Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Svalbard

Forum > Allmän diskussion > Resor och resmål > Svalbard

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av torlarserik 1 okt 2011 00:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Nja inte att förrakta, hon sa att det var en del aktiviteter redan på helgen, men det blev lite dyrt med flygresan, så om jag inte reser själv under årsskiftet så räknar jag kallt med en moatsche under nästa sommar.
Var inte rädda för Svalbard/Spetsbergen, Hade i dag 1/10 ca minus 2 liksom.
Ja vinter, var inte rädda, ja det kan bli 28 grader kallt, men golfströmmen lugnar ner några grader, det är klart skit fryser fast och jävlas, och krånglar, men det hör ju till, va?

När jag var på Facebook så skulle man puffa i tid och otid, Svalbard behöver ingen puffa på, den kära ögruppen puffar sig själv, och det kuliga är att när man väl har gått gången från statyn kolarbetaren till butikken så är man bara Svalbard för evigt.
 
Skrivet av torlarserik 1 okt 2011 00:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Egentligen är det här varken kul eller framåtskridande. Men nånstans 62 fick vi vår atlas, då fick torlarserik, ja skriver jag ut min känsla då så raderas allting bort.
Det hette då Spetsbergen.

Svalbard var liksom inte politiskt helt ok då.
Nu består ögruppen av, Spetsbergsön, nordöustlandet, kvitöya,edgeöya, kong Karls land, Sörkapp och björnöya, vi har en tarm som Andre var på som jag inte ids ta reda på vad den heter.
För att knyta ihop säcken så är det väl vid iskanten våra förfäder vandrade?
 
Skrivet av torlarserik 1 okt 2011 01:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Nej det är faktist skitkul att prata med Svalbard. De har inte många soltimmar kvar nu. men visst är det fantastiskt, minus 2, men om ett par månader är det kanske minus 25-30, totalmörker, mörker i flera månader.
Jaa syden erbjuder kryp jag inte tål, Svalbard erbjuder mig en resa i mänsklighetens historia och på Norska blir den väl kryddad
 
Skrivet av torlarserik 2 okt 2011 00:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Jo jag checkade longyearbyen, nja det blev lite minusgrader nånstans fram i veckan, det böljade liksom, det var ju nån plusgrad då och då framåt i veckorna.
I oktober kan man faktiskt inte vara säker på varesig vädret eller breddgraden, men som jag har upplevt så gäller det skåne lika väl som Närke och Longyearbyen, trots att det är minst 250 mil emellan.
När jag har trist ringer jag Lonyearbyen, då svarar en gladlynt norsk jänta, hon beskriver med så sedvanligt gladlynta ord vad förträffligt de har det i Långyearbyen, och det värsta av allt är att hon ljuger inte för ett ögonblick, det är oförfalskad sanning allt hon säger.
Om jag frågar så här, "Jag läste att ni hade en fruktansvärd snöstorm förra veckan" nja, visst snöade det, och visst 27 sekundmeter, men scootrarna stod stilla och kraftverket höll värmen, men det var inte under minus 23 "
Ja, jag älsker detta land
 
Skrivet av torlarserik 2 okt 2011 00:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Jo jag har förstått sedan länge att jag är lite knäpp. och jag vet inte vad Svalbard/Spetsbergen gjorde med mig den där underbara dagen i slutet på Juli 2006, men ett mer annorlunda tänk fick jag, och det går inte att jämföra med det tänk jag åstadkom i himalaya 2008. Svalbard är liksom modern i tänket, man går från iskanten och andas lite syre, man vilar en stund, tja 5000 år innan man provar hur det är att andas utan syre.
 
Skrivet av torlarserik 2 okt 2011 01:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Klockan är snart ett, jag sitter nätter igenom och skryter om Svalbard, det är inte förutan kan jag säga att jag älskar detta stenrös, jag är så påläst om ämnet att jag i fantasin befinner mig på Spetssbergen/Svalbard när jag går i sömn,Jag tror ingen gått i säng i Långyearbyen med en utomhustemperatur under 32 minus och skakat tänder till vak.
Det är klart när Longyear och Baarent härjade var det ju helt annat
 
Skrivet av dubbeltur 2 okt 2011 22:28
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Svalbard låter verkligen som en annorlunda upplevelse. Svår att förstå, måste nog upplevas.


--
dubbeltur
 
Skrivet av torlarserik 8 okt 2011 19:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Tack dubbeltur för kommentaren, Svalbard//Spetsbergen är så fantastisk som jag beskriver den. Jag,som sagt pratade med Longyearbyen för nån vecka sedan och det är väl lite så att man ska nog inte vara dum och kosta på sig endast upplevelser under totalt mörker, men det är oerhört kittlande att återigen få uppleva detta fantastiska skådespel med norrsken, snödrivor och storm.
Att landa på Longyearbyens flygplats är som för de flesta att att landa på Lanzarote eller Palma de Mallorca.
En sak är då säker att jag ska åka till Svalbard nästa sommar, och då ska jag ha med mig nån som tror sig förstå vad det är jag menar.
Men jag har upplevt mörkret, det är fantastiskt, när man går ut kl 12 mitt på dagen och det är totalt mörker man blir helt euforiskt upptagen av vår kära planet. Är detta möjligt?
Jo Jordaxeln lutar lite sisådär 22-24 grader, och vi andas ca 21,9 % syre vid havsnivå.
Jag kan sitta i timmar och läsa på alltomvetenskap.se
 
Skrivet av torlarserik 23 okt 2011 21:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Med risk för att vara tjatig så vill jag ha en enorm uppslutning i Mars, Då mina vänner firar vi solens återkomst till Svalbard, en mer magnefik upplevelse finns inte på denna planet, Svalbard när sol i den mån hon traktar, Svalbard älskar sol, Svalbard är jungfrun, den obesudlade, den rena, med Newtontoppen på ca 1700 meter, vi andas syrgas från havsnivå, åker hundspann, himmelriket är norr om 78e breddgraden
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".