr 2015 16:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6809

Intressanta synpunkter, jag skrev detta därför många vill bara ha en att åka med, och tänk om denna en, inte funkar. Är vi en massa av samma intresse, värme tex. Då ser jag inget fel i att åka tillsammans.
Bra Airam, livet går inte i repris.
Sunny3, hahha ja visst är det underbart med möten, så intressant se andras sätt att se på tillvaron.
Under en resa till floden Wesser, var jag precis som du yngst, och jag fattar ännu idag inte hur "pensionärerna" (ett 10-tal) kunde klaga hela tiden, det fanns inget som passade, och ju mer skrattade vi. Blev en otroligt rolig resa.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 apr 2015 21:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Haha, ja sådana resor minns man. Min syster och jag pratar ofta om allt som hände på dessa resor. Ett par reste för 17de gången till samma resmål i grupp, då syrran och jag avvek blev de så förvånade.-Får man lämna gruppen- löd frågan. Syrran som inte kunde vara tyst sade -ja det är inte förskolan vitsippan som är på utflykt-.
Ja man upplever mycket på gruppresor, både jobbiga människor, men också en del riktiga stjärnor som förhöjer nöjet av resan...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 6809 18 apr 2015 18:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6809

Detta är fantastiskt nu är vi några som ska ge oss ut tillsammans, berikande med möten.
Vi vågar - vi vinner, vänskap och äventyr.
 
Skrivet av Inaktiverad 3466 18 apr 2015 22:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Ett trevligt initiativ av av kreativa medlemmar. Även om just detta ej faller i smaken så hoppas jag att någon mer tar upp idén och
kommer med mer förslag.
 
Skrivet av Inaktiverad 6809 19 apr 2015 13:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6809

Sven, något som också skulle vara mycket trevligt och berikande, En reseträff där vi, du och jag med flera som har rest och kunna berätta för andra om sina resor. Jag älskar se resor på typ Discovery, sånna som jag själv aldrig skulle våga göra, men vill gärna höra andras äventyr.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 17 mar 2016 09:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Visst kan man resa med en grupp, men man behöver ju inte följa dem in i döden*ursäkta ironin*! Som våra, min fru och jag, senaste gruppresor till Berlin i Tyskland och Mariehamn på Åland.

Vi Googlade fram var olika saluhallar och Zoo fanns och besökte det i stället för de tråkiga Julmarknaderna. Vi hade sett en dagen före och tyckte det räckte. Guiden missade att tala om för oss hur vackert Kurfürstendamm var upplyst nattetid och alla blev imponerade då vi visade både bilder och video från det vi sett kvällen innan. De skulle nu gå ut nästa kväll...

Något liknande hände då vi förra veckan var på 2-dagars resa till Åland. För många verkade sprit och tobak vara det viktigaste med resan. Vår upplevelse var härlig dansmusik(Rockabilly), Elvisinspirerad show, några drinkar och den lugnaste sjö jag nånsin upplevt. Hemresan var lika lugn och vi frågade i receptionen om man kunde få göra ett studiebesök i maskin? Jodå det gick och vi var 6 personer som fick en grundlig redovisning av framdrivningssystemet på båten vi åkte med. Jag konstaterade att i vissa fall hade ingenting förändrats i maskin sedan 1959 då jag själv jobbade i maskin på en Johnsonbåt som gick ¨på Sydamerika. På bussen hem så var det några resenärer som önskade att de gjort likadant!

Min fru och jag tycker om att anpassa resan så den passar oss, det är ju omöjligt för en researrangör att göra en resa som passar nästan 100 personer samtidigt. Vi vill ha vår resa så vi får ut mesta möjliga och det får vi om vi förberett oss ordentligt. Så lita aldrig på att guiden kan allt utan nyttja Din fantasi och ta hjälp av moderna verktyg som Google...nej Du måste inte ha en app för att fixa det!
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".