Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Påsk

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Påsk

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 16.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av dubbeltur 25 mar 2013 13:59
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Hur många av er tänker på varför vi firar påsk. Ser ni den som extra lång ledighet med mycket god mat, påskägg och påskkäringar. Eller skänker ni en tanke på vad som hände för så där en 2000 år sedan med en som hette Jesus?

--
dubbeltur
Uppdaterat: 25 mar 2013 14:02  
Skrivet av glada 25 mar 2013 16:46
  Skriv ut Direktlänk

glada

(Medlem)

Påsk ja.Då tänker jag på våren som är på väg o med den ledigheten.Gula blommor ,påskris o godis paket till barnbarn.Det är roligt att se när folk börjar göra fint i trädgårdar och man kan ta fikakorg o gå ut!
Det är nog mer Julen som jag tänker på budskapet./ Glada

Skrivet av Anita 25 mar 2013 18:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Visst kan jag få en tanke, om varför vi firar påsk. Om inte så blir man ju påmind av massmedia.
Jag är ju matglad och ser fram emot den goda sillen, målade ägg och lammet. Påskgodiset kan jag vara utan
Påskbrasa och kärringar är ju inte helt fel heller. Hoppas också på att våren kommer nu på allvar.

Skrivet av Laura 25 mar 2013 19:31
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Som övertygad ateist tror jag inte särskilt mycket på vare sig påskfirande, julfirande eller andra "kristna" högtider. Julen är ju övertagen från vikingarnas midvinterblot och påsken härstammar väl från vårdagjämningen eller?

Men visst tyckte jag under mitt yrkesverksamma liv att jul och påsk och pingst och midsommar var ytterst välkomna feriehelger...

Skrivet av Edor 27 mar 2013 17:35
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Påsken, mellan vinter och vår. Vi lämnar kylan och mörkret och välkomnar ljuset och värmen. Vi firar med att äta ägg och sill och tar därtill en snaps. Och skrämmer häxorna som reser till Blåkulla. Inte tänker jag på sagan om jesus.

Skrivet av ariosa 27 mar 2013 20:59
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

onsdag 27 mars 2013, kl 17:35 skrev Edor
Påsken, mellan vinter och vår. Vi lämnar kylan och mörkret och välkomnar ljuset och värmen. Vi firar med att äta ägg och sill och tar därtill en snaps. Och skrämmer häxorna som reser till Blåkulla. Inte tänker jag på sagan om jesus.

Men skräm inte häxorna!

Skrivet av Edor 28 mar 2013 08:23
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Nej, faktum är att jag aldrig skrämt häxorna. Men jag har heller aldrig trott att de finns.
Glad Påsk!

Skrivet av tigrib 28 mar 2013 16:12
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Nej, jag tänker aldrig på VARFÖR vi firar jul och påsk.

Man äter gott och träffar nära och kära.
Givetvis tror jag fortfarande på Tomten och Påskkärringar (som flyger till Blåkulla).
Själv är jag med på en häx-samling här uppe på taket i kväll. Vi tar med oss ett husdjur (hund eller katt) och vi får ha vilket dryckjom vi vill i kaffepannan. Sen flyger vi iväg .....
Jag har ju varken hund eller katt, så jag tar med mig en damm-råtta, det enda husdjur jag har.

Man får inte roligare än man gör sig (gör PÅ sig?)

GLAD PÅSK, alla !

Skrivet av Laura 28 mar 2013 17:29
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Härligt, tigrib! Jag kommer med nyputsad kvast och nyfylld kaffepanna (jo, den är fylld ur dunken, så nu kan du få drinken du missade). Tänkte låna med grannens katt, men han var visst flygrädd, så jag smörjer salva på mina rivsår och undrar om jag kan ta med en av mina husspindlar i stället? Albin, kom här!

Drar vi till Blåkulla från ditt tak? Jag har ställt in GPS:en...

Skrivet av tigrib 28 mar 2013 18:43
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Jaja-män-san! Här samlas vi på taket vid pass 20.00. Du är hjärteligen välkommen Laura och jag tar med mig långa sugrör så jag kan smaka på andras dryckjom oxå !! Ja min husspindel kanske blir avundsjuk på dammråttan, men eftersom jag är utrustad med lite av spindelfobi, så lyckas jag glömma honom stup i ett. Nej han får stanna hemma.
Åh va kul det ska bli! Har redan sjaletten på mig. :-)

Skrivet av Edor 28 mar 2013 19:52
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

(Einstein tillskrivs många 'visdomsord', här är ett)
Logik tar dig från A till B. Fantasi tar dig vart som helst.

Skrivet av Laura 28 mar 2013 20:28
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Han var inte dum, Einstein, med logik kommer man aldrig till Blåkulla, men vi dimper ner där med fantasins hjälp. Och med en modern GPS-utrustad häxkvast, men var har Albin gömt sig? Han sitter väl inte och sörplar i sig innehållet i min kaffepanna? Kan ni tänka er en berusad husspindel, hans spindelnät platsar nog i den supermoderna konsten?

Skrivet av Edor 28 mar 2013 20:50
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Här är han kanske?
Spindel på avvägar

Skrivet av Bengt 28 mar 2013 21:37
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Källarspindel

torsdag 28 mars 2013, kl 20:28 skrev Laura
Han var inte dum, Einstein...

Han var bevisligen inte det - trots att de numera kommit fram till att hans hjärna inte var större än andras. Fantasin är dock fri, som sagt.

Edor 28 mar 2013 20:50
Här är han kanske?

Jag har honom som husdjur, se här till höger. Han finns även i mitt fotogalleri.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 29 mar 2013 13:35
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Hoppsan min dammråtta försvann i 'fartens tjusning' och är nu ute i cyberrymden och roar sig.
I morse när jag vaknade fanns en ny dammråtta under sängen, förmodligen en dotter eller kanske kusin till hon som försvann?! (Och spindeln trycker lättad i sitt hörn.)

Nu är det Lång-Fredag och snart dags för lammstek och potatisgratäng. Nam-nam.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18672 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".