Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Skriv om: Sommaren

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Skriv om: Sommaren

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 7 sep 2014 11:45
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Tråd att skriva inlägg om sommaren i, skriv fritt.

"Sommaren är kort" skrev en textförfattare, "sommartider, hej, hej" skrev en annan, "I denna ljuva sommartid" skev en annan långt tidigare. I musiken är sommaren troligen den största årstiden. Ytterligare en textförfattare skrev att han lät sina maskrosor växa trots att han visste att det var "förbjudet" (huh). Texter till ett stort antal låtar inom populärmusiken hyllar sommaren på ett eller annat sätt, och därtill finns det som bekant även bland psalmerna. Eftersom musiktexter, särskilt inom den lättare populärmusiken, bara avspeglar vad vi människor känner, kan man dra slutsatsen att sommaren är den viktigaste årstiden för oss.

Klicka på knappen "Svara" och skriv vad du vill om sommaren, hur du vill.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 sep 2014 12:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Visst minns vi alla sommarlovet?
Sista veckan på terminen,då man fick spela brännboll och städa ur bänken. Ibland låg bänkens skötsel som mått för ordningsbetyget.
Man skrev på griffeltavlan- Glad sommar- så fick alla i klassen rita en blomma med de fina färgade kritorna.
På examensdagen kom alla i sina finaste kläder, handplockade syrener och liljekonvaljer vars doft fyllde hela klassrummet.
Så sjöng barnen och föräldrarna psalmen- Den blomstertid nu kommer-.
Mamma stod utmed väggen i sin nya dräkt och hatt i sammet med flor på.
Jag tyckte hon såg ut som en prinsessa.
Jag fick sjunga,-jag är den glade vandraren,- mormor hade gjort ett knyte av en rödrutig handduk som fröken trädde upp på pekpinnen. Så gick jag runt och trallade glatt i melodin.
Jag hade fått min första luggning denna termin, en ny erfarenhet.Jag tror inte jag visste varför, kanske hade jag myrkryp i- benen fulla av spring-
Så vandrade vi till Kyrkan med flaggor i täten, solen sken som den alltid gjorde på examensdagen, vad man minns.
Sommaren låg framför oss, oändligt långt och full av frihet för barn med spring i benen.
Sommarhagarna på landet glömmer jag aldrig, smultron på strå, vilda lekar i skog och mark.
Höstterminen var mycket avlägsen. Härliga sommarlov, det bästa med skolan tyckte man då..Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 sep 2014 12:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Sommarlovet innebar alltid ångbåt från Stenpiren ut till Rörö där vi hyrde varje sommar, pappa jobbade och mamma, syrran och jag var där hela sommaren med salta bad, segling och många kompisar. Kanske lite nostalgisk glorifiering men jag minns det som en underbar tid fram till artonårsåldern.

Skrivet av Mynta 7 sep 2014 17:13
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Examensdagen-otänkbart med att ha något annat än just en ny klänning! Min mor var ett proffs på att sy så naturligtvis var denna dag viktig även för henne. Hon fick säkert mycket bekräftelse i det beröm som "östes" över våra kreationer.
En av dessa klänningar bärs nu av mitt barnbarn på Söder!
Underbart! Visst hade jag liljekonvaljer i buketten och förhöret det längtade jag till! Oroade mig lite att just mor skulle komma för sent för hon hade ju lagårn att sköta.
Fäder var en bristvara på examen för inte tillät skogsbolaget någon ledighet för att gå på barnens examen.
Premier delades ut i form av böcker och en mindre penningsumma.
"Med stjärnor i blicken" och "Fridolin grävlingen"-ja dessa böcker finns kvar hos mig ännu.
Presenter till fröken/magistern hade vi samlat slantar till och allt avslutades med "Den blomstertid nu kommer" och sen var det dags att skynda hem för av tradition skulle korna släppas ut på bete denna dag-de gick alltså ute på bete fritt i skogen.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18672 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".