Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Pensionerade akademiker

Forum > Allmän diskussion > Jobb och arbetsmarknad 55+ > Pensionerade akademiker

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Anders 3 mar 2013 02:35
  Skriv ut Direktlänk

Anders

(Medlem)

Jag har startat en sida på Facebook för "pensionerade akademiker". Bakgrunden är att det verkar vara svårt för pensionerade akademniker att få jobb i Sverige, trots en löpande diskrimineringslag som inkluderar även ålder. Men alla - inklusive privata företag, statliga och kommunala myndigheter beaktar inte detta. Det finns jobb / påhugg för pensionerade personer - men merparten av dessa handlar om hantverksarbete, trädgårdsarbete eller olika former av hemtjänst (passa barn eller gå ut med hundar). Men om man inte kan hantverk eller trädgårdsarbete, orkar med barm eller är allergisk mot hundar blir det inget.

Jag tänker att det finns en kunskaps- och erfarenhetspool som borde kunna tagas tillvara. De aktörer som finns tillsammans med "Vi Seniorer" har inte beaktat detta utan förmedlar fortfarande - efter flera år mestadeels de typer av tjänster jag beskrivit ovan.

Så - pensionerade akademiker är välkommna att besöka Facebook/Gruppen för Pensionerade Akademiker - GPA på följande adress
http://www.facebook.com/#!/pages/Gruppen-f%C3%B6r-Persionerade-Akademiker-GPA/291672550962097

Kopiera ovanstående två rader till Din Webb-läsare så kommer Du rätt. Gör reklam för Dig där så skall vi se till att potentiella intressenter får upp ögonen för den resurs som är VI.

Skrivet av Laura 3 mar 2013 20:22
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Jovisst har du väldigt rätt, Anders. Varför är arbetsgivare ovilliga att ta tillvara äldres (behöver inte vara pensionärer) livserfarenhet och kunskaper?

Rekommendation till alla "äldre": Gör som jag, jag startade en enskild firma, jobbar med bokföring och redovisning och har flera nöjda (tror jag) klienter. Och ett bra tillskott till pensionen.

Tror inte pensionerade akademiker har någon framtid på arbetsmarknaden, men starta egna firmor och ragga uppdrag. Vill du ha tips och hjälp, maila mig gärna!

Skrivet av Klaumeli 15 maj 2013 11:25
  Skriv ut Direktlänk

Klaumeli

(Medlem)

Det är verkligen tråkigt med åldersdiskriminering. Jag hoppas att det blir bättre, men tyvärr verkar respekten för äldre i Sverige minskas för varje ny generation. Vad kan man göra?

Skrivet av Marga 16 sep 2018 19:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Marga

(Medlem)

Hej jag hittar inte gruppen på facebook. Hittar däremot pensionerade travhästar!!

Skrivet av Bengt 16 sep 2018 19:43
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

söndag 16 september 2018, kl 19:00 skrev Marga
Hej jag hittar inte gruppen på facebook. Hittar däremot pensionerade travhästar!!

Nej, den facebookgrupp som Anders hänvisade till 2013 finns inte mer. Anders får väl höra av sig om ev. ny grupp med samma syfte. Hur som helst är det här på Vi Seniorer vi borde ha diskussionen och inte på Mark Zuckerbergs sajt. Detta med åldersdiskrimineringen i Sverige, generellt, är ju verkligen värt att diskutera. I den här tråden gäller det åldersdiskriminering av akademiker specifikt, men även det är givetvis väl värt att ta upp till diskussion.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2098 trådar med 18429 inlägg. 413 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".