Visst minns vi alla sommarlovet?
Sista veckan på terminen,då man fick spela brännboll och städa ur bänken. Ibland låg bänkens skötsel som mått för ordningsbetyget.
Man skrev på griffeltavlan- Glad sommar- så fick alla i klassen rita en blomma med de fina färgade kritorna.
På examensdagen kom alla i sina finaste kläder, handplockade syrener och liljekonvaljer vars doft fyllde hela klassrummet.
Så sjöng barnen och föräldrarna psalmen- Den blomstertid nu kommer-.
Mamma stod utmed väggen i sin nya dräkt och hatt i sammet med flor på.
Jag tyckte hon såg ut som en prinsessa.
Jag fick sjunga,-jag är den glade vandraren,- mormor hade gjort ett knyte av en rödrutig handduk som fröken trädde upp på pekpinnen. Så gick jag runt och trallade glatt i melodin.
Jag hade fått min första luggning denna termin, en ny erfarenhet.Jag tror inte jag visste varför, kanske hade jag myrkryp i- benen fulla av spring-
Så vandrade vi till Kyrkan med flaggor i täten, solen sken som den alltid gjorde på examensdagen, vad man minns.
Sommaren låg framför oss, oändligt långt och full av frihet för barn med spring i benen.
Sommarhagarna på landet glömmer jag aldrig, smultron på strå, vilda lekar i skog och mark.
Höstterminen var mycket avlägsen. Härliga sommarlov, det bästa med skolan tyckte man då..Mvh/Sunny