Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* morfar berättar

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > morfar berättar

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av LilahBear 10 sep 2014 12:37
  Skriv ut Direktlänk

LilahBear

(Medlem)

Bland samer var det så att de gamla så som morfar farfar mormor farmor va de som skötte marktjänsten. De tog hand om barnen, lagade maten, tvättade kläder, sågade veden och klyvningen av veden, hämtade vatten, garvade skinn, gjorde bruksföremål ets.
Som barn satt vi vid arran som elden i kåtan på sommarvistet kallas och lyssnade då morfar berättade för oss barn samernas historia.
samerna hade kommit överens med renen att de kunde bli en familjemedlem om vi fick välja en av medlemmarna som offer åt oss mot att vi skyddade dem mot vargens frossande i dödandet av flocken.
En del vargar dödar faktiskt bara för kuls skull.
Att vargen också ska leva det accepterar man. vargen kunde få välja en medlem från renflocken men det skulle räcka för lång tid.
En ren räcker för två veckors livsuppehåll för en flock vargar på 10 vuxna vargar. Nästa två veckor skulle en annan djurart få bistå.
En älg skulle räcka för 14 dagars livsuppehåll av flocken. harar,som är en stor grupp djur kunde få användas också. En ren skulle alltså försvinna på det sättet från en fullmåne till nästa fullmåne.
Vårt folk samerna skulle klara oss på kanske fyra renar från en kalvningstid till nästa genom att vi kunde ta av fisken i moderjords vattenskafferi.
Vi lovade att inget skulle få gå förlorat av det djur vi tog. av skinnet gjorde vi kläder,
liggunderlag och bruksföremål.
av horn och ben gjorde vi också bruksföremål så som vävskedar, skedar synålar mm. hjärnan kokades till en fin olja,senor till tråd, renhåret användes som fyllning i bolster,osv.
Från början fanns bara varg, järv, lo och bergsklippor samt vårisar som vi skulle skydda renflocken från. sen kom vägarna, för liksom du och jag så valde också renen att gå efter lättare terräng om sådan fanns. många renar blev strö-ren på det sättet.
Sen kom bilar och fler vägar så betesmarker blev mindre och svårare att nå. sen blev byar fler och större varav betesmarkerna ytterligare mindre. Så dyker gruvor upp fler och större områden klipptes bort från renbetesmarkerna och större svårigheter att nå.
Vi försöker skydda vår kultur på fredliga sätt för vi får inte skada dem som skadar oss fysiskt och psykiskt. Vi måste bemöta andra såsom vi själva vill bli bemött i olösliga konflikter.
Morfar hade fått berättas om renens sammankomst med samerna från sin farfar och förr var renen så tam att de lyssnade till namn och kom när man kallade på den. tamast var härken som var kastrerad för att bli ledar-ren och alltså aldrig slogs om en vaja utan bara bevakade sin hjord och fick alla andra renar att följa den eftersom den också blev nästan huvudet större än alla andra renar. Att den blev större berodde på att den inte brydde sej om någon vaja utan passade på att äta upp sej istället.

Skrivet av Inaktiverad 5648 10 sep 2014 13:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Oj vilken intressant berättelse, spännande för oss som inte hänger med riktigt. berätta mera.

Skrivet av Inaktiverad 5647 10 sep 2014 14:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Mycket intressant och så bra berättat! Jag tycker om renar, de känns som mjukhjärtade djur,så som får som tysta förs till slakt.
Inget är mer spännande än då de äldre berättar för barn. Jag hade två små grabbar i somras som lyssnade så öronen fladdrade då jag berättade om-förr i tiden- jojo man börjar bli en dinosaurie snart hihi.Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 10 sep 2014 15:51
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Fantastiskt bra skrivet och vilken kunskap jag fick här helt gratis!
Tack till Dig Lilah Bear.Innan kunde jag bara det jag tillägnade mig vid sommarjobb i Saltoluokta och de kontakter jag som ung hade där med "ditt" folk.

Skrivet av Mynta 10 sep 2014 15:56
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Sunny!
Apropå dinosaurier så var det faktiskt så att mitt barnbarn(då i 4-årsåldern) på Söder han frågade mig när jag berättat länge om det självhushåll jag växte upp i följande "fanns det dinosaurier när du var barn mormor?"

Skrattade inte- men jag förstod att min värld i en skogsby i en numera K-märkt finngård och hans liv på Söder det är liksom väldigt långt det!

Skrivet av Inaktiverad 5648 10 sep 2014 16:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Haha, barn är underbara med sina kommentarer.

Skrivet av Inaktiverad 5647 10 sep 2014 16:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hej Mynta!
Jag brottas här med baskeluskerna, jag ska vinna så det så.
Du skriver så levande Mynta, man ser allt framför sig, ett flyt i texten.
När vi var yngre berättade pappa och mamma om barndomshyss de gjort, vi skrattade så tårarna rann. De var lite Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump. Vi satt i pappas sommarhus med levande ljus, prickig korv smörgås och mjölk, så lyssnade vi på deras berättelser om deras barndomsland.
Det var mer spännande än något Tv program. Ja tror Dinosaurierna trippade på taket, hihi...Mvh/Sunny..

Skrivet av LilahBear 10 sep 2014 17:31
  Skriv ut Direktlänk

LilahBear

(Medlem)

onsdag 10 september 2014, kl 13:54 skrev LasseO
Oj vilken intressant berättelse, spännande för oss som inte hänger med riktigt. berätta mera.

Tack LasseO!

Skrivet av LilahBear 10 sep 2014 17:38
  Skriv ut Direktlänk

LilahBear

(Medlem)

onsdag 10 september 2014, kl 14:35 skrev Sunny3
Mycket intressant och så bra berättat! Jag tycker om renar, de känns som mjukhjärtade djur,så som får som tysta förs till slakt.
Inget är mer spännande än då de äldre berättar för barn. Jag hade två små grabbar i somras som lyssnade så öronen fladdrade då jag berättade om-förr i tiden- jojo man börjar bli en dinosaurie snart hihi.Mvh/Sunny

Tack sunny3. Ja renen är ett rättså vänligt djur. Men renkalven som mor födde upp för några år sedan var inte snäll. den följde oss som en hundvalp. från början kallane mor den för emma men så behagade hon att titta under kalven då den var ett par månader gammal och upptäckte då att kalven var en han så det blev en emil. Men den lyssnade inte till annat än emma . Då den börjat få horn så försökte den stångas som undjuren gör men med mej och jag backade och backade tills jag stog mot utedasset och hornen small fast i väggen och där satt den fast med mej mellan hornen tills min morbror kom och drog lös den, ungdjurens horn är mycket vassa.

Skrivet av LilahBear 10 sep 2014 17:41
  Skriv ut Direktlänk

LilahBear

(Medlem)

onsdag 10 september 2014, kl 15:51 skrev Mynta
Fantastiskt bra skrivet och vilken kunskap jag fick här helt gratis!
Tack till Dig Lilah Bear.Innan kunde jag bara det jag tillägnade mig vid sommarjobb i Saltoluokta och de kontakter jag som ung hade där med "ditt" folk.

Tack Mynta! I saltoluokta bodde min mammas morbror och där var jag ibland om somrarna och hjälpte morbror Nils med turistkåtorna.

Skrivet av Inaktiverad 5647 10 sep 2014 18:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Haha lilah Bear, ja tagit fel på kön på små djur har vi nog alla gjort. Vi hade ett marsvin som hette Nickolina, efter en tid förstod vi att det var en Nicko.
Men han var förstås inte lika ilsk som din Emil, hihi....Roligt att läsa, mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 10 sep 2014 18:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det verkar lite enklare med två lata små kattfröknar, hehe.

Skrivet av LilahBear 10 sep 2014 20:24
  Skriv ut Direktlänk

LilahBear

(Medlem)

onsdag 10 september 2014, kl 18:16 skrev Sunny3
Haha lilah Bear, ja tagit fel på kön på små djur har vi nog alla gjort. Vi hade ett marsvin som hette Nickolina, efter en tid förstod vi att det var en Nicko.
Men han var förstås inte lika ilsk som din Emil, hihi....Roligt att läsa, mvh/Sunny

Sunny unga djur brukar utmana varandra ungefär som en lek men jag hade inga horn att sparra renen med . De övar för framtida uppgörelse .

Skrivet av LilahBear 10 sep 2014 20:25
  Skriv ut Direktlänk

LilahBear

(Medlem)

onsdag 10 september 2014, kl 18:34 skrev LasseO
Det verkar lite enklare med två lata små kattfröknar, hehe.

Ja Lasse jag har hällre kattgubben min än en renjord

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2138 trådar med 18619 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".