Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Mitt första sommarlov.

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Mitt första sommarlov.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 13:52
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

Jag är same och mitt första år i skola var på Nomadskolan i arjeplog. Detta var ett internat för nomad-same-barn.Jag hade fått vistas på skolan under ett helt år eftersom mor under jul-lovet legat på sjukhus i havandeskaps förgiftning och jag varit tvungen bli kvar på skolhemmet. Redan en vecka före skolavslutningen hade jag startat packningen av mina tre väskor. Kvällarna hade varit svåra att slappna av insomnandet dröjde alltid långt in på natten. Under året hade jag blivit storasyster och jag skulle för första gången få se min lillebror som blivit fem månader gammal.Spänningen var så stor och för en 7-åring nästan olidlig. Så kom äntligen den stora dagen och jag hade inte fått en enda blund under natten som varit.Mor och far hade anlänt och hade med sej en blå babybag som innehöll den underbaraste lilla svarthåriga baby som tänkas kan. vi hade tränat på en pjäs som vi skulle spela upp för föräldrar. Plötsligt så kom jag bara inte ihåg den text jag lärt in och skräcken att inte få följa med mor och far för den skull fick mej att börja gråta. Far rusade fram till mej och lyfte upp mej i famnen och frågade vad som hände och jag berättade om min rädsla. Den lättnad jag kände då han sa att han skulle ta mej med vare-sej rektorn skulle godkänna eller ej min prestation kan jag fortfarande minnas. nästa minne av den dagen är när jag vaknar i baksätet på pappas bil och vi ska börja packa båten som ska föra oss till sommarvistet högt uppe i fjällen, en plats som heter falisjaur. Jag sitter på resväskorna från skolan då mamma kommer och sätter min lillebror i min famn. Vilken lycka jag kände då. I båten höll jag krampaktigt i min bror och jag lyssnade till musiken som vågorna mot båten sjöng. Så lycklig den sommaren blev då jag äntligen fick lära känna lillebror. // Laila
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 9 sep 2014 13:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vilken fin berättelse.
 
Skrivet av Laura 9 sep 2014 14:10
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Fantastisk berättelse, jag fick tårar i ögonen. Berätta gärna mera om hur det är att vara same i Sverige, visst är ni urbefolkningen och vi andra är invandrare?
 
Skrivet av dubbeltur 9 sep 2014 14:14
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Tack för din berättelse. Ser fram emot flera.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5821 9 sep 2014 14:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Fin och gripande berättelse!
 
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 14:30
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

tisdag 9 september 2014, kl 13:59 skrev LasseO
Vilken fin berättelse.

Tack LasseO

 
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 14:32
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

tisdag 9 september 2014, kl 14:10 skrev Laura
Fantastisk berättelse, jag fick tårar i ögonen. Berätta gärna mera om hur det är att vara same i Sverige, visst är ni urbefolkningen och vi andra är invandrare?

Vi räknas som urbefolkning men regeringen har inte godkänt ILO 169 trots påtryckningar från andra länder.

 
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 14:33
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

tisdag 9 september 2014, kl 14:17 skrev Nicket
Fin och gripande berättelse!

Tack Nicket!

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 9 sep 2014 14:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vem är förvånad, suck.
 
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 14:34
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

tisdag 9 september 2014, kl 14:14 skrev dubbeltur
Tack för din berättelse. Ser fram emot flera.

Tack!

 
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 14:40
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

tisdag 9 september 2014, kl 14:10 skrev Laura
Fantastisk berättelse, jag fick tårar i ögonen. Berätta gärna mera om hur det är att vara same i Sverige, visst är ni urbefolkningen och vi andra är invandrare?

Vi samer har inte samma lands-gränser som övriga världen. För oss samer så är det vi kallar sapmi gränsområden som sträcker sej över Nordnorge, nordsverige, nordfinland och nordryssland. tror att man kan googla på sapmi och se karta över våra gränser.

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 9 sep 2014 14:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag brukar kolla på Oddasat vid tillfälle, då lär sig även en göteborgare lite om vad det handlar om.
 
Skrivet av LilahBear 9 sep 2014 18:28
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

tisdag 9 september 2014, kl 14:49 skrev LasseO
Jag brukar kolla på Oddasat vid tillfälle, då lär sig även en göteborgare lite om vad det handlar om.

Det är faktiskt rätt intressant att så många börjat se oddasat på tv2 . sett på facebook att så är fallet.

 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18342 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".