Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Papperstidningsläsningen

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Papperstidningsläsningen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av nyckelpiga 20 aug 2015 12:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

I samband med att tidningstjänst gått samman med Posten och här bildat Postnord har vi fått reda på att papperstidningsläsandet är på brant nedgång.
Den genomsnittliga papperstidningsläsaren är drygt 67 år gammal och ingen nyrekrytering av unga prenumeranter sker.Man räknar med att papperstidningen kommer att försvinna med dem som läser den.
Läser man t.ex Die Welt, tysk tidn., har man där kvar det gamla stora formatet och den här diskussionen förekommer inte i Tyskland.
Här kommer utvecklingen mot att läsa e-tidning accelerera mot många äldres önskan och förmåga att hantera och läsa på läsplattan.

Skrivet av Inaktiverad 7278 8 sep 2015 23:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag har noterat att jag börjat läsa tidningar alltmer på nätet då jag känner de som mer tillgängliga där. Dessutom tycker jag mig märka att kvällspressen blivit än mer skvaller och spekulationsinriktade. Jag prenumererar dock fortfarande på vår lokala tidning som utkommer 4 dagar i veckan...

Skrivet av Inaktiverad 5648 9 sep 2015 10:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Samma här, efter jag köpte min dator och lärt mig allt "pill" tyckte jag att det blev för dyrt att prenumerera på två dagstidningar GP och Alingsåstidningen och nu har jag bara AT för att kolla skvallret.

Skrivet av Oskaria 9 sep 2015 13:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Utan papperstidningar blir det ingen bra start på dagen. Läser flera och jämför skiftande news.

Skrivet av Laura 9 sep 2015 19:43
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Misstänker att allt fler dagstidningar kommer att lösenordsskydda sina artiklar. Det är nog bara en tidsfråga innan vi tvingas teckna abonnemang för att läsa tidningen på nätet. Aftonbladet har ju sitt Plus och flera tidningar kommer säkert att följa efter. Samma sak med teve, hur länge kommer vi att kunna se program gratis på datorn? Nej, i slutändan måste vi nog betala för all informationsinhämtning, oavsett hur den sker.

Tyvärr kommer nog papperstidningarna att gå i graven, det finns väl inget mysigare än att slå sig ner med morgontidningen till frukostkaffet, men man får väl skaffa sig en läsplatta med abonnemang på sin dagstidning...

Skrivet av Bengt 9 sep 2015 20:06
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 9 september 2015, kl 19:43 skrev Laura
Misstänker att allt fler dagstidningar kommer att lösenordsskydda sina artiklar. Det är nog bara en tidsfråga innan vi tvingas teckna abonnemang för att läsa tidningen på nätet. ...

Det är svårt. Att få betalt för det som serveras på nätet har vi jobbat med länge nu, och framstegen är ytterst små. Om en av de stora tidningarna ensidigt stänger allt gratisläsande och kräver betalt tar de en mycket stor risk att gå under helt. "Kartellbildning" med samtidigt samma agerade vore förstås en lösning, men det är olagligt och betraktas som ett grovt brott med fängelse för inblandade personer, så det är inget att rekommendera. Med små små steg blir det nog mer så att fler både måste betala och accepterar att betala lite. Den ekonomi som tidigare generation prenumeranter av papperstidningen har gett, det kommer det dock med all säkerhet inte att kunna bli. Några fler tidningar kommer därför att läggas ned, utöver de som redan har lagts ned.

onsdag 9 september 2015, kl 19:43 skrev Laura
... Tyvärr kommer nog papperstidningarna att gå i graven ...

Ja, det är alldeles klart, det inte fråga om om utan när. Praktiskt taget inga av de unga under 30 har någon papperstidningsprenumeration - då kan det bara gå åt ett håll.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av nyckelpiga 10 sep 2015 09:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

En prenumeration på tidningar i Mittmedias koncern kostar mindre om man tar på nätet och man kan läsa tidningen alla de dagar den ges ut men inte distributeras till vissa områden.

Skrivet av rent44 29 jul 2016 13:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Jag passerade idag på promenad det gamla GP- huset ( d.v.s. GöteborgsPostens ) i Göteborg, nära Odins gatan. Då såg jag till min förfäran att den stora gamla skylten som alltid suttit där och meddelat hur stor GP.s upplaga är - denna var nog ett tag ett par hundra tusen - hade tagits bort. Tomt. Men koncernen är ju under rekonstruktion.
Jag tror nog att tidningarnas webb-versioner kommer att finnas ett bra tag. Folk i allmänhet vill ha nån slags garanti för att man inte blir desinformerad.
Så nu vet ni - ....från säker källa ( smile ) att skylten e ... väck! ( Den kan ju dock kanske återuppstå.)

Skrivet av cats 29 jul 2016 17:15
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Vad värre är det har blivit en bistro eller krog av Gamla GP huset och inhysingarna kan inte ens stava till Hjörne utan hänvisar till Polhemplatsen Allt tycks gå i graven

Skrivet av Inaktiverad 7278 31 jul 2016 21:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Det är det som kallas utveckling och som före detta i Göteborg boende så ser jag inget konstigt i det. Det hette Polhemsplatsen långt före Harry Hjörne tog över G-P.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1814 trådar med 17050 inlägg. 319 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".