Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Film - klassiska rullar

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Film - klassiska rullar

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Citymermaid 7 okt 2017 21:09
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Jag saknar en film-tråd i Forum, och vill gärna starta en ny här. För att begränsa detta enorma ämne, kan man tänka sig samma upplägg som "50-talsmusik" och "60-talsmusik", och starta med ljudfilmens genombrott i slutet av 1920-talet och gå fram till ungefär slutet av 1900-talet.

Man kan diskutera teman, regissörer, skådespelare, filmkritik, foto, filmmusik - ja, det mesta som rör filmens historia - samt ge tips om bra litteratur i ämnet. Och förstås måste-ses-filmer!

Vad tycker administratören Bengt och övriga Seniorer om förslaget?

undrar filmfreaket Citymermaid

Skrivet av Bengt 7 okt 2017 22:43
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 7 oktober 2017, kl 21:09 skrev Citymermaid
Jag saknar en film-tråd i Forum, och vill gärna starta en ny här. För att begränsa detta enorma ämne, kan man tänka sig samma upplägg som "50-talsmusik" och "60-talsmusik", och starta med ljudfilmens genombrott i slutet av 1920-talet och gå fram till ungefär slutet av 1900-talet.

Man kan diskutera teman, regissörer, skådespelare, filmkritik, foto, filmmusik - ja, det mesta som rör filmens historia - samt ge tips om bra litteratur i ämnet. Och förstås måste-ses-filmer!

Vad tycker administratören Bengt och övriga Seniorer om förslaget?

undrar filmfreaket Citymermaid

Du undrar bl.a. vad jag tycker. Jag tycker det alltid är helt rätt att skapa en ny tråd i det ämne man är intresserad av. Den ligger nu under kategori "Kultur övrigt", en tråd för "filmmusik" finns redan sedan tidigare, men den här är ju för allt som har med klassiska filmer att göra.
Du ville börja med någon tidig film, här är en av de tidigaste ljudfilmerna som gick upp på biograferna:
Adventures of Don Quixote (1933) - Full Classic Movie

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sunny3 8 okt 2017 08:25
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Alla har nog oförglömliga filmer, de filmerna man minns för alltid.
Varför vissa filmer gör ett outplånligt minne vet man väl inte?
Bland de gamla filmerna jag minns är -barnen från Frostmofjället-,flickan med solstickorna-.
Då var jag ett barn som på kvällen grät under täcket då jag tänkte på barnen i dessa filmer.
Som vuxen finns-maskerad Agent- Deer Hunter-,Ubåten San Pablo-. Jag tror inte dessa filmer var extremt bra utan innehöll någon scen som berörde mig starkt.
En Svensk film som fick tårarna att rinna var -Elvira Madigan-. Jag var tonåring då och själv upplevt första kärleken och förlorat den.
Nu ser jag hemskt lite film. Den sista hela film jag såg var -Avatar- som är värd att se.På Tv är det ju repris på reprisen! Mvh/Sunny

Skrivet av dubbeltur 9 okt 2017 12:10
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Tv fanns inte när jag var liten. 1960 köptes den första Tv-apparaten
lagom till Rom-olympiaden. I småskolan fick vi se film ibland, "Sotlugg och Linlugg" är en film jag minns. Barnen från Frostmofjällen minns jag också, den såg jag på Frälsningsarmen. När man började gå på matiné på söndagarna till en kostnad av 75 öre så var det Kalle Anka, Charlie Chaplin, Helan Halvan, Flygmalajen, Vildavästernfilmer och Sjörövarfilmer med bl.a Errol Flyn. En film jag minns från senare tonåren är "Aldrig på en söndag" med Melina Mercouri. Jag hälsade på min bror som pluggade i Uppsala och vi såg filmen på Slottsbiografen. Ledmotivet i filmen blev en riktig hitlåt.
Melina Mercouri - Ta pedia tou Pirea

--
dubbeltur
Uppdaterat: 9 okt 2017 12:14  
Skrivet av dubbeltur 12 okt 2017 17:50
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Möte med en regissör och skådespelare.

1961 så ordnade ABF i Borlänge en teaterkurs. Min mor anmälde mig 14 år och min bror 16 år gamla. Till lärare hade man engagerat den då kände regissören och skådespelaren Hampe Faustman som drev en teaterskola i Stockholm. Se sv.wikipedia.org/wiki/Hampe_Faustman. Minns inte så mycket av vad vi lärde oss mer än hur man gick på scenen. Hampe Faustman avled hastigt 1961 och ersattes av skådespelaren Bengt Sundmark som även var delägare i teaterskolan. I Borlänge fanns en livaktig filmstudio, en kväll närvarade teatergruppen då de visade Hampe Faustmans mest hyllade film “Främmande hamn” från 1948 med Bengt Sundmark i en av rollerna.
Efter avslutad kurs så satte gruppen upp “Pippi Långstrump”, jag spelade Tommy. Vi gjorde några föreställningar runt om i Dalarna.

--
dubbeltur

Skrivet av svampskogen 13 okt 2017 00:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Visst minns jag många mycket bra filmer men det som har etsat sig fast är Charles Laughton som Quasimodo i "Ringaren från Notre Dame". Enlig mig en av dom mest perfekta rolltolkningar.

Skrivet av sven 13 okt 2017 09:00
  Skriv ut Direktlänk

sven

(Medlem)

Filmens verkliga storhetstid var enligt min uppfattning -55 - -65
Då tekniken nått sin fulländning med Todd-AO system (6 ljudkanaler
och 70 mm. film)Med filmer som South Pacific,Jorden runt på 80 dagar
och Dessa Fantastiska Män i Sina Flygande Maskiner. tex.
Sorgligt nog innebar det stora investeringar, så det var bara ett fåtal biografer i storstäderna som kunde erbjuda det.

--
sven

Skrivet av Sommarnattsljuset 14 okt 2017 20:12
  Skriv ut Direktlänk
Håller mig inte till ämnet riktigt ... eller inte alls, men vill ändå passa på att nämna en "måste-ses-film". Har precis sett Hasse Alfredssons "Den enfaldige mördaren" från 1982 på SVTplay. Absolut helt suverän! Om du bara ska se en film i år, se den!

--
Sommarnattsljuset

Skrivet av Sunny3 14 okt 2017 21:36
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Ja den är sevärd. jag håller med dig. Mvh/Sunny

Skrivet av Citymermaid 18 okt 2017 00:03
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Vad roligt att Filmtråden har kommit igång och att det finns intresse för klassiska filmrullar! Måste skratta när jag läste Sunny3:s inlägg, om bl a "Barnen från Frostmofjället". Den filmen tycks vara en generationsmarkör! Satt med ett gäng jämnåriga fyrtiotalister och pratade bl a film, och alla erkände att de grät när de såg filmen och geten Pärlan dog. Själv snyftade jag ännu mer när Rasmus i "Luffaren och Rasmus" (1955 och min första barnfilm) blev bortvald av presumptiva adoptivföräldrar på barnhemmet. Såg mig nödsakad att skriva ett brev till Eskil Dalenius och erbjuda honom att bo hos oss. Men han föredrog visst att luffa vidare med Åke Grönberg.

Sedan dess har en hel del andra filmrullar passerat förbi ens ögon. Just nu läser jag en biografi om mästerregissören Billy Wilder och hans filmer. Jag återkommer med ett inlägg om honom; håller på att klura ut hur jag ska få med ett Youtube-klipp som fungerar. (Tack för tips, Bengt! Jag kämpar på med tekniken).

Skrivet av dubbeltur 18 okt 2017 12:09
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Citymermaid som lite kuriosa kan jag berätta att när jag 1969-70 jobbade på intensivvårdsavdelningen på Falu lasarett så jobbade Eskil Dalenius som läkare på lasarettet.
Ett annat kuriosa, jag gjorde lumpen 1968-69 tillsammans med Roland Grönros, han som spelade "Villervalle i Söderhavet" från 1963.
Villervalle i Söderhavet - Fiskafänge: Avsnitt 7 av 13

--
dubbeltur
Uppdaterat: 18 okt 2017 12:12  
Skrivet av Sunny3 20 okt 2017 08:05
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

På måndag visas filmen -boktjuven- på kanal 8.En sevärd film som handlar om nazisternas bokbål.
Kanske kan den fräscha upp minnet hos några om vad som sker då kärleken dör.
Hatets väg vill vi aldrig gå igen ,dess tydliga markör är makt,tvång, våld,skräck och terror! Låt oss slippa det! Mvh/Sunny

Skrivet av Citymermaid 11 nov 2017 20:55
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

The Writer Speaks: Billy Wilder

Vad passar bättre som motvikt mot höstmörkret än att njuta av en Billy Wilder-film?

Denne komedins och replikens mästare föddes i Galizien, Österrike-Ungern, 1906 och avled i Los Angeles 2002. Han brukade skämtsamt kalla sig själv "Hollywoods äldste filmregissör" under sina sista år. Billy Wilders väg till regissörsstolen var inte spikrak; föräldrarna drev en hotellkedja i nuvarande Polen och tillvaron tillbringades ofta på resande fot som barn. Under första världskriget flyttade familjen till Wien, och efter avslutad skolgång började Wilder arbeta som reporter på tidningen Die Stunde. Tillsammans med jazzmusikern Paul Whiteman reste han vidare till Berlin, där han snart fick anställning på en annan tidning, men även började arbeta som spökskrivare och manusförfattare, och det var som sådan han först blev känd.

1933 flyttade Wilder till Paris, där han fick sitt första regiuppdrag ("Mauvaise graine", 1934) innan han samma år flyttade vidare till USA och blev anställd hos Paramount Pictures, Hollywood, i första hand som manusförfattare (bl a till Garbos "Ninotchka", 1939).

Wilder har skapat en hel räcka filmklassiker, både i dramatisk och komisk genre, inalles över sextio filmer. Här tänker jag dock slå ett slag för hans roligaste och mest vitala komedier, listade nedan. I synnerhet de där även skrivit dialogen tillsammans med I.A.L. (Iz) Diamond (märkta med en *). Wilder och Diamond var ett framgångsrikt manusradarpar i Hollywoods 50- och 60-tal, värdiga efterföljare till Ernst Lubitsch och hans komedier.

Filmerna kan köpas i DVD- och Blueray-format på t ex www.discshop.se, www.ginza.se eller streamas från https://vodeville.se/.

The Seven Year Itch/Flickan ovanpå. 1955.
Some Like It Hot/I hetaste laget. 1959. *
The Apartment/Ungkarlslyan. 1960. *
One, Two, Three/Ett två tre. 1961.*
Irma la Douce. 1963.*
Kiss me, Stupid/Kyss mig, dumbom. 1964. *
The Fortune Cookie/Storsvindlarna. 1966.*
Avanti!/Avanti! Avanti!. 1972.*

Årtalen anger år för ursprungspremiär.

Lästips:
Chandler, Charlotte: Nobody's Perfect. Billy Wilder. A Personal Biography. 2002.

Uppdaterat: 11 nov 2017 21:19  
Skrivet av Citymermaid 17 nov 2017 11:25
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

"Murder on the Orient Express" full movie

En spännande remake av den klassiska "Mordet på Orientexpressen" kommer upp på biodukarna snart, i Stockholm den 20 november. Kommer den överträffa Sidney Lumets version från 1974 med Albert Finney som Hercule Poirot och vår egen Ingrid Bergman som förvirrad barnsköterska, en roll som gav henne en Oscar för bästa kvinnliga biroll?

Denna gång sitter Kenneth Branagh i regissörsstolen, och han gör också rollen som den undersökande Hercule Poirot. Och så medverkar både mer okända och kända skådespelare, bland de sistnämna Judi Dench, Michelle Pfeiffer, Johnny Depp och Derek Jacobi.

Jag ser fram emot en fin biokväll i en riktig salong för jag kan bara inte vänta på DVD:releasen.

/Citymermaid
Uppdaterat: 17 nov 2017 11:47  
Skrivet av Citymermaid 6 dec 2017 11:48
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Churchill Official Trailer

Ny storfilm om Winston Churchill's D-day i slutet av Andra Världskriget kommer ha premiär i Sverige den 8 december. Jag var på förhandsvisningen i måndags och blev imponerad av de fantastiska skådespelarinsatserna, speciellt Brian Cox, som gestaltade en Churchill mer Churchill än verklighetens. Även Miranda Richardson som hustrun Clementine var både porträttlik och trovärdig.

För den som är historiskt intresserad är engelska spelfilmer, välfotograferade och med omsorgsfullt utvalda aktörer, en guldgruva. Man blir aldrig besviken, så inte heller den här gången.

/Citymermaid
Uppdaterat: 6 dec 2017 14:12  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1704 trådar med 16622 inlägg. 285 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar